Flerfaktorautentisering

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Flerfaktorautentisering

Inlägg av Toja »

Man kan ju ha Flerfaktorautentisering hos Tesla nu och det borde man ha.

Vet du hur det fungerar ?
Jag menar om jag börjar med det måste jag då använda extra säkerhetskod varje gång jag loggar in med dator eller appen ?
Eller gör jag det första gången med varje enhet. Så är den enhenten godkänd sen ?
Gäller den bara p webben eller gäller den på både web och app ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av Jo-el »

Toja skrev:
Man kan ju ha Flerfaktorautentisering hos Tesla nu och det borde man ha.

Vet du hur det fungerar ?
Jag menar om jag börjar med det måste jag då använda extra säkerhetskod varje gång jag loggar in med dator eller appen ?
Eller gör jag det första gången med varje enhet. Så är den enhenten godkänd sen ?
Gäller den bara p webben eller gäller den på både web och app ?
Gäller bara webben. Varje gång. Man identifierar sig en andra gång via autentiseringsapp på mobilen.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av infelicitas »

Toja skrev:
Man kan ju ha Flerfaktorautentisering hos Tesla nu och det borde ska man ha.
Jag rättade ditt stavfel åt dig :)

Skämt-å-sido, det lilla "krånglet" som det tillför är alla gånger värt besväret. Det ökar säkerheten markant.
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 nov 2021 10:16
Ort: Göteborg

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av emiliooo »

Jag skulle rekommendera att lägga till 2FA på alla ställen som erbjuder det. Ett lösenord kan så lätt läcka ut på olika sätt.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av Toja »

Tack för info
Klart jag ska ha 2FA
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av Xeik »

För att fortsätta på temat.
Är det någon som har lagt till 2FA och har kunnat lägga till så att man kan logga in från 2 olika mobiler (min och min frus).
Vi använder idag samma konto och loggar in på. Försökte aktivera 2FA i helgen, men kunde bara lägga in det på en enhet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av LarsL »

Xeik skrev:
För att fortsätta på temat.
Är det någon som har lagt till 2FA och har kunnat lägga till så att man kan logga in från 2 olika mobiler (min och min frus).
Vi använder idag samma konto och loggar in på. Försökte aktivera 2FA i helgen, men kunde bara lägga in det på en enhet.
Dela bilen med fruns egna konto istället, så har jag gjort och det funkar utmärkt. Edit, med min sambo alltså inte din fru… men det kanske var uppenbart.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av Tellus »

Jag installerade nu sent omsider Microsofts version av 2FA.
Så nu när jag loggar in på my tesla så står det öppna 2FA app och ange det lösenordet.

Då öppnar jag 2FA appen, där finns en 8 siffig kod (som förnyas var 30sek) som det ej fungerar att logga in med.

Går då till inställningar och lösenord på min Iphone, där finns en 6 siffrig kod som förnyas var 30 sekund, med den funkar det att logga in.

Vad gör jag för fel, behöver jag ens öppna appen?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av Gustafsson »

Jag fick aldrig 2FA att fungera. Använd valfri app står det och jag laddade hem ett par inkl Microsoft. Var tvungen att be Tesla ta bort 2FA.
Försökte googla på hur man ska göra men det tog för lång tid att få till det.
Kan någon förklara hur man gör ”för dummies”?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
MrKillBill
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 sep 2021 00:56

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av MrKillBill »

Gustafsson skrev:
Jag fick aldrig 2FA att fungera. Använd valfri app står det och jag laddade hem ett par inkl Microsoft. Var tvungen att be Tesla ta bort 2FA.
Försökte googla på hur man ska göra men det tog för lång tid att få till det.
Kan någon förklara hur man gör ”för dummies”?
Har du en iPhone behöver du ingen 3-parts app utan den kan hantera 2FA åt dig. Logga då in på hemsidan via mobilen. Vad gäller andra mobiler kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av infelicitas »

Tellus skrev:
Jag installerade nu sent omsider Microsofts version av 2FA.
Så nu när jag loggar in på my tesla så står det öppna 2FA app och ange det lösenordet.

Då öppnar jag 2FA appen, där finns en 8 siffig kod (som förnyas var 30sek) som det ej fungerar att logga in med.

Går då till inställningar och lösenord på min Iphone, där finns en 6 siffrig kod som förnyas var 30 sekund, med den funkar det att logga in.

Vad gör jag för fel, behöver jag ens öppna appen?
Du kan normalt bara koppla en app till ett MFA. Så har du registrerat iPhone:s egna hantering med tesla så är det den som gäller.
Jag använder Microsoft Authenticator, mest för att jag behöver den till windows. Kan lägga upp någon sorts snabbguide i kväll, men i princip är det ju bara att följa instruktionerna som visas.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av infelicitas »

MFA-guide för tesla
1. Tesla konto på webb: Logga in på konto och välj profilinställningar på vänstersidan.

2. Tesla konto på webb: Tryck på hantera vid "Set up multi-factor Authentication", nere till höger

3. App på telefon: Öppna Microsoft Authenticator och välj "lägg till konto" sedan "Annat konto"

4. App på telefon: Scanna QR-koden som visas på webbsidan, eller skriv in strängen manuellt.

5. App på telefon: Nu får du en post som heter tesla (eller innehåller tesla) i appen. När man trycker på den får man se en 6-siffrig kod som byts var 30:e sekund, ett OTP(One Time Password).

6. Tesla konto på webb: Tryck nästa. Nu får du skriva in din kod från appen (utan mellanslag). Känner man sig stressad av att tiden närmar sig 0, så är det oftast bättre att vänta tills i början på nästa 30-sekunders period och skriva den nya koden.

7. Tesla konto på webb: Klart! Backup-koder är bra att skriva ut eller spara någonstans ifall man inte kan backa upp sin autentiserings-app.
Dessa kan man överrida MFA:n med, så de är känsliga.


Nästa gång man loggar in så får man först skriva användarnamn+lösenord och i nästa steg skriva sitt OTP från appen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Flerfaktorautentisering

Inlägg av Gustafsson »

Tack
Har iPhone…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar