Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av Splfredde »

Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av Rennwagen »

Vem tar bort kommentarerna i denna tråd och varför? Kan meddela att det funkar hur bra som helst och att jag nu ser fram emot vintern. Tesla S visar sig vara väldigt understyrd i grunden och kräver en del forcerande viktförflyttning för att komma ut i fin sladd. Inte helt lättkontrolerad men nu går det i alla fall att testa.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Verdi

Re: Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av Verdi »

Rennwagen skrev:
Vem tar bort kommentarerna i denna tråd och varför? Kan meddela att det funkar hur bra som helst och att jag nu ser fram emot vintern. Tesla S visar sig vara väldigt understyrd i grunden och kräver en del forcerande viktförflyttning för att komma ut i fin sladd. Inte helt lättkontrolerad men nu går det i alla fall att testa.

Känns som att det är lättare med en RWD att få till bra sladdar.

BTW, skulle inte du köpa en 540 eller liknande?
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av Rennwagen »

Bra koll Verdi. Yes, jag är på väg mot Fosil-sloda en sista gång. Givetvis med bakhjulsdrift och diffbroms... :twisted:
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av boreno »

Jag är arbetsskadad. Min första reaktion var att det är en urdålig idé att stänga av alla säkerhetssystem bara för att kunna ta sitt system i drift...
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Verdi

Re: Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av Verdi »

Rennwagen skrev:
Bra koll Verdi. Yes, jag är på väg mot Fosil-sloda en sista gång. Givetvis med bakhjulsdrift och diffbroms... :twisted:
Händer att jag kollar in på Autopower ibland. ;) Alltmer sällan dock. Känns nästan surrealistiskt de ggr jag gör det. Är som att tiden stått stilla där.

Har du testkört så du vet vad du gör? Det är ju en jäkla omställning. Visst vänjer man sig väl med drivlinan och fördröjningen igen (gick ju bra förr när man inte visste om nåt annat), men kommer det inte kännas konstigt att varje mil kostar 15-20 spänn i bränsle? Frihetskänslan måste ju få sig en törn om inte annat.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av Splfredde »

Trådmakaren har inte tagit bort nåt iallafall :)
Jag var mest nyfiken om någon vågat prova......
Rennwagen skrev:
Vem tar bort kommentarerna i denna tråd och varför? Kan meddela att det funkar hur bra som helst och att jag nu ser fram emot vintern. Tesla S visar sig vara väldigt understyrd i grunden och kräver en del forcerande viktförflyttning för att komma ut i fin sladd. Inte helt lättkontrolerad men nu går det i alla fall att testa.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av Rennwagen »

Verdi skrev:
Rennwagen skrev:
Bra koll Verdi. Yes, jag är på väg mot Fosil-sloda en sista gång. Givetvis med bakhjulsdrift och diffbroms... :twisted:
Händer att jag kollar in på Autopower ibland. ;) Alltmer sällan dock. Känns nästan surrealistiskt de ggr jag gör det. Är som att tiden stått stilla där.

Har du testkört så du vet vad du gör? Det är ju en jäkla omställning. Visst vänjer man sig väl med drivlinan och fördröjningen igen (gick ju bra förr när man inte visste om nåt annat), men kommer det inte kännas konstigt att varje mil kostar 15-20 spänn i bränsle? Frihetskänslan måste ju få sig en törn om inte annat.
Det blir säkert vansinnigt irriterande att starta vindrutetorkarna varje gång man skall åka iväg och att sitta och vänta på att ZF lådan skall rassla i rätt växel, att turbosarna skall börja ladda och att det sedan äntligen bär iväg lite grann med ett morrande dieselljud som stör harmonin. Gratis tankning är mycket mer värt mentalt än i egentlig mening men det blir trist att bli av med. Men när man pratar om så pass mycket pengar som det ändå är för både Tesla S och BMW 5-serie så är det relativt oviktigt. Den tröstande tanken är att jag med största säkerhet vid nästa bilbyte kommer tillbaka till Tesla. Till dess får jag njuta av lite mer känsla ratten och putta-på-bakifrån-bakhjulsdrift i en härlig traditionsenlig retro-stil.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av Simon »

På en äldre modell S (t ex 2014) behöver man inte lägga i P under omstarten. Det räcker med att göra en hjulkonfiguration så släcker all säkerhet ner sig.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Stänga av alla säkerhetssystem o drifta

Inlägg av jeppe_sthlm »

Simon skrev:
På en äldre modell S (t ex 2014) behöver man inte lägga i P under omstarten. Det räcker med att göra en hjulkonfiguration så släcker all säkerhet ner sig.
Bild den har jag också testat. Trodde bilen hade totalrasat, men man har ju ett par timmar på sig att leka tills den är återställd igen :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar