Starlink Reservation

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Svenssons »

Ja, vi får inte glömma att satelliterna även ska kommunicera med knutpunkter på Jorden för Internet-trafiken. De lär garanterat släppa på nya kunder baserade på känd plats för var trafiken kommer vara och hur deras utbyggnad ser ut. Om en 5 -10 år kanske det ser annorlunda ut dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Starlink Reservation

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
Jag är väl kanske lite för optimistisk när det gäller 5g och det kommer ju säkert finnas gott om platser som inte har tillräcklig täckning inte heller i framtiden men jag tror det är fel att anta att det är dagens mobiltäckning som gäller den dagen starlink är i drift. Det byggs ju ut hela tiden. För ett par år sedan kunden man glömma mobilen hemma när vi jagade älg. Så fort vi rullade ur Boden försvann all täckning. Sen några år nu har vi full täckning och kan se på streamad tv i mobilen. Även här hemma har det byggts ut märkte jag när fibern gick ner i höstas och jag fick dela hotspot på telefonen under en dag. Fungerade förvånansvärt bra.
Kanske lite ot men kan ju säga att när fibern gick ner här i byn för typ alla så var de där 4g inte mycket att ha.. Alla jobbade ju hemma så alla gick över till mobil data. Jag fick åka till föräldrarna i grannbyn och jobbade därifrån.
Verkligen inte ot i en tråd om starlink tycker jag.
Men i grannbyn finns det mobiltäckning. Varför skulle det inte också kunna finnas hemma hos dig när 5g byggs ut?
Problemet i detta fallet var inte täckning utan att kapaciteten helt enkelt tog slut i byn. Men de enstaka master som finns så räcker de inte till när alla ska använda mobil nätet samtidigt. Dvs detta var ett special fall. I föräldrarnas by var ju fibernätet uppe dvs allt var under normala förhållanden och då funkar både mobilnät och fiber att jobba över. Detta var varför jag tyckte de var ot.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Hammar »

Glöm inte att starlink för just nu fungerar genom att studsa trafiken via satelliten. Satelliten måste både kunna se dig och en basstation samtidigt för att det skall fungera.
Satelliterna som går i bana över polerna har laser kommunikationen, men det är ju bara 10 satelliter uppskjutna av dessa ännu.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Starlink Reservation

Inlägg av clecab »

Nu har Starlink ansökt om att testa mobila terminaler hos USAs motsvarighet till PTS.
Tänkt för båtar, flygplan och lastbilar enligt ansökan.

Upp med antennen på båten...
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Starlink Reservation

Inlägg av fmm1000 »

Er der nogen i Sverige, som har fået Starlink.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Bjelke »

fmm1000 skrev:
Er der nogen i Sverige, som har fået Starlink.
Knappast, det finns inga satelliter över Sverige än förutom vid sporadiska tillfällen när dom
grupperar sig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Elof »

Har länge funderat på en grej:
Telekommunikationsteknik utvecklas ju rätt snabbt, hårdvaruprestandan ökar rejält på 10 år. Blir då inte telekommunikationsatellter snabbt omoderna och inaktuella? Blir det inte snart ”fulltbelagt” och för långsamt i gamla satelliter? Det är ju rejält besvärligt att uppdatera hårdvaran i dem.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Hammar »

Elof skrev:
Har länge funderat på en grej:
Telekommunikationsteknik utvecklas ju rätt snabbt, hårdvaruprestandan ökar rätt rejält på 10 år. Blir inte telekommunikationsatellter omoderna och inaktuella rätt snabbt? Blir det inte snabbt ”fulltbelagt” och för långsamt i gamla satelliter? Det är ju rejält besvärligt att uppdatera hårdvaran i dem.
Starlink satelliterna förväntas ha en livslängd på ca 5år.
Vanliga kommunikationssatelliter har väl en livslängd runt 15 år har jag för mig. Bränsle väger ju, så det blir än avvägning livslängd mot bränsle, när man planerar.
Solcellerna blir mindre effektiva med åren, så tv satelliterna brukar sända många "kanaler"/transpondrar när de är nya, men något färre efter ett par år.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Starlink Reservation

Inlägg av NiklasTesla »

Hammar skrev:
Elof skrev:
Har länge funderat på en grej:
Telekommunikationsteknik utvecklas ju rätt snabbt, hårdvaruprestandan ökar rätt rejält på 10 år. Blir inte telekommunikationsatellter omoderna och inaktuella rätt snabbt? Blir det inte snabbt ”fulltbelagt” och för långsamt i gamla satelliter? Det är ju rejält besvärligt att uppdatera hårdvaran i dem.
Starlink satelliterna förväntas ha en livslängd på ca 5år.
Vanliga kommunikationssatelliter har väl en livslängd runt 15 år har jag för mig. Bränsle väger ju, så det blir än avvägning livslängd mot bränsle, när man planerar.
Solcellerna blir mindre effektiva med åren, så tv satelliterna brukar sända många "kanaler"/transpondrar när de är nya, men något färre efter ett par år.
Beklagar men vi måste börja tänka hållbart och återvinning:





Vi kan inte bara skicka upp massa saker i omloppsbana samt slit och släng... MVH
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Elof »

Hammar skrev:
Starlink satelliterna förväntas ha en livslängd på ca 5år.
Vanliga kommunikationssatelliter har väl en livslängd runt 15 år har jag för mig. Bränsle väger ju, så det blir än avvägning livslängd mot bränsle, när man planerar.
Solcellerna blir mindre effektiva med åren, så tv satelliterna brukar sända många "kanaler"/transpondrar när de är nya, men något färre efter ett par år.
Intressant! Det var värre än jag anade. Visste inte att de krävde bränsle när de väl var på plats i sin omloppsbana.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Fredrik j »

Hur många starlink-satelliter finns det? Vart femte år? Låter ju som det blir många raketer. Vad släpper en raket ut i form av växthusgaser?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Bod »

Everyday astronaut har gjort en bra video om raketers utsläpp.
https://everydayastronaut.com/rocket-pollution/
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Navigare
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 sep 2020 10:53

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Navigare »

Är de fler som fått sin Starlink levererad? Jag har bekymmer med att den säger att den är skymd trots att himlen är fri, jag är Österåker (norr om Stockholm). Trots detta har en imponerande överföringshastighet och latancy är väsentligt lägre än jag förväntade.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Starlink Reservation

Inlägg av EnTraktor »

Österåker är väl precis ovanför gränsen för var Starlink har täckning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Navigare
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 sep 2020 10:53

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Navigare »

För någon månad sedan, men nu har de flyttat gränsen rätt ordentligt norr om Österåker..
982A9EEF-6649-4ABA-A038-6463657B6910.jpeg
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Starlink Reservation

Inlägg av yps »

Navigare skrev:
Är de fler som fått sin Starlink levererad? Jag har bekymmer med att den säger att den är skymd trots att himlen är fri, jag är Österåker (norr om Stockholm). Trots detta har en imponerande överföringshastighet och latancy är väsentligt lägre än jag förväntade.
Vad får du för latency och fart?
Användarvisningsbild
Navigare
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 sep 2020 10:53

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Navigare »

Lite sämre än vanligt, sannolikt för att regnet öser ner.
20385B31-F8B3-4E5B-B591-E3D9F4F90A37.jpeg
Skriv svar