Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

Tesla har uppdaterat sin sida om laddning.

Laddadapter för CCS medföljer S/X på fabriksbeställda bilar från 1 feb 2019.

CCS-adaptern laddar med upp till 120kW.

Enfas Tesla Mobile Connector ersätter UMC Gen 1 från 3 dec 2018 (produktionsdatum).

Adaptrar från olika Mobile Connector passar inte varandra.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/cha ... edirect=no
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Remuz »

Borde betyda att alla ny SuC bara byggs med CCS då?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

Remuz skrev:
Borde betyda att alla ny SuC bara byggs med CCS då?
Inte alls omöjligt. Men det klart, det finns några hundratusen bilar utan CCS. De lär ju bli stämda om dessa inte går att ladda på SuC.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Remuz »

oscfor skrev:
Remuz skrev:
Borde betyda att alla ny SuC bara byggs med CCS då?
Inte alls omöjligt. Men det klart, det finns några hundratusen bilar utan CCS. De lär ju bli stämda om dessa inte går att ladda på SuC.
Då får dom dela ut gratis adapter till dom ägarna :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

Remuz skrev:
oscfor skrev:
Remuz skrev:
Borde betyda att alla ny SuC bara byggs med CCS då?
Inte alls omöjligt. Men det klart, det finns några hundratusen bilar utan CCS. De lär ju bli stämda om dessa inte går att ladda på SuC.
Då får dom dela ut gratis adapter till dom ägarna :)
Nog med förslag!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Laban »

oscfor skrev:
CCS-adaptern laddar med upp till 120kW.
"OBS: Laddeffekten är begränsad av bilen och inte adaptern"
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Mickep »

De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

Mickep skrev:
De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Du förenklar för mycket. Det är inte alls samma sak som Apples laddsladd. Apple har inte garanterat fri SuC. De kommer verkligen att få bjuda på adaptrarna om de ska göra det omöjligt för gamla bilar att ladda på SuC. Eller lägga ner SuC och skapa en UC, UltraCharger.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Zalman3 »

Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.

Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

Zalman3 skrev:
Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.

Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Tur man redan har två!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Mickep »

oscfor skrev:
Mickep skrev:
De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Du förenklar för mycket. Det är inte alls samma sak som Apples laddsladd. Apple har inte garanterat fri SuC. De kommer verkligen att få bjuda på adaptrarna om de ska göra det omöjligt för gamla bilar att ladda på SuC. Eller lägga ner SuC och skapa en UC, UltraCharger.
Jag tycker du hoppas för mycket. Tesla har inget ansvar att gamla måste köpa en adapter för att ladda på v3. Det hade varit en snäll gest, men tror inte de bjuder på adapter när det fortfarande går att ladda på gamla stationer, speciellt inte när model 3 inte kan ladda på de suc som inte är ombyggda. De kan fortfarande ladda gratis, vill de ladda gratis på nya behöver de bara köpa adaptern.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

Mickep skrev:
oscfor skrev:
Mickep skrev:
De kommer att ha dubbla sladdar under en övergångsperiod. Säkert förbereder de för suc v3. Även om de som har gamla bilar inte kommer kunna ladda på nya så kan de ladda på de gamla. Och de behöver bara köpa adaptern, det är inte teslas ansvar. Liksom när Apple bytte laddsladd. Tough luck.
Du förenklar för mycket. Det är inte alls samma sak som Apples laddsladd. Apple har inte garanterat fri SuC. De kommer verkligen att få bjuda på adaptrarna om de ska göra det omöjligt för gamla bilar att ladda på SuC. Eller lägga ner SuC och skapa en UC, UltraCharger.
Jag tycker du hoppas för mycket. Tesla har inget ansvar att gamla måste köpa en adapter för att ladda på v3. Det hade varit en snäll gest, men tror inte de bjuder på adapter när det fortfarande går att ladda på gamla stationer, speciellt inte när model 3 inte kan ladda på de suc som inte är ombyggda. De kan fortfarande ladda gratis, vill de ladda gratis på nya behöver de bara köpa adaptern.
Fast nu blandar du och ger. Jag tror inte ens att de kommer att ta bort typ2-uttaget. Men om de skulle få för sig att göra det, så måste de göra något för alla med fri SuC. Det handlar inte om att hoppas, det handlar om att de måste. Annars bryter de avtalet med kunden.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Mickep »

Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

Mickep skrev:
Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Släpp det nu. Ingen användare av Apples telefon behövde byta sladd. Liknelsen stämmer inte.

Tänk så hår: Du tecknar ett avtal för leverans av el till ditt hus under ett år till fast. Helt plötsligt kommer de och säger att om du ska få det priset på el måste du köpa en ny elmätare. Skulle du vilja betala för det?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av bjelkeman »

1-fas UMC är rätt dumt i Sverige. Om jag laddar hemma så vill jag inte använda enfas då min effektavgift är beroende av den högsta belastningen på en fas. 3-fas uttag finns på många ställen, allt från kampingplatser till fabrikslokaler, lastkajer och bondgårdar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Nu vet jag inte hur det är med laddnätverket och det legala men kan du på allvar inte se skillnaden i att Apple byter kontakt på nysålda mobiler och att Tesla byter kontakt på nya stationer i Superchargersnätverket? Det är ju två helt skilda scenarion som hör ihop lika mycket som en torsk och månen.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

bjelkeman skrev:
1-fas UMC är rätt dumt i Sverige. Om jag laddar hemma så vill jag inte använda enfas då min effektavgift är beroende av den högsta belastningen på en fas. 3-fas uttag finns på många ställen, allt från kampingplatser till fabrikslokaler, lastkajer och bondgårdar.
Japp, vi svenskar drabbats nog hårdast eftersom vi har störst tillgång till trefas.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Nu vet jag inte hur det är med laddnätverket och det legala men kan du på allvar inte se skillnaden i att Apple byter kontakt på nysålda mobiler och att Tesla byter kontakt på nya stationer i Superchargersnätverket? Det är ju två helt skilda scenarion som hör ihop lika mycket som en torsk och månen.
Bild torsk och månen!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Mickep »

oscfor skrev:
Mickep skrev:
Ser inte att de bryter mot avtalet. De gamla kan fortfarande ladda med adapter. De gamla kommer finnas kvar under en övergångsperiod. Har inte sett att det står att de kan ladda på alla utan adapter. Men är varken jurist eller detaljstuderat avtalet.
Ser det som precis som när Apple bytte laddsladd, som också orsakade kostnad för användarna. De skickade med adapter på de nya iPhone, men ingen gammal kund fick något gratis. Tror det kommer ta 10 år innan gamla sladden är borta så bilarna är då på väg till skroten i vilket fall.
Släpp det nu. Ingen användare av Apples telefon behövde byta sladd. Liknelsen stämmer inte.

Tänk så hår: Du tecknar ett avtal för leverans av el till ditt hus under ett år till fast. Helt plötsligt kommer de och säger att om du ska få det priset på el måste du köpa en ny elmätare. Skulle du vilja betala för det?
Väldigt dålig liknelse. Låt oss se vad tesla gör. Ser inte att de skulle bryta mot avtalet om de inte ger gamla ägare adapter när de fortfarande kan ladda på gamla stationer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av LarsL »

Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av oscfor »

LarsL skrev:
Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Det är ju en väg, men med tanke på hur mycket badwill det skulle skapa i jämförelse med hur liten kostnad det är för Tesla, skulle det förvåna mig.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av OfarligTesla »

Jag vill köpa en CCS adapter, verkar skoj att ha och använda typ 1 gång under livslängden av bilen. När kan man få det tro!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Svenssons »

bjelkeman skrev:
1-fas UMC är rätt dumt i Sverige. Om jag laddar hemma så vill jag inte använda enfas då min effektavgift är beroende av den högsta belastningen på en fas. 3-fas uttag finns på många ställen, allt från kampingplatser till fabrikslokaler, lastkajer och bondgårdar.
Tesla rekommenderar fast laddbox som t.ex. Wall Connector hemma. Detta kommer öka säkerheten och även spara pengar för Tesla så jag kan förstå att de gör detta även ifall kunderna kanske inte blir lika glada.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Jag vill köpa en CCS adapter, verkar skoj att ha och använda typ 1 gång under livslängden av bilen. När kan man få det tro!
Haha. Ja det är väl på den nivån. Jag ser en adapter som en försäkring. Nåt man har för att det känns bra men som man hoppas inte behövs.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag vill köpa en CCS adapter, verkar skoj att ha och använda typ 1 gång under livslängden av bilen. När kan man få det tro!
Haha. Ja det är väl på den nivån. Jag ser en adapter som en försäkring. Nåt man har för att det känns bra men som man hoppas inte behövs.
Precis, därför jag kommer ha kvar Chademon i bagaget också även efter jag skaffar CCS adaptern. Rätt vad det är kommer man fram till en kombostation och måste ha laddning och så har CCS handsken utsatts för skadegörelse men Chademon ser bra ut.

CCSen kanske kan ge lite nytta också om man kan ladda hos Ionity i samma hastighet som hos superchargers, typ en gång där med :p.
Skriv svar