mati skrev:Johlei skrev:mati skrev:Johlei skrev:
Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.
Precis, jag avsåg alltså din gräns för att rekommendera elbil. Avseende vad som behöver utvecklas (tex laddhastighet) i förhållande till bilistens specifika behov (tex att dra båtsläp)
Jag säger inte att jag inte rekommenderar elbilar. Jag har tjatat på många jag känner att de ska skaffa elbil. Men jag är inte så förblindad att jag anser att en elbil är bättre på allt. För det är de inte. Det enda jag gör är att jag är ärlig gentemot dem som frågar mig. Det finns vissa behov som en elbil än så länge inte kan uppfylla. Och mycket av detta beror på laddinfrastrukturen i Sverige. Den som använder sin bil framförallt för pendling och för kortare dagsturer är helt klart en het kandidat som jag skulle rekommendera en elbil. Men den som kör främst långa turer, och då kanske dessutom utmed vägar där det inte finns snabbladdning, kör än så länge bättre med en fossilbil. Det vore inte särskilt trevligt av mig om jag övertygade någon att skaffa elbil, fast jag innerst inne vet att det inte kommer funka så bra för den personen.
Så visst, laddinfrastrukturen är a och o. Och priset för bilarna i förhållande till vad man får när det kommer till lastutrymme och dragvikt.
Åkte en "liten" sväng Ystad och Haparanda t.o.r. i somras, och det är verkligen en enorm skillnad på laddinfrastrukturen beroende på vad man har för elbil. Om en Tesla model 3 räcker till i storlek, så skulle jag tro att laddinfrastrukturen redan är tillräcklig i Sverige, så länge man inte kuskar runt med släp långa sträckor. Sommartid kan man räkna med (i praktiken) att man kommer minst 50 mil på en laddning om man håller laglig hastighet. Det tog 18 timmar och 52 min att åka från Ystad till Haparanda, och enligt Google ska det ta 17 tim och 54 min med en fossilbil.
Här kan man se hur lång tid det tog för några andra elbilar vid samma tillfälle.
Tesla Model 3 LR: 18:52 + 18:55 = 37:47
Tesla Model 3 LR: 19:27 + 19:40 = 39:07
Volkswagen ID.4: 21:06 + 20:45 = 41:51
Skoda Enyaq iv80: 21:26 + 21:06 = 42:32
Polestar 2 AWD: 21:40 + 21:10 = 42:50
Audi e-Tron 50: 22:38 + 22:13 = 44:51
Det är alltså betydligt större tidsskillnad mellan en Tesla Model 3 LR och en ID.4 än mellan Teslan och en fossilbil, för att inte tala om hur det ser ut om man åker Audi. Där skilde det över 3,5 timmar i laddtid på sträckan! I praktiken skulle jag säga att det tar lika lång tid att åka sträckan med fossilbilen som med Teslan, så länge man tar pauser på ett trafiksäkert sätt.