Det där med delning

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Det där med delning

Inlägg av Remuz »

Initialt tyckte jag det var en bra grej att dela effekt på SuC, men idag blev jag sjukt besviken. Rullar in vid Ödeshög med 7%. Massa lediga platser så jag slipper dela, får direkt 142kW.

När jag börjat fösa ut barnen ur bilen kommer en model 3 och delar med mig. Jag förklarar lite fint hur det funkar och personen flyttar direkt, vi får båda 142kW.

Efter att jag gått in på BK kommer en ny Model 3 och vill dela med mig. Eftersom jag inte kan lämna barnen blir det svårt att gå ut och ge instruktioner, 68kW.

Jag går ut och ser då ägaren. Går då och förklarar hur det funkar med delad effekt. ”det gör inget, jag ska ändå stanna här ett tag”. Jag känner mig nästan stum... ”ok” får jag fram. In med barnen i bilen, byta stolpe, 110kW.

Jag hoppas inte drygheten och inkompetensen fortsätter frodas för då är delad effekt extremt dåligt...
9F6822D0-ADC3-47CB-95BB-5FE8AA17CBEF.png
1EC59CBC-DB90-4763-875F-6D7B4A482241.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Det där med delning

Inlägg av jpetters »

Inget vidare. Mer V3 till (Tesla)folket.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Det där med delning

Inlägg av frippe »

Remuz skrev:
Initialt tyckte jag det var en bra grej att dela effekt på SuC, men idag blev jag sjukt besviken. Rullar in vid Ödeshög med 7%. Massa lediga platser så jag slipper dela, får direkt 142kW.

När jag börjat fösa ut barnen ur bilen kommer en model 3 och delar med mig. Jag förklarar lite fint hur det funkar och personen flyttar direkt, vi får båda 142kW.

Efter att jag gått in på BK kommer en ny Model 3 och vill dela med mig. Eftersom jag inte kan lämna barnen blir det svårt att gå ut och ge instruktioner, 68kW.

Jag går ut och ser då ägaren. Går då och förklarar hur det funkar med delad effekt. ”det gör inget, jag ska ändå stanna här ett tag”. Jag känner mig nästan stum... ”ok” får jag fram. In med barnen i bilen, byta stolpe, 110kW.

Jag hoppas inte drygheten och inkompetensen fortsätter frodas för då är delad effekt extremt dåligt...
Precis min upplevelse med delad effekt fast utan barn att ha koll på.

Tycker inte det är en bra lösning den nya effektdelningen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Det där med delning

Inlägg av Remuz »

Men hur svårt kan det vara att inte parkera bredvid en annan bil som laddar när 9 av 14 platser är lediga ?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Det där med delning

Inlägg av default »

Remuz skrev:
Men hur svårt kan det vara att inte parkera bredvid en annan bil som laddar när 9 av 14 platser är lediga ?
Håller såklart med men på vissa stationer är paren lite rörigt placerade (Sillekrog) och då måste man veta hur det funkar plus läsa märkning på stolpar som ibland är sisådär synlig. Inte så svårt men alla är ju inte teslanördar :)
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Det där med delning

Inlägg av Daven »

Jag tror det till stor del beror på att teslor börjar köpas av mer och mer av ej elbilsnördar, samt att tesla inte förklarar/ instruerar nya ägare hur det funkar.
Tesla hade kunnat ordna det med föreslagen plats när man svänger in på en SuC. Då hade de även kunnat optimera så att alla får så mkt som möjligt i alla situationer.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Det där med delning

Inlägg av fth »

Jag tycker också den nya modellen för delning suger, vad var det för fel med den gamla? Det fungerade ju utmärkt, ingen risk att sabba för någon som redan laddar, och kom man in som tvåa på paret så visste man ju att man snart skulle få mer effekt i takt med att ”parettan” började nå övre delen av laddkurvan.

Nu är det ju både risk att få sin laddning saboterad när någon noob rullar in bredvid, och risk att sabba för någon annan när man blir tvungen att ta andra stolpen i ett par.

Eftersom Tesla fortfarande inte ger någon mer information om ”bästa” stolpe så vet man ju inte heller vem som har stått längst, var man får högst effekt och sabbar minst.

Gör om, gör rätt, tycker jag, åter till gamla modellen, iaf tills bilen hjälper oss att välja rätt stolpe.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det där med delning

Inlägg av LarsL »

Att den som kommer till Superchargern sist får halva effekten är ju lite knäpp. Det borde vara så att den som är där först får allt den kan ta emot och sedan får nästa det som blir över. Delar man effekten så drabbas ju bägge. Vilket leder till att jag måste gå runt och vara Ove.

Att folk ställer sig bredvid någon har nog med flock beteende att göra. Folk vill gärna ställa/sätta sig bredvid någon istället för så långt bort som möjligt.

Kommer v3 att dela på effekten på något annat sätt eller kommer det finnas överkapacitet på stationen?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Det där med delning

Inlägg av metchristian »

Remuz skrev:
Men hur svårt kan det vara att inte parkera bredvid en annan bil som laddar när 9 av 14 platser är lediga ?
Typiskt svenskt skulle jag vilja säga..
Ställer mig ofta långt bort på parkeringarna där det allt som oftas är minst 10-15 platser tomma och lik förbannat är det någon som ställer sig bredvid mig.. så ja tycker det borde va självklart att man alltid tar en helt tom laddstolpe om det går.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Det där med delning

Inlägg av Bjelke »

Jag tycker också detta är svindåligt av precis dessa anledningar :(
Det enda positiva är väl just att det blir lite bättre för dom som har noll koll, men
det räcker inte som ursäkt.
En lösning vore om Tesla kunde lägga in relä-funktioner mellan laddarna så att effekten kunde styras
runt mer än bara individuellt på en laddare med sina två stolpar, men det lär dröja, V3 får lite bättre
resultat såklart men även där får man dela och allteftersom bilarna får högre laddeffekter så blir det
lika som nu (även om problemet då borde upplevas som mindre eftersom det blir grymt bra effekt ändå).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det där med delning

Inlägg av LarsL »

metchristian skrev:
Remuz skrev:
Men hur svårt kan det vara att inte parkera bredvid en annan bil som laddar när 9 av 14 platser är lediga ?
Typiskt svenskt skulle jag vilja säga..
Ställer mig ofta långt bort på parkeringarna där det allt som oftas är minst 10-15 platser tomma och lik förbannat är det någon som ställer sig bredvid mig.. så ja tycker det borde va självklart att man alltid tar en helt tom laddstolpe om det går.
Blev nästan av med min dörr för ett par månader sedan när jag ställde mig långt bort från alla andrapåparkeringen och något flockdjur skulle ändå ställa sig precis bredvid mig när jag öppnade dörren. Jag blängde lite och tog sedan lång tid på mig innan jag var ute ur bilen och stängde dörren (ja, en Ove... men va fan!).

Kan dock hålla med om att det kan vara svårt att hitta ett ledigt par på tex Rygge när det nästan är helt fullt.
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Det där med delning

Inlägg av Snubblaren »

Har gjort det en gång då trodde jag att man fick skvätten ville inte stressäta. Varför ändrades det ifrån att få skvätten som blir över till att dela på effekten.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Det där med delning

Inlägg av Remuz »

I Ulricehamn var det full fart då det var 3 bilar på 20 platser.

Mer lack på inkompetensen och arogansen än att jag inte fick full effekt. Vi skulle ändå till BK, äta, kissa barn osv....
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Det där med delning

Inlägg av taliz »

Tycker det är bra med delning.
Vad säger att den som kom först har mer bråttom än nästa?
När jag körde till Sthlm i höstas var det fullt i sillekrog och jag hade brådis. Var lite surt då att sitta med 25kw ett tag. Men tog väl inte mer än 5-10min innan jag fick mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Det där med delning

Inlägg av Snubblaren »

taliz skrev:
Tycker det är bra med delning.
Vad säger att den som kom först har mer bråttom än nästa?
När jag körde till Sthlm i höstas var det fullt i sillekrog och jag hade brådis. Var lite surt då att sitta med 25kw ett tag. Men tog väl inte mer än 5-10min innan jag fick mer.
Borde väl bli mest rullians på bilarna om man får skvätten istället för att dela?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Det där med delning

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Var lite surt då att sitta med 25kw ett tag. Men tog väl inte mer än 5-10min innan jag fick mer.
Precis, det tar ju sällan lång tid innan man får mer kräm utan att sabotera för någon annan.

Den nya modellen bäddar ju för dålig stämning på SuC, det fanns ju inte förut. Då tipsade man noobs att flytta för att vara hjälpsam, nu ber man dom byta stolpe för egen ”vinning”, och vägrar dom så blir man sur.

Nä, det var bättre förr ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Det där med delning

Inlägg av Pontus »

I USA var platserna oftast i följande serie 1A, 2A, 3A, 4A, 5A, 6A, 1B, 2B, 3B, 4B, 5B, 6B. Kanske bättre med tanke på flock beteendet?
Eller att bästa plats att välja lyser med en grön lampa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Det där med delning

Inlägg av metchristian »

Pontus skrev:
I USA var platserna oftast i följande serie 1A, 2A, 3A, 4A, 5A, 6A, 1B, 2B, 3B, 4B, 5B, 6B. Kanske bättre med tanke på flock beteendet?
Eller att bästa plats att välja lyser med en grön lampa.
Ingen dum idé med grön lampa...
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Det där med delning

Inlägg av MattiasH »

Eller ett meddelande i bilen kanske? Tweetade nyss till Elon (som förvisso knappast hinner läsa detta i sitt flöde innan det är historia). Har nämligen också känt lite "meh... känner man inte till vilken laddare man skall välja eller..."


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Det där med delning

Inlägg av OfarligTesla »

Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Det där med delning

Inlägg av Snubblaren »

OfarligTesla skrev:
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Fast då måste man väl dra om alla kablar? 2 laddare delar väl på ett skåp?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Det där med delning

Inlägg av OfarligTesla »

Snubblaren skrev:
OfarligTesla skrev:
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Fast då måste man väl dra om alla kablar? 2 laddare delar väl på ett skåp?
Nej, varför skulle man behöva det? Det handlar ju inte om att omfördela något mellan laddpar utan bara om att koden som kontrollerar hur effekten delas kan kolla hur många laddare som är lediga på stationen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Det där med delning

Inlägg av Remuz »

Ica maxi Alingsås, 4 platser där varje par delar på 22kW. Jag kommer dit och det är fyra platser ledigt. Efter 10min går effekten från 16.5kW till 11kW. När jag handlat klart så står det en ny model S ”dual motor” med streck under bredvid. Det andra paret är såklart helt ledigt... but whyyyyyy
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det där med delning

Inlägg av LarsL »

MattiasH skrev:
Eller ett meddelande i bilen kanske? Tweetade nyss till Elon (som förvisso knappast hinner läsa detta i sitt flöde innan det är historia). Har nämligen också känt lite "meh... känner man inte till vilken laddare man skall välja eller..."


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Har du ett bra förslag till förbättring så kan det kanske vara bra att lägga in det på MoreTesla. Tydligen har Elon sagt/twittrat att han läser där. Det går att rösta upp bra förslag också.

https://moretesla.com/issues/all;sort=popularity
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Det där med delning

Inlägg av Henrik Torphammar »

Ni får väl vara lite kreativa och ha med lösningen själva. Liten skylt, en halvmeter rött band och en klädnypa. 8-)

https://www.skyltteknik.se/webbutik/sta ... ig-250316/

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar