Köra Stockholm Malmö

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Köra Stockholm Malmö

Inlägg av abagewitz »

Tjena

Nybliven Teslaägare (S85D) som nu ska ut på längre tur för första gången och behöver lite tips på hur jag hanterar laddning på vägen.

Jag ska tur och retur Stockholm - Limhamn(Malmö) över en helg. Kommer åka fredag em från Stockholm till Malmö, hemfärd söndag på dan.

Jag har kollat på ABRP för nerfärden och utgår från 100% laddning och den föreslår då 16min i Ödeshög och sen 35min i Lagan för att komma fram med 10% kvar. Kan man lita på att det räcker? Eller ska jag säkerhetsladda lite till? Och är det bästa planen? Kan man räkna med att det finns plats för laddning på de superchargerna när man kommer dit? Eller är det fullt ibland?

Vi behöver käka middag någonstans på vägen ner och ev lunch på vägen hem. Kan man tänka in det på något bra sätt annat än att käka i Ödeshög (Dinners, känns kanske inte jättekul) eller Lagan (Toftaholms herrgård, känns dyrt...). Om jag ska välja här så känns det som att det skulle vara bäst att stanna typ 30-45 i Ödeshög och käka och sen då stanna lite kortare i Lagan och bara ladda.

När vi kört fossilbil samma sträcka har vi brukat käka i Jönköping. Finns det kanske nåt bra ställe man kan ladda där? Inte supercharger förstås men om man ska stå i typ 1tim kan det kanske ge något om man hittar något med lite högre ladd styrka?

Och hur ska jag sen tänka på destinationen. De jag ska besöka i Limhamn har ingen laddbox eller liknande utan bara vanligt eluttag. Tips på bra ställen att tex parkera över natten och ladda upp inför hemfärden?

Så, många frågor från en oerfaren lätt nervös nybörjare

Tacksam för alla tips jag kan få.

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av Legato »

Ladda hem Plugshare-appen (alternativt kolla Uppladdning.nu).

Jönköping har ganska gott om "långsamladdare" i centrum. Det finns tex vid Stora Hotellet, vid Järnvägsstationen, vid Hovrättstorget samt i P-huset Atollen (mitt i stan).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av abagewitz »

Hur mycket laddning kan man räkna med att få på olika typer av publika laddplatser? Är det kW-angivelsen på laddplatserna som anger hur mycket kräm det är? Vad jag ser på uppladdning.nu verkar det finnas 7,4, 11, 22, 43 och 50kW

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av abagewitz »

Det är inte så att man kan supercharga hos Tesla i Malmö?

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av Gustafsson »

laddstrategi lär man sig rätt snart, men det kan kännas lite krångligt först.
Ödeshög är väl en bra första anhalt. Har du Chademoadapter ? Den fyller på rätt bra om man ska gå å luncha t.ex. i Jönköping. Annars går det förstås fortast att ladda enbart på SuC. Jag skulle definitivt svängt in på Löddeköpinge och fyllt upp, men ska du parkera och kan låna 10 A enfas så laddar du ju 1 mil/timme hos dem. Lödde på hemvägen om det behövs.
Ladda med marginal och lär dig bilens förbrukning, den vägen är snabb och förbrukningen hög. Finns ett antal chademo på vägen också, mest om man vill stanna å äta, då ska man se till att ladda samtidigt. Har du RFID bricka till dem ?
Har du dubbelladdare i bilen ? Finns många varianter, i början laddar man ofta allt för mycket, använd energiappen i bilen, den med en grön å gul kurva...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Generellt skulle jag föreslå lite säkerhetsmarginaler på laddningarna för att få ro i själen. Minns att det var lite nervöst i början på långfärder innan man lärt sig bilen och kunde lita på laddberäkningarna. Idag kör jag sällan med några större marginaler. Jag har kört Ödeshög - Malmö utan laddstopp med min P85. Kom fram med 4 km kvar i batteriet. Inget att rekomendera för nybörjare på familjeresa. ;)

Har din bil enkel eller dubbelladdare?

Har den enkelladdare så får du max 5 mil räckvidd på en timmes laddning i Jönköping. Det ger bara en besparing på gissningsvis 7-8 minuter på Toftaholm.

Jag skulle föreslå att göra det så enkelt/säkert som möjligt såhär i början och det är att använda de SuC som finns. De brukar alltid finnas lediga platser. Jag har aldrig behövt köa. Skulle det var fullt så går det fort eftersom det finns så många laddare på varje plats.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av Nicke Nyfiken »

abagewitz skrev:
Det är inte så att man kan supercharga hos Tesla i Malmö?

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Nej. Närmsta stället är Löddeköpinge.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
Jag skulle definitivt svängt in på Löddeköpinge och fyllt upp, men ska du parkera och kan låna 10 A enfas så laddar du ju 1 mil/timme hos dem. Lödde på hemvägen om det behövs.
Just det där att passa på att ladda upp rejält i Lödde innan ni kommer dit är smart. Jag antar att de ni ska hälsa på inte har elbil (speciellt inte Tesla) och då är chansen/risken för provkörningar stor. Jag har gjort den missen några gånger att inte ta med den förbrukningen i planeringen och sen fått snålåka till SUC... :mrgreen:

Dessutom är batteriet varmt på vägen ner så att det laddar snabbt, på vägen hem är det kallt i Lödde och det kommer att ta mycket längre tid.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av lator »

Det finns en ganska ny laddplats på Kalkstensvägen (Virta Global Charging Station) som verkar skötas av E.ON. Är det i närheten av där ni ska vara så är det ju ett alternativ för destinationsladdning.
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... ca412363da
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av abagewitz »

Ta k för alla svar.

Jag har ingen dubbelladdare på bilen. Jag har Teslas kabel och en typ2kabel (tekniskt sett har jag den inte ännu men får innan avfärd). Jag har ingen chademo(-adapter). Behöver jag Chademo och vad tjänar jag i så fall på det?

Hur ska jag tänka med att ladda i vanligt eluttag där jag ska bo? 1 mil i timmen? Hur många mil är då fullt batteri? Vilka miltal ska jag räkna med?

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av Ampera »

Shopping centra Mobilia i Malmö har 74, tror jag det var grattis laddare. Om du ladddar til minst 70% i Löddeköpinge, så skulle jag tippa att du klara dig under hela helgen och kan sedan ta dig tillbaka till Löddeköpinge.
Du kan ställa in i ABRP att ha minst 50% när du kommer fram.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av kenny »

Det är ju inget större problem att ladda på en av EONs DC-laddare på 50kw annars tänker jag? Finns en hyfsat centralt på Nobelvägen och det finns en vid OKQ8 i Lockarp bland annat.

Edit: jag insåg precis att du inte har en CCS-anslutning på bilen nä..
Senast redigerad av kenny, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av Nicke Nyfiken »

abagewitz skrev:
Hur mycket laddning kan man räkna med att få på olika typer av publika laddplatser? Är det kW-angivelsen på laddplatserna som anger hur mycket kräm det är? Vad jag ser på uppladdning.nu verkar det finnas 7,4, 11, 22, 43 och 50kW

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Ja det är kW-angivelsen som talar om hur stor effekt det finns i uttaget.


Lite basic ”bra att veta” om laddning på offentliga stolpar:

7,4 kW är 1-fas AC-laddning med 32 Ampere. Ger ca 3 mil/timme. 7,4 kW kan du få om din bil har dubbelladdare, eller enkelladdare med reläbox, som fördelar 32 Ampere på två faser. Alla bilar med enkelladdare har inte denna reläbox. Då får man bara 3,7 kW vilket ger ca 1,5 mil/timme.

11 kW är 3-fas AC-laddning med 3x16 Ampere. Ger ca 5 mil/timme.

22 kW är 3-fas AC-laddning med 3x32 Ampere. Ger ca 10 mil/timme. 22 kW kan du bara få om din bil har dubbelladdare. Med enkelladdare får du bara 11 kW även här.

43 kW är 3-fas AC-laddning med 3x63 Ampere. Ger ca 5 eller 10 mil/timme beroende på om bilen har enkel eller dubbelladdare.

50 kW är DC-laddning och kräver en CHAdeMO-adapter. Brukar sällan leverera mer än 40-45 kW i praktiken och ger ca 20 mil/timme.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av unumlapis »

abagewitz skrev:
Hur ska jag tänka med att ladda i vanligt eluttag där jag ska bo? 1 mil i timmen? Hur många mil är då fullt batteri? Vilka miltal ska jag räkna med?
Bor själv på Limhamn så skulle du akut behov att toppa upp bilen så skicka pm så ordnar vi det.

//Kim
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av abagewitz »

kenny skrev:
Det är ju inget större problem att ladda på en av EONs DC-laddare på 50kw annars tänker jag? Finns en hyfsat centralt på Nobelvägen och det finns en vid OKQ8 i Lockarp bland annat.

Edit: jag insåg precis att du inte har en CCS-anslutning på bilen nä..
Känner mig verkligen som nybörjare här... Vad är CCS?

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av bylund »

abagewitz skrev:
kenny skrev:
Det är ju inget större problem att ladda på en av EONs DC-laddare på 50kw annars tänker jag? Finns en hyfsat centralt på Nobelvägen och det finns en vid OKQ8 i Lockarp bland annat.

Edit: jag insåg precis att du inte har en CCS-anslutning på bilen nä..
Känner mig verkligen som nybörjare här... Vad är CCS?
Europeisk standard för snabbladdning. Det är bara Model 3 bland Teslorna som har stöd för det än så länge (men adapter ska komma för Model S och Model X).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av Smutt »

Åt 4rätters middag på Toftaholm drömmer om den jämt ska försöka pruta till mig ett tesla erbjudande i Juli pga det är så sjukt gott topp 10 i mitt liv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av MEL »

Jag har åkt sträckan ett 30-tal gånger. Laddar i princip bara Supercharger. Prioriterar man tid är det rätt givet när det som här finns vettig täckning utmed rutten (då har jag ändå dubbel-laddare ombord). Det har alltid varit minst en stolpe ledig, i Ödeshög har jag dock fått dela stolpe några gånger, men det var innan de byggde ut där.

Nedresa blir första stoppet Ödeshög (äta på Diners eller Burger King - inte jättekul, men helt ok). Åker direkt när vi ätit klart. Ska du köra hela vägen (gränsfall) eller till Löddeköpinge behöver du fylla på rätt rejält, men eftersom det går sakta med laddningen på slutet är det värt att lämna Ödeshög tidigare och istället ta ett kortare påfyllnings-stopp vid Toftaholm (brukar köpa en kaffe där, men kan vara stängt om ni kommer sent). Fyll sedan på i Löddeköpinge så ni klarar er där nere (och är det inte väldigt sent kan ni ju fylla på även för returen). Kanske kan ni sen toppa upp där ni övernattar, om de har säkra och tillgängliga uttag. Vi har alltid kunnat fylla upp till max på vår måldestination i Malmötrakten vilket underlättat för oss.

Uppresan hänger lite ihop med hur ni vill planera dagen. Långlunch i Toftaholm om de har öppet är ju ett alternativ, oavsett kommer ni behöva fylla på i Ödeshög. När vi startat tidigt har vi tagit oss upp till Ödeshög för lunch och då endast haft ett lite kortare stopp i Toftaholm. Skulle ni på slutet vilja/behöva fylla på vid Sillekrog så ligger den på ”fel” sida, alltså i sydlig riktning. Finns en obelyst genväg under motorvägen som går att nyttja. Enklast är dock att svänga av vid Lästringe och komma in bakvägen till laddstationen. När ni sen ska vidare tar ni ”genvägen” under motorvägen, (finns beskriven i separat tråd) och kör ut från macken vid norrgående. Fyller ni på tillräckligt i Ödeshög behövs dock inte detta stopp. Du bör då ha fått en hyfsad känsla vad som är tillräckligt för din körstil, årstid, däck och väder. (Navigatorn ger dig en beräkning kring hur mycket du behöver, ta lite extra marginal i början).

Överlag skulle jag säga att Sthlm - Malmö är en sträcka som endast tar marginellt längre jämfört med fossil-bil, åtminstone för en barnfamilj som ändå gör stopp på vägen.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 402
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av Richardk »

Ladda ner appen superchargers. Använder den alltid på långresa.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av Xmag »

abagewitz skrev:
Tjena

Nybliven Teslaägare (S85D) som nu ska ut på längre tur för första gången och behöver lite tips på hur jag hanterar laddning på vägen.

Jag ska tur och retur Stockholm - Limhamn(Malmö) över en helg. Kommer åka fredag em från Stockholm till Malmö, hemfärd söndag på dan.

Jag har kollat på ABRP för nerfärden och utgår från 100% laddning och den föreslår då 16min i Ödeshög och sen 35min i Lagan för att komma fram med 10% kvar. Kan man lita på att det räcker? Eller ska jag säkerhetsladda lite till? Och är det bästa planen? Kan man räkna med att det finns plats för laddning på de superchargerna när man kommer dit? Eller är det fullt ibland?

Vi behöver käka middag någonstans på vägen ner och ev lunch på vägen hem. Kan man tänka in det på något bra sätt annat än att käka i Ödeshög (Dinners, känns kanske inte jättekul) eller Lagan (Toftaholms herrgård, känns dyrt...). Om jag ska välja här så känns det som att det skulle vara bäst att stanna typ 30-45 i Ödeshög och käka och sen då stanna lite kortare i Lagan och bara ladda.

När vi kört fossilbil samma sträcka har vi brukat käka i Jönköping. Finns det kanske nåt bra ställe man kan ladda där? Inte supercharger förstås men om man ska stå i typ 1tim kan det kanske ge något om man hittar något med lite högre ladd styrka?

Och hur ska jag sen tänka på destinationen. De jag ska besöka i Limhamn har ingen laddbox eller liknande utan bara vanligt eluttag. Tips på bra ställen att tex parkera över natten och ladda upp inför hemfärden?

Så, många frågor från en oerfaren lätt nervös nybörjare Bild

Tacksam för alla tips jag kan få.

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Toftaholm blir inte så dyrt om du jämför med vad resan skulle kostat i bensin/diesel...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av themax »

Xmag skrev:

Toftaholm blir inte så dyrt om du jämför med vad resan skulle kostat i bensin/diesel...
Å vi som stannade och åt där redan innan vi hade elbil ...

Vi reser långt med ”White Guide” uppe. Tids nog blir man trött på Dinners (som i ärlighetens namn åtminstone oftast lyckas rätt bra med räkmackan) och Burger King har jag vägrat besöka i åratal.

Vi kostar gärna på oss smaklig spis när vi ändå ska sitta i bilen i åtskilliga timmar. Det kostar normalt som en full tank till förra bilen ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av abagewitz »

Lysande, tackar för alla svar

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av abagewitz »

Körde typ 10mil igår, större delen motorväg med hastighet 80-100km/h. En fundering nu, kan man lita på den "Projected Range" som bilen visar? Är det "riktiga" km bilen anger eller någon slags "glädje-km"?

Se bifogad bild (nu har jag laddat över natten till 80%, därav det lite höga värdet), kan jag förvänta mig att komma ca 350 km OM jag följer samma körmönster? Jag antar att bilen visar snittet över 50 km så som den dragit. Blir det då korrekt? Eller är det så att den helt plötsligt kan börja dra mycket mer? Min mobil har tex en egenhet att det kan gå VÄLDIGT fort från 40% batteri tills att det är 1% kvar. Bild

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av bylund »

abagewitz skrev:
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Den stämmer, men som du är inne på, bara om du fortsätter att snitta som du gjort de senaste 50 km, så om du t ex ökar farten, det börjar regna, eller du ska köra upp på ett berg, så stämmer det såklart inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Köra Stockholm Malmö

Inlägg av MEL »

abagewitz skrev:
Körde typ 10mil igår, större delen motorväg med hastighet 80-100km/h. En fundering nu, kan man lita på den "Projected Range" som bilen visar? Är det "riktiga" km bilen anger eller någon slags "glädje-km"?

Se bifogad bild (nu har jag laddat över natten till 80%, därav det lite höga värdet), kan jag förvänta mig att komma ca 350 km OM jag följer samma körmönster? Jag antar att bilen visar snittet över 50 km så som den dragit. Blir det då korrekt? Eller är det så att den helt plötsligt kan börja dra mycket mer? Min mobil har tex en egenhet att det kan gå VÄLDIGT fort från 40% batteri tills att det är 1% kvar. Bild

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Avgerage 170 - då har du en försiktig högerfot. Men i kring 80-90 km/h drar den ju klart mindre än i normal motorvägsfart. Lägger du in måldestination och väljer ”Trip-fliken” får du ett bra diagram som visar om du kör i linje med Teslas prognos. Några ”mobil-tapp” på batteriet behöver du inte vara orolig för. Autobahn eller kraftig bergsklättring får förbrukningen att rusa men aldrig att den bara tappar tiotals procent utan anledning.
Skriv svar