Starship test

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starship test

Inlägg av Bonden Roger »

Elon använder sitt privatjet för att transportera personal till Brownsville från Hawthorne och Titusville.

Raptor 100 har passerats i tillverkning.
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

Completing feed system for 29 raptor rocket engines on super heavy booster
20210730_113559.jpg
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

Status på Starbase
20210802_000726.jpg
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

Det går undan med montaget av världens kraftfullaste raket
20210802_192400.jpg
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starship test

Inlägg av Bonden Roger »

BN 4: Transporterad till launch site med 29 st raptor monterade.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Starship test

Inlägg av pinussen »

BN4 lyfts på plats nu på launch mount. Galet stor raket.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starship test

Inlägg av Bonden Roger »

SN 20: Tankdel och lastdel stackas i HB. Tror att 3 RVacs + 3 sea level Raptor monterade.
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

Bekräftat 6 motorer på senaste starship som ställs ovanpå "pringleröret"
20210805_204403.jpg
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Starship test

Inlägg av frippan »

De planerar att lyfta upp S20 på B4 idag enligt Elon.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

Här kommer lyftet
20210805_204812.jpg
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

Tidigare lyft av "röret"
20210805_204735.jpg
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

Nice view
20210805_205635.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Starship test

Inlägg av TiborBlomhall »

Väldigt bra video av Everyday Astronaut! Han får en rundvisning i Boca Chica av ingen mindre än Elon Musk!

Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

Kul och se raketmannen in action, vilket driv!
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship test

Inlägg av LarsL »

Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!
9A4BD739-AD77-43E3-A60D-4721896D9420.jpeg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Starship test

Inlägg av Remuz »

Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
P85D svart/svart med gratis SuC
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Starship test

Inlägg av TiborBlomhall »

Fysatan att stå på de där skyliften! Inget för oss höjdrädda :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship test

Inlägg av LarsL »

Fossilfritt skrev:
LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Kolla test flygningarna så ser du hur det kommer se ut ungefär när skeppet går in i den tjocka atmosfären.

Ja, det fattas ännu på några ställen. Men det verkar som att de plockar ditt dem under tiden medan de flyttar farkosten. Antar att lyft och flytt är vindkänsliga men det är det inte att sätta ”kakelplattor”. Just vid gångjärnen verkar det vara en speciell form på plattorna så det kanske dröjer på grund av tillverkningen av dem.

Tänk på att Starship är gjort av rostfritt stål så det tål mer än dubbla temperaturen emot Rymdfärjan som var gjord av aluminium.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship test

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Starship test

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Remuz skrev:
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.
Räknade med att gubbarna på skylift ät 180cm cirka... skyliften är ju pytte när man ser raketen till höger sedan
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship test

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
LarsL skrev:
Remuz skrev:
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.
Räknade med att gubbarna på skylift ät 180cm cirka... skyliften är ju pytte när man ser raketen till höger sedan
Jag fick en liten insikt när jag såg byggställningen upp till launchpadden… bara den är en bra bit upp i luften.
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Starship test

Inlägg av rsk »

Fossilfritt skrev:
LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Ett rymdskepp kan ju styra i rymdens vakuum, klart det skulle kunna vända innan friktionen.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: Starship test

Inlägg av Fossilfritt »

LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Kolla test flygningarna så ser du hur det kommer se ut ungefär när skeppet går in i den tjocka atmosfären.

Ja, det fattas ännu på några ställen. Men det verkar som att de plockar ditt dem under tiden medan de flyttar farkosten. Antar att lyft och flytt är vindkänsliga men det är det inte att sätta ”kakelplattor”. Just vid gångjärnen verkar det vara en speciell form på plattorna så det kanske dröjer på grund av tillverkningen av dem.

Tänk på att Starship är gjort av rostfritt stål så det tål mer än dubbla temperaturen emot Rymdfärjan som var gjord av aluminium.
Kompå att man kan analysera bilder från tidigare space shuttles, där man dragit upp skölden lite extra i fronten, men som du skriver så kanske starship prototypen inte är superkänslig, hittade en bild på en shuttle

Edit: "Musk wrote that Starship and its Super Heavy booster also still need at least "4 significant items" before they'd be ready to fly. Those include final heat shield tiles for Starship, thermal protection for the Super Heavy's engines, more ground system propellant storage tanks and a quick disconnect arm for Starship, likely attached to the pad's gantry tower."
deliveryService.jpeg.jpg
Skriv svar