Dragkrok och snabbladdare

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Hacke
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2017 18:16

Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av Hacke »

Tesla-ägare montera ej dragkrok!!!
https://sverigesradio.se/artikel/elbils ... -att-ladda
Otur eller vad?
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av lawgiver »

Hahaha.....borde väl gälla alla elbilar med laddning i bakdelen.
Dom får sätta upp en varningsskylt vid laddarna att man inte skall ha sin bil med dragkrok riktad mot laddningsstationen p.g.a. risken att slita av laddkabeln och förstöra laddstationen.... :D :D :D
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av Jerker »

Jag förstår inte, länken går till en artikel om att flera snabbladdare är ur funktion och att elbilsägare måste åka 10 mils omväg för att ladda. Inte nåt om dragkrokar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Jag förstår inte, länken går till en artikel om att flera snabbladdare är ur funktion och att elbilsägare måste åka 10 mils omväg för att ladda. Inte nåt om dragkrokar.
Länken går till ett inslag på Sveriges Radio, lyssna på det så förstår du ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Jerker skrev:
Jag förstår inte, länken går till en artikel om att flera snabbladdare är ur funktion och att elbilsägare måste åka 10 mils omväg för att ladda. Inte nåt om dragkrokar.
Länken går till ett inslag på Sveriges Radio, lyssna på det så förstår du ;)

/fth
Aha! Det är lite besvärligt med länkar till ljud. Inte alltid det passar att lyssna medan det går bra att läsa...

Dessutom är det oftast så att allt som är i ljudinslaget är textat också.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av DanneLKPG »

Kände samma sak med inlägget som Jerker. Han hade kunnat skriva en mening vad det handlar om innan.

Det som nämns i klippet är att snabbladdaren är trasig då en Tesla-ägare råkat lägga kabeln runt dragkroken och kört iväg.
Så nu är den enda snabbladdaren trasig. Det "bråkades" om vem som skulle betala för en ny och nu när den äntligen är beställd så är det ytterligare 12 veckor väntetid för att den ska levereras innan utbytet kan påbörjas.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av Jerker »

En av mina bröder jobbade några år med att serva bensinpumpar. Det vanligaste akuta felet var att tankslangen hade dragits loss eftersom föraren körde iväg med handsken fortfarande i tankröret. Men då väntades det aldrig på att reda ut vem som skulle betala innan man åtgärdade felet. Det juridiska tog man i efterhand.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av jonasl »

En fd kollega lyckades med det och upptäckte i backspegeln efter någon mil att tankhandtaget stod ut. Måste ha varit lätt stressad vid tankningen. Efter att han berättade den storyn har jag alltid slagit en koll i backspegeln för att se att "kusten är klar" innan jag åker från tankning :-) Faktum är att han kör Tesla idag.

Just att glömma "tankmunstycket" i bilen är ju inte möjligt på elbilarna men givetvis ska nån lyckas slita med sig kabeln ändå!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av Svenssons »

Kan också hända att en elbilist som laddar bilen vid en polsk mack beställer en toast på stationen vilket får strömmen att gå och dieselpumparna att strejka i ett par timmar minst...

Vill hon inte köra 10 mil i omväg nu när hon vet om problemet så kan hon vara lite försiktigare på acceleration och hastighet. Dryga 30 mil borde inte vara några problem ens i vinterväglag med en Model X på en laddning om man tar det lite försiktigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Kände samma sak med inlägget som Jerker. Han hade kunnat skriva en mening vad det handlar om innan.

Det som nämns i klippet är att snabbladdaren är trasig då en Tesla-ägare råkat lägga kabeln runt dragkroken och kört iväg.
Så nu är den enda snabbladdaren trasig. Det "bråkades" om vem som skulle betala för en ny och nu när den äntligen är beställd så är det ytterligare 12 veckor väntetid för att den ska levereras innan utbytet kan påbörjas.
Enda laddaren? Tesla brukar ju ha mellan 16-42 laddare på varje plats!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev:
En fd kollega lyckades med det och upptäckte i backspegeln efter någon mil att tankhandtaget stod ut. Måste ha varit lätt stressad vid tankningen. Efter att han berättade den storyn har jag alltid slagit en koll i backspegeln för att se att "kusten är klar" innan jag åker från tankning :-) Faktum är att han kör Tesla idag.

Just att glömma "tankmunstycket" i bilen är ju inte möjligt på elbilarna men givetvis ska nån lyckas slita med sig kabeln ändå!
:D Ja, det är ju typiskt! Ofta har folk sagt till mig att "man får inte glömma att koppla ur laddsladden innan man åker iväg" och då har ju sagt att det inte går. Men det går ju alltid att lägga sladden runt dragkroken, förstås...

Men på en SuC är det inte möjligt; kablarna är alldeles för korta!
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nu är det helt olika pengar det handlar om. En slangbrottsventil kostar ca 1000kr och en laddkabel typ 20000kr men det lät som hela laddaren skulle bytas.

När det blir större skador på pumparna väntar man också på både delar och försäkring.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Enda laddaren? Tesla brukar ju ha mellan 16-42 laddare på varje plats!
Vet inte vad du vill ha sagt med denna kommentar alls? Troll? Fredagsfylla? Det var en vanlig 50kW laddare och ej någon Supercharger-station.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
Enda laddaren? Tesla brukar ju ha mellan 16-42 laddare på varje plats!
Vet inte vad du vill ha sagt med denna kommentar alls? Troll? Fredagsfylla? Det var en vanlig 50kW laddare och ej någon Supercharger-station.
Inte alls. Inget illa menat och inte någon pik mot dig heller.

Men tänkte att de som skrev artikeln hade fått det hela om bakfoten gällande SuC och att journalisterna av okunskap trodde att varje SuC endast hade en snabbladdare (värre saker har de haft fel om förr gällande elbilar).

Är just nu i mitten på min första öl i veckan. Blev en Jämtlands IPA. :)

Förut när jag skrev ovan så var det bara vatten och lite lemonad som mest. :)

Nej. Inget trollande. Bara att jag läst så mycket fel som journalister haft förut, så jag hade inte blivit förvånad.

Nu har jag dock förstått att det inte var SuC. Men då undrar jag varför TS alluderade till att detta var just ett problem för Teslaägare (mer trollning där skulle jag säga)?

Var just det som gjorde att jag trodde att det handlade om Tesla SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av DanneLKPG »

Aha då förstår jag. :mrgreen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
En fd kollega lyckades med det och upptäckte i backspegeln efter någon mil att tankhandtaget stod ut. Måste ha varit lätt stressad vid tankningen. Efter att han berättade den storyn har jag alltid slagit en koll i backspegeln för att se att "kusten är klar" innan jag åker från tankning :-) Faktum är att han kör Tesla idag.

Just att glömma "tankmunstycket" i bilen är ju inte möjligt på elbilarna men givetvis ska nån lyckas slita med sig kabeln ändå!
Min profilbild har en direkt koppling till fenomenet :lol:
(Dock inte jag som fick ”trofén” )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dragkrok och snabbladdare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
jonasl skrev:
En fd kollega lyckades med det och upptäckte i backspegeln efter någon mil att tankhandtaget stod ut. Måste ha varit lätt stressad vid tankningen. Efter att han berättade den storyn har jag alltid slagit en koll i backspegeln för att se att "kusten är klar" innan jag åker från tankning :-) Faktum är att han kör Tesla idag.

Just att glömma "tankmunstycket" i bilen är ju inte möjligt på elbilarna men givetvis ska nån lyckas slita med sig kabeln ändå!
Min profilbild har en direkt koppling till fenomenet :lol:
(Dock inte jag som fick ”trofén” )
Ähh, erkänn nu att trofén sitter ovanför spiselkransen i ditt vardagsrum! ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar