Ladda i Norge?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av tehjimos »

Bara att ladda upp på Rygge/Töcksfors SuC.. så har du nog för att glida runt och glida tillbaka..?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av HerrNilsson »

larsw skrev:

ChaDeMo har jag, använde på Fortum nyligen. Grönn kontakt verkar ha laddare lite varstans, men inte centralt i Oslo.Fungerar även med svensk mobiltelefon?

Verkar finnas parkeringshusladdare här och var också på ladestasjoner.no, antar det ofta räcker betala för parkering på dem eller kräver det ngt abb?

Otydligt om det räcker med svensk Charge & Drive-app - norska laddstationer dyker inte upp i dess karta. På norska hemsidan slår de sig för bröstet över 2000 laddplatser varav 1250 i Norge, så det antyds ju att det fungerar internationellt.
Vi ska till Norge senare i sommar så jag kollade med deras kundservice och dem säger att Fortum Charge&Drive-taggar och appen kan användas i hela norden. I min Fortum C&D-app ser jag laddarna även i Norge. Så vi tänkte förlita oss på SuC och Fortums Chademos när vi är där.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Addex86 »

Hej!

Jag och sambon tänkte ta Teslan över till Trondheim när vi är uppe i Åre på sportlovet.
Är det något man ska tänka på när man kör dit? T ex tullar och sådant? Fylla i denna? https://www.epcplc.com/

Det är väl inga konstigheter att ladda på SuC i Norge med min svenska Tesla?

Tips på sevärdheter och matställen i Trondheim? :)
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av NEO »

Addex86 skrev:
Hej!

Jag och sambon tänkte ta Teslan över till Trondheim när vi är uppe i Åre på sportlovet.
Är det något man ska tänka på när man kör dit? T ex tullar och sådant? Fylla i denna? https://www.epcplc.com/

Det är väl inga konstigheter att ladda på SuC i Norge med min svenska Tesla?

Tips på sevärdheter och matställen i Trondheim? :)
Tullar (bompenger) kan vara bra att registrera bilen och få en autopass bricka så du slipper betala (elbilar kör gratis igenom alla tullar)

https://www.autopass.no/easygo

Nej du kan ladda på SuC i hela Europa.

Sevärdheter: trønder, matställen: flatbrød.

Kos dere! :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Addex86 skrev:
Hej!

Jag och sambon tänkte ta Teslan över till Trondheim när vi är uppe i Åre på sportlovet.
Är det något man ska tänka på när man kör dit? T ex tullar och sådant? Fylla i denna? https://www.epcplc.com/

Det är väl inga konstigheter att ladda på SuC i Norge med min svenska Tesla?

Tips på sevärdheter och matställen i Trondheim? :)
Ja du måste registrera din bil i EPCPLC för att få "fritak" från bompengar. Du behöver vara ansluten till ett bompengsellsakap, googla fjellinjen t.ex. Du måste nog också ladda upp ett registreringsbevis som visar att din bil är elbil. Det gick bra med transposrtstyrelsens fordonsinfo när jag gjorde det. Tullar måste man vet om att de finns. Det går inte att ta med mycket alkohol till Norge t.ex. Och ja, de kollar ibland, även om risken är liten. Åt andra hållet har jag aldrig blivit kontrollerad.
SuC funkar alltid :-)
Katedralen är ju ett måste liksom historien bakom den...Fortfarande ett stort pilgrimsmål för den med den rätta (e)- tron....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

HerrNilsson skrev:
larsw skrev:

ChaDeMo har jag, använde på Fortum nyligen. Grönn kontakt verkar ha laddare lite varstans, men inte centralt i Oslo.Fungerar även med svensk mobiltelefon?

Verkar finnas parkeringshusladdare här och var också på ladestasjoner.no, antar det ofta räcker betala för parkering på dem eller kräver det ngt abb?

Otydligt om det räcker med svensk Charge & Drive-app - norska laddstationer dyker inte upp i dess karta. På norska hemsidan slår de sig för bröstet över 2000 laddplatser varav 1250 i Norge, så det antyds ju att det fungerar internationellt.
Vi ska till Norge senare i sommar så jag kollade med deras kundservice och dem säger att Fortum Charge&Drive-taggar och appen kan användas i hela norden. I min Fortum C&D-app ser jag laddarna även i Norge. Så vi tänkte förlita oss på SuC och Fortums Chademos när vi är där.
Min norska fortum RFID funkade inte i Sverige, men kundtjänst är mycket tillmötesgående och ordnar det vid telefonsamtal om det blir problem. Hade jätteproblem att ladda med Fortum där kundtjänst inte kunde hjälpa till- det berodde på ett kreditkort som hade gått ut visade det sig så småningom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Anekdot »

Hej!
Vi ska på roadtrip till Lofoten i Norge i Juni med våran nya M3 och jag undrar om det finns någon vänlig själ i Stockholmsområdet som har en Norge-anpassad Schuko-adapter(vanlig elkontakt som jag kallar det :)) att låna ut i ett par veckor?
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av h37 »

Tror inte att du behöver någon extra kabel om du har LR och fri SuC laddning.
Om du vill ladda i samband med övernattning så har jag en Norge kabel i Karlstad som du kan få låna.
För några år sedan var vi på Lofoten med vår S 70D, då fanns inte så många ladd möjligheter som nu.
Kanske SuC Lofoten hinner att byggas. Väl på Lofoten bör man åka upp till Andenes och valsafari. Där fanns en
destinationsladdare på ett fabriksområde som man välvilligt lånade ut dom timmar safarin varade.
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Anekdot »

h37 skrev:
Tror inte att du behöver någon extra kabel om du har LR och fri SuC laddning.
Om du vill ladda i samband med övernattning så har jag en Norge kabel i Karlstad som du kan få låna.
För några år sedan var vi på Lofoten med vår S 70D, då fanns inte så många ladd möjligheter som nu.
Kanske SuC Lofoten hinner att byggas. Väl på Lofoten bör man åka upp till Andenes och valsafari. Där fanns en
destinationsladdare på ett fabriksområde som man välvilligt lånade ut dom timmar safarin varade.
Ah ok. Helt ny i elbilsträsket så lite range-anxiety har man kanske. Jag gjorde en preliminär beräkning via ABR och verkar som att jag klarar mig på SuC men tänkte ”för säkerhets skull”. Det är bara ett ställe som vi hamnar på runt 10%. Kolla gärna trippen här: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 384151423c
Några stopp på vägen upp/ner som rekommenderas utöver? Eller kanske några andra scenic-routes som är värda att köra?
Tips som Andenes valsafari osv tas tacksamt emot :)
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av h37 »

Skulle nog ändra rutten och köra till Molde och sedan ta Atlanterhavsveien till Kristiansund.
Varje gång du laddar får du ny information av andra besökare på SuC.
Det bästa med en resa brukar vara planeringen.
Go Tur!
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av tr1 »

Tänk på att laddning via vanlig stickkontakt normalt sett inte funkar i Norge.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Nån som provat om nya svenska enfas UMC funkar i Norge ?
Att den gamla trefasvarianten inte gör det är ju känt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Electron »

Hejsan,
kidnappar denna tråd. Hoppas det är ok :)

Jo, jag planerar en resa från Stockholm till Juvashytta. Har förstått att jag bör registrera mig på: https://www.autopass.no/ för underlätta "bompeng". Check på det.

Sedan undrar jag om det fungerar med svensk Fortum-laddbricka i norska DC Fortum-laddarna?

Kommer jag klara mej på detta eller bör jag skaffa en norsk chademo också för att vara på den säkra sidan?
Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Electron »

Electron skrev:
Hejsan,
kidnappar denna tråd. Hoppas det är ok :)

Jo, jag planerar en resa från Stockholm till Juvashytta. Har förstått att jag bör registrera mig på: https://www.autopass.no/ för underlätta "bompeng". Check på det.

Sedan undrar jag om det fungerar med svensk Fortum-laddbricka i norska DC Fortum-laddarna?

Kommer jag klara mej på detta eller bör jag skaffa en norsk chademo också för att vara på den säkra sidan?
Svarar på min egen fråga, hade missat detta inlägg: viewtopic.php?f=10&t=9241
Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Electron »

Destinationsladdare i Norge: Funkar de rätt av till svensk Tesla?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Teslaspolen »

Electron skrev:
Destinationsladdare i Norge: Funkar de rätt av till svensk Tesla?
Det är bara Teslas egna EVSE som är konstig. Andra EVSEr samt laddboxar, laddstolpar osv fungerar oproblematiskt med din Tesla.
Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Electron »

Teslaspolen skrev:
Electron skrev:
Destinationsladdare i Norge: Funkar de rätt av till svensk Tesla?
Det är bara Teslas egna EVSE som är konstig. Andra EVSEr samt laddboxar, laddstolpar osv fungerar oproblematiskt med din Tesla.
Kan du förklara? :)
Efter vad jag läst så har inte Norge lika elsystem som Sverige?
Vill inte stå där vid ett hotell med bara 9% kvar, familjen i bilen å en laddning som inte går igång.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Större delen av Norge har sk IT nät utan nolledare. Där fungerar inte den svenska mobila laddaren. I Sverige har vi TN -nät (kolla ex Wikipedia för att se skillnaderna).
All laddning via typ2 uttag fungerar liksom all snabbladdning. Men alltså inte via den vanliga stickkontakten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Electron »

Gustafsson skrev:
Större delen av Norge har sk IT nät utan nolledare. Där fungerar inte den svenska mobila laddaren. I Sverige har vi TN -nät (kolla ex Wikipedia för att se skillnaderna).
All laddning via typ2 uttag fungerar liksom all snabbladdning. Men alltså inte via den vanliga stickkontakten.
Ok tack för svar.
Då vet jag att destinationsladdare fungerar som hemma.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Choke »

Electron skrev:
Hejsan,
kidnappar denna tråd. Hoppas det är ok :)

Jo, jag planerar en resa från Stockholm till Juvashytta. Har förstått att jag bör registrera mig på: https://www.autopass.no/ för underlätta "bompeng". Check på det.

Sedan undrar jag om det fungerar med svensk Fortum-laddbricka i norska DC Fortum-laddarna?

Kommer jag klara mej på detta eller bör jag skaffa en norsk chademo också för att vara på den säkra sidan?
Är det inte BroBizz eller ÖresundPay man ska registrera sig på?
Någon som har erfarenhet av vilken som är bäst? Ska bla ge mig ut på resa till Holland via Danmark - men ska även resa till Norge en del i sommar
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av NiklasTesla »

Choke skrev:
Electron skrev:
Hejsan,
kidnappar denna tråd. Hoppas det är ok :)

Jo, jag planerar en resa från Stockholm till Juvashytta. Har förstått att jag bör registrera mig på: https://www.autopass.no/ för underlätta "bompeng". Check på det.

Sedan undrar jag om det fungerar med svensk Fortum-laddbricka i norska DC Fortum-laddarna?

Kommer jag klara mej på detta eller bör jag skaffa en norsk chademo också för att vara på den säkra sidan?

Är det inte BroBizz eller ÖresundPay man ska registrera sig på?
Någon som har erfarenhet av vilken som är bäst? Ska bla ge mig ut på resa till Holland via Danmark - men ska även resa till Norge en del i sommar
Brobizz går fint att använda på Norges betalvägar också (gjort flera ggr).

MVH
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Choke »

NiklasTesla skrev:
Brobizz går fint att använda på Norges betalvägar också (gjort flera ggr).

MVH
Tack för tipset då kör jag på BroBizz
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Choke skrev:
NiklasTesla skrev:
Brobizz går fint att använda på Norges betalvägar också (gjort flera ggr).

MVH
Tack för tipset då kör jag på BroBizz
Du måste ändå registrera din bil som elbil i Norge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Choke »

Gustafsson skrev:
Du måste ändå registrera din bil som elbil i Norge.
Det var något nytt - var gör man det?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Choke skrev:
Gustafsson skrev:
Du måste ändå registrera din bil som elbil i Norge.
Det var något nytt - var gör man det?
Förut var det epcplc, men nu hänvisar de till autopass.no
Registrering som elbil behövs om du vill slippa bompengsavift och få färjerabatter.
Jag fick skicka in kopia på regnrusket (iPhones synonym til registreringsbeviset) för mina bilar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar