Bila till Spanien (Torrevieja)

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av Smygisen »

Läst en del kring långresor i forum, men tänkte dela med mig av min erfarenhet med långresa med elbil (MY-21). Skapligt ostrukturerat, men det får duga :lol:
Jag har tidigare bilar ner 5ggr med både bensin och diesel, så jag var givetvis fundersam och aningen orolig på hur det skulle gå med elbil. Men en fossilbil kändes det spontant som betydligt mer bekymmerslöst att bara svänga in på en mack och fylla upp, behöver inte mer planering en 10 minuters paus.

Vi bestämde att vi skulle ta resa ner till Spanien på 4 nätter mot 2-3 som vi vanligtvis kör på. Det berodde till viss del på att vi kör elbil för första gången, men främst för att vi ville ta det lite lugnare. Vi använde ABPR för att planera dagarna, där det även finns en bra funktion att spara sin planering och namnge dem.


DAG 1
Väl på avfärdsdagen så startade vi redan 04:38 med 80% i batteriet, 3 vuxna, 2 barn, 2 hundar och en fullproppad bil. (även om vi kunde fått med oss ett par mindre väskor till).
Frukost intogs i bilen, och första stoppet blev på A6 i Jönköping för kisspaus och rastning av hundar. Vi landade där 06:33 med 28% procent kvar.
Totalt stannade vi i 26 minuter och lämnade med 81%.
IMG_20220616_063755[3702].jpg
Bild från A6 i JKPG, vi var ensamma där.


Efter knappt två timmar var det dags för ytterligare en kisspaus. Den planerades till Markaryd.
Vi kom fram vid 08:40, minns inte laddningsstatus men vi lämnade 09:07 med 78%.

Väl i Danmark planerade vi för lunch i Nyborg och att testa Ionitys nätverk, mest för att jag var sugen på att test Bonnet appen, plus att jag hade en gratis laddning med den appen.
Vi hann inte riktigt fram utan stannade till snabbt i Köge för en snabb kissning och för att toppa upp. Det råder delade meningar i familjen om hur lågt man kan gå på batteriet innan man kommer fram till nästa destination....
I Köge fyllde vi på från 26-43% och lämnade vid 11:05.

Vi fortsatt mot Nyborg som planerat, och det var rätt lugnt på vägarna överlag.
Väl framme i Nyborg började första problemen med laddningen. Jag hade missat att Bonnet inte hade någon roaming på laddare i Danmark alls, och Ionitys instruktioner för att få igång laddningen var en total katastrof.
Trassel med app, bugg när jag skulle lägga till betalmedel och felaktiga instruktioner i appen gällande hur man startar sin laddning gjorde att det efter mycket stök med bland annat två olika telefoner (ios & andriod) samt extremt mycket irritation fick igång laddningen efter 35 minuter. Efter att jag kunde lägga till mitt kort i appen så var tricket att inte följa instruktionen i appen gällande vilken ordning laddningen skall startas, utan helt enkelt starta laddningen genom alla steg i telefonen, och sedan plugga in kabeln i bilen.
I Nyborg blev vi i alla fall kvar mellan kl 12:15 till 13:35 och fyllde på från 19%-97%. Det är den högsta procenten jag har laddat, men blev ändå tvungen att avbryta maten för att plocka bort laddarkabeln.

Efter nyborg fortsatte vi vidare mot Nortorf där vi hade bokat hotell. Hotellet hade en laddplats som vi inte kunde boka i förväg, utan fick chansa på att den skulle vara ledig... Vilket vi inte vågade.
Det innebar ett stopp i SuC i Busdorf för att fylla på från 44-80%, vi ville ha lite marginal ifall laddplatsen i Nortorf var upptagen.

Vi kom fram till Nortorf kl 17 med 65% laddning kvar, laddplatsen var ledig se den tog vi såklart så att vi kunde starta fulladdade nästa dag.
I Nortorf var det dessutom någon lokal festival så det fanns flera små restaurangtält och en scen på det lilla torget i byn.
IMG_20220624_105222[3700].jpg
Bild från laddplatsen på hotellet i Nortorf

Summering av Dag 1.
- Dubbelkolla exakt på vilka laddplatser man kan köra Bonnets app om man inte laddar på SuC
- 5 stop på totalt cirka 160 minuter. Planerat var 6 stopp på totalt 113 minuter. (De flesta stoppen i samband med kissning eller liknande, dock så skulle jag säga att stoppet vid ionitys laddare var 30 minuter längre än nödvändigt, och stoppet i Busdorf helt onödigt.)
- cirka 93 mil

DAG 2

Vi fortsatte färden strax efter klockan 8 på morgonen då vi fått i oss frukost på hotellet. Första stoppet blev ett sedan tidigare planerat stopp på SuC i Bispingen efter cirka 1,5 timmes resa. Kissning och omplanering av laddstopp. Vi kom fram med 56% och laddade upp till 77% innan vi rullade vidare. De två nästkommande stoppen skulle bli Rhüden och Mücke, vi hade mycket väl kommit längre, men med tanke på att det alltid var någon som var kissnödig och hundarna bara blir glada när vi pausar så tog vi lite kortare stopp.
Till Rhüden kom vi fram vid 12:50 med 38% kvar och gjorde ett lunchstopp. Passade även på att använda min gratis laddning i Bonnet-appen, men jag fick betala för dig ändå...
När vi ätit klart stod procenten på 93 och vi rullade vidare.
På vägen till Mücke var det väldigt långsamt. Vid två olika tillfällen blev vi helt stillastående i cirka 45 minuter vardera, så cirka 1.5 timme sena kom vi fram till SuC i Mücke för en välbehövlig kisspaus för både förare och hundar. Klockan var då cirka 17:05 och vi hade 37%.
Vi stannade kvar till laddningen visade 90% innan vi rullade vidare mot hotellet i Speyer.
Hade vi valt ett hotell med laddare hade vi kört den sista sträckan nonstop, men vårt hotell kunde inte garantera att laddplatsen var ledig. Så vi gjorde ett snabbstopp i Hirschberg vid 18:48 för att toppa upp från 37-60%. Då skulle vi kunna starta nästa dag med närmare 40-45% laddning.
Vi kom fram 19:30 med 48% och checkade in innan vi tog en runda på stan.

Summering av dag 2:
- Bonnets gratisladdning fungerade inte, så det får jag maila om.
- Jag känner mig betydligt piggare som förare med aningen längre pausar tack vare laddning.
- Cirka 68mil denna etapp.
- Bilen drog mycket mindre än var jag förväntat mig på autobahn. Gissade på cirka 220wh/km, men ligger betydligt under det.
IMG_20220625_095439.jpg
En av alla fina kyrkor i Speyer
Senast redigerad av Smygisen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av jonasl »

Nu har jag inte kört utanför Sverige men brukar sikta på 10% kvar. Då går det fort att ladda men finns ändå lite marginaler.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av Smygisen »

jonasl skrev:
Nu har jag inte kört utanför Sverige men brukar sikta på 10% kvar. Då går det fort att ladda men finns ändå lite marginaler.
Ja det var nog min tanke också, men min bättre hälft tycker annat :lol: . Hon är nervös över att bli stående utan batteri.
Det är dock väldigt tätt mellan SuC i Tyskland märkte jag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av Niklas Z »

Smygisen skrev:
Det är dock väldigt tätt mellan SuC i Tyskland märkte jag.
Det är väldigt gott om andra laddare också i Tyskland. Under en resa förra sommaren och en i april körde jag runt i Tyskland under sammanlagt 15 dagar. Endast 4 gånger laddade jag på SuC, all annan laddning gjordes på andra laddstationer. Det är så gott om dem, så det är bara att ta den som ligger närmast.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av themax »

jonasl skrev:
Nu har jag inte kört utanför Sverige men brukar sikta på 10% kvar. Då går det fort att ladda men finns ändå lite marginaler.
När vi är på långtur brukar vi ha 3 % som mål. Och +-2 % … Då blir det ändå ungefär 10 % i verkligheten eftersom blåsan eller magen säger ifrån innan dess.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av jonasl »

themax skrev:
jonasl skrev:
Nu har jag inte kört utanför Sverige men brukar sikta på 10% kvar. Då går det fort att ladda men finns ändå lite marginaler.
När vi är på långtur brukar vi ha 3 % som mål. Och +-2 % … Då blir det ändå ungefär 10 % i verkligheten eftersom blåsan eller magen säger ifrån innan dess.
Hade en liten incident i det kyliga vintervädret runt jul där jag först körde lite fel (missade en avfart och märkte det för sent) och sen fick köra en omväg på ett par mil när vi nästan var hemma pga trafikolycka. Då var det iofs närmare -20 ute och vi körde en SR+ av gamla modellen men batteriprocenten tickade väldigt fort.. Kom hem med 1% kvar och det kändes onödigt.

Å andra sidan så räcker ju varje procentenhet längre med ett större batteri. Och när det är bättre väder är jag helt OK med att rulla in med 5% i slutet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av NiklasTesla »

Bara att köra.

Åkte ner till södra Spanien redan våren 2020.

Gratis laddare på hotellet är bra skulle jag tipsa om nu när SuC priserna samt elpriserna gott upp annars är det ungefär som att köra med vilken bil somhelst (fast bättre då den inte går på ändliga / miljöfarliga bränslen om elen kommer från rätt källa).

Skall riva av ca 100mil dagsetapp om några timmar samt MVH
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av Smygisen »

NiklasTesla skrev:
Bara att köra.

Åkte ner till södra Spanien redan våren 2020.

Gratis laddare på hotellet är bra skulle jag tipsa om nu när SuC priserna samt elpriserna gott upp annars är det ungefär som att köra med vilken bil somhelst (fast bättre då den inte går på ändliga / miljöfarliga bränslen om elen kommer från rätt källa).

Skall riva av ca 100mil dagsetapp om några timmar samt MVH
Har du några tips på hotell med gratis laddning så är det varmt välkommet ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av fth »

Smygisen skrev:
NiklasTesla skrev:
Bara att köra.

Åkte ner till södra Spanien redan våren 2020.

Gratis laddare på hotellet är bra skulle jag tipsa om nu när SuC priserna samt elpriserna gott upp annars är det ungefär som att köra med vilken bil somhelst (fast bättre då den inte går på ändliga / miljöfarliga bränslen om elen kommer från rätt källa).

Skall riva av ca 100mil dagsetapp om några timmar samt MVH
Har du några tips på hotell med gratis laddning så är det varmt välkommet ;)
Titta på hotell med Tesla destinationsladdare, dom är per definition ”gratis”, dock tenderar dessa hotell vara allmänt dyrare än snittet, så tveksamt om det lönar sig egentligen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av Smygisen »

Uppdaterat med dag 2 ;)
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Bila till Spanien (Torrevieja)

Inlägg av Smygisen »

fth skrev:
Smygisen skrev:
NiklasTesla skrev:
Bara att köra.

Åkte ner till södra Spanien redan våren 2020.

Gratis laddare på hotellet är bra skulle jag tipsa om nu när SuC priserna samt elpriserna gott upp annars är det ungefär som att köra med vilken bil somhelst (fast bättre då den inte går på ändliga / miljöfarliga bränslen om elen kommer från rätt källa).

Skall riva av ca 100mil dagsetapp om några timmar samt MVH
Har du några tips på hotell med gratis laddning så är det varmt välkommet ;)
Titta på hotell med Tesla destinationsladdare, dom är per definition ”gratis”, dock tenderar dessa hotell vara allmänt dyrare än snittet, så tveksamt om det lönar sig egentligen.

/fth
Får kolla på det. Bekvämligheten med full ladd varje morgon gör att jag lägga några kronor extra på ett sådant hotell.
Skriv svar