Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Moderator: Redaktion
Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Tesla har uppdaterat sin sida om laddning.
Laddadapter för CCS medföljer S/X på fabriksbeställda bilar från 1 feb 2019.
CCS-adaptern laddar med upp till 120kW.
Enfas Tesla Mobile Connector ersätter UMC Gen 1 från 3 dec 2018 (produktionsdatum).
Adaptrar från olika Mobile Connector passar inte varandra.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/cha ... edirect=no
Laddadapter för CCS medföljer S/X på fabriksbeställda bilar från 1 feb 2019.
CCS-adaptern laddar med upp till 120kW.
Enfas Tesla Mobile Connector ersätter UMC Gen 1 från 3 dec 2018 (produktionsdatum).
Adaptrar från olika Mobile Connector passar inte varandra.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/cha ... edirect=no
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Borde betyda att alla ny SuC bara byggs med CCS då?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Inte alls omöjligt. Men det klart, det finns några hundratusen bilar utan CCS. De lär ju bli stämda om dessa inte går att ladda på SuC.Remuz skrev:Borde betyda att alla ny SuC bara byggs med CCS då?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Då får dom dela ut gratis adapter till dom ägarnaoscfor skrev:Inte alls omöjligt. Men det klart, det finns några hundratusen bilar utan CCS. De lär ju bli stämda om dessa inte går att ladda på SuC.Remuz skrev:Borde betyda att alla ny SuC bara byggs med CCS då?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Nog med förslag!Remuz skrev:Då får dom dela ut gratis adapter till dom ägarnaoscfor skrev:Inte alls omöjligt. Men det klart, det finns några hundratusen bilar utan CCS. De lär ju bli stämda om dessa inte går att ladda på SuC.Remuz skrev:Borde betyda att alla ny SuC bara byggs med CCS då?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
"OBS: Laddeffekten är begränsad av bilen och inte adaptern"oscfor skrev:CCS-adaptern laddar med upp till 120kW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Du förenklar för mycket. Det är inte alls samma sak som Apples laddsladd. Apple har inte garanterat fri SuC. De kommer verkligen att få bjuda på adaptrarna om de ska göra det omöjligt för gamla bilar att ladda på SuC. Eller lägga ner SuC och skapa en UC, UltraCharger.Mickep skrev:De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.
Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
För alla modeller.
Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Tur man redan har två!Zalman3 skrev:Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.
Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Jag tycker du hoppas för mycket. Tesla har inget ansvar att gamla måste köpa en adapter för att ladda på v3. Det hade varit en snäll gest, men tror inte de bjuder på adapter när det fortfarande går att ladda på gamla stationer, speciellt inte när model 3 inte kan ladda på de suc som inte är ombyggda. De kan fortfarande ladda gratis, vill de ladda gratis på nya behöver de bara köpa adaptern.oscfor skrev:Du förenklar för mycket. Det är inte alls samma sak som Apples laddsladd. Apple har inte garanterat fri SuC. De kommer verkligen att få bjuda på adaptrarna om de ska göra det omöjligt för gamla bilar att ladda på SuC. Eller lägga ner SuC och skapa en UC, UltraCharger.Mickep skrev:De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Fast nu blandar du och ger. Jag tror inte ens att de kommer att ta bort typ2-uttaget. Men om de skulle få för sig att göra det, så måste de göra något för alla med fri SuC. Det handlar inte om att hoppas, det handlar om att de måste. Annars bryter de avtalet med kunden.Mickep skrev:Jag tycker du hoppas för mycket. Tesla har inget ansvar att gamla måste köpa en adapter för att ladda på v3. Det hade varit en snäll gest, men tror inte de bjuder på adapter när det fortfarande går att ladda på gamla stationer, speciellt inte när model 3 inte kan ladda på de suc som inte är ombyggda. De kan fortfarande ladda gratis, vill de ladda gratis på nya behöver de bara köpa adaptern.oscfor skrev:Du förenklar för mycket. Det är inte alls samma sak som Apples laddsladd. Apple har inte garanterat fri SuC. De kommer verkligen att få bjuda på adaptrarna om de ska göra det omöjligt för gamla bilar att ladda på SuC. Eller lägga ner SuC och skapa en UC, UltraCharger.Mickep skrev:De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Släpp det nu. Ingen användare av Apples telefon behövde byta sladd. Liknelsen stämmer inte.Mickep skrev:Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Tänk så hår: Du tecknar ett avtal för leverans av el till ditt hus under ett år till fast. Helt plötsligt kommer de och säger att om du ska få det priset på el måste du köpa en ny elmätare. Skulle du vilja betala för det?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
1-fas UMC är rätt dumt i Sverige. Om jag laddar hemma så vill jag inte använda enfas då min effektavgift är beroende av den högsta belastningen på en fas. 3-fas uttag finns på många ställen, allt från kampingplatser till fabrikslokaler, lastkajer och bondgårdar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Nu vet jag inte hur det är med laddnätverket och det legala men kan du på allvar inte se skillnaden i att Apple byter kontakt på nysålda mobiler och att Tesla byter kontakt på nya stationer i Superchargersnätverket? Det är ju två helt skilda scenarion som hör ihop lika mycket som en torsk och månen.Mickep skrev:Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Japp, vi svenskar drabbats nog hårdast eftersom vi har störst tillgång till trefas.bjelkeman skrev:1-fas UMC är rätt dumt i Sverige. Om jag laddar hemma så vill jag inte använda enfas då min effektavgift är beroende av den högsta belastningen på en fas. 3-fas uttag finns på många ställen, allt från kampingplatser till fabrikslokaler, lastkajer och bondgårdar.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
torsk och månen!OfarligTesla skrev:Nu vet jag inte hur det är med laddnätverket och det legala men kan du på allvar inte se skillnaden i att Apple byter kontakt på nysålda mobiler och att Tesla byter kontakt på nya stationer i Superchargersnätverket? Det är ju två helt skilda scenarion som hör ihop lika mycket som en torsk och månen.Mickep skrev:Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Väldigt dålig liknelse. Låt oss se vad tesla gör. Ser inte att de skulle bryta mot avtalet om de inte ger gamla ägare adapter när de fortfarande kan ladda på gamla stationer.oscfor skrev:Släpp det nu. Ingen användare av Apples telefon behövde byta sladd. Liknelsen stämmer inte.Mickep skrev:Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Tänk så hår: Du tecknar ett avtal för leverans av el till ditt hus under ett år till fast. Helt plötsligt kommer de och säger att om du ska få det priset på el måste du köpa en ny elmätare. Skulle du vilja betala för det?
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Det är ju en väg, men med tanke på hur mycket badwill det skulle skapa i jämförelse med hur liten kostnad det är för Tesla, skulle det förvåna mig.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Jag vill köpa en CCS adapter, verkar skoj att ha och använda typ 1 gång under livslängden av bilen. När kan man få det tro!
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Tesla rekommenderar fast laddbox som t.ex. Wall Connector hemma. Detta kommer öka säkerheten och även spara pengar för Tesla så jag kan förstå att de gör detta även ifall kunderna kanske inte blir lika glada.bjelkeman skrev:1-fas UMC är rätt dumt i Sverige. Om jag laddar hemma så vill jag inte använda enfas då min effektavgift är beroende av den högsta belastningen på en fas. 3-fas uttag finns på många ställen, allt från kampingplatser till fabrikslokaler, lastkajer och bondgårdar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Haha. Ja det är väl på den nivån. Jag ser en adapter som en försäkring. Nåt man har för att det känns bra men som man hoppas inte behövs.OfarligTesla skrev:Jag vill köpa en CCS adapter, verkar skoj att ha och använda typ 1 gång under livslängden av bilen. När kan man få det tro!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Precis, därför jag kommer ha kvar Chademon i bagaget också även efter jag skaffar CCS adaptern. Rätt vad det är kommer man fram till en kombostation och måste ha laddning och så har CCS handsken utsatts för skadegörelse men Chademon ser bra ut.Verdi skrev:Haha. Ja det är väl på den nivån. Jag ser en adapter som en försäkring. Nåt man har för att det känns bra men som man hoppas inte behövs.OfarligTesla skrev:Jag vill köpa en CCS adapter, verkar skoj att ha och använda typ 1 gång under livslängden av bilen. När kan man få det tro!
CCSen kanske kan ge lite nytta också om man kan ladda hos Ionity i samma hastighet som hos superchargers, typ en gång där med :p.