Konstigt ljud som kommer från vänster framdäcket

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

magnar
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jan 2021 16:54

Konstigt ljud som kommer från vänster framdäcket

Inlägg av magnar »

Hej,
Idag upptäckte jag ett otroligt oväsen från framdäcket på min Tesla model 3.

Lyssna på denna youtube-video klippet:

Någon som varit med om tillsvarande och vet vad det kan bero på?

Jag har försökt hitta ev sten mellan "skärmen" bakom bromsskivan, men där hittade jag inget (jag följde denna videon:

För mig så verkar det som att oljudet kommer från fjädringen. Tacksam för kommentarer och tips!

/M
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Konstigt ljud som kommer från vänster framdäcket

Inlägg av lator »

Aj vad det lät illa! Spontant så skulle jag kolla hjullager men det låter verkligen som om någonting har kommit emellan på nåt vis. Du skriver att du har kollat mellan skiva och bromssköld men hur lät det då när du snurrade på hjulet?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Konstigt ljud som kommer från vänster framdäcket

Inlägg av Syncronauten »

Jag skulle gissa på någon bussning i hjulupphägningen. Tycker inte det synkar med rotationen och låter lite bussningsaktigt. Prova att gunga bilen när den står still.
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Konstigt ljud som kommer från vänster framdäcket

Inlägg av Roj79 »

Hade exakt samma problem med min gamla model 3. Tesla bytte länkarmen som gick på garanti.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konstigt ljud som kommer från vänster framdäcket

Inlägg av Svenssons »

Vet inte om denna sida hjälper i detta fall men kan vara bra som referens i liknande fall:
https://teslatap.com/articles/sounds-of-tesla-vehicles/

Närmaste är väl denna:

17a. Tire/Wheel Well rubbing sounds when backing up, turning sharply and suspension on high – The tire may rub on the wheel well liner. It may be fixable, but you’ll need to bring the car into service. The clearance is very tight under this combination.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
magnar
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jan 2021 16:54

Re: Konstigt ljud som kommer från vänster framdäcket

Inlägg av magnar »

Hej,
Troligen är svar på bekymret att min Tesla's "Upper control arm ball joint" saknas smörjning, vilket man kan se i denna filmen:
Det går tydligen att smörja den "ball joint" komponenten med Grease eller kanske MD40 etc. Och således få problemet löst temporärt.

MEN - Tesla har tydligen tagit fram en helt ny "Upper control arm" som kallas Revision G.
I den nya revisionen så ska detta oljud vara borta - for good. Se video:

Att byta "Upper control arm" verkar vara en ganska omfattande arbete. Det finns en film som även visar hur det görs här:
I mitt fall hoppas jag dock att detta är en garanti-sak som jag kan få antingen bilförhandlaren att lösa för mig eller att jag måste köra ner till Malmö och låta Tesla lösa problemet där på garanti...

- To be continued...
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Konstigt ljud som kommer från vänster framdäcket

Inlägg av Roj79 »

magnar skrev:
Hej,
Troligen är svar på bekymret att min Tesla's "Upper control arm ball joint" saknas smörjning, vilket man kan se i denna filmen:
Det går tydligen att smörja den "ball joint" komponenten med Grease eller kanske MD40 etc. Och således få problemet löst temporärt.

MEN - Tesla har tydligen tagit fram en helt ny "Upper control arm" som kallas Revision G.
I den nya revisionen så ska detta oljud vara borta - for good. Se video:

Att byta "Upper control arm" verkar vara en ganska omfattande arbete. Det finns en film som även visar hur det görs här:
I mitt fall hoppas jag dock att detta är en garanti-sak som jag kan få antingen bilförhandlaren att lösa för mig eller att jag måste köra ner till Malmö och låta Tesla lösa problemet där på garanti...

- To be continued...
Själv gick jag igenom samma process med min gamla bil. Att smörja in hjälper bara tillfälligt, men missljudet kommer tillbaka efter ett tag tyvärr. Bokade in tid på SC och länkarmen byttes under en dag. Tesla tog det som ett garantiärende. Sedan försvann missljudet permanent. Ganska irriterande höra det där ljudet när man kör. Missljudet kommer framförallt vid låga farter och ojämnt underlag.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Konstigt ljud som kommer från vänster framdäcket

Inlägg av NiklasTesla »

magnar skrev:
Hej,
Idag upptäckte jag ett otroligt oväsen från framdäcket på min Tesla model 3.

Lyssna på denna youtube-video klippet:

Någon som varit med om tillsvarande och vet vad det kan bero på?

Jag har försökt hitta ev sten mellan "skärmen" bakom bromsskivan, men där hittade jag inget (jag följde denna videon:

För mig så verkar det som att oljudet kommer från fjädringen. Tacksam för kommentarer och tips!

/M
Haft sten mellan "skärmen" och bromsskivan (bromsskölden) låter inte som klippet längst ovan och försvinner såfort stenen lossnar.

SC blir nog bra.

MVH
Skriv svar