Parkering centrala Stockholm

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Parkering centrala Stockholm

Inlägg av greenstreet »

Hej,

Väntar leverans av en MS LR i december (förhoppningsvis) och funderar lite över hur livet med sladd blir. Jag reser rätt ofta till Stockholm från Jönköpingstrakten. Oftast tar jag tåget, men ibland blir det bil. Mina möten är nästan uteslutande kring Stureplan och därför brukar jag parkera i Parkaden. Jag har sett att de har ett ganska stort antal laddplatser nu (över 100), vilket är bra. Men jag vill ändå höra med er erfarna elbilsförare om det finns några "hemliga" favoritparkeringar?

För min del, om jag är uppe ca 6 h en dag och kan ladda med 11 kW under tiden, så kan jag minska tiden och kanske även antalet stopp vid SUC på vägen.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Misel71
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 sep 2019 17:33
Kontakt:

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av Misel71 »

Hej!

Även jag skulle vilja veta!
Vänliga hälsningar,
Alexander
https://hittawebbhotellet.se/
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av dstr »

Den omväg/meck det är med att hitta rätt garage, ledig plats och ta sig till rätt adress bygger på rätt många minutrar jämfört med en kortare glass/kaffe-paus i Sillekrog på väg hem igen.

En personlig "favorit-doldis" är annars garaget bakom rådhuset, under parken - Rådhusgaraget.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av fth »

greenstreet skrev:
Hej,

Väntar leverans av en MS LR i december (förhoppningsvis) och funderar lite över hur livet med sladd blir. Jag reser rätt ofta till Stockholm från Jönköpingstrakten. Oftast tar jag tåget, men ibland blir det bil. Mina möten är nästan uteslutande kring Stureplan och därför brukar jag parkera i Parkaden. Jag har sett att de har ett ganska stort antal laddplatser nu (över 100), vilket är bra. Men jag vill ändå höra med er erfarna elbilsförare om det finns några "hemliga" favoritparkeringar?

För min del, om jag är uppe ca 6 h en dag och kan ladda med 11 kW under tiden, så kan jag minska tiden och kanske även antalet stopp vid SUC på vägen.
Det låter som du redan har hittat en bra lösning, med 107 laddare med (påstådd) 22kW effekt så tror jag du får svårt att hitta ett bättre alternativ i city

Det enda som i så fall talar mot Parkaden är väl priset, är det inte hutlöst dyrt att parkera där?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av GreenMachine »

500 spänn för en dag, men det är inte mer/mindre dyrt än andra garage i City .
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av fth »

GreenMachine skrev:
500 spänn för en dag, men det är inte mer/mindre dyrt än andra garage i City .
Jag antar att du vill stå under tak, inte minst nu, men vid bättre väder kan du ställa dig på någon av "laddgatorna" som finns, där betalar du bara för laddning, vilket bör bli rätt mycket billigare än 500:-/dag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av GreenMachine »

fth skrev:
GreenMachine skrev:
500 spänn för en dag, men det är inte mer/mindre dyrt än andra garage i City .
Jag antar att du vill stå under tak, inte minst nu, men vid bättre väder kan du ställa dig på någon av "laddgatorna" som finns, där betalar du bara för laddning, vilket bör bli rätt mycket billigare än 500:-/dag.

/fth
Finns det några ”laddgator” med laddare med lite skjuts i? De jag sett är endast (som bäst) 3Kw stolpar och då får man ju stå en rätt bra stund :D
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av greenstreet »

fth skrev:
Det låter som du redan har hittat en bra lösning, med 107 laddare med (påstådd) 22kW effekt så tror jag du får svårt att hitta ett bättre alternativ i city

Det enda som i så fall talar mot Parkaden är väl priset, är det inte hutlöst dyrt att parkera där?

/fth
495 kr per dag. Visst det kostar. Om jag förstår det rätt kostar inte laddningen i sig något extra. Då blir ju 495 (inkl. moms) för laddning och att slippa leta parkering rätt rimligt (har alltid funnits plats när jag varit där). För mig är det drygt 12 minuter fakturerbar tid så att slippa leta parkering i olika parkeringshus har också ett värde. Däremot när jag reser privat, utan blåstället (kostymen) på, då kommer smålänningen i mig fram och börjar söka av internet efter billigaste alternativet :D
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av Legato »

Sist jag stod i Parkaden (en månad sen) fick jag 3 kW, är det verkligen 11 kW där?

Beror ju lite på hur långt du vill gå, men 10 minuter bort ungefär har du Norra Real med 20-30 laddplatser. Tror de är 11 kW men ej säker. Kostar hälften (250:-) per dygn.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av fth »

greenstreet skrev:
fth skrev:
Det låter som du redan har hittat en bra lösning, med 107 laddare med (påstådd) 22kW effekt så tror jag du får svårt att hitta ett bättre alternativ i city

Det enda som i så fall talar mot Parkaden är väl priset, är det inte hutlöst dyrt att parkera där?

/fth
495 kr per dag. Visst det kostar. Om jag förstår det rätt kostar inte laddningen i sig något extra. Då blir ju 495 (inkl. moms) för laddning och att slippa leta parkering rätt rimligt (har alltid funnits plats när jag varit där). För mig är det drygt 12 minuter fakturerbar tid så att slippa leta parkering i olika parkeringshus har också ett värde. Däremot när jag reser privat, utan blåstället (kostymen) på, då kommer smålänningen i mig fram och börjar söka av internet efter billigaste alternativet :D
Det låter som sagt som du redan har hittat bästa lösningen.

Beroende på hur många dagar/månad du är i Sthlm kan du överväga att skaffa abonnemang, det kostar från c:a 3000:-/mån, så om du är oftare än sex dagar/månad så lönar det sig (då kan ju även smålänningen parkera flott ;) ).

http://www.parkaden.se/sv/parkaden/Abonnemang/

(en annan iakttagelse är att jag måste höja min timtaxa :) )

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av NiklasTesla »

Uppladdning.nu ger toppenbra info (finns hur många laddställen somhelst i stockholm) :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av jonasl »

Strandvägens laddare ligger inte ohemult långt bort. Passerar varje dag, nästan alltid någon plats ledig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Parkering centrala Stockholm

Inlägg av patohr »

Jag brukar vanligtvis stå i Continentalgaraget via Vasagatan, perfekt då jag oftast hinner ladda upp till 80-90% från 10-20% har däremot börjat parkera vid Kungsbro strand, cirka 120 kr för 6 timmar exkl. el (eon).

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... 217e&ln=sv
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Skriv svar