Laddkort

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Wyx
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 feb 2021 20:47

Laddkort

Inlägg av Wyx »

Hej! Har ni några bra tips på laddkort utöver teslas för främst Norge/Sverige, eller behöver man ansöka om 50-11 olika för att det ändå är bäst? Vilka bör man då främst ha?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddkort

Inlägg av mikebike »

Wyx skrev:
Hej! Har ni några bra tips på laddkort utöver teslas för främst Norge/Sverige, eller behöver man ansöka om 50-11 olika för att det ändå är bäst? Vilka bör man då främst ha?
Kolla på chargefinder vilka laddstolpar som finns där du normalt färdas.
I mitt fall är InCharge vanligast, med MER som tvåa.
Dessutom har jag appar från OKQ8 och Circle-k, men dom har jag aldrig använt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddkort

Inlägg av heldiggrisen »

viewtopic.php?f=63&t=25385

Bra tråd om samma(ish) ämne.
Två val: en hög laddkort, tags och appar, eller en ”roamingtjänst”.
Virta verkar lovande, men det gäller att kolla innan man laddar, så man inte åker på hutlösa roamingavgifter.
https://www.virta.global/sv/elbilsanvandare
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Laddkort

Inlägg av Epicure »

Finns ingen vettig roaminglösning för Sverige ännu. Och med vettig menar jag att de ska ha humana priser.
mitt tips är att använda följande appar:
Vattenfall InCharge
Mer Sverige
E.On Drive
Fortum Charge & Drive
OKQ8 Elbilsladdning
Circle K Charge SE

då har du täckt in stor andel av alla laddstationer i Sverige.
Vill du komplettera upp kan du skaffa laddkort från Eways och Park & Charge också.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Laddkort

Inlägg av frippe »

Är det inte eon och vattenfall som precis gått ihop och godtar varandras laddkort? Om så är det kanske en bra start med ett sådant. Har för mig att Ica kör med eons laddare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddkort

Inlägg av mikebike »

frippe skrev:
Är det inte eon och vattenfall som precis gått ihop och godtar varandras laddkort? Om så är det kanske en bra start med ett sådant. Har för mig att Ica kör med eons laddare.
"Inom kort" "redan i sommar"
Med Teslatidräkning betyder det nästa sommar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Laddkort

Inlägg av frippe »

mikebike skrev:
frippe skrev:
Är det inte eon och vattenfall som precis gått ihop och godtar varandras laddkort? Om så är det kanske en bra start med ett sådant. Har för mig att Ica kör med eons laddare.
"Inom kort" "redan i sommar"
Med Teslatidräkning betyder det nästa sommar.
Aha, läste lite slarvigt och trodde det var klart. En icke-nyhet alltså tills det verkligen fungerar till 100%.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddkort

Inlägg av jonasl »

Det går att ladda på Virtas addare med OKQ8-appen. Samma pris som direkt med Virta.

Bättre än att använda Virta direkt eftersom man måste deponera 200 kr där och de drar 10 kr / månad från kontot oavsett om man använder det eller inte.

En extra bonus är att det går att lägga till egna RFID-kort som taggar hos OKQ8 också. Jag lade in mitt passerkort från jobbet för att testa, fungerade direkt när jag testade att ladda (på en Virta-laddare). Det går att läsa ut sitt UID med olika NFC-appar på mobilen så det lär ju funka även med andra operatörers laddkort.. risk för förvirring bara om de börjar roama med dem så jag tänkte att det var smart att ha ett helt separat kort.

SL-kort bör också funka. Där står UID på kortet i decimal form, bara att konvertera till hex och knappa in.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Laddkort

Inlägg av Frisk »

Jag hade ungefär samma frågeställning och fick en del bra svar, men nog ungefär vad du fått här i tråden också:
viewtopic.php?f=45&t=26946
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Laddkort

Inlägg av Lacho »

OKQ8 appen går väl att använda på E.ONs laddare också? Där jag testat har OKQ8 oftast haft lägre pris av någon anledning.
Skriv svar