Wall Box

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tobias L
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 jun 2017 18:27

Wall Box

Inlägg av Tobias L »

Hej
Är det någon som hört hur lång leveranstid det är på Wall Box eller var man kan köpa? De är slut i lager i Väsby och nu råder en väntelista. De kunde inte säga alls när de får in dem i lager igen heller.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Wall Box

Inlägg av Anders77 »

Be dem kolla andra städer sen får du åka på en Road tripp :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Wall Box

Inlägg av dhanjel »

Lite relaterat, får man åka och köpa en även om man inte än har en Tesla?
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Wall Box

Inlägg av Smutt »

dhanjel skrev:
Lite relaterat, får man åka och köpa en även om man inte än har en Tesla?
Nej
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Mthsv05
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 maj 2017 21:30

Re: Wall Box

Inlägg av Mthsv05 »

Jag fick hem min wallbox ca en månad innan jag fick bilen, de kopplade den till mitt vin nummer
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Wall Box

Inlägg av dhanjel »

Synd, får man ett ryck och åker och köper en beg tesla så vore det ju skönt att kunna ladda :)
Teslan är väl den enda som fungerar med alla elbilar här dessutom?
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Box

Inlägg av Svenssons »

dhanjel skrev:
Synd, får man ett ryck och åker och köper en beg tesla så vore det ju skönt att kunna ladda :)
Teslan är väl den enda som fungerar med alla elbilar här dessutom?
Teslans laddare är egentligen en helt vanlig Typ 2 Mode 3-laddbox så alla bilar som kan ladda med Typ 2 Mode 3 kan ladda på denna precis som vilken annan Typ 2 Mode 3-laddbox. Fördelen med Teslans är att den är relativt billig, kan ladda upp till 22kW (om bilen klarar det) och att det går att koppla ihop flera Wall Connectors för att fördela effekten till flera bilar.

Köper du en begagnad Tesla så har du ett VIN/chassinummer och kan därmed köpa en Wall Connector.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Wall Box

Inlägg av dhanjel »

Mjo det är inget problem när man väl har en, men sydöstra Sverige är inte direkt ett mecka av Tesla butiker direkt, så hade varit smidigt om man skulle till nån storstad i andra ärenden och passa på då.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Wall Box

Inlägg av Smutt »

dhanjel skrev:
Mjo det är inget problem när man väl har en, men sydöstra Sverige är inte direkt ett mecka av Tesla butiker direkt, så hade varit smidigt om man skulle till nån storstad i andra ärenden och passa på då.
Dom skickar för 200kr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Wall Box

Inlägg av rightnow »

Kan man köpa mer än 1 ? Skulle vilja ha 2 eller 3.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Wall Box

Inlägg av gellerstam »

rightnow skrev:
Kan man köpa mer än 1 ? Skulle vilja ha 2 eller 3.
Ja, när du har en Tesla (vin) så är det ok.

Flera här på forat som har iaf två st.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Wall Box

Inlägg av Anders77 »

Svenssons skrev:
Teslans laddare är egentligen en helt vanlig Typ 2 Mode 3-laddbox
Nu om man skall vara petig så är Wall connectorn ingen laddare för laddaren sitter ju i bilen :)

Inte ofta man ser dig Svensson skriva nått fel, så jag blev bara tvungen att hugga lite :)
Svart X90D, bokat en M3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Box

Inlägg av Svenssons »

Anders77 skrev:
Svenssons skrev:
Teslans laddare är egentligen en helt vanlig Typ 2 Mode 3-laddbox
Nu om man skall vara petig så är Wall connectorn ingen laddare för laddaren sitter ju i bilen :)

Inte ofta man ser dig Svensson skriva nått fel, så jag blev bara tvungen att hugga lite :)
Mycket riktigt, det är ingen laddare och det är därför jag skrev att den egentligen är en laddbox :)

Nog har jag dock lite fel ibland så det är bra att hugga när tillfälle ges.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Wall Box

Inlägg av Verdi »

Om jag ska ladda både Teslan och i3:an samtidigt. Är det bäst att köpa två Tesla boxar och låta de fördela effekten mellan båda bilarna?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Box

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Om jag ska ladda både Teslan och i3:an samtidigt. Är det bäst att köpa två Tesla boxar och låta de fördela effekten mellan båda bilarna?
Japp, detta är den bästa lösningen. Den Wall Connector som är master begränsar då effekten som kan tas och bägge kan då vara ipluggade och ladda på snabbaste och smidigaste sätt. Tror också att Teslas Wll Connector står sig mycket bra prisjämförelse, särskilt när man lägger in krav på effektbalansering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Wall Box

Inlägg av peken »

Eller så köper man en av privatperson. Jag sökte här på forumet och fick tag på en som var ny i obruten förpackning. Så nu har jag installerat wall connector hemma fast vi har ingen elbil Frun har beställt en egolf dock. När jag väl får min model 3 blir det en wall connector till.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Verdi

Re: Wall Box

Inlägg av Verdi »

peken skrev:
Eller så köper man en av privatperson. Jag sökte här på forumet och fick tag på en som var ny i obruten förpackning. Så nu har jag installerat wall connector hemma fast vi har ingen elbil Bild Frun har beställt en egolf dock. När jag väl får min model 3 blir det en wall connector till.
Jag behöver kvitto med avdragbar moms. :) Men det är lugnt. Kostar inte så farligt mycket.

Frågan är om man får/kan/törs göra avdrag för installationsarbetet hemma? Det är ju mitt "kontor".
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Wall Box

Inlägg av oscfor »

Verdi skrev:
peken skrev:
Eller så köper man en av privatperson. Jag sökte här på forumet och fick tag på en som var ny i obruten förpackning. Så nu har jag installerat wall connector hemma fast vi har ingen elbil Bild Frun har beställt en egolf dock. När jag väl får min model 3 blir det en wall connector till.
Jag behöver kvitto med avdragbar moms. :) Men det är lugnt. Kostar inte så farligt mycket.

Frågan är om man får/kan/törs göra avdrag för installationsarbetet hemma? Det är ju mitt "kontor".
Skatteverket anger att det räknas som extrautrustning, MEN att det inte uppstår något förmånsvärde. Så det är "riskfritt".
Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren
och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig
extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning
för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el,
och medför då ingen beskattning.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Wall Box

Inlägg av Leo »

Ur förmånsvärdessynpunkt är det riskfritt =helt ok. Lyfta hel moms också ok.

MEN finns vissa som anser tolkar drt att då har man inte fullt ut rätt till 9,5kr i skattefri milersättning. Att man så att säga är ute i "gråzonen" och kan få synpunkter där. Eftersom arbetsgivaren delvis "hjälpt till" att bekosta laddningen hemma även fast laddutrustning är undantaget från förmånsvärde. Nej jag har ingen referens på det tyvärr. Finns flera områden där olika "skattefrågeställningar" inte är helt logiska med varandra.

Gör du det privat är ROT avdrag helt ok.

Jag gjorde själv precis så. Tog Wallbox och installationen =uppsättning av 16A 3-fas handske på företaget. Sen tar jag ut 9,5kr/mil i milersättning då jag bekostar elen=bränslet själv. Även här tycker vissa att SuC laddning kan innebära att man inte ska kunna ta samma milersättning då det "ingår". Här tror jag däremot att man kan hävda att bilens pris är högre pga detta =förmånsvärdet är högre =då betalar jag alltså "indirekt" för min laddning ändå eftersom jag har ett högre förmånsvärde pga av det.

Börjar du däremot dra in ny matning, bygga om hela elsystemet osv så lär säkert Skatteverket ha synpunkter vid en ev revision.

Man kan i många ställen tänka "bensinpump" där man tänker Wallbox och el =bensin för att förstå Skatteverkets resonemang. Sen att el kostar vädigt lite att köra på jämfört med bensin är en annan femma.

Tror säkert Skatteverket snart har förtydligande skrivning/prejudikat att hänvisa till inom dessa områden. Då Tesla numera är så pass vanlig bil.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tobias L
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 jun 2017 18:27

Re: Wall Box

Inlägg av Tobias L »

Tack för tips och hjälp. Kan man ladda och i så fall ladda lika snabbt utan en Wall Box om man har dragit 3 fas? Alltså att man bara kopplar in kabeln från bilen direkt i det uttaget?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Wall Box

Inlägg av Teslaspolen »

Tobias L skrev:
Tack för tips och hjälp. Kan man ladda och i så fall ladda lika snabbt utan en Wall Box om man har dragit 3 fas? Alltså att man bara kopplar in kabeln från bilen direkt i det uttaget?
Om uttaget/matningen är 16A trefas så är det ingen skillnad mellan laddbox eller UMC med trefas. Däremot klarar UMC endast 16A trefas, medans laddboxen klarar 32A trefas. Oftast har man dock inte 32A hemma, utan det finns på andra, industriella byggnader och liknande.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Wall Box

Inlägg av Cay »

Leo: jag tror snarare att det är riskfritt att låta leasingtagaren (företaget) bekosta laddbox samt infrastruktur för detta. Förmånstagaren (föraren) måste ju ges rimlig möjlighet att fylla på med "drivmedel", dock kan ju inte företaget bekosta själva elen, det skulle ju vara förmånspliktigt. Därför är det också förmånspliktigt att ladda "gratis" på sin arbetsplats. Det finns en hel del vettiga trådar om detta i forumet. Dock är det ju endast Skatteverket som sitter inne med sanningen - i o m deras tolkningsföreträde...
Användarvisningsbild
Tobias L
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 jun 2017 18:27

Re: Wall Box

Inlägg av Tobias L »

Toppen! Tack för svar. Då blir det utan Wall connector tror jag till att börja med. Jag har 16A hemma i ett uttag utomhus. Är det någon risk att ladda vid regn?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Wall Box

Inlägg av gellerstam »

Ja, UMC ( framförallt äldre) har ej tillräcklig IP klassning för att tåla regn mendan WC har det.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Wall Box

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
Ja, UMC ( framförallt äldre) har ej tillräcklig IP klassning för att tåla regn mendan WC har det.
Men det är ingen risk för bilen. Och wall connectorn får sitta utomhus och tål regn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar