Men hur svårt kan det vara att inte parkera bredvid en annan bil som laddar när 9 av 14 platser är lediga ?
Typiskt svenskt skulle jag vilja säga..
Ställer mig ofta långt bort på parkeringarna där det allt som oftas är minst 10-15 platser tomma och lik förbannat är det någon som ställer sig bredvid mig.. så ja tycker det borde va självklart att man alltid tar en helt tom laddstolpe om det går.
Blev nästan av med min dörr för ett par månader sedan när jag ställde mig långt bort från alla andrapåparkeringen och något flockdjur skulle ändå ställa sig precis bredvid mig när jag öppnade dörren. Jag blängde lite och tog sedan lång tid på mig innan jag var ute ur bilen och stängde dörren (ja, en Ove... men va fan!).
Kan dock hålla med om att det kan vara svårt att hitta ett ledigt par på tex Rygge när det nästan är helt fullt.
Har gjort det en gång då trodde jag att man fick skvätten ville inte stressäta. Varför ändrades det ifrån att få skvätten som blir över till att dela på effekten.
Tycker det är bra med delning.
Vad säger att den som kom först har mer bråttom än nästa?
När jag körde till Sthlm i höstas var det fullt i sillekrog och jag hade brådis. Var lite surt då att sitta med 25kw ett tag. Men tog väl inte mer än 5-10min innan jag fick mer.
Tycker det är bra med delning.
Vad säger att den som kom först har mer bråttom än nästa?
När jag körde till Sthlm i höstas var det fullt i sillekrog och jag hade brådis. Var lite surt då att sitta med 25kw ett tag. Men tog väl inte mer än 5-10min innan jag fick mer.
Borde väl bli mest rullians på bilarna om man får skvätten istället för att dela?
Var lite surt då att sitta med 25kw ett tag. Men tog väl inte mer än 5-10min innan jag fick mer.
Precis, det tar ju sällan lång tid innan man får mer kräm utan att sabotera för någon annan.
Den nya modellen bäddar ju för dålig stämning på SuC, det fanns ju inte förut. Då tipsade man noobs att flytta för att vara hjälpsam, nu ber man dom byta stolpe för egen ”vinning”, och vägrar dom så blir man sur.
Nä, det var bättre förr
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
I USA var platserna oftast i följande serie 1A, 2A, 3A, 4A, 5A, 6A, 1B, 2B, 3B, 4B, 5B, 6B. Kanske bättre med tanke på flock beteendet?
Eller att bästa plats att välja lyser med en grön lampa.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
I USA var platserna oftast i följande serie 1A, 2A, 3A, 4A, 5A, 6A, 1B, 2B, 3B, 4B, 5B, 6B. Kanske bättre med tanke på flock beteendet?
Eller att bästa plats att välja lyser med en grön lampa.
Eller ett meddelande i bilen kanske? Tweetade nyss till Elon (som förvisso knappast hinner läsa detta i sitt flöde innan det är historia). Har nämligen också känt lite "meh... känner man inte till vilken laddare man skall välja eller..."
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Fast då måste man väl dra om alla kablar? 2 laddare delar väl på ett skåp?
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Fast då måste man väl dra om alla kablar? 2 laddare delar väl på ett skåp?
Nej, varför skulle man behöva det? Det handlar ju inte om att omfördela något mellan laddpar utan bara om att koden som kontrollerar hur effekten delas kan kolla hur många laddare som är lediga på stationen.
Ica maxi Alingsås, 4 platser där varje par delar på 22kW. Jag kommer dit och det är fyra platser ledigt. Efter 10min går effekten från 16.5kW till 11kW. När jag handlat klart så står det en ny model S ”dual motor” med streck under bredvid. Det andra paret är såklart helt ledigt... but whyyyyyy
Eller ett meddelande i bilen kanske? Tweetade nyss till Elon (som förvisso knappast hinner läsa detta i sitt flöde innan det är historia). Har nämligen också känt lite "meh... känner man inte till vilken laddare man skall välja eller..."
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Har du ett bra förslag till förbättring så kan det kanske vara bra att lägga in det på MoreTesla. Tydligen har Elon sagt/twittrat att han läser där. Det går att rösta upp bra förslag också.
Eller helt enkelt ha så att delning av effekten bara går in när stationen är mer än halvfull. Då är det bara idioterna som kopplar fel när stationen är tom som får det segt.
Fast då måste man väl dra om alla kablar? 2 laddare delar väl på ett skåp?
Nej, varför skulle man behöva det? Det handlar ju inte om att omfördela något mellan laddpar utan bara om att koden som kontrollerar hur effekten delas kan kolla hur många laddare som är lediga på stationen.
Lätt att missförstå vad du tänkte på men jag gissar att du menar att så länge stationen bara är halvfull så
funkar allt som förut dvs att först till ett par får full effekt och delar nästan inget alls med någon som
kopplar in sig på samma par, medans dom nya "reglerna" gäller när det är mer än halvfullt på stationen?
En inte helt dum idé faktiskt...
Lätt att missförstå vad du tänkte på men jag gissar att du menar att så länge stationen bara är halvfull så
funkar allt som förut dvs att först till ett par får full effekt och delar nästan inget alls med någon som
kopplar in sig på samma par, medans dom nya "reglerna" gäller när det är mer än halvfullt på stationen?
En inte helt dum idé faktiskt...
Ja typ så jag menar, kan ju till och med vara sämre än tidigare om man vill vara taskig .
Lätt att missförstå vad du tänkte på men jag gissar att du menar att så länge stationen bara är halvfull så
funkar allt som förut dvs att först till ett par får full effekt och delar nästan inget alls med någon som
kopplar in sig på samma par, medans dom nya "reglerna" gäller när det är mer än halvfullt på stationen?
En inte helt dum idé faktiskt...
Ja typ så jag menar, kan ju till och med vara sämre än tidigare om man vill vara taskig .
Det skulle ju t.o.m. kunna vara så att nya reglerna endast träder i kraft när det inte finns något ledigt par.
Då får man skylla dig själv om man inte kan/vill välja ”rätt” stolpe, men om det inte finns någon ”rätt” stolpe så får man (minst) halva effekten var man än ställer sig.
Det bästa vore förstås fortfarande om bilen rekommenderat bästa stolpe. Det skulle t.o.m. kunna vara valbart när man rullar in: om man ändå tänkt stå en stund så skulle man kunna välja en stolpe som ger låg effekt, och kanske få lite rabatt på priset, har man bråttom väljer man bästa stolpe och betalar fullt pris.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja typ så jag menar, kan ju till och med vara sämre än tidigare om man vill vara taskig .
Det skulle ju t.o.m. kunna vara så att nya reglerna endast träder i kraft när det inte finns något ledigt par.
Då får man skylla dig själv om man inte kan/vill välja ”rätt” stolpe, men om det inte finns någon ”rätt” stolpe så får man (minst) halva effekten var man än ställer sig.
Det bästa vore förstås fortfarande om bilen rekommenderat bästa stolpe. Det skulle t.o.m. kunna vara valbart när man rullar in: om man ändå tänkt stå en stund så skulle man kunna välja en stolpe som ger låg effekt, och kanske få lite rabatt på priset, har man bråttom väljer man bästa stolpe och betalar fullt pris.
Hade ju önskat att svenskar i alla fall hade betett sig likadant på laddstationerna som de gör vid busstationer Minst 2m mellanrum om det inte är fullt
Nä men tror att mer info behövs bara, alla sitter inte och kollar videos/forum efter tips och trix tyvärr, men tror inte att någon diskuterar emot om man upplyser om hur en SuC fungerar