Var laddar man billigast i Stockholm?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av dstr »

MDurante skrev:
Den är ju inte till för att tjänas in på gratisström. Jag köpte den för att jag värderar min tid dyrt, Chademon har räddat mig flera gånger där ingen Supercharger funnits eller type 2 hade tagit halva dagen. Sen är det upp till dig själv att bestämma om du vill sitta i bilen och segladda med 11kW för att komma hem.
Jag har känt behovet 2-3 gånger under 4 år och snart 14.000 mil. I samtliga fall har jag istället laddat med 22kw. Hade jag inte haft gamla riktiga dubbel-laddaren i bilen så hade jag nog haft en Chademo-adapter, men för mig hade det inte varit värt det.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Bod »

Jag har 2 turer runt i Europa inkl Storbrittanien och åkt några långturer i Sverige. Aldrig haft behov av Chademo laddare. Köpte en till första Europaresan men jag fick lämna tillbaks den oanvänd till Tesla. Kartongen var obruten.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av bylund »

Chademoadaptern spelar mer och mer ut sin roll, när det mesta nya som byggs är CCS, och superladdarna byggs allt tätare. Men i t ex Estland är den guld värd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag har använt den en hel del, men då har jag ingen hemmaladdning. Guld värt att kunna prutta i lite höghastighetselektroner när tillfälle bjuds
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av selfish »

MDurante skrev:
westerlund skrev:
MDurante skrev:
Läste att LIDL hade en 50kW laddare gratis vid en butik, minns inte vart i Stockholm.
vad är det för sladd då? bilen klarar väl runt 16kW över AC?
Du behöver en Chademo adapter, går att köpa för 2-3000kr begagnade. Ett måste i min laddsladdskollektion :)

Men det där ser ju ut som en Chademo adapter till en USA-Tesla... ;-)

Så här ser den ut i EU.

Bild
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Mats »

Lite OT men fortsätter diskutera chademoadapterns nytta.

Chademo har varit toppen för oss då vi mer och mer tröttnat på restaurangerna vid superchargers. Hänt flera gånger att vi valt att betala för chademoladdning för att få äta nått annat. Och stannar man ändå så länge så hinner man peta i rätt bra med el via chademo.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av taliz »

Också OT men så gott som alla chademo-laddare i Sverige har också CCS right?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Remuz »

För två år sedan när jag köpte min slet den en hel del. Nu har jag inte använt den på 9mån. Dock har jag haft den utlånad några gånger...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Teslaspolen »

bylund skrev:
Chademoadaptern spelar mer och mer ut sin roll, när det mesta nya som byggs är CCS, och superladdarna byggs allt tätare. Men i t ex Estland är den guld värd.
Även om man semestrar runt i Norge är den super, om man nu inte råkar ha en 3:a med CCS så klart. Låter en åka runt lite vart som helst, varenda liten ort (nästan) har ju semisnabbladdare, oftast från Grønn Kontakt eller Fortum. :)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

taliz skrev:
Också OT men så gott som alla chademo-laddare i Sverige har också CCS right?
Alla jag har sett iallafall. Även Typ 2
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Lucidor »

I P-garaget under Solna Centrum finns ett antal sådana här. Jag testade idag och det fungerade utmärkt.
20190422_120409.jpg
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Lucidor skrev:
I P-garaget under Solna Centrum finns ett antal sådana här. Jag testade idag och det fungerade utmärkt.
Oj! De där måste vara nya va? Har för mig att jag bara sett Schuko där tidigare. Var det någon avgift på laddningen?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Eeh - RTFM. Gratis står det ju..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Lucidor »

jeppe_sthlm skrev:
Lucidor skrev:
I P-garaget under Solna Centrum finns ett antal sådana här. Jag testade idag och det fungerade utmärkt.
Oj! De där måste vara nya va? Har för mig att jag bara sett Schuko där tidigare. Var det någon avgift på laddningen?
Ja de är nog ganska nya. De sitter på väggen som har ingång till Lidl. Mennekes med sladd på ena sidan laddboxen och kontakt på den andra. Gratis.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av fth »

Nacka Forum har 28 nya 17kW laddplatser på garageplan 0, hälften med fast sladd, så man behöver inte ens krångla fram ”den blå”!
1FE1D4FE-157B-487F-95FF-AFEA46320A17.png


Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.

Föredömligt!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Nacka Forum har 28 nya 17kW laddplatser på garageplan 0, hälften med fast sladd, så man behöver inte ens krångla fram ”den blå”!

Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.

Föredömligt!

/fth
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A :)
Nej, dom är faktiskt 24A ”native”, det är ju rätt optimalt, finns det någon bil som tar mer än 17kW AC annat än gamla S med dubbelladdare?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av bylund »

Äldre Renault Zoe. Och en del bilar tar 32 A enfas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
armin
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 aug 2016 20:43
Ort: Tyresö

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av armin »

fth skrev:
Epicure skrev:
Att betala för sin laddning är det enda rätta.
Jag ser iofs inga problem med att ladda gratis, de som sätter upp en gratisstolpe gör det ju inte av välgörenhet, de ser en ekonomisk vinst i t.ex. merförsäljning, marknadsföring etc.

Jag är själv lite för lat och/eller otålig för att använda gratisladdning i någon större utsträckning, det är ju inte många % man får under en normal inköpsrunda, men om man har längre ärenden där det finns gratisstolpar ser jag inget principiellt fel i att använda dom.

I Sickla finns det också några gratisstolpar med hyfsad hastighet, men enligt uppgift är dom väldigt ofta upptagna under affärernas öppettider. I parkeringshuset där har eways placerat ut betalstolpar, men dom är ju oanvändbara eftersom dom bara ger 3.7kW, där är det ju ingen poäng att ens koppla in.

/fth
Kan tillägga att även de fyra 22 kW-laddarna i Sickla kostar numer, 30 SEK per startad laddsession om jag inte läste helt galet.
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 20 feb 2019 21:22
Ort: Nacka strand

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Vkium »

Bjelke skrev:
fth skrev:
Nacka Forum har 28 nya 17kW laddplatser på garageplan 0, hälften med fast sladd, så man behöver inte ens krångla fram ”den blå”!

Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.

Föredömligt!

/fth
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A :)
Det står att det är 32A på nacka forums laddplatser med fast kabel, men när jag laddade min model 3 så fick jag bara 3fas 16A som högsta laddhastighet? Skumt?
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av helix »

Vkium skrev:
Bjelke skrev:
fth skrev:
Nacka Forum har 28 nya 17kW laddplatser på garageplan 0, hälften med fast sladd, så man behöver inte ens krångla fram ”den blå”!

Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.

Föredömligt!

/fth
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A :)
Det står att det är 32A på nacka forums laddplatser med fast kabel, men när jag laddade min model 3 så fick jag bara 3fas 16A som högsta laddhastighet? Skumt?
Allt är i sin ordning. Model 3 kan ta emot 16A 3-fas (11kW) på en 32A 22kW-stolpe. Är det däremot en 1-fas 32A (7,4kW) så kan Model 3 ta emot denna laddning. Men i ditt fall blev det helt korrekt och du maxade vad stolpen kan leverera till just din bil :)

Model S/X har däremot en 16,5kW ombordladdare och maxar således på 24A 3-fas på samma 22kW 32A-stolpe.
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 20 feb 2019 21:22
Ort: Nacka strand

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Vkium »

Oki, där ser man :roll:
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Lucidor skrev:
I P-garaget under Solna Centrum finns ett antal sådana här. Jag testade idag och det fungerade utmärkt.
Kan bekräfta att skylten är fel. Det går upp till 32A 3-fas. Laddade 22kW idag.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
EVgil
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2018 22:20

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av EVgil »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A :)
Nej, dom är faktiskt 24A ”native”, det är ju rätt optimalt, finns det någon bil som tar mer än 17kW AC annat än gamla S med dubbelladdare?

/fth
De enda elbilar som kan ladda med 22 kW AC är Renault Zoe och det gäller även nya modeller. Det är den stora fördelen med Zoe om man inte kan ladda hemma och vill slippa snabbladdare. Det är en fördel när alla snabbladdare är upptagna, vilket ofta kommer ske med Sveriges snålt tilltagna laddutbyggnad. Ni med Tesla har såklart en stor fördel.
8FDDE48F-358D-4C7D-9A04-E3E1256609EC.png
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Sofie »

EVgil skrev:
fth skrev:
Bjelke skrev:
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A :)
Nej, dom är faktiskt 24A ”native”, det är ju rätt optimalt, finns det någon bil som tar mer än 17kW AC annat än gamla S med dubbelladdare?

/fth
De enda elbilar som kan ladda med 22 kW AC är Renault Zoe och det gäller även nya modeller. Det är den stora fördelen med Zoe om man inte kan ladda hemma och vill slippa snabbladdare. Det är en fördel när alla snabbladdare är upptagna, vilket ofta kommer ske med Sveriges snålt tilltagna laddutbyggnad. Ni med Tesla har såklart en stor fördel.

Kan inte Audi E-tron beställas med 22kW laddning?
Jag vet att våran model S kan ladda med 22kW, det har ännu inte strypts.
Skriv svar