Var laddar man billigast i Stockholm?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av helix »

Vkium skrev:
Bjelke skrev:
fth skrev:
Nacka Forum har 28 nya 17kW laddplatser på garageplan 0, hälften med fast sladd, så man behöver inte ens krångla fram ”den blå”!

Hyfsat nära ingången, men inte så nära att det är förhöjd ICE-risk.

Föredömligt!

/fth
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A :)
Det står att det är 32A på nacka forums laddplatser med fast kabel, men när jag laddade min model 3 så fick jag bara 3fas 16A som högsta laddhastighet? Skumt?
Allt är i sin ordning. Model 3 kan ta emot 16A 3-fas (11kW) på en 32A 22kW-stolpe. Är det däremot en 1-fas 32A (7,4kW) så kan Model 3 ta emot denna laddning. Men i ditt fall blev det helt korrekt och du maxade vad stolpen kan leverera till just din bil :)

Model S/X har däremot en 16,5kW ombordladdare och maxar således på 24A 3-fas på samma 22kW 32A-stolpe.
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 20 feb 2019 21:22
Ort: Nacka strand

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Vkium »

Oki, där ser man :roll:
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Lucidor skrev:
I P-garaget under Solna Centrum finns ett antal sådana här. Jag testade idag och det fungerade utmärkt.
Kan bekräfta att skylten är fel. Det går upp till 32A 3-fas. Laddade 22kW idag.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
EVgil
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2018 22:20

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av EVgil »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A :)
Nej, dom är faktiskt 24A ”native”, det är ju rätt optimalt, finns det någon bil som tar mer än 17kW AC annat än gamla S med dubbelladdare?

/fth
De enda elbilar som kan ladda med 22 kW AC är Renault Zoe och det gäller även nya modeller. Det är den stora fördelen med Zoe om man inte kan ladda hemma och vill slippa snabbladdare. Det är en fördel när alla snabbladdare är upptagna, vilket ofta kommer ske med Sveriges snålt tilltagna laddutbyggnad. Ni med Tesla har såklart en stor fördel.
8FDDE48F-358D-4C7D-9A04-E3E1256609EC.png
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Sofie »

EVgil skrev:
fth skrev:
Bjelke skrev:
Jag gissar på att dom tom är på 32A men att du inte "ser" det pgav av den inbyggda laddaren som "bara" är på 24A :)
Nej, dom är faktiskt 24A ”native”, det är ju rätt optimalt, finns det någon bil som tar mer än 17kW AC annat än gamla S med dubbelladdare?

/fth
De enda elbilar som kan ladda med 22 kW AC är Renault Zoe och det gäller även nya modeller. Det är den stora fördelen med Zoe om man inte kan ladda hemma och vill slippa snabbladdare. Det är en fördel när alla snabbladdare är upptagna, vilket ofta kommer ske med Sveriges snålt tilltagna laddutbyggnad. Ni med Tesla har såklart en stor fördel.

Kan inte Audi E-tron beställas med 22kW laddning?
Jag vet att våran model S kan ladda med 22kW, det har ännu inte strypts.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Svenssons »

Äldre Modell S med tillvalet Extraladdare kan ladda med 32A 22kW växelström.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av taliz »

Gamla S, etron, Zoe, Taycan.... vad finns det mer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
EVgil
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2018 22:20

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av EVgil »

Jag inser att jag fortfarande har mycket att lära. Konstigt vore det väl annars.
Zoe, Gamla S, Taycan kan alltså fås med 22 kW. Intressant.

Jag hade förövrigt en intressant diskussion med en ägare till en Zoe 40 kW nyligen. Jag hade hyrt en Peugeot e-208 på OKQ8 Globen för att testa den ordentligt.
Jag ville även testa laddning och åkte till Port 73 i Haninge som erbjuder 22 kW gratis laddning. Peugeot klara såklart bara 11 kW, men jag var nyfiken på om detta var ett ställe jag kunde ladda Zoe om jag slår till på en. Zoe-ägaren undrade varför jag ville köpa elbil som han uppenbarligen ansåg vara vansinnigt, särskilt om man inte har laddmöjlighet hemma som jag inte har.
Han verkade ha läst mycket på Facebook och reportage av dåligt pålästa journalister (Massor) om att det är bättre att fortsätta spotta ut CO2, NOX och partiklar från sin fossilbil.
Här visas resultaten av två undersökningar som slår hål på detta:
https://www.transportenvironment.org/si ... %20v04.pdf
https://www.twentezon.nl/wp-content/upl ... ison-1.pdf

CO2, kunde han förövrigt vänlig informera mig, är livsviktigt för oss alla för att överleva. Så nu vet vi alla det.

Peugeot e-208 var förresten riktigt kul att köra och är en bil som känns rejäl. Betydligt mer rejäl en Renault Zoe som känns betydligt mindre solid när man stänger dörrarna.
Den kändes också mer solid än Tesla S och 3 som jag har provkörd. Tesla är väl såklart betydligt mer utvecklad tekniskt. Om det ändå kunde komma en för runt 400 000.
Jag borde nog ha skrivit detta in en annan tråd inser jag och ber ödmjukast om ursäkt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av apkungen »

Epicure skrev:
Att betala för sin laddning är det enda rätta. Det hjälper de som investerar i laddinfrastruktur att sätta upp ännu fler laddare som i sin tur leder till fler sålda laddbara bilar vilket snabbar på elektrifieringen av transportsektorn vilket leder till bättre miljö och klimat för oss och vår framtida generationer. Att du har en bil som kostar över millen men vägrar betala några guldtior för dess bränsle är, som du själv skriver, snålt. Men alla får göra precis som de vill :-) Glad påsk.
Nog är det rimligt att betala för laddning men 3 kr/kWh som är ganska standard för långsamladdning blir ändå rätt mycket. 5 kr/mil är ändå en del. 1-2 kr/kWh tycker jag är rimligt.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Jontez »

EVgil skrev:
Jag inser att jag fortfarande har mycket att lära. Konstigt vore det väl annars.
Zoe, Gamla S, Taycan kan alltså fås med 22 kW. Intressant.

Jag hade förövrigt en intressant diskussion med en ägare till en Zoe 40 kW nyligen. Jag hade hyrt en Peugeot e-208 på OKQ8 Globen för att testa den ordentligt.
Jag ville även testa laddning och åkte till Port 73 i Haninge som erbjuder 22 kW gratis laddning.
Port 73 är schysst, men den stängs av 20:08 på kvällarna och jag har frågat varför på deras facebook. Både gym och matbutiker är öppet längre.

Apropå 22kw har jag just nu en lånad Model S från Segeltorp (min m3 är på service för värmepumpen) och den kan ta 22kw. Fyllde på från 47% till 90% på 1h45h. Inte så dumt. Lagom att träna och handla ( fast hatar Willys)
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Erik Viking »

Jontez skrev:
Apropå 22kw har jag just nu en lånad Model S ... och den kan ta 22kw.
Fyllde på från 47% till 90% på 1h45h. Inte så dumt.
...
Undra vad det var för årsmodel på den ?

Kan du ta en skärmbild när den laddar?

Min som är byggd sista Juli -20 vill bara suga i sig 16.5 kW,
skall dubbelkolla idag på en "riktig" 22 kW laddstolpe ...

Tesla.se-supportsidan säger (idag):
Screenshot at 2021-01-10 09-24-14.png
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av dstr »

Erik Viking skrev:
Jontez skrev:
Apropå 22kw har jag just nu en lånad Model S ... och den kan ta 22kw.
Fyllde på från 47% till 90% på 1h45h. Inte så dumt.
...
Undra vad det var för årsmodel på den ?
Pre facelift var de som hade 11kw-laddare och kunde utrustas med dubbla. Går även att eftermontera (på pre facelift).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av Bjelke »

Erik Viking skrev:
Jontez skrev:
Apropå 22kw har jag just nu en lånad Model S ... och den kan ta 22kw.
Fyllde på från 47% till 90% på 1h45h. Inte så dumt.
...
Undra vad det var för årsmodel på den ?

Kan du ta en skärmbild när den laddar?

Min som är byggd sista Juli -20 vill bara suga i sig 16.5 kW,
skall dubbelkolla idag på en "riktig" 22 kW laddstolpe ...

Tesla.se-supportsidan säger (idag):
Det ÄR 16,5kW-laddare i nyare bilarna, dvs din är också på 16,5kW = helt normalt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
EVgil
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2018 22:20

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av EVgil »

Jag behöver hitta en bra plats att ladda då jag som sagt inte har laddmöjlighet hemma i Hökarängen, men fortfarande hellre inge elbil.
Att betala har jag inget emot, men jag vill gärna slippa att behöva betala för snabbladdning varje gång.
Jag gillar inte alls köpcenter, men det finns en trevlig skogsdunge i närheten dör jag kan sätta med med kaffetermos och lyssna på fåglarna.
Det blir lite länge att vänta där om jag inte har 22 kW, dock. Synd att det bara är 11 kW i Farsta centrum där man betalar 30 för en laddning hos eways.
Tre timmars fri parkering för 30 kr vore annars perfekt för att fulladda en Zoe eller annan elbil som klarar 22 kW.
Det behövs verkligen laddmöjligheter i varje förort/ småort och gärna vid idrottsanläggningar och utflyktsområden.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

apkungen skrev:
Nog är det rimligt att betala för laddning men 3 kr/kWh som är ganska standard för långsamladdning blir ändå rätt mycket. 5 kr/mil är ändå en del. 1-2 kr/kWh tycker jag är rimligt.
Om man enbart har som affär att sälja laddning, så är nog under 2kr svårt att få det att gå runt på. Bara förbrukningen är minst 1kr/kWh - sannolikt mer. På det har du elabonnemang, laddboxar, installation och service på dessa, fakturering, apputveckling, kundtjänst + ”resten” av företaget.

En nyckel torde vara hur många man skriver av boxarna på. Blir en ordentlig skillnad per månad på t.ex. 5 eller 10 år.

Det är klart, att om man har riktigt bra nyttjandegrad på sina laddboxar, riktig bra elavtal och en slimmad organisation, så kan det kanske bära sig med runt 2 kr.

Har man däremot en annan intäktsström, där laddboxarna hjälper till att dra kunder är det en annan femma.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av mikebike »

Idag skulle vi ta en långpromenad. Jag föreslog att vi skulle gå runt Djurgårn, och ta bilen till Narvavägen.
Väl där upptäcker jag att det finns ganska många laddstolpar från olika "operatörer", bland att Incharge som jag har konto och app för.
Kanon! Över 20 kWh laddat medan vi promenerade.

3 kr/kWh som vanligt, och själva parkeringen var gratis eftersom det var söndag. :)

Faktum är att det finns flera "gatuladdplatser" på Narvavägen än i hela Solna!
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av M3apan »

EVgil skrev:
Jag behöver hitta en bra plats att ladda då jag som sagt inte har laddmöjlighet hemma i Hökarängen, men fortfarande hellre inge elbil.
Att betala har jag inget emot, men jag vill gärna slippa att behöva betala för snabbladdning varje gång.
Jag gillar inte alls köpcenter, men det finns en trevlig skogsdunge i närheten dör jag kan sätta med med kaffetermos och lyssna på fåglarna.
Det blir lite länge att vänta där om jag inte har 22 kW, dock. Synd att det bara är 11 kW i Farsta centrum där man betalar 30 för en laddning hos eways.
Tre timmars fri parkering för 30 kr vore annars perfekt för att fulladda en Zoe eller annan elbil som klarar 22 kW.
Det behövs verkligen laddmöjligheter i varje förort/ småort och gärna vid idrottsanläggningar och utflyktsområden.
Om du köper tesla och SuC vid Gubbängen/Sköndal blir av, så har du ju rätt nära...
Annars så har du 4st 11kW i Globengallerian (gratis i 3 timmar), en hel del under Tele2 (rätt dyr parkering dock). Litet tips är annars en gästparkering som finns vid Selmedalsringen i Axelsberg. 2X22 kW, gratis el, parkering 10 eller 12kr timmen. Ställ dig där, ta en promenad runt Vinterviken.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

mikebike skrev:
Idag skulle vi ta en långpromenad. Jag föreslog att vi skulle gå runt Djurgårn, och ta bilen till Narvavägen.
Väl där upptäcker jag att det finns ganska många laddstolpar från olika "operatörer", bland att Incharge som jag har konto och app för.
Kanon! Över 20 kWh laddat medan vi promenerade.

3 kr/kWh som vanligt, och själva parkeringen var gratis eftersom det var söndag. :)

Faktum är att det finns flera "gatuladdplatser" på Narvavägen än i hela Solna!
Solna är katastrofalt. Förutom MoS och Solna C är det rätt torrt. Några stackars schuko-pluggar som kommunen satte upp för en massa år sen är det enda som finns. Nu har de smällt upp ett antal stolpar runt om i kommunen, men de har inte lyckats få fram någon ström till dem. Det var ca 1.5 år sen de fick stolparna på plats...har försökt att få svar från kommunen och till slut kläckte de ur sig att det låg på Vattenfall. Kanske borde ha kollat vart det fanns ström innan de satte upp stolparna.

I Bergshamra är det en BRF som har satt upp 4st publika 22kW InCharge-laddare. De räddade mig innan vi fick upp egna laddare i vår förening.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av mikebike »

jeppe_sthlm skrev:
mikebike skrev:
Idag skulle vi ta en långpromenad. Jag föreslog att vi skulle gå runt Djurgårn, och ta bilen till Narvavägen.
Väl där upptäcker jag att det finns ganska många laddstolpar från olika "operatörer", bland att Incharge som jag har konto och app för.
Kanon! Över 20 kWh laddat medan vi promenerade.

3 kr/kWh som vanligt, och själva parkeringen var gratis eftersom det var söndag. :)

Faktum är att det finns flera "gatuladdplatser" på Narvavägen än i hela Solna!
Solna är katastrofalt. Förutom MoS och Solna C är det rätt torrt. Några stackars schuko-pluggar som kommunen satte upp för en massa år sen är det enda som finns. Nu har de smällt upp ett antal stolpar runt om i kommunen, men de har inte lyckats få fram någon ström till dem. Det var ca 1.5 år sen de fick stolparna på plats...har försökt att få svar från kommunen och till slut kläckte de ur sig att det låg på Vattenfall. Kanske borde ha kollat vart det fanns ström innan de satte upp stolparna.
40 stycken enligt ansvarig politiker (C). Jag har inte sett någon i mitt område. Står de i industri/kontorsområden eller finns det några där det bor folk?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Finns två i Bergshamra, sen har jag sett en eller två längs Råsundavägen. Stolparna är fortfarande övertäckta, men det verkar vara 2 uttag i varje, så det är frågan om dessa då är typ 8 av de 40?

Eller räknade politikern även med Schuko-stolparna och de i Solna C?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av mikebike »

jeppe_sthlm skrev:
Finns två i Bergshamra, sen har jag sett en eller två längs Råsundavägen. Stolparna är fortfarande övertäckta, men det verkar vara 2 uttag i varje, så det är frågan om dessa då är typ 8 av de 40?

Eller räknade politikern även med Schuko-stolparna och de i Solna C?
Nej, de i Solna C och MoS är privata, och Schukostolpen i Hagalund skämdes han för.

I Haga Norra och Hagalund har jag inte sett några stolpar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Var laddar man billigast i Stockholm?

Inlägg av pejvic »

Ni verkar glömt Lidl i Sollentuna / Häggvik, ofta många taxis mm, proiblemet med Lidls typ 3 stolpar är att bara en sladd funkar i varje stolpe, Dvs sitter någon med en chademo i sig så kan man inte ladda förrän den bilen är färdigladdad. Inget att köra omväg för direkt men alltid värt om man skall köpa färskpressad Vitafitjuice.
Haft alla 3/Y
Skriv svar