Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av kler »

Vet inte vad jag skulle sätta för rubrik, men i vår M3 har jag haft USB C till USB A-adapter för att ladda surfplatta i baksätet.
Typ en sån här:
Untitled 4.png
En kontakt som sticker ut på detta vis är naturligtvis som gjord för att små barnfötter ska sparka till och bryta av...

Efter lite efterforskning hittade jag då denna magnetkontakt:
Untitled 5.png
Den har två features som gör den mycket bättre:
  • Det är magnet, så den lossnar lättare (men inte lika lätt ifrån alla vinklar dock, trycker man den rakt nedåt eller uppåt släpper inte magneten lätt, men bryter man loss den då släpper magneten lätt).
  • Den har en "bottenplatta" som gör att om kontakten bryts så hindrar bottenplattan att själva kontakten bryts av.
Jag kör i varje fall med såna här i bilen numera och är nöjd (och till datorn - saknar magsafe :) )

Finns t.ex. på Amazone SE
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av martinot »

Bra tips!

Vad är det för surfplattor du laddar i baksätet, och vad har plattorna för laddkontakt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av kler »

martinot skrev:
Bra tips!

Vad är det för surfplattor du laddar i baksätet, och vad har plattorna för laddkontakt?
I mitt fall är det en Micro USB och en USB C, så jag använder adaptern ovan, och sen en USB C till Micro USB och en vanlig USB C.

Faktum är att för USB C-kabeln så hittade jag en som är vinklad - vilket blir bättre med adaptern ovan, eftersom sladden då får hänge nedåt, i stället för att peka rakt ut åt sidan.
Untitled 6.png
Flest sladdar när den dör... :ugeek:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av martinot »

kler skrev:
martinot skrev:
Bra tips!

Vad är det för surfplattor du laddar i baksätet, och vad har plattorna för laddkontakt?
I mitt fall är det en Micro USB och en USB C, så jag använder adaptern ovan, och sen en USB C till Micro USB och en vanlig USB C.

Faktum är att för USB C-kabeln så hittade jag en som är vinklad - vilket blir bättre med adaptern ovan, eftersom sladden då får hänge nedåt, i stället för att peka rakt ut åt sidan.
Untitled 6.png
Flest sladdar när den dör... :ugeek:
Var precis de jag skulle föreslå. Har flera av de Ugreen, både vanlig och vinklade, och extremt hållabara med kontakter i metall och vävt skydd över kablarna (mycket bättre än tex. Apples sladdar). Har säkert 15 st. olika sådana, i olika längder och kontakter. En hel hög ligger in min gamla M3 (den med USB A), men har även USB-C för bruka hemma. Jättenöjd med de, och kan verkligen rekommendera (kinesmärke, men ett bra pålitligt sådant).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av MrRun »

Nu har jag insett att det var synd att Ioniq 5 har USB-A och inte USB-C. Nån som har tips på magnetisk USB-A kabel/kontakt som inte kostar skjortan? Alltså en liknande denna:
https://www.elfa.se/sv/adapter-magnetis ... p/30095359
och denna:
magnUSB-A.png
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av martinot »

Jag brukar köpa mina kablar och adaptrar på amazon.se (eller om de inte finns där på amazon.de).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av Elektrokungen »

Jag kör med magnetiska kablar från:

https://voltacharger.com/
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Vitok
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 dec 2020 15:03

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av Vitok »

Jag söker en kabel med magnetisk USB c i ena änden och lightning i andra änden, nån som har sett en sån?
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av pinussen »

Man får vara lite försiktig med magnetiska kontakter, de är oftast inte gjorda för så höga strömmar så blir väldigt varma om man kör dom för hårt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av jonasl »

Det funkar ju att ladda batteriet på en Macbook Pro fullt på några timmar med magnetkontakt, så nog går det att göra. Men många noname-varianter är nog inte så omsorgsfullt designade.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av pinussen »

Ja det funkar nog bra om man väljer rätt, dvs viktigt att kolla hur många A sladden är dimensionerad för. De jag köpte till mobilen mådde inte alls bra när jag körde med snabbladdning.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av Elektrokungen »

Vitok skrev:
Jag söker en kabel med magnetisk USB c i ena änden och lightning i andra änden, nån som har sett en sån?
https://voltacharger.com/collections/ca ... ark-3-tips
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur man skyddar USB C-kontakter i baksätet

Inlägg av Dafro »

Elektrokungen skrev:
Vitok skrev:
Jag söker en kabel med magnetisk USB c i ena änden och lightning i andra änden, nån som har sett en sån?
https://voltacharger.com/collections/ca ... ark-3-tips
Har också behov av USB-c till lightning, men dessa ser ut att vara fasta på USB-c sidan så tvärtom om skulle åtminstone jag vilja ha, men tack för tipset. I min BMW har jag klippt ett par stycken nör jag fällt baksätet då dom sitter så utsatt på ryggstödet, hoppas att det blir bättre i Audi.
27,8 kWp solceller
Skriv svar