Starlink

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Starlink

Inlägg av Kalle »

Problemet är att de kommer täcka så små fläckar från den höjden. Undra om de kommer skicka upp de högre satteliterna först för att täcka mera mark / sattelit?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Starlink

Inlägg av Jerker »

Nu är jag ingen expert på detta, men som jag har förstått det är konceptet det att de ska täcka hela jordklotet, fast med mindre satelliter som går på lägre höjd. Det ska göra det möjligt med mindre kraftfulla mottagare/sändare på marken och bli billigare för användarna. Svarstiderna blir också kortare. Men dagens avstånd i satellitbaserad Internettrafik så är det inte möjligt att spela onlinespel, t.ex.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Starlink

Inlägg av Kalle »

Jo, det är planen, och de talas om ping tider på 25ms.
De jobbiga är att de måste ha tusentals sateliter (majoriteten?) av satteliterna uppskutna innan de kan erbjuda tjänsten.
De blir en ganska stor kostnad och risk, det kommer ju ta många år.

De lär ju nu börja fylla alla upskutningar som inte använder raketens lastkapacitet fullt ut med så många av sina egna satteliter som möjligt. De blir ju gratis upskutningar så att säga
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Starlink

Inlägg av Vasp »

Hittade en sida där folk räknar på hur många sateliter som kan skickas upp per gång och hur många uppskjutningar som kommer att krävas. Intressant läsning faktiskt.

Kan bli allt från 600 uppskjutningar med falcon 9 till 188 uppskjutingar med Falcon heavy.


https://space.stackexchange.com/questio ... -in-a-sing
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Starlink

Inlägg av gellerstam »

Vasp skrev:
Hittade en sida där folk räknar på hur många sateliter som kan skickas upp per gång och hur många uppskjutningar som kommer att krävas. Intressant läsning faktiskt.

Kan bli allt från 600 uppskjutningar med falcon 9 till 188 uppskjutingar med Falcon heavy.


https://space.stackexchange.com/questio ... -in-a-sing

Eller 40 med BFR enligt samma länk.. :-)
Tesla Model Y
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Starlink

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag vet inte vad Elon tänkt sig men jag tror vi får hålla isär gigabit LAN med noll i svarstid mot att ge internet till alla. Säg att du kan förse bilar med trafikdata och uppdateringar av kartor etc live då kan bandbredd och svarstider kvitta. Kan man erbjuda internet till alla platser så kan väder, varningar och nyheter nå ut, men fortfarande inte tänkt för att spela PS4 pro VR live i regnskogen.

Jag tror alltså inte detta blir något man kommer surfa på och ligga och dra torrents direkt. Men visst, det är ju Musk vi pratar om så...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Starlink

Inlägg av Vasp »

Hoppas verkligen att det blir ett system med snabba svarstider så att det passar för onlinespelande. Jag har i många år spelat olika onlinespel och beroende på var servern ligger så kan spelen vara allt ifrån ospelbara till att man inte märker av nått "lagg" och allt där emellan,

Europeiska servar går bra för mig att spela på även fast jag bor rätt så långt norrut. USA servarna funkar helt ok blir typ lite segt men beror på vad man spelar för spel. Fast då ska servarna ligga på östkusten, västkust servarna går inte att spela på svarstiden blir för lång.

Då med satellit system ska kunna gå mer raka vägen så hoppas jag att det ska funka bra även i obyggd. Jag funderar på att flytta ut på landet nån gång i framtiden fast områdena jag är intresserade av har många gånger inte utbyggt bredband.
Så då skulle Starlink kunna vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Starlink

Inlägg av Kalle »

Henrik Torphammar skrev:
Jag vet inte vad Elon tänkt sig men jag tror vi får hålla isär gigabit LAN med noll i svarstid mot att ge internet till alla. Säg att du kan förse bilar med trafikdata och uppdateringar av kartor etc live då kan bandbredd och svarstider kvitta. Kan man erbjuda internet till alla platser så kan väder, varningar och nyheter nå ut, men fortfarande inte tänkt för att spela PS4 pro VR live i regnskogen.

Jag tror alltså inte detta blir något man kommer surfa på och ligga och dra torrents direkt. Men visst, det är ju Musk vi pratar om så...
Valet att ha många satteliter på låg höjd tyder på att de tänker sig korta svarstider. Och även om sträckan blir lite längre går ju signalen lite snabbare i vacum och så kan den gå rakare en i markbundna ledningarna.

Frågan är om den inte tillockmed kanske slår landlinorna i svarstid över attlanten?
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starlink

Inlägg av Bonden Roger »

"Shotwell: Starlink launch now scheduled for May 15; will have "dozens" of satellites on board (but is not more specific)"

Uppskjutning: May 16, 2019 02:30-04:00 UTC
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starlink

Inlägg av Bonden Roger »

Ytterligare 2 uppskjutningar av Starlink planerade i år.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starlink

Inlägg av Bonden Roger »

60 st Starlink satelliter. Vikt: 13000 kg (inklusive adapter).

According to President and COO Gwynne Shotwell, Starlink v0.9 satellites are extremely close to SpaceX’s true final design. However, they are still considered by SpaceX to be a “test batch” of satellites and do not have the optical (laser) interlinks that will be a critical part of Starlink’s unique constellation design.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Starlink

Inlägg av Henrik Torphammar »

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Starlink

Inlägg av Kalle »

En intresant grej är hur de är packade. Normalt har de adaptrar mellan satteliterna som släpper dom en i taget. Men här är de staplade på varandra direckt och släpps från raketen igenom att man snurrar övre steget så att dom far ut åt alla håll med hjälp av centrufegalkraften (eller säger man avsaknad av centripetalkraften?)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Starlink

Inlägg av zyax »

Kalle skrev:
En intresant grej är hur de är packade. Normalt har de adaptrar mellan satteliterna som släpper dom en i taget. Men här är de staplade på varandra direckt och släpps från raketen igenom att man snurrar övre steget så att dom far ut åt alla håll med hjälp av centrufegalkraften (eller säger man avsaknad av centripetalkraften?)
Coolt, undrar om de har en kamera i övre steget som kan visa detta i någon slags form eller om det inte går.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink

Inlägg av fth »

zyax skrev:
Coolt, undrar om de har en kamera i övre steget som kan visa detta i någon slags form eller om det inte går.
Jag har svårt att se att Elon skulle låta detta "Kodak moment" gå förlorat. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starlink

Inlägg av Bonden Roger »

Ny tid: 24/5 02.30 utc
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starlink

Inlägg av Bonden Roger »

8 minuter kvar till första släpp av satellit
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starlink

Inlägg av Bonden Roger »

Tintin A och Tintin B har använts för test av överföring video, dataspel och överföring av internet till flygplan.

Dessa 60 satelliter (ej orginal) för att testa vad systemet klarar av. Tror att dessa inte har lasertransmitter mellan satelliterna.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starlink

Inlägg av Bonden Roger »

Satelliterna släpps på 440 km höjd och går med egen drivkraft ("elektrisk") upp till operationshöjden 550 km.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starlink

Inlägg av Bonden Roger »

Man kan följa Starlink via heavens-above.com. Obs!! Man måste ha sin observationsplats vald.

Finns 2 st snabblänkar till den första satelliten och till den sista (nu skiljer det 19 minuter).
Finns även en länk till 3D dynamisk visning (funkar ej på ipad (vad jag kan se)).

Starlink har en hemsida: starlink.com
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starlink

Inlägg av Bonden Roger »

Ser ut som om dom inte lägger de 60 satelliterna jämt över hela varvet. För att passa att dom ligger rätt över landmark vid ett klockslag ? Håller på att höja dess höjd till 550 km.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Starlink

Inlägg av vigge50 »

Elon har börjat använda Starlink hemma och Airforce ska ha börjat koppla upp några av sina fraktflyg till Starlink med utmärkta resultat. Nästa uppskjutning är tänkt ske i november och sen blir det betydligt tätare mellan uppskjutningarna nästa år.

https://fox40-com.cdn.ampproject.org/v/ ... nternet%2F
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Starlink

Inlägg av Teslaspolen »

vigge50 skrev:
Elon har börjat använda Starlink hemma och Airforce ska ha börjat koppla upp några av sina fraktflyg till Starlink med utmärkta resultat. Nästa uppskjutning är tänkt ske i november och sen blir det betydligt tätare mellan uppskjutningarna nästa år.

https://fox40-com.cdn.ampproject.org/v/ ... -internet/
404 error?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Starlink

Inlägg av vigge50 »

Teslaspolen skrev:
vigge50 skrev:
Elon har börjat använda Starlink hemma och Airforce ska ha börjat koppla upp några av sina fraktflyg till Starlink med utmärkta resultat. Nästa uppskjutning är tänkt ske i november och sen blir det betydligt tätare mellan uppskjutningarna nästa år.

https://fox40-com.cdn.ampproject.org/v/ ... -internet/
404 error?
Fixat, trodde jag kunder förkorta länken men dumt nog testade jag inte.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starlink

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Teslaspolen skrev:
vigge50 skrev:
Elon har börjat använda Starlink hemma och Airforce ska ha börjat koppla upp några av sina fraktflyg till Starlink med utmärkta resultat. Nästa uppskjutning är tänkt ske i november och sen blir det betydligt tätare mellan uppskjutningarna nästa år.

https://fox40-com.cdn.ampproject.org/v/ ... -internet/
404 error?
Fixat, trodde jag kunder förkorta länken men dumt nog testade jag inte.
Inte fixat, man måste köra länken https://fox40.com/2019/10/26/spacex-rev ... -internet/ genom en amerikansk web proxy tack vare EU.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar