Dashcam, vilken är bäst?

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

Jag saknar en knapp på PCH-kameran: om jag själv vill spara JUST NU, kan inte stanna och ladda ner eller låsa eller hur man nu bär sig åt för att ta vara på en sekvens.

Mitt tidigare inlägg här (FB-länk) var ju inte autosparat gm G-sensorn, hade varit bra med en snabbknapp då. Jag kunde inte stå kvar där jag stannade och nästa tillfälle var 5 min bort.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av e5m1r »

Tjell skrev:
Jag saknar en knapp på PCH-kameran: om jag själv vill spara JUST NU, kan inte stanna och ladda ner eller låsa eller hur man nu bär sig åt för att ta vara på en sekvens.

Mitt tidigare inlägg här (FB-länk) var ju inte autosparat gm G-sensorn, hade varit bra med en snabbknapp då. Jag kunde inte stå kvar där jag stannade och nästa tillfälle var 5 min bort.
Enligt manualen som givetvis alla män läser :) så ska du trycka kort på knapp 2 ( den som lyser blått / blinkar )detta kommer låsa filen och placera i annan mapp precis som om G sensor triggades
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

Hmm, my mistake. Ja, jag vill minnas att det var flera funktioner i knappen.

Jo, jag läser manualer men fn är jag överhopad med jobb och har svårt att komma ihåg...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

Enligt manualen ska jag trycka kort på knapp 2 (riktigt så, ja): den som blinkar grönt, inte blått.

OK, så jag gör så: Jag får två mappar på kortet under toppmappen CARDV: MOVIE och TEST. I MOVIE ligger en massa filer, numrerade. Dock fattas det filer i listan, de hittar jag i TEST/RO!

OK, det kanske är de jag sparat med knapp 2-trycket? Nja, det stämmer inte: Senast nu så formaterade jag kortet och ställt kameran på default. Efter det har jag 28 + 26 st. Jag har tryckt till 2 ggr vilket borde ge 2 sparade filer. I listorna kan jag inte se vilka dessa två filer är.

Kan kanske tillägga att jag har en MAC-dator med senast möjliga uppdatering.

Någon som har användartips till mig?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av e5m1r »

Tjell skrev:
Enligt manualen ska jag trycka kort på knapp 2 (riktigt så, ja): den som blinkar grönt, inte blått.

OK, så jag gör så: Jag får två mappar på kortet under toppmappen CARDV: MOVIE och TEST. I MOVIE ligger en massa filer, numrerade. Dock fattas det filer i listan, de hittar jag i TEST/RO!

OK, det kanske är de jag sparat med knapp 2-trycket? Nja, det stämmer inte: Senast nu så formaterade jag kortet och ställt kameran på default. Efter det har jag 28 + 26 st. Jag har tryckt till 2 ggr vilket borde ge 2 sparade filer. I listorna kan jag inte se vilka dessa två filer är.

Kan kanske tillägga att jag har en MAC-dator med senast möjliga uppdatering.

Någon som har användartips till mig?
Den autosparar om G sensor triggas kanske ställa högre värde på G sensor ?
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

Kan inte ändra på G-sensorns känslighet: Bild
Har dessutom svårigheter med att koppla ihop min äppelskrutt med kameran (även efter omstart av fånen och mittenknsppen på kameran).

Vet fortfarande inte i vilken mapp en sparad fil hamnar. Nu är det slumpmässigt, känns det som...

När jag formaterar, spelar det roll om jag använder MAC eller PC? NTFS eller exFAT?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av e5m1r »

Tjell skrev:
Kan inte ändra på G-sensorns känslighet: Bild
Har dessutom svårigheter med att koppla ihop min äppelskrutt med kameran (även efter omstart av fånen och mittenknsppen på kameran).

Vet fortfarande inte i vilken mapp en sparad fil hamnar. Nu är det slumpmässigt, känns det som...

När jag formaterar, spelar det roll om jag använder MAC eller PC? NTFS eller exFAT?
Formatet ska vara FAT
En map är för loop den andra för sparade ( låsta ) filer som triggades med antingen knapptryckning eller g-sensor
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar