Brobizz (Öresundsbron)

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Franz »

Det här har varit uppe lite grann i en del andra trådar men det känns bra att ha det hela i en egen tråd.

Vindrutan på Teslan stör signalerna för brobizzen varför många i stället väljer att hålla i själva brobizzen utanför fönstret när de kör förbi. Det går dock fint att istället ha brobizzen mot det svartprickade området högst upp på insidan av vindrutan. Jag provade själv igår.

Åker man fler än en gång per år lönar det sig med en brobizz mot att betala kontant. I mitt fall tog det bara 1 dygn att få brobizzen levererad hem i brevlådan även om det enligt hemsidan kan ta flera dagar.
Här kan man läsa mer och beställa:
http://se.oresundsbron.com/page/925
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Nemesis »

Är det löpande 12-månadersperioder som räknas? Går det att förnya befintlig bizzzzz?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Martinen »

Nemesis skrev:
Är det löpande 12-månadersperioder som räknas? Går det att förnya befintlig bizzzzz?
Debiteras 12 månader i förskott. säger man upp det inom perioden kan man få tillbaka den del som är kvar, men dom tar ut nån administationsavgift, så knappt lönt.
Bör inte va nån problem att förnya befintlig. Bara att kontakta kundservice förmodar jag. Eller så loggar du in på ditt konto om du har kvar uppgifterna.
Jag gjorde det före sommaren för mitt avtal hade löpt ut för att jag inte hade uppdaterat mitt kort.
Jag loggade bara in och aktiverade det så funkade det dagen efter.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av leiflodde »

Ett tips kan vara att ansluta bizzen till EasyGo och då kan man köra på flera Norska samt Danska broar samt även vissa färjor och då köra på utan att behöva köa för att betala.

På färjan i våras mellan Rödby-Puttgarden var det lite dyrare att åka men slapp största köerna.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Martinen »

leiflodde skrev:
Ett tips kan vara att ansluta bizzen till EasyGo och då kan man köra på flera Norska samt Danska broar samt även vissa färjor och då köra på utan att behöva köa för att betala.

På färjan i våras mellan Rödby-Puttgarden var det lite dyrare att åka men slapp största köerna.

Jag kan inte minnas att jag gjort nått aktivt val att ansluta mig till easy go, men min brobizz funkar ändå mellan rödby-puttgarden.
kan det vara så att det är aktiverat automatiskt, eller är det nån annan anledning till att den funkar just där.
Har inte testat nån annanstans än
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av bylund »

Jag förstår det som att AutoPass och BroBizz funkar i alla easygo utan att man gör något särskilt, men för att få bra priser måste man om man har AutoPass anmäla sig till Öresundsbron och för att åka gratis i Norge måste man registrera sig och skaffa fritaksavtal om man har BroBizz.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
mgm3
Inlägg: 21
Blev medlem: 31 okt 2015 11:50

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av mgm3 »

Martinen skrev:
leiflodde skrev:
Ett tips kan vara att ansluta bizzen till EasyGo och då kan man köra på flera Norska samt Danska broar samt även vissa färjor och då köra på utan att behöva köa för att betala.

På färjan i våras mellan Rödby-Puttgarden var det lite dyrare att åka men slapp största köerna.

Jag kan inte minnas att jag gjort nått aktivt val att ansluta mig till easy go, men min brobizz funkar ändå mellan rödby-puttgarden.
kan det vara så att det är aktiverat automatiskt, eller är det nån annan anledning till att den funkar just där.
Har inte testat nån annanstans än
Det är inte så att du har Øresundspendlar-avtal? Då ingår nämligen det automatiskt.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av leiflodde »

Jag alltid problem med att jag alltid måste ta av bizzen och hålla den i handen utanför bilen annars funkar det inte :x

Men har nu fått en ny brobizz som skall fästas men någon typ av dubbelhäftande tejp och som jag uppfattar det sitter den då fast och kan ej flyttas så frågan är om någon har en ny(are) brobizz och om det funkar att ha den sittande på insidan?

Har passerat 100 tals ggr med bl.a. VW/RR-bilar (usch) och då har det aldrig varit något problem men Teslan funkar det inte och måste vara något med vindrutan?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Delta »

Jag har fäst min på backspegeln. med kardborrefästet. Den sitter upp och ner och med fel sida utåt, men fungerar på både Helsingborg/Helsingör och Öresundsbron.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Challe76a »

Någon som vet hur detta funkar i en Model x?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Plutric »

Tips sök på gamla bra trådar om Brobizz tex http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=Bizz finns några bättre men hittade inte dem just nu.

Jag best en i våras och det verkar som många forumsmedlemmar har problem med just få ut signalen från bilen. Moderna bilarna har rutor som selekterar bort signalerna (jag kan inte detaljerna men det ju olika lager "laminat" som påverkar). Därför har man gjort dessa fält vid o runt backspeglen som ett område där tex Brobizz skall funka. Vissa har ändå problem dock inte jag fungerade direkt. Detta står beskrivet i "manualen" för Brobizzen.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av kallekula »

Challe76a skrev:
Någon som vet hur detta funkar i en Model x?
Jag har kört många gånger över bron med min X. Har bizzen liggande i förvaringsfacket men brukar hålla upp den lite mot rutan när jag kör över. Inte säker på att det behövs dock.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av danni »

RTFM:

Bild

På min S har jag gjort som det står i S-manualen och fäst den på det svarta området intill backspegeln och det fungerar utmärkt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Challe76a »

Testar den löst. Måste byta ruta snart i vilket fall (stenskott). Tack för all hjälp! #världensbästaforum
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Guldis-54 »

Funkar inte på Tesla p g a folieringen på vindrutan, inte ens där det enligt manualen för Teslan ska funka. Detta uppgav en biljettkontrollant på Öresundsbron vid mitt misslyckade försök i förra veckan.
Vid Rödby - Puttgarden var det likadant, men där sa man att vissa BroBizz är sämre än andra. Man kan hålla den utanför sidorutan med vita sidan av Bizzen mot avläsaren tipsade de om, men inte alltid det fungerar heller.
Verkar som om kvalitén på dem är ojämn helt enkelt. :(
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Svenssons »

På Model X med min BroBizz funkade det utmärkt att ha den enligt bild i manualen. Själv satte jag upp min precis till höger om den inre backspegeln.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av Pro-Z »

Inga problem med Brobizz på min S. Har placerat den i det område på vindrutan som manualen anger.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av ellerstrom »

pendlar över bron varje dag och håller upp bizzen med "rätt" sida (står vilken i manualen) mot rutan (precis under kamerorna vid backspegeln) och det funkar perfekt varje dag.

Snart ska de emellertid läsa av reg-skylten istället har jag läst och de har även börjat testa detta (tror jag, då det var länge sedan jag bizzen gav ifrån sig ett pip). Nu har jag iofs pendlaravtal, så det kanske funkar annorlunda då. Har ni lagt in ert regnr på ert konto på öresundsbrons hemsida? Det kanske hjälper.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av takarlsson »

Har min BroBizz bakom spegel utan problem, pendlar dagligen. Däremot öppnar inte grinden på Emporia fast biljetten sitter i fönstret.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
20Tessa17
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2017 19:55

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av 20Tessa17 »

Hej!
Har min Brobizz fäst på sina sugproppar uppe till höger om backspegeln (sett från förarstolen) - den funkar utmärkt där. Läste om rekommenderad placering i manualen. :geek:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av chaffis75 »

takarlsson skrev:
Har min BroBizz bakom spegel utan problem, pendlar dagligen. Däremot öppnar inte grinden på Emporia fast biljetten sitter i fönstret.
Vadå parkerings biljetten i fönstret, parkeringen på Emporia använder din reg skylt på bilen som den sedan kopplar till en parkerings biljett.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av ellerstrom »

chaffis75 skrev:
takarlsson skrev:
Har min BroBizz bakom spegel utan problem, pendlar dagligen. Däremot öppnar inte grinden på Emporia fast biljetten sitter i fönstret.
Vadå parkerings biljetten i fönstret, parkeringen på Emporia använder din reg skylt på bilen som den sedan kopplar till en parkerings biljett.
Tror takarlsson syftar på personalparkeringen till butiker/kontor (tre våningar kontor ovanpå Emporia, jobbade där tidigare) som är under köpcentret. Då har man ett parkeringskort som läses av med RFID(?), och det fungerade enligt min erfarenhet inte helt 100 ens med min gamla Passat.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av chaffis75 »

ellerstrom skrev:
chaffis75 skrev:
takarlsson skrev:
Har min BroBizz bakom spegel utan problem, pendlar dagligen. Däremot öppnar inte grinden på Emporia fast biljetten sitter i fönstret.
Vadå parkerings biljetten i fönstret, parkeringen på Emporia använder din reg skylt på bilen som den sedan kopplar till en parkerings biljett.
Tror takarlsson syftar på personalparkeringen till butiker/kontor (tre våningar kontor ovanpå Emporia, jobbade där tidigare) som är under köpcentret. Då har man ett parkeringskort som läses av med RFID(?), och det fungerade enligt min erfarenhet inte helt 100 ens med min gamla Passat.
Ok, låter mer rimligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Brobizz (Öresundsbron)

Inlägg av drakbane »

ellerstrom skrev:
chaffis75 skrev:
takarlsson skrev:
Har min BroBizz bakom spegel utan problem, pendlar dagligen. Däremot öppnar inte grinden på Emporia fast biljetten sitter i fönstret.
Vadå parkerings biljetten i fönstret, parkeringen på Emporia använder din reg skylt på bilen som den sedan kopplar till en parkerings biljett.
Tror takarlsson syftar på personalparkeringen till butiker/kontor (tre våningar kontor ovanpå Emporia, jobbade där tidigare) som är under köpcentret. Då har man ett parkeringskort som läses av med RFID(?), och det fungerade enligt min erfarenhet inte helt 100 ens med min gamla Passat.
Eller så syftar han på den vanliga utfarten, då den har problem med personliga skyltar... 8-)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar