Åre

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Åre

Inlägg av metchristian »

Ni som åker till Åre, hur brukar ni köra för väg o ladda var?

Använder mig av arbp men erfarenheter är alltid bra att få tips om. Åker från Örbyhus som ligger mellan Uppsala o Gävle.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Åre

Inlägg av Bjelke »

Om Åre är det som ligger mellan Östersund och Trondheim ( :lol: gissa hur mycket skidor jag åker)
så borde väl Krokom vara givet iaf :)
Annars skulle jag åkt över Sundsvall tror jag och första laddningen där kanske :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Åre

Inlägg av Henrik_O »

Det är enkelt, ladda i Sundsvall första gången och därefter i Krokom, du måste ladda ganska mycket i Sundsvall eftersom du har över 20mil och 300 höjdmeter och antagligen ett gäng omkörningar att göra på den lilla vägen. Väl i Åre finns gott om laddare så det är inga problem att fylla upp när du väl är framme.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Åre

Inlägg av metchristian »

Henrik_O skrev:
Det är enkelt, ladda i Sundsvall första gången och därefter i Krokom, du måste ladda ganska mycket i Sundsvall eftersom du har över 20mil och 300 höjdmeter och antagligen ett gäng omkörningar att göra på den lilla vägen. Väl i Åre finns gott om laddare så det är inga problem att fylla upp när du väl är framme.
Ja det är sånt jag tänker på! då jag inte vet hur mkt sånt arbp tar med i beräkningarna.

Verkar va enklast att köra tråkiga e4 o E14..
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Åre

Inlägg av Laxtal »

Vi startar Uppsala, laddar 100% i Hudiksvall. Vi undviker Sundsvall och kör söder om istället. Kör en MS 90D. Sist hade vi precis tagit oss till Åre, V44, men kunde inte ladda vid stugan så vi laddade lite i Krokom för att kunna landa in och klara oss till dagen efter. Med takbox i vinter kanske Sundsvall måste nyttjas men den ligger tyvärr så off... Då ska vi dessutom bara till Östersund så då ska det räcka med Hudiksvall tänker jag.
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Åre

Inlägg av metchristian »

Laxtal skrev:
Vi startar Uppsala, laddar 100% i Hudiksvall. Vi undviker Sundsvall och kör söder om istället. Kör en MS 90D. Sist hade vi precis tagit oss till Åre, V44, men kunde inte ladda vid stugan så vi laddade lite i Krokom för att kunna landa in och klara oss till dagen efter. Med takbox i vinter kanske Sundsvall måste nyttjas men den ligger tyvärr så off... Då ska vi dessutom bara till Östersund så då ska det räcka med Hudiksvall tänker jag.
Tesla egna GPS väljer ju en helt annan väg nämligen ladda i Hudik o sen att man skall komma hela vägen från Hudik till Åre vilket är en sträcka på 34mil! Vilket jag ställer mig lite sisådär med. Absolut inte tvekat på sommaren, När jag pendlar mellan Örbyhus o Västerås som är 12,3mil brukar det gå åt ca 35-40% (vid 6plus grader) så 34mil känns liksom lite tight fast teslas GPS brukar ändå va rätt bra gällande batteriprocenten..men därav Sundsvall vägen känns mer safe men därför jag frågar om tips. Har jag missat något vanlig laddare som finns mellan hudik o Åre om skulle köra via åsarna, svenstavik (E45).. tänkte ev ha takbox på taket.. inte bestämt mig.. ev så hyr jag skidor istället.
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Åre

Inlägg av Laxtal »

Vägen söder om Sundsvall och sen söder Storsjön är mycket 50-80km/h. Den låga hastigheten hjälper nog räckvidden. Vägen är dock tråkig...
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Åre

Inlägg av Banane »

Snabbaste och kortaste vägen är faktiskt Bollnäs - Ytterhogdal - Svenstavik - Hallen. (RV83, RV84, E45 och LV321). Men ingen med Tesla lär åka den vägen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Åre

Inlägg av OfarligTesla »

metchristian skrev:
Tesla egna GPS väljer ju en helt annan väg nämligen ladda i Hudik o sen att man skall komma hela vägen från Hudik till Åre vilket är en sträcka på 34mil! Vilket jag ställer mig lite sisådär med. Absolut inte tvekat på sommaren, När jag pendlar mellan Örbyhus o Västerås som är 12,3mil brukar det gå åt ca 35-40% (vid 6plus grader) så 34mil känns liksom lite tight fast teslas GPS brukar ändå va rätt bra gällande batteriprocenten..men därav Sundsvall vägen känns mer safe men därför jag frågar om tips. Har jag missat något vanlig laddare som finns mellan hudik o Åre om skulle köra via åsarna, svenstavik (E45).. tänkte ev ha takbox på taket.. inte bestämt mig.. ev så hyr jag skidor istället.
Jag hade nog försökt åka mellan Hudiksvall och Krokom (284 km), brukar passa bra med matpaus vid Hudiksvall för oss iaf. Man vill nog undvika SuC Sundsvall så gått det går men om man måste kan man ju stanna där någon minut ifall det verkar bli svårt att nå Krokom.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Åre

Inlägg av metchristian »

Banane skrev:
Snabbaste och kortaste vägen är faktiskt Bollnäs - Ytterhogdal - Svenstavik - Hallen. (RV83, RV84, E45 och LV321). Men ingen med Tesla lär åka den vägen.
Jag hade tagit den vägen om jag hade haft fossila kärran att åka i... (Har visserligen en sharan men nej inte när jag o grabben själva skall upp till Åre då blir det teslan.)

Men nä den vägen lär inte många teslor köra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Åre

Inlägg av mikebike »

Eftersom mina föräldrar bor i Sundsvall är vägvalet givet till och från Åre. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Åre

Inlägg av nek0 »

Är det inte bättre att avstå resan? Nästa år blir det säkert flera laddare att välja på :) .
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3 ... m-inte-hit
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Åre

Inlägg av Banane »

nek0 skrev:
Är det inte bättre att avstå resan? Nästa år blir det säkert flera laddare att välja på :) .
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3 ... m-inte-hit
Absolut. Jag är förstummad över hur folk "resonerar". Lite förenklat så lyder 9 av 10 allmänna råd ganska ok. Problemet är då bara att 1 miljon av oss inte gör det.

Vill för övrigt varna för att uppsöka vården nu om det inte är allvarligt. Lite anekdotiskt men flera av min föräldrars vänner och bekanta i riskgrupp har blivit smittade på sjukhus.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Åre

Inlägg av dstr »

nek0 skrev:
Är det inte bättre att avstå resan? Nästa år blir det säkert flera laddare att välja på :) .
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3 ... m-inte-hit
Nu finns det iofs olika anledningar att resa till Åre. Själv ska jag dit (iaf till utkanten) i slutet av januari. Ni kommer dock inte se mig i någon skidbacke, varken trängandes i liftköer eller riskera att bryta något i skidbacken. Därmed ingen afterski och dryck packas med hemifrån, så jag ska varken in på Ica eller bolaget där. Helt enkelt, ge fan i det! Det blir vinter nästa år igen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Åre

Inlägg av lator »

Laxtal skrev:
Vägen söder om Sundsvall och sen söder Storsjön är mycket 50-80km/h. Den låga hastigheten hjälper nog räckvidden. Vägen är dock tråkig...
Nyfiken på hur du resonerar om den "tråkiga" vägen... Tycker du att E4 - E14 är roligare än att åka genom skogar och byar i inlandet? Eller är det bara tråkigt att köra långsamt varvid eventuella skador vid en olycka blir en bråkdel så svåra som vid högre hastigheter...? Eller är det tråkigt att inte få bränna en massa mer energi som man gör vid högre hastigheter? Bara nyfiken som sagt... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Åre

Inlägg av Laxtal »

lator skrev:
Laxtal skrev:
Vägen söder om Sundsvall och sen söder Storsjön är mycket 50-80km/h. Den låga hastigheten hjälper nog räckvidden. Vägen är dock tråkig...
Nyfiken på hur du resonerar om den "tråkiga" vägen... Tycker du att E4 - E14 är roligare än att åka genom skogar och byar i inlandet? Eller är det bara tråkigt att köra långsamt varvid eventuella skador vid en olycka blir en bråkdel så svåra som vid högre hastigheter...? Eller är det tråkigt att inte få bränna en massa mer energi som man gör vid högre hastigheter? Bara nyfiken som sagt... :roll:
Haha, ja tråkig var väl lite fel ordval eller dåligt förklarat. Jag upplever det som segt att under en resa på över/runt 50 mil köra långa perioder av 40km/h. Även om man hinner se mer. Vid dessa transport-resor ser jag det som en fördel att få känslan av att tillryggalägga distans tillfredsställd, utan att för den sakens skull behöva överträda hastighetsbegränsningen. Båda alternativen har sina fördelar beroende på vad som väger tyngst just för den resan.
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Åre

Inlägg av OfarligTesla »

lator skrev:
Nyfiken på hur du resonerar om den "tråkiga" vägen... Tycker du att E4 - E14 är roligare än att åka genom skogar och byar i inlandet? Eller är det bara tråkigt att köra långsamt varvid eventuella skador vid en olycka blir en bråkdel så svåra som vid högre hastigheter...? Eller är det tråkigt att inte få bränna en massa mer energi som man gör vid högre hastigheter? Bara nyfiken som sagt... :roll:
Man vill ju köra motorväg så mycket som möjligt för att inte fastna bakom någon som kör 20 km/h under hastighetsbegränsning utan anledning i 10 mil (på redan långsamma vägar) och bildar lång kö. I genomsnitt kommer man fram snabbare just för det är lättare att köra om och folk håller högre tempo i allmänhet.

Att köra genom inlandet ger ju inte direkt något fint att se på heller, skog och trista samhällen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Åre

Inlägg av martinot »

dstr skrev:
nek0 skrev:
Är det inte bättre att avstå resan? Nästa år blir det säkert flera laddare att välja på :) .
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3 ... m-inte-hit
Nu finns det iofs olika anledningar att resa till Åre. Själv ska jag dit (iaf till utkanten) i slutet av januari. Ni kommer dock inte se mig i någon skidbacke, varken trängandes i liftköer eller riskera att bryta något i skidbacken. Därmed ingen afterski och dryck packas med hemifrån, så jag ska varken in på Ica eller bolaget där. Helt enkelt, ge fan i det! Det blir vinter nästa år igen.
Har inget problem med de som reser eller åker skidor på ett ansvarsfullt sätt (tror risken med folk som trängs vid mjölkhyllorna i butiker kan vara högre), men blir lite nyfiken på vad man har för glädje att vara i Åre om man inte åker skidor? :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Åre

Inlägg av dstr »

martinot skrev:
Har inget problem med de som reser eller åker skidor på ett ansvarsfullt sätt (tror risken med folk som trängs vid mjölkhyllorna i butiker kan vara högre), men blir lite nyfiken på vad man har för glädje att vara i Åre om man inte åker skidor? :)
Sladda runt i bil på Åresjön.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Åre

Inlägg av martinot »

dstr skrev:
martinot skrev:
Har inget problem med de som reser eller åker skidor på ett ansvarsfullt sätt (tror risken med folk som trängs vid mjölkhyllorna i butiker kan vara högre), men blir lite nyfiken på vad man har för glädje att vara i Åre om man inte åker skidor? :)
Sladda runt i bil på Åresjön.
Ahh! Låter grymt nice och ännu roligare! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Åre

Inlägg av Anonymous FTW »

dstr skrev:
martinot skrev:
Har inget problem med de som reser eller åker skidor på ett ansvarsfullt sätt (tror risken med folk som trängs vid mjölkhyllorna i butiker kan vara högre), men blir lite nyfiken på vad man har för glädje att vara i Åre om man inte åker skidor? :)
Sladda runt i bil på Åresjön.
Audi har haft provkörning där på isen.

Inte nu kanske men annars är kroglivet trevligt, precis som Visby om somrarna. Kan vara skönt att komma bort till något annat, kan bli tråkigt att skrota runt hemma på samma ställe jämt. Åre känns fräscht tycker jag.
Jag tycker det är trevligt att åka finlandsfärja också, lite liknande, komma bort till något annorlunda. Där är enligt mig transporten en del av tjusningen.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Åre

Inlägg av Banane »

Anonymous FTW skrev:
dstr skrev:
martinot skrev:
Har inget problem med de som reser eller åker skidor på ett ansvarsfullt sätt (tror risken med folk som trängs vid mjölkhyllorna i butiker kan vara högre), men blir lite nyfiken på vad man har för glädje att vara i Åre om man inte åker skidor? :)
Sladda runt i bil på Åresjön.
Audi har haft provkörning där på isen.

Inte nu kanske men annars är kroglivet trevligt, precis som Visby om somrarna. Kan vara skönt att komma bort till något annat, kan bli tråkigt att skrota runt hemma på samma ställe jämt. Åre känns fräscht tycker jag.
Jag tycker det är trevligt att åka finlandsfärja också, lite liknande, komma bort till något annorlunda. Där är enligt mig transporten en del av tjusningen.
Då är problemet bara att sjukvården i Jämtland inte är dimensionerad för alla turister som blir sjuka i Covid. Även om risken är liten för den enskilde så kan resultatet ändå bli problematiskt.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Åre

Inlägg av Anonymous FTW »

Banane skrev:
Anonymous FTW skrev:
dstr skrev:
martinot skrev:
Har inget problem med de som reser eller åker skidor på ett ansvarsfullt sätt (tror risken med folk som trängs vid mjölkhyllorna i butiker kan vara högre), men blir lite nyfiken på vad man har för glädje att vara i Åre om man inte åker skidor? :)
Sladda runt i bil på Åresjön.
Audi har haft provkörning där på isen.

Inte nu kanske men annars är kroglivet trevligt, precis som Visby om somrarna. Kan vara skönt att komma bort till något annat, kan bli tråkigt att skrota runt hemma på samma ställe jämt. Åre känns fräscht tycker jag.
Jag tycker det är trevligt att åka finlandsfärja också, lite liknande, komma bort till något annorlunda. Där är enligt mig transporten en del av tjusningen.
Då är problemet bara att sjukvården i Jämtland inte är dimensionerad för alla turister som blir sjuka i Covid. Även om risken är liten för den enskilde så kan resultatet ändå bli problematiskt.
Absolut är det så nu, men Åre har även en historia innan Covid.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Åre

Inlägg av metchristian »

Någon som använt eways/fyrfasens laddare i Rätansbyn alt Åsarna alt Svenstavik?

Funderar på köra via Rätansbyn, Åsarna, Stenstavik o från stenstavik till Åre.

Någon som kan säga om den vägen är bra eller dålig?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Åre

Inlägg av lator »

metchristian skrev:
Någon som använt eways/fyrfasens laddare i Rätansbyn alt Åsarna alt Svenstavik?

Funderar på köra via Rätansbyn, Åsarna, Stenstavik o från stenstavik till Åre.

Någon som kan säga om den vägen är bra eller dålig?
Nej, jag har inte använt dessa laddare sen de övergick i Fyrfasen/Eways regi. Tidigare när BTEA skötte dem så har de alltid fungerat perfekt men nu när man ska få betalningssystemet att kicka in så vet jag inte... Laddaren i Kårböle är fortfarande utan betalningssystem (gratis, tack Ljusdals Energi) och brukar fungera bra. Om du kör S eller X och har en CHAdeMO-adapter så kan du ladda gratis hos BTEA i Åsarna och (tror jag) även i Svenstavik på den udda CHAdeMO-laddaren där. Vidare så finns det en till av dessa fd BTEA-laddare i Myrviken vid ICA och sen har du BEE i Trångsviken (lite omväg) och Järpen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar