Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Denke »

Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.

Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh

Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.

Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.

Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av DrDR »

Fast poängen är väl att man sparar pengar på vardagsåkandet med elbil. Sen får man väl ta att det är dyrare på långresor, om man inte åker väldigt mycket långresor såklart.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av MWall »

Så de dyraste milen med en elbil är billigare än de billigaste milen med fossilbil? Jobbigt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mikebike »

När jag beställde för ett år sedan kostade SuC 2,50 kr/kWh.
Nu är Varberg Dorotea och Bredden billigast, alla under 4 kr/ kWh.

Som tur är drog gamla bilen över en liter milen. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Denke »

Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av renes »

Denke skrev:
Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Är det räknat med bensin och dieselpriser som de är idag?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Teslaspolen »

Denke skrev:
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.

Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.

Glöm vätgasen. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av MWall »

Denke skrev:
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Jo, i en så snål dieselkärra att den går att köra på dryga 0,5 liter per mil så får man usel prestanda. Är också en parameter.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Jerka »

Teslaspolen skrev:
Denke skrev:
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.

Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.

Glöm vätgasen. ;)
Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.

Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen. :D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av NiklasTesla »

Denke skrev:
Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.

Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh

Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.

Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.

Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
Kolla uppladdning.nu samt Circle Ks ladd-app. Finns massa gratisladdare med hög effekt. Körde Stockholm - Skåne för ett dygn sedan och betalade 0sek för resan elmässigt (ganska skönt när elpriset spot låg på ca 3sek/kwh).

MVH
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Denke »

NiklasTesla skrev:
Denke skrev:
Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.

Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh

Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.

Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.

Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
Kolla uppladdning.nu samt Circle Ks ladd-app. Finns massa gratisladdare med hög effekt. Körde Stockholm - Skåne för ett dygn sedan och betalade 0sek för resan elmässigt (ganska skönt när elpriset spot låg på ca 3sek/kwh).


Bra tips det ska jag kolla upp, tack för det.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 927
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av R_Edvinsson »

NiklasTesla skrev:
Denke skrev:
Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.

Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh

Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.

Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.

Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
Kolla uppladdning.nu samt Circle Ks ladd-app. Finns massa gratisladdare med hög effekt. Körde Stockholm - Skåne för ett dygn sedan och betalade 0sek för resan elmässigt (ganska skönt när elpriset spot låg på ca 3sek/kwh).

MVH
Västerås - Kiruna betyder noll passager förbi CirkleKs laddare.

Övriga laddare som är gratis på den sträckan är en i Umeå och en i Luleå.

Vad gäller Ionity så hjälper inte det lägre priset gentemot SuC då det saknas laddning norr om Sundsvall i det nätverket.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av taliz »

Jerka skrev:
Teslaspolen skrev:
Denke skrev:
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.

Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.

Glöm vätgasen. ;)
Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.

Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen. :D
Snarare för att det är en stor stad. Jag har bott norr om, söder om, öster om, centralt… samma sak med arbetsplatserna. Men var jag än bodde eller arbetade tog det minst 45 min till jobbet(well, förutom när jag såväl bodde som arbetade i centrum..).
De som bor på landet har paradoxalt i snitt betydligt närmare till jobbet. Själv hade jag sisådär 10 minuter när jag bodde och arbetade där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Swede1 »

Oj, kostar det 4,35 och uppåt på sipercharger nu? Vadan detta höga pris?
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Jerka skrev:
Teslaspolen skrev:
Denke skrev:
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.

Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.

Glöm vätgasen. ;)
Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.

Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen. :D
Snarare för att det är en stor stad. Jag har bott norr om, söder om, öster om, centralt… samma sak med arbetsplatserna. Men var jag än bodde eller arbetade tog det minst 45 min till jobbet(well, förutom när jag såväl bodde som arbetade i centrum..).
De som bor på landet har paradoxalt i snitt betydligt närmare till jobbet. Själv hade jag sisådär 10 minuter när jag bodde och arbetade där.
En familj som bor ”på landet” har ju sällan bara en bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mati »

Naturligtvis är en elbil inte alltid bästa valet, framförallt när man huvudsakligen kör långt. Det är varken smidigare eller billigare än en dieselbil då. Så är det bara, och nej, alla har inte gratis SuC.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Walker »

Swede1 skrev:
Oj, kostar det 4,35 och uppåt på sipercharger nu? Vadan detta höga pris?
Elpriset generellt??
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Johlei »

mati skrev:
Naturligtvis är en elbil inte alltid bästa valet, framförallt när man huvudsakligen kör långt. Det är varken smidigare eller billigare än en dieselbil då. Så är det bara, och nej, alla har inte gratis SuC.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
Om snabbladdning kostar lika mycket som att tanka bensin/diesel, så blir framdriften av elbilen ändå billigare än ICE eftersom föraren ska sova nån gång och åtminstone en del av laddningen sker på långsammare stolpe till kostnad som är lägre än snabbladdningen.

”Så är det bara”? Hur skulle det behöva vara för att du skulle kunna rekommendera elbil även ”i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet”? Frågan är ärligt ställd.

Är laddkostnaden verkligen en superviktig parameter?

Är det kanske viktigare med tillgång till i stort sett köfri snabbladdning? Som på bensinstation där man bara behöver köa ibland och då oftast bara 1-5 min (att bilisten framför ska lämna pumpen / komma tillbaka från sitt snusköp)

Eller snabbare snabbladdning?

Eller tätare mellan snabbladdare?

Eller längre range, för att klara fler arbetsdagar utan besök på bensinstati… förlåt snabbladdaren?

Eller för de där ”massa resande” egentligen bara är ”ganska massa redande”?

Alltså min fråga till dog mati: Hur mycket saknas för att du helhjärtat skulle kunna rekommendera elbil även till tjänsteförarna?

Jag förstår att din gräns för rekommendation INTE kräver tex 200 mils range, snabbladdare var 500:e meter, som tar max 2 min att ladda fullt till en kostnad av 10 öre/kWh, för alla som använder bilen i tjänsten minst 2 mil minst 1 ggr/v. Ett extremt exempel så klart!

Själv tror jag att jag skulle rekommendera elbil i alla lägen utom om man ska dra släp dagarna i ända. Dagens förutsättningar kräver lite planerande men inte mycket. För mig har vi alltså uppfyllt grundkraven redan (det är det andra extremexenplet).

Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?

I sammanhanget kan det vara intressant att reflektera över hur taxiflottor får för sig att elektrifiera. De kör verkligen ganska mycket och tjänar bara pengar när bilen rullar med kund. De samsas i stort med andra elbilister när det kommer till laddning och de flesta har väl inte gratis SuC?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

Ett uppenbart fall där jag inte skulle rekommendera elbil är när man inte kan ladda hemma.

Hade inte heller kunnat rekommendera en elbil med gott samvete till någon som jag vet kommer få problem med alla olika brickor, appar och annat för att kunna ladda på resa.

Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
Ett uppenbart fall där jag inte skulle rekommendera elbil är när man inte kan ladda hemma.

Hade inte heller kunnat rekommendera en elbil med gott samvete till någon som jag vet kommer få problem med alla olika brickor, appar och annat för att kunna ladda på resa.

Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Det funkar utmärkt att köra elbil utan att kunna ladda hemma. Däremot kör vi en Model 3 trots av vi villhöver en SUV. Nästa bil blir troligen en Model Y (som jag faktiskt förbokade innan jag köpte trean.)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

mikebike skrev:
dd88 skrev:
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Hur mycket kör du på ett år, hur ofta laddar du och till vilket pris?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Toja »

När jag kör långt (ca55 mil )tankar jag fullt hemma. Stannar på en Suc och laddar för ca 100-150 kr. Sen laddar jag på laddboxen på landet. Så det blir väldigt billiga mil även om man börjat få betala på Suc.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
mikebike skrev:
dd88 skrev:
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Hur mycket kör du på ett år, hur ofta laddar du och till vilket pris?
1300 mil på 10 månader.
En vanlig vecka åker vi och veckohandlar i MoS (1,5 km) och samtidigt laddar jag (15kWh).
10 - 20 gånger per år åker jag till skjutbanan (35 km) och då passerar jag SuC Bredden där jag snabbladdar typ varannan gång.
8 - 10 gånger vi och hälsar på släkt och vänner i Varbergstrakten respektive Sundsvall. För två veckor sedan körde jag till Borgafjäll, laddade i Dorotea tre dagar efter öppningen!
Efter att jag skaffat en portabel laddbox kan jag ladda hos föräldrarna, annars kan jag aldrig "destinationsladda".

Utöver detta kan jag ladda med 3,7 kW på jobbet. Det kostar 85 kr för 8,5 timmar och sedan tillkommer trängselskatt på ungefär lika mycket. Jag cyklar nästan alltid till jobbet....

Långsamladdning kostar 3 kr/kWh och snabbladdning kostar 2,90 till 4,40 per kWh.
Jag har snabbladdat mer än 50% sedan jag köpte bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar