Köra Stockholm Malmö

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av themax »

Xmag skrev:

Toftaholm blir inte så dyrt om du jämför med vad resan skulle kostat i bensin/diesel...
Å vi som stannade och åt där redan innan vi hade elbil ...

Vi reser långt med ”White Guide” uppe. Tids nog blir man trött på Dinners (som i ärlighetens namn åtminstone oftast lyckas rätt bra med räkmackan) och Burger King har jag vägrat besöka i åratal.

Vi kostar gärna på oss smaklig spis när vi ändå ska sitta i bilen i åtskilliga timmar. Det kostar normalt som en full tank till förra bilen ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av abagewitz »

Lysande, tackar för alla svar

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av abagewitz »

Körde typ 10mil igår, större delen motorväg med hastighet 80-100km/h. En fundering nu, kan man lita på den "Projected Range" som bilen visar? Är det "riktiga" km bilen anger eller någon slags "glädje-km"?

Se bifogad bild (nu har jag laddat över natten till 80%, därav det lite höga värdet), kan jag förvänta mig att komma ca 350 km OM jag följer samma körmönster? Jag antar att bilen visar snittet över 50 km så som den dragit. Blir det då korrekt? Eller är det så att den helt plötsligt kan börja dra mycket mer? Min mobil har tex en egenhet att det kan gå VÄLDIGT fort från 40% batteri tills att det är 1% kvar. Bild

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av bylund »

abagewitz skrev:
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Den stämmer, men som du är inne på, bara om du fortsätter att snitta som du gjort de senaste 50 km, så om du t ex ökar farten, det börjar regna, eller du ska köra upp på ett berg, så stämmer det såklart inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av MEL »

abagewitz skrev:
Körde typ 10mil igår, större delen motorväg med hastighet 80-100km/h. En fundering nu, kan man lita på den "Projected Range" som bilen visar? Är det "riktiga" km bilen anger eller någon slags "glädje-km"?

Se bifogad bild (nu har jag laddat över natten till 80%, därav det lite höga värdet), kan jag förvänta mig att komma ca 350 km OM jag följer samma körmönster? Jag antar att bilen visar snittet över 50 km så som den dragit. Blir det då korrekt? Eller är det så att den helt plötsligt kan börja dra mycket mer? Min mobil har tex en egenhet att det kan gå VÄLDIGT fort från 40% batteri tills att det är 1% kvar. Bild

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Avgerage 170 - då har du en försiktig högerfot. Men i kring 80-90 km/h drar den ju klart mindre än i normal motorvägsfart. Lägger du in måldestination och väljer ”Trip-fliken” får du ett bra diagram som visar om du kör i linje med Teslas prognos. Några ”mobil-tapp” på batteriet behöver du inte vara orolig för. Autobahn eller kraftig bergsklättring får förbrukningen att rusa men aldrig att den bara tappar tiotals procent utan anledning.
Skriv svar