Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Starlink Reservation

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Re: Starlink Reservation

Inläggav Teslaägare Bjelke » 06 apr 2021 16:41

fmm1000 skrev:Er der nogen i Sverige, som har fået Starlink.

Knappast, det finns inga satelliter över Sverige än förutom vid sporadiska tillfällen när dom
grupperar sig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Elof » 06 apr 2021 19:45

Har länge funderat på en grej:
Telekommunikationsteknik utvecklas ju rätt snabbt, hårdvaruprestandan ökar rejält på 10 år. Blir då inte telekommunikationsatellter snabbt omoderna och inaktuella? Blir det inte snart ”fulltbelagt” och för långsamt i gamla satelliter? Det är ju rejält besvärligt att uppdatera hårdvaran i dem.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inläggav Hammar » 06 apr 2021 22:01

Elof skrev:Har länge funderat på en grej:
Telekommunikationsteknik utvecklas ju rätt snabbt, hårdvaruprestandan ökar rätt rejält på 10 år. Blir inte telekommunikationsatellter omoderna och inaktuella rätt snabbt? Blir det inte snabbt ”fulltbelagt” och för långsamt i gamla satelliter? Det är ju rejält besvärligt att uppdatera hårdvaran i dem.

Starlink satelliterna förväntas ha en livslängd på ca 5år.
Vanliga kommunikationssatelliter har väl en livslängd runt 15 år har jag för mig. Bränsle väger ju, så det blir än avvägning livslängd mot bränsle, när man planerar.
Solcellerna blir mindre effektiva med åren, så tv satelliterna brukar sända många "kanaler"/transpondrar när de är nya, men något färre efter ett par år.
Användarvisningsbild
Hammar

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 07 apr 2021 00:52

Hammar skrev:
Elof skrev:Har länge funderat på en grej:
Telekommunikationsteknik utvecklas ju rätt snabbt, hårdvaruprestandan ökar rätt rejält på 10 år. Blir inte telekommunikationsatellter omoderna och inaktuella rätt snabbt? Blir det inte snabbt ”fulltbelagt” och för långsamt i gamla satelliter? Det är ju rejält besvärligt att uppdatera hårdvaran i dem.

Starlink satelliterna förväntas ha en livslängd på ca 5år.
Vanliga kommunikationssatelliter har väl en livslängd runt 15 år har jag för mig. Bränsle väger ju, så det blir än avvägning livslängd mot bränsle, när man planerar.
Solcellerna blir mindre effektiva med åren, så tv satelliterna brukar sända många "kanaler"/transpondrar när de är nya, men något färre efter ett par år.

Beklagar men vi måste börja tänka hållbart och återvinning:

https://youtu.be/RmG5tUCrrsA

https://youtu.be/BejM1biN_8k

Vi kan inte bara skicka upp massa saker i omloppsbana samt slit och släng... MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Referralkod: niklas60543

Inläggav Teslaägare Elof » 07 apr 2021 08:37

Hammar skrev:Starlink satelliterna förväntas ha en livslängd på ca 5år.

Intressant! Det var värre än jag anade. Visste inte att de krävde bränsle när de väl var på plats i sin omloppsbana.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 07 apr 2021 20:20

Hur många starlink-satelliter finns det? Vart femte år? Låter ju som det blir många raketer. Vad släpper en raket ut i form av växthusgaser?
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Bod » 08 apr 2021 06:16

Everyday astronaut har gjort en bra video om raketers utsläpp.
https://everydayastronaut.com/rocket-pollution/
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Föregående

Återgå till SpaceX / HyperLoop / Boring