Privat rymdresa

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Privat rymdresa

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
MWall skrev:
Men däremot har jag faktiskt _aldrig_ kortbyxor på jobbet. Där går gränsen. Jag har heller inte mjukisbyxor på jobbet. Eller träningskläder.
Inte så trevligt med långbyxor i 30 graders värme. Där går min gräns. Det finns två alternativ, antingen så sitter man och svettas som en gnu hela dagen och får inte gjort ett dyft, eller så sitter man i shorts och får kanske lite mer gjort.
Nu jobbar jag ju alltid hemma numera, och här kan jag sitta i kalsonger om jag vill. :lol:
Ja, jag har hört om sånt men jag har faktiskt alltid tagit på mig hygglig klädsel varje dag på jobbet även när jag satt hemma. Möjligen att jag använt en tröja eller ett par byxor någon dag mer än jag skulle gjort om jag åkt in till kontoret. Men det är ju lite av en grej att klä sig ”ordentligt” när man jobbar så att man kan vet att man är ledig med de andra kläderna på sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Privat rymdresa

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Men däremot har jag faktiskt _aldrig_ kortbyxor på jobbet. Där går gränsen. Jag har heller inte mjukisbyxor på jobbet. Eller träningskläder.
Inte så trevligt med långbyxor i 30 graders värme. Där går min gräns. Det finns två alternativ, antingen så sitter man och svettas som en gnu hela dagen och får inte gjort ett dyft, eller så sitter man i shorts och får kanske lite mer gjort.
Nu jobbar jag ju alltid hemma numera, och här kan jag sitta i kalsonger om jag vill. :lol:
Ja, jag har hört om sånt men jag har faktiskt alltid tagit på mig hygglig klädsel varje dag på jobbet även när jag satt hemma. Möjligen att jag använt en tröja eller ett par byxor någon dag mer än jag skulle gjort om jag åkt in till kontoret. Men det är ju lite av en grej att klä sig ”ordentligt” när man jobbar så att man kan vet att man är ledig med de andra kläderna på sig.
Jag har ALLTID samma sorts kläder på mig, oavsett var jag är. T-shirt och byxor. Jeans på vintern, shorts på sommarn. Så har det varit hela mitt liv och så kommer jag dö. Är det nån som har ett problem med det så för denne person väl klara sig utan mig.
Det enda jag är noga med är att kläderna är rena och hyfsat hela. Åtminstone när jag ska träffa nån. Kanske inte nödvändigtvis när jag sitter ensam, vilket jag ju nästan alltid gör. Det är ju ingen som ser mig ändå.
Att jag är på jobbet och inte ledig märker jag ganska tydligt eftersom mitt kontor är på andra sidan vägen i ett separat hus. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Privat rymdresa

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Men däremot har jag faktiskt _aldrig_ kortbyxor på jobbet. Där går gränsen. Jag har heller inte mjukisbyxor på jobbet. Eller träningskläder.
Inte så trevligt med långbyxor i 30 graders värme. Där går min gräns. Det finns två alternativ, antingen så sitter man och svettas som en gnu hela dagen och får inte gjort ett dyft, eller så sitter man i shorts och får kanske lite mer gjort.
Nu jobbar jag ju alltid hemma numera, och här kan jag sitta i kalsonger om jag vill. :lol:

Är på jobbet nu faktiskt. I jeans. Nästan alla smurfar runt i kortbyxor. Är rätt svalt här inne faktiskt. Svettas inte ett dugg. Med värdigheten intakt. ;)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Privat rymdresa

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
63D81448-AAAE-4ED8-B065-3627E09A3DDA.jpeg
Snubben till höger har tydligen ett företag vars mål är att skynda på omställningen till användning av förnyelsebar energi.

Människor är inte hungriga till följd av brist på mat utan pga att maten inte når fram. Klimatförändringar som idag leder till överdrivna temperaturer och torka i tex Afrikas horn leder till flyktingströmmar och oroligheter vilket i sin tur gör att maten inte alltid når fram. Ska man hjälpa mänskligheten så är klimatfrågan långt mycket viktigare än mängden producerad mat. Det finns mat så det räcker och problemet är snarare hur man producerar maten hållbart. Det är även så att långt fler människor i världen idag dör för att de äter för mycket än av hunger.

För att lösa den hungerproblematik som ännu finns kvar så handlar det framförallt om fredsbevarande åtgärder och fördelningspolitik. Jag tror inte någon av snubbarna på bilden är lämpliga för den uppgiften. Frågan är även hur mycket han som twittrar bidrar? Lätt att kritisera andra.

Snubben till vänster har tidigare mest fokuserat på flyg och kryssningar men senaste tiden har även han investerat mängder i lösningar på klimatkrisen. Alltid något.
Inget är enkelt, men få det inte att verka svårare än att resa till Mars. Se Bill Gates, som antas ha räddat över 122 miljoner liv genom sina insatser.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Jordad skrev:
dd88 skrev:
63D81448-AAAE-4ED8-B065-3627E09A3DDA.jpeg
Snubben till höger har tydligen ett företag vars mål är att skynda på omställningen till användning av förnyelsebar energi.

Människor är inte hungriga till följd av brist på mat utan pga att maten inte når fram. Klimatförändringar som idag leder till överdrivna temperaturer och torka i tex Afrikas horn leder till flyktingströmmar och oroligheter vilket i sin tur gör att maten inte alltid når fram. Ska man hjälpa mänskligheten så är klimatfrågan långt mycket viktigare än mängden producerad mat. Det finns mat så det räcker och problemet är snarare hur man producerar maten hållbart. Det är även så att långt fler människor i världen idag dör för att de äter för mycket än av hunger.

För att lösa den hungerproblematik som ännu finns kvar så handlar det framförallt om fredsbevarande åtgärder och fördelningspolitik. Jag tror inte någon av snubbarna på bilden är lämpliga för den uppgiften. Frågan är även hur mycket han som twittrar bidrar? Lätt att kritisera andra.

Snubben till vänster har tidigare mest fokuserat på flyg och kryssningar men senaste tiden har även han investerat mängder i lösningar på klimatkrisen. Alltid något.
Inget är enkelt, men få det inte att verka svårare än att resa till Mars. Se Bill Gates, som antas ha räddat över 122 miljoner liv genom sina insatser.
Nej jag menade bara att hunger specifikt är kanske inte det direkta problemet som måste lösas. Den är idag dels en följd av klimatproblematik och där gör de båda snubbarna en hel del redan. Men största anledningen till hunger idag är krig och oroligheter och det känns verkligen inte som varken Elon Musk eller Branson är lämpliga som fredsmäklare.

Bill Gates trodde det var AIDS som behövde lösas först men när han satte sig in i problemet så visade det sig att malaria och toaletter och annat var viktigare. Jag är även imponerad av Jimmy Carters stiftelse. De valde att fokusera enbart på guineamask som drabbade 3,5 miljoner människor varje år. Förra året var antalet drabbade endast 27.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

20/7-21: Blue Origion, Jeff Bezos + Mark (broder) + Wally Funk (82 år) + Oliver Daemen (18 år)(budgivning/28 miljoner dollar): 100 km : Check
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Privat rymdresa

Inlägg av dd88 »

75D04E93-7844-4B76-8C8C-C60DD344E295.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

15/9-21: SpaceX (Inspiration4): Jared Isaacman (tror att han har betalat hela flighten) + Sian Proctor + Hayley Arceneaux + Christopher Sembroski : 3 dygn i omloppsbana (med en "glaskupol" istället för dockningsadapter)
Bonden Roger

Har ej NetFlix.

Har sett att det finns 3 st abonnemang: Basic, standard och premium.
Kommer nog att använda en IPad. Vad passar bäst (skall bara ha den till Inspiration4) ?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Remuz »

Basic om du inte har massa barn som ska kolla samtidigt som dig och inte behöver 4k
P85D svart/svart med gratis SuC
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

Ny tid SpaceX (Inspiration4): 16/9-21 kl: 02.02 svensk tid.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

SpaceX Inspiration4: Uppskjutning om drygt 14 h. Tror att sändningen startar om 10 h (Spacex.com).
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

Nu börjar det
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

2 h
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

1 h
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

10 min
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

SpaceX Inspiration4: Lift off (Hej då Sir Richard Bransson och Jeff Bezos)
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

SpaceX Inspiration4: Låg omloppsbana (198 km).
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

SpaceX Inspiration4: Seperation Falcon 9-2:a steg och Dragon kapseln
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

SpaceX Inspiration4: Noskonen öppnad. I fronten sitter den största kupolen (fönster) som har levererats ut i rymden.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

SpaceX Inspiration4:Påväg till omloppsbana 575 km (bara Apollo (sista månfärden var i dec 1972) och rymdfärjan vid en av lagningarna av Hubble (600 km) har varit högre).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bjelke »

Allt såg bra ut och nu har dom 3 dygn att snurra runt :)
(lite mer än att skutta upp på mycket lägre höjd och kika i 10 minuter…typ)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bjelke »

Hur har dom det däruppe? :)
Några sändningar eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
Hur har dom det däruppe? :)
Några sändningar eller?
Funderar faktiskt på samma sak, har googlat utan något resultat. Skulle vara kul att kika in på en live feed eller så! 8-)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Vasp »

De måste redan som det är gå på toa framför 3 andra människor de behöver inte ha flera hundratusentals som tittar på. :D

Huvudanledning varför jag inte skulle göra en sån här resa även om det var gratis. Dela 10 kubikmeter med 3 andra personer i 3 dagar där toaletten är i samma utrymme med bara ett skynke för.

New Shepard kapseln är 15 kubikmeter bara det såg trångt ut och då är man instängd med de andra personerna bara i nån/några timmar totalt.

edit. Ber om ursäkt Dragon 2 har 9,3 kubikmeter volym Dragon 1 hade 10 kubikmeter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Privat rymdresa

Inlägg av LarsL »

Vasp skrev:
Huvudanledning varför jag inte skulle göra en sån här resa även om det var gratis. Dela 10 kubikmeter med 3 andra personer i 3 dagar där toaletten är i samma utrymme med bara ett skynke för.
Man får vänja sig. När jag var lite hade vi utedass med tre gluggar så man slapp sitta själv.
Skriv svar