Hur man laddar man på Superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
palmeros
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 sep 2019 08:15

Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av palmeros »

Hej
Jag är nybliven Teslaägare (Model 3) och ska på fredag ut på min första långtur och behöver få reda på hur jag laddar på Superchargers.

Måste jag stoppa in kreditkortsuppgifter nånstans eller hur ser jag till att det bara funkar när jag kommer till gävle och ska ladda, så jag inte står där oförberedd som vanligt :D

Har googlat lite men inte hittat nån bra startguide, tacksam för snabb hjälp!

/h
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av frippe »

palmeros skrev:
Hej
Jag är nybliven Teslaägare (Model 3) och ska på fredag ut på min första långtur och behöver få reda på hur jag laddar på Superchargers.

Måste jag stoppa in kreditkortsuppgifter nånstans eller hur ser jag till att det bara funkar när jag kommer till gävle och ska ladda, så jag inte står där oförberedd som vanligt :D

Har googlat lite men inte hittat nån bra startguide, tacksam för snabb hjälp!

/h
Bara att backa till och plugga in, förutsatt att du har kopplat ett betalkort till ditt teslakonto eller har kvar fria mil efter beställning.
Model Y LR.
Model S70D
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av vibrationsfri »

palmeros skrev:
Hej
Jag är nybliven Teslaägare (Model 3) och ska på fredag ut på min första långtur och behöver få reda på hur jag laddar på Superchargers.

Måste jag stoppa in kreditkortsuppgifter nånstans eller hur ser jag till att det bara funkar när jag kommer till gävle och ska ladda, så jag inte står där oförberedd som vanligt :D

Har googlat lite men inte hittat nån bra startguide, tacksam för snabb hjälp!

/h
Ditt kontokort är kopplat till appen , om inte lägg in den infon i appen. När du laddat så får du en notis ex att det dragits 50 kr.

Första gången jag laddade så var jag lite försiktig mot superchargern. Dra ccs (den övre) upp och ryck ut och sen plugga in.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av kikat »

För nybliven Tesla-ägare kan även nämnas att du helst inte ska dela plats med någon. För en inbiten Tesla-ägare kan man se detta som en självklarhet.
Laddplatserna heter 1A, 1B, 2A, 2B, o.s.v. Då ska du välja en plats där du har en unik siffra. Det brukar vara så att det är varannan plats som är unik.

Det finns även en halvt oskriven regel om att laddplatser där man kan köra in ska man lämna till Teslor med släp. Har dock märkt att många inte bryr sig om detta.

Glöm inte att sitta kvar i bilen så du ser att laddningen verkligen går igång. Har varit med om laddplatser som inte fungerat, då har det stått "Börjar ladda", sedan följt av "Laddning avbruten". Då får du helt enkelt köra till en annan laddare så går det förhoppningsvis bättre.

Dra upp laddningen på skärmen till det du vill ha laddat. Sista biten går nästintill oändligt långsamt så 80% brukar rekommenderas.

Om det är mer än hälften av platserna upptagna måste du se till att flytta bilen när laddningen är klar, annars får du betala en straffavgift per minut. Om du inte hinner ut kan du dra upp laddningen lite högre för att slippa avgift för sista biten går som sagt väldigt långsamt.

Värt att nämna är även att kabeln CCS som sitter överst i Superchargern kan vara lite trög att få ur på vissa laddare men du ska dra upp, sen kan det behövas ett ryck för att få ut den ur hållaren så ska den lossna. När du provat en gång så förstår du. Där finns som sagt inga knappar att trycka på mer än den på laddhandsken som öppnar luckan på bilen.
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Etoo »

På vissa SuperChargerstationer finns det laddplatser som har skylten "Reserverad ...". Jag har inte förstått vad dessa är till för, men jag har i alla fall aldrig kunnat ladda på dem. Någon annan som vet?
Detta hände mig på min allra första långresa, och jag stannade i Ödeshög med 5% kvar. Snacka om att blodtrycket höjdes när jag inte kunde ladda på de två första platserna jag testade (som var "Reserverade") :shock: . Efter lite upprörd analys, kom vi fram till att vi kanske skulle prova någon av de andra laddplatserna, vilka fungerade bra.
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av kikat »

Etoo skrev:
På vissa SuperChargerstationer finns det laddplatser som har skylten "Reserverad ...". Jag har inte förstått vad dessa är till för, men jag har i alla fall aldrig kunnat ladda på dem. Någon annan som vet?
Detta hände mig på min allra första långresa, och jag stannade i Ödeshög med 5% kvar. Snacka om att blodtrycket höjdes när jag inte kunde ladda på de två första platserna jag testade (som var "Reserverade") :shock: . Efter lite upprörd analys, kom vi fram till att vi kanske skulle prova någon av de andra laddplatserna, vilka fungerade bra.
På många stationer finns ju skylten "Reserverad P-plats" under Tesla Supercharger-skylten på alla platser. Jag antar de menar att platserna är reserverade för Teslor? Har aldrig varit några problem för mig att ladda på dem. Kanske var det bara fel på den laddaren du provade på först?
Händer ju ganska ofta att det blir fel på laddarna enligt min erfarenhet men det går ju inte att kontakta dem om felet, antar att laddarna själva varnar till Tesla när de är fel på.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Bjelke »

frippe skrev:
palmeros skrev:
Hej
Jag är nybliven Teslaägare (Model 3) och ska på fredag ut på min första långtur och behöver få reda på hur jag laddar på Superchargers.

Måste jag stoppa in kreditkortsuppgifter nånstans eller hur ser jag till att det bara funkar när jag kommer till gävle och ska ladda, så jag inte står där oförberedd som vanligt :D

Har googlat lite men inte hittat nån bra startguide, tacksam för snabb hjälp!

/h
Bara att backa till och plugga in, förutsatt att du har kopplat ett betalkort till ditt teslakonto eller har kvar fria mil efter beställning.
Visst funkar det att ladda även om man inte kopplat något kort till Tesla-kontot, på min nya tex så har det blivit något galet för den ska ha fri SuC
men det är någon kod som ställer till det så den har inte fri SuC (dom håller på att rätta till det dock), och jag har inget kort kopplat men
det funkar finfint att ladda ändå! :)
Tillsvidare uppstår det en skuld på Tesla-kontot istället...
(Extra sjukt i mitt fall är att jag dessutom hade en refferal som skulle ha gett mig fri laddning i 6 månader osv, eller så är det precis därför SuC funkar för mig :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av pinussen »

Tog ett tag innan jag fattade att pricken på handtaget var knappen man skulle trycka på. Själva knappen är gömd under flexibel plast. Förstod också nyligen att det går att stoppa laddningen och låsa upp handtaget med knappen :D
Användarvisningsbild
Birran
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2020 00:59
Ort: Uppsala

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Birran »

Hej!

Jag gjorde mitt första försök på SuC idag. Det blev ett besök i Upplands Väsby.
Till mitt stora förtret lyckades jag inte. Det lyste rött vid ladduttaget på bilen.
Provade en annan laddstation med samma dåliga resultat.

När jag kom hem såg jag att kortet som var registrerat på mitt Tesla-konto har gått ut.
Kan det vara orsaken till att jag misslyckades med laddningen?

Anders
Tesla Model 3 Performance - Midnight Silver Beställd 2020-02-15 Levererad 2020-03-18
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Remuz »

Birran, har du en model 3 kan man inte ladda vid Max i upplands Väsby. Den är inte ccs-konverterad . Du kommer då kunna stoppa i sladden, men ingen laddning kommer ske
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Birran
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2020 00:59
Ort: Uppsala

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Birran »

Remuz skrev:
Birran, har du en model 3 kan man inte ladda vid Max i upplands Väsby. Den är inte ccs-konverterad . Du kommer då kunna stoppa i sladden, men ingen laddning kommer ske
Stort tack för klargörande!
Var hittar jag info om vilka SuC som en Model 3 kan ladda på respektive inte ladda på?
Tesla Model 3 Performance - Midnight Silver Beställd 2020-02-15 Levererad 2020-03-18
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av [JM] »

Alla i Sverige utom den du försökte på ska ha CCS.
Den syns väl inte i kartan i din bil?

SC som ligger 500m bort har 2st med CCS som man får låna utanför kontorstid.
Användarvisningsbild
Birran
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2020 00:59
Ort: Uppsala

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Birran »

[JM] skrev:
Alla i Sverige utom den du försökte på ska ha CCS.
Den syns väl inte i kartan i din bil?

SC som ligger 500m bort har 2st med CCS som man får låna utanför kontorstid.
Jag kollade inte kartan, tyvärr,
Ska ha Tesla SC Väsby i åtanke, nästa gång. Tack för tips!
Tesla Model 3 Performance - Midnight Silver Beställd 2020-02-15 Levererad 2020-03-18
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av macksie »

Borde inte Upplands Väsby vara Sveriges mest välbesökta supercharger, hur i helsefyr, kan den inte vara CCS konverterad, eller skiter man i alla 3:or
MYP
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av macksie »

kikat skrev:
För nybliven Tesla-ägare kan även nämnas att du helst inte ska dela plats med någon. För en inbiten Tesla-ägare kan man se detta som en självklarhet.
Laddplatserna heter 1A, 1B, 2A, 2B, o.s.v. Då ska du välja en plats där du har en unik siffra. Det brukar vara så att det är varannan plats som är unik.

Det finns även en halvt oskriven regel om att laddplatser där man kan köra in ska man lämna till Teslor med släp. Har dock märkt att många inte bryr sig om detta.

Glöm inte att sitta kvar i bilen så du ser att laddningen verkligen går igång. Har varit med om laddplatser som inte fungerat, då har det stått "Börjar ladda", sedan följt av "Laddning avbruten". Då får du helt enkelt köra till en annan laddare så går det förhoppningsvis bättre.

Dra upp laddningen på skärmen till det du vill ha laddat. Sista biten går nästintill oändligt långsamt så 80% brukar rekommenderas.

Om det är mer än hälften av platserna upptagna måste du se till att flytta bilen när laddningen är klar, annars får du betala en straffavgift per minut. Om du inte hinner ut kan du dra upp laddningen lite högre för att slippa avgift för sista biten går som sagt väldigt långsamt.

Värt att nämna är även att kabeln CCS som sitter överst i Superchargern kan vara lite trög att få ur på vissa laddare men du ska dra upp, sen kan det behövas ett ryck för att få ut den ur hållaren så ska den lossna. När du provat en gång så förstår du. Där finns som sagt inga knappar att trycka på mer än den på laddhandsken som öppnar luckan på bilen.
Tack "kikat" för en bra sammanfattning.
Kanske vore ide att göra den "pinned"

För mig som emellanåt drar släp är det irriterande att komma till en supercharger där nästan alla platser är lediga, förutom "drivethru" platserna. Tror inte det är lättja utan okunskap eftersom det är väldigt få i Sverige som drar släp. Den jätteenkla lösningen vore att alla superchargers byggs som nosen inåt. Då kan alla ladda, också jag med släp utan att behöva koppla loss.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Mats »

Ladda så ni kommer till nästa supercharger + lite marginal. Brukar räcka med 50%-70% laddning lite beroende av bil och sträcka, inte mer om ni inte verkligen behöver. Det går väldigt långsamt på slutet och långsamladdning är inte optimalt på Superchargers.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Remuz »

macksie skrev:
Borde inte Upplands Väsby vara Sveriges mest välbesökta supercharger, hur i helsefyr, kan den inte vara CCS konverterad, eller skiter man i alla 3:or
Det finns andra, norr, söder och väster om staden, så den behövs helt enkelt inte. Innan Corona var det tillhåll för taxi och inte sällan 30min kö medan några taxi laddade till 100%
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av [JM] »

Det finns en SuC till på arlanda som är till för taxi men det skall gå att åka in där som privatperson och ladda.
Vet ej om den har CCS dock.
Den finns inte heller med på kartan i bilarna.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
frippe skrev:
palmeros skrev:
Hej
Jag är nybliven Teslaägare (Model 3) och ska på fredag ut på min första långtur och behöver få reda på hur jag laddar på Superchargers.

Måste jag stoppa in kreditkortsuppgifter nånstans eller hur ser jag till att det bara funkar när jag kommer till gävle och ska ladda, så jag inte står där oförberedd som vanligt :D

Har googlat lite men inte hittat nån bra startguide, tacksam för snabb hjälp!

/h
Bara att backa till och plugga in, förutsatt att du har kopplat ett betalkort till ditt teslakonto eller har kvar fria mil efter beställning.
Visst funkar det att ladda även om man inte kopplat något kort till Tesla-kontot, på min nya tex så har det blivit något galet för den ska ha fri SuC
men det är någon kod som ställer till det så den har inte fri SuC (dom håller på att rätta till det dock), och jag har inget kort kopplat men
det funkar finfint att ladda ändå! :)
Tillsvidare uppstår det en skuld på Tesla-kontot istället...
(Extra sjukt i mitt fall är att jag dessutom hade en refferal som skulle ha gett mig fri laddning i 6 månader osv, eller så är det precis därför SuC funkar för mig :lol: )
Vet att USA får nya ägare 150 dollar i kredit om man inte har ett kort kopplat.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av PappaS »

Nybliven med Tesla Model S. Den här adaptern till ccs (tror jag det heter) ska jag använda den även på supercharger eller där spelar det ingen roll att jag använder det ”vanliga” uttaget?
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av kenjon »

Där behöver du inte adaptern.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av PappaS »

Okej, gott! Tack för svaret!
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av John Galt »

macksie skrev:
Borde inte Upplands Väsby vara Sveriges mest välbesökta supercharger, hur i helsefyr, kan den inte vara CCS konverterad, eller skiter man i alla 3:or
Något händer nästa vecka i alla fall. Bild
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av jimhalpert »

Läst att det är kutym att ladda till max 80% pga att det går så långsamt sista biten. Jag har en Model Y RWD med LFP-batteri. Gäller det här mig med? Ladda till 100% i Arboga idag och det gick rätt fort (helt tomt på bilar). Men är detta ok vid tex kö?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hur man laddar man på Superchargers

Inlägg av Lophornis »

jimhalpert skrev: 10 mar 2023 23:46
Läst att det är kutym att ladda till max 80% pga att det går så långsamt sista biten. Jag har en Model Y RWD med LFP-batteri. Gäller det här mig med? Ladda till 100% i Arboga idag och det gick rätt fort (helt tomt på bilar). Men är detta ok vid tex kö?
Behöver man 100% då laddar man till 100%.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar