Färöarna + Island
Moderator: Redaktion
Re: Färöarna + Island
Har besökt båda öarna med min bil, passerade även shetland, men där var jag bara ute på kajen en kort stund, men fin solnedgång där.
Färöarna har ju alla vägarna asfalterade, men inte mycket växtlighet bortsett från låga gräs. Var där två dagar.
På Island är det nästan bara grusväg, utom kring Reykavik. När man passerar söder om Vatnajökul får man se till att det inte stormar, då kan man visst få bilen sandblästrad och därmed plåtren.
Väldigt varierande landskap på Island (Det var det inte på Färöarna) Finns tom lite planterad skog, var inte så stora träd när jag var där, men de har väl växt till sig (var väl ganska många decennier sedan jag var där) i närheten av träden minns jag att nån häst hade kommit lös och en karl till häst försökte fånga den med lasso, det gick inget vidare.
Finns annars mycket lösspringande hästar där, de brukar hålla sig i flockar. Även mycket lösgående får, de får man se upp med, för de är riktigt förtjusta i bilar, för det är så kalt där så, de gillar verkligen när de har något att gnugga sig emot, och även klia sina horn när det börjar komma nya sådana. Jag var där på sommaren i två veckor och åkte ett varv runt.
Färöarna har ju alla vägarna asfalterade, men inte mycket växtlighet bortsett från låga gräs. Var där två dagar.
På Island är det nästan bara grusväg, utom kring Reykavik. När man passerar söder om Vatnajökul får man se till att det inte stormar, då kan man visst få bilen sandblästrad och därmed plåtren.
Väldigt varierande landskap på Island (Det var det inte på Färöarna) Finns tom lite planterad skog, var inte så stora träd när jag var där, men de har väl växt till sig (var väl ganska många decennier sedan jag var där) i närheten av träden minns jag att nån häst hade kommit lös och en karl till häst försökte fånga den med lasso, det gick inget vidare.
Finns annars mycket lösspringande hästar där, de brukar hålla sig i flockar. Även mycket lösgående får, de får man se upp med, för de är riktigt förtjusta i bilar, för det är så kalt där så, de gillar verkligen när de har något att gnugga sig emot, och även klia sina horn när det börjar komma nya sådana. Jag var där på sommaren i två veckor och åkte ett varv runt.
Re: Färöarna + Island
Hej
Har varit på Island för länge sedan och nyligen. De flesta vägar runt ön är nu asfalterade eller oljegrusade. Annat var det på 80-talet. Nu går det fint att köra runt på riksväg 1.
Ta varningsskyltarna på allvar. De vägar som är märkta 4x4 kräver ofta dessutom höjda bilar.
Har varit på Island för länge sedan och nyligen. De flesta vägar runt ön är nu asfalterade eller oljegrusade. Annat var det på 80-talet. Nu går det fint att köra runt på riksväg 1.
Ta varningsskyltarna på allvar. De vägar som är märkta 4x4 kräver ofta dessutom höjda bilar.
Re: Färöarna + Island
Fick mail om att jag måste anmäla om jag tar med mej en elbil på båten. Är det vanligt när man tar med elbil på en båt? När jag tog båten till Madeira var det naturligt att anmäla då elbil gav 50% rabatt.
"Due to safety onboard Smyril Line must register electric cars onboard Norröna.Please notify your sales office as soon as possible, if the car, your planning to take onboard is an electric car. "
"Due to safety onboard Smyril Line must register electric cars onboard Norröna.Please notify your sales office as soon as possible, if the car, your planning to take onboard is an electric car. "
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Färöarna + Island
Det är samma på Viking line till Finland.
Vad de gör med informationen vet jag inte....
Edit: jo förresten
https://svenska.yle.fi/a/7-10003068
Ovanligt balanserad artikel på temat "brinnande elbilar"
Vad de gör med informationen vet jag inte....
Edit: jo förresten
https://svenska.yle.fi/a/7-10003068
Ovanligt balanserad artikel på temat "brinnande elbilar"
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3646
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Färöarna + Island
Samma på Gotlandsbåten med, både för elbilar och laddhybrider.
Island har jag varit på väg till men inte kommit hela vägen. Nu är jag inte så sugen på flyg längre men färja kanske vore nått.
Island har jag varit på väg till men inte kommit hela vägen. Nu är jag inte så sugen på flyg längre men färja kanske vore nått.
Model Y LR AWD 2022
Re: Färöarna + Island
Bilen besiktad utan anmärkning i dag. Sex veckor kvar till resan. Då jag behöver ha vinterdäck på Island kändes det bra att jag inte frestats att byta till sommardäck då det kom 25 cm snö under natten
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Färöarna + Island
Blev det en bra resa? Sugen på att göra det själv. Körde du av bilen på Färöarna också? Vad blev biljettkostnaden?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Färöarna + Island
Och det vi alla undrar, måste man fortfarande anmäla om det är en elbil?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Färöarna + Island
Ja, det fyller man i när man bokar biljetten:
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Färöarna + Island
Vi har bokat resan för i sommar. Med stopp först på Färöarna (3 dgr) och sedan en vecka på Island. Det finns oerhört många alternativ när det gäller typ av hytt, vad man vill äta ombord osv. För oss är totalsumman för båtresan inklusive hytt, bil och mat ca €2300.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Färöarna + Island
Egen hytt med dubbelsäng samt fönster inkl mat. 7 dagar på Färöarna och 10 dagar på Island.
Åkte från Hirshals 21/5-2022. Åter 11/6-2022.
Totalt 8.789 DKK
Åkte från Hirshals 21/5-2022. Åter 11/6-2022.
Totalt 8.789 DKK
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Färöarna + Island
Åter hemma igen efter att ta utforskat Färöarna och Island.
Sammanfattningsvis en härlig resa som jag varm kan rekommendera, och som fungerar alldeles utmärkt med elbil.
På Färöarna är avstånden så pass små, och med en maxhastighet på 90 så är man tillbaka till Torshavn varje dag med gott om batteri kvar. Men det finns 150kW laddare utspridda på öarna om man skulle behöva. Teslas navigation fungerar inte på Färöarna. Kartorna kommer upp men det går inte att navigera och därmed få upp prognoser på laddnivå, men då avstånden är korta var det inte speciellt utmanande. ABRP fungerar givetvis.
Vi nyttjade mest AC-laddning för att ladda det som behövdes.
På Färöarna sker all laddning med SEV (elbil.fo). Man behöver registrera ett konto där, samt föra över pengar för att kunna ladda. Sedan startar man laddningen via websidan. Att observera är att det inte är fri telefon-roaming till Färöarna, så det kan vara bra att plocka upp ett prepaid SIM-kort så man har surf på telefonen. Finns i hotellreceptioner och i flera köpcentrum.
Chargefinder hade bra koll på alla laddare, liksom på priser.
Det fanns nya stolpar utanför Hotel Føroyar som inte var driftsatta ännu när vi var där. När dom kommer igång kan man ju ladda på natten om man väljer det hotellet.
På Island körde vi ett varv motsols på ringleden. Mest kunde vi AC-ladda på kvällen i närheten av de ställen vi bodde. Vi valde boenden som hade laddstolpar inom vettigt promenadavstånd. Men sedan finns ju några Superchargers utspridda som givetvis är enkla att använda. Isorka och ON var de laddnät vi använde.
Att observera på Island är att många AC-stolpar har minutpris. Antingen direkt, eller efter några timmar.
Teslas navigation fungerade alldeles utmärkt, förutom en sträcka på ostkusten när jag missade att den hade planerat en ”mountain road”, dvs en utmanande grusväg, som en genväg. Det gjorde att vi hade för lite laddning för att nå fram till nästa supercharger via den asfalterade vägen, och vi fick stödladda en liten stund på en 50kW laddare för att ha marginal. Bra att dubbelkolla med ABPR innan man som vi litar på bilen och kör iväg…
Sammanfattningsvis en härlig resa som jag varm kan rekommendera, och som fungerar alldeles utmärkt med elbil.
På Färöarna är avstånden så pass små, och med en maxhastighet på 90 så är man tillbaka till Torshavn varje dag med gott om batteri kvar. Men det finns 150kW laddare utspridda på öarna om man skulle behöva. Teslas navigation fungerar inte på Färöarna. Kartorna kommer upp men det går inte att navigera och därmed få upp prognoser på laddnivå, men då avstånden är korta var det inte speciellt utmanande. ABRP fungerar givetvis.
Vi nyttjade mest AC-laddning för att ladda det som behövdes.
På Färöarna sker all laddning med SEV (elbil.fo). Man behöver registrera ett konto där, samt föra över pengar för att kunna ladda. Sedan startar man laddningen via websidan. Att observera är att det inte är fri telefon-roaming till Färöarna, så det kan vara bra att plocka upp ett prepaid SIM-kort så man har surf på telefonen. Finns i hotellreceptioner och i flera köpcentrum.
Chargefinder hade bra koll på alla laddare, liksom på priser.
Det fanns nya stolpar utanför Hotel Føroyar som inte var driftsatta ännu när vi var där. När dom kommer igång kan man ju ladda på natten om man väljer det hotellet.
På Island körde vi ett varv motsols på ringleden. Mest kunde vi AC-ladda på kvällen i närheten av de ställen vi bodde. Vi valde boenden som hade laddstolpar inom vettigt promenadavstånd. Men sedan finns ju några Superchargers utspridda som givetvis är enkla att använda. Isorka och ON var de laddnät vi använde.
Att observera på Island är att många AC-stolpar har minutpris. Antingen direkt, eller efter några timmar.
Teslas navigation fungerade alldeles utmärkt, förutom en sträcka på ostkusten när jag missade att den hade planerat en ”mountain road”, dvs en utmanande grusväg, som en genväg. Det gjorde att vi hade för lite laddning för att nå fram till nästa supercharger via den asfalterade vägen, och vi fick stödladda en liten stund på en 50kW laddare för att ha marginal. Bra att dubbelkolla med ABPR innan man som vi litar på bilen och kör iväg…
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Färöarna + Island
Totalt körde vi 3775 km, med en medelförbrukning på 162 Wh/km. Helt OK kan jag tycka.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3646
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Färöarna + Island
Vilken spännande resa, bra inspiration till framtida utflykter!
Model Y LR AWD 2022