Det där med delning

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Det där med delning

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Snubblaren skrev:
OfarligTesla skrev:
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Fast då måste man väl dra om alla kablar? 2 laddare delar väl på ett skåp?
Nej, varför skulle man behöva det? Det handlar ju inte om att omfördela något mellan laddpar utan bara om att koden som kontrollerar hur effekten delas kan kolla hur många laddare som är lediga på stationen.
Lätt att missförstå vad du tänkte på men jag gissar att du menar att så länge stationen bara är halvfull så
funkar allt som förut dvs att först till ett par får full effekt och delar nästan inget alls med någon som
kopplar in sig på samma par, medans dom nya "reglerna" gäller när det är mer än halvfullt på stationen? :)
En inte helt dum idé faktiskt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Det där med delning

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Lätt att missförstå vad du tänkte på men jag gissar att du menar att så länge stationen bara är halvfull så
funkar allt som förut dvs att först till ett par får full effekt och delar nästan inget alls med någon som
kopplar in sig på samma par, medans dom nya "reglerna" gäller när det är mer än halvfullt på stationen? :)
En inte helt dum idé faktiskt...
Ja typ så jag menar, kan ju till och med vara sämre än tidigare om man vill vara taskig :).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Det där med delning

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Bjelke skrev:
Lätt att missförstå vad du tänkte på men jag gissar att du menar att så länge stationen bara är halvfull så
funkar allt som förut dvs att först till ett par får full effekt och delar nästan inget alls med någon som
kopplar in sig på samma par, medans dom nya "reglerna" gäller när det är mer än halvfullt på stationen? :)
En inte helt dum idé faktiskt...
Ja typ så jag menar, kan ju till och med vara sämre än tidigare om man vill vara taskig :).
Det skulle ju t.o.m. kunna vara så att nya reglerna endast träder i kraft när det inte finns något ledigt par.

Då får man skylla dig själv om man inte kan/vill välja ”rätt” stolpe, men om det inte finns någon ”rätt” stolpe så får man (minst) halva effekten var man än ställer sig.

Det bästa vore förstås fortfarande om bilen rekommenderat bästa stolpe. Det skulle t.o.m. kunna vara valbart när man rullar in: om man ändå tänkt stå en stund så skulle man kunna välja en stolpe som ger låg effekt, och kanske få lite rabatt på priset, har man bråttom väljer man bästa stolpe och betalar fullt pris.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Det där med delning

Inlägg av Mysman »

fth skrev:
Det skulle ju t.o.m. kunna vara så att nya reglerna endast träder i kraft när det inte finns något ledigt par.
Detta var ett mycket bra förslag och skulle lösa det absolut mesta av problematiken.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Det där med delning

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Ja typ så jag menar, kan ju till och med vara sämre än tidigare om man vill vara taskig :).
Det skulle ju t.o.m. kunna vara så att nya reglerna endast träder i kraft när det inte finns något ledigt par.

Då får man skylla dig själv om man inte kan/vill välja ”rätt” stolpe, men om det inte finns någon ”rätt” stolpe så får man (minst) halva effekten var man än ställer sig.

Det bästa vore förstås fortfarande om bilen rekommenderat bästa stolpe. Det skulle t.o.m. kunna vara valbart när man rullar in: om man ändå tänkt stå en stund så skulle man kunna välja en stolpe som ger låg effekt, och kanske få lite rabatt på priset, har man bråttom väljer man bästa stolpe och betalar fullt pris.

/fth[/quote]

Ja det var ju det jag menade med halvfull :).
Användarvisningsbild
AntonBeckman
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 dec 2019 11:33

Re: Det där med delning

Inlägg av AntonBeckman »

Hade ju önskat att svenskar i alla fall hade betett sig likadant på laddstationerna som de gör vid busstationer :D Minst 2m mellanrum om det inte är fullt

Nä men tror att mer info behövs bara, alla sitter inte och kollar videos/forum efter tips och trix tyvärr, men tror inte att någon diskuterar emot om man upplyser om hur en SuC fungerar
Oscar&Hamish | Figursydda väskor till M3/S/X från England, för både frunk och trunk, Länk till hemsidan | 10% rabatt till dig och mig

Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Det där med delning

Inlägg av olarsson »

TCS trycker upp dekaler med info/laddetikett som klistras upp på alla stolpar i landet? Samt, på köpet, smygreklam för klubben och forumet...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Skriv svar