Rymdkapseln - poddcast

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

Tänkte att jag gör en egen tråd här för podden för att inte ta upp den i alla andra trådar hela tiden ;)

Www.rymdkapseln.se/podcast
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

I dag finns det ett nytt avsnitt :)
Avsnitt 2
Där vi pratar spaceX BFR och ”mån planen”
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av TiborBlomhall »

Det skulle inte skada att på rymdkapseln.se lägga till en länk till rymdkapseln.se/podcast.

Jag var inne på huvudsidan och letade och letade efter avsnitten...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

Ja hemsidan är dålig för tillfellet, jag kan inte röra den utan att de blir ett till tomt avsnitt i streamen.
Att jag sen kan ungefär lika mycket om hemsidor som den genomsnittliga mormor greta hjälper inte direckt.

Jag har en polare som ska kolla på hemsidan åt mig då hoppas jag att den blir lite mera användbar :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kalle skrev:
I dag finns det ett nytt avsnitt :)
Avsnitt 2
Där vi pratar spaceX BFR och ”mån planen”
Jag hör att dom fortsätter lura folk om 3D print i metall. Det är genialiskt att kunna 3D printa, men man måste designa för 3D print. Tugget om att man kan göra allt är helt enkelt inte sant. Man stöter på ungefär samma begränsningar som man gör med traditionell tillverkning. När du printat ditt fina formsprutningsverktyg med kylkanaler som inte går att bearbeta fram, hur får du ut allt metallpulver? -Det går inte! Det kunde dom inte svara på, men ändå fortsätter dom med samma tugg i sina föreläsningar.

3D print är idag, är framtiden, är väldigt häftigt men det har enorma brister och utmaningar också.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av LarsL »

Det 3D printing främst konkurrerar med är gjutning. Här finns det stora vinster att göra både desigmässigt och ekonomiskt. Ett exempel är implantat där det går att skapa en bra design för inväxtning av ben, både billigare och mer precist än på ”traditionella sätt”. Dessa implantat behöver bearbetningen ytor där det sker mekanik emot andra implantat delar tex en höft led. På samma sätt kan kyl/värme-kanaler designas inne i den printade detaljen som inte behöver bearbetning för att fungera.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
På samma sätt kan kyl/värme-kanaler designas inne i den printade detaljen som inte behöver bearbetning
Absolut, men du får inte ut pulvret. Vilket gör teorin obrukbar praktiskt. Du måste på ett skarpt sätt designa för den printer du ämnar använda, precis som du måste designa en pryl som skall bearbetas fram efter den maskin som den skall tas fram i.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av LarsL »

Självklart måste detaljen vara designad för att klara det du vill åstadkomma och på ett sätt som så att den går att tillverka. För designer här nere på jorden behöver vi lära upp nya generationer designers på 3D printing så att de kan utnyttja tekniken fullt ut. Det mest fantastiska är ju om man kan bygga saker som inte går att göra på annat sätt, både när det gäller form och material, en del material är ju omöjliga/svåra att gjuta och bearbeta.

I rymden finns det väldigt många annorlunda problem med att printa. Den friflytande printingen som Kalle föreslår kräver en liten annan taktik än den vi använder här. Du behöver då tillföra pulvret direkt till smältan, jag säger pulver för det är förmodligen lättare att få fram än tråd.
De första 3D skrivarna i rymden kommer, gissar jag, bygga hus på månen eller mars. Hus har ju i alla tider byggds additivet så egentligen inget revolutionerande där. Min danske är då att man sprutar ut ett byggmaterial i strängar ovan på varandra tills du lyckats färdigställa ett komplett hus.
På månen skulle det också vara möjligt att använda pulverbaserade skrivare. Även om gravitationen är låg där så finns den i alla fall. Ute i en om loppsbana skulle pulvret hamna lite överallt och ska hyggligt mycket kaos.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

Visst finns det begrensningar, men lur tycker jag det inte är. De fina är ju att det är andra begränsningar med 3D printing en va man har med ljutning eller cnc.
De finns ju även ganska anolunda tekniker innom 3d printning med lite anorlunda fördelar och begrensningar ochså.

Den du tänker på med pullver kvar i kanalerna är PBF (powder bed fusion) och där använder vi tryckluft för att få ut pulvret ur kanalerna, så inte särskilt svårt faktiskr :)
Och eftersom vi använder det i produkter redan är de ju defenitivt inte lur.

Men de finns även en spennande teknik som heter LMD (laser metal deposition) eller DED (directed energy deposition) där sprutar man på matrialet som ett pulver i argon gas och smälter det med en laser i munstycket, problemet där är att de har lite dålig koll på smält polen så finnishen och presitionen blir lite lidande. De är ännu svårare med tråd (istellet för pulver) av samma anledningar.
Men här forskas det ganska mycket med attlåta en dator kontrolera smeltpolen i realtid för att kunna få till en bra trådmatad LMD. (Mycket billigare med tråd, och du slipper damm)

De fina med rymdstationer i min speculation och när det gäller de stora strukturer är ju att det inte är jätte noga med tolleranserna (mm tolleranser borde ju räcka när man pratar km stora strukturer :) )
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av LarsL »

Fördelen med tyngdlöshet är ju att behovet av stöd är betydligt mindre, om man har kontroll på smältan så klart.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av TeslaTissel »

??
Skärmavbild 2018-10-15 kl. 00.15.09.png
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

Ja jag såg den, sjukt vackert!! :)

De händer när man skuter upp efter skymning så de är natt där man är, men raketen kommer ut från jordens skugga på väg upp så solen lyser upp alla utblåsgaser.
Jag gillar puffarna från styr raketerna när bostern flippar runt. Man såg samma från de båda fairing halvorna vid en tidigare upskutning, intresant och avslöjande. Nu vet vi att de har thrusters (styrraketer) även på fairing halvorna:)

Jag vill värkligen åka och se en upskutning efter skymning vid usas vestkust, (eller innan gryning på östkusten)!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

TiborBlomhall skrev:
Det skulle inte skada att på rymdkapseln.se lägga till en länk till rymdkapseln.se/podcast.

Jag var inne på huvudsidan och letade och letade efter avsnitten...
Nu ska det funka, men ska fila mer på det
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av TeslaTissel »

Kan vi inte lägga upp intressanta klipp här i tråden också?

Animerad SpaceX Mars landning -

Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

Snyggt! Här ser man vad ja försökte beskriva i avsnitt 2, att den vinklar vingarna upp och ner och använder dom som luftbromsar i stellet :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av TeslaTissel »

Kalle skrev:
Snyggt! Här ser man vad ja försökte beskriva i avsnitt 2, att den vinklar vingarna upp och ner och använder dom som luftbromsar i stellet :)
Precis.

Det som är spännande är att vi borde ha lite rymd-perspektiv på vår lilla ”prick” till planet.

Det glömmer ”Svensson” oftast när hen rusar genom sin stressiga vardag där ingen ens tänker på hur sabla små vi är.
Det har direkt koppling till klimatet också.

Mycket av de förändringar vi här på Jorden kunde ha varit ogjorda om sett på oss själva ”utifrån”, - från rymden!

Det kan räcka med en drönare till och med!
Oil Bunkering #1, Niger Delta, Nigeria, 2016
Photograph: Edward Burtynsky/Courtesy of Flowers Gallery London
Skärmavbild 2018-10-20 kl. 09.18.50.png
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

TeslaTissel skrev:

Det som är spännande är att vi borde ha lite rymd-perspektiv på vår lilla ”prick” till planet.

Det glömmer ”Svensson” oftast när hen rusar genom sin stressiga vardag där ingen ens tänker på hur sabla små vi är.
Det har direkt koppling till klimatet också.

Mycket av de förändringar vi här på Jorden kunde ha varit ogjorda om sett på oss själva ”utifrån”, - från rymden!
jaa, Mer carl sagan åt folket tycker jag :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av TeslaTissel »

Kalle skrev:
TeslaTissel skrev:

Det som är spännande är att vi borde ha lite rymd-perspektiv på vår lilla ”prick” till planet.

Det glömmer ”Svensson” oftast när hen rusar genom sin stressiga vardag där ingen ens tänker på hur sabla små vi är.
Det har direkt koppling till klimatet också.

Mycket av de förändringar vi här på Jorden kunde ha varit ogjorda om sett på oss själva ”utifrån”, - från rymden!
jaa, Mer carl sagan åt folket tycker jag :)
Intressant förtsås men det är svårt översätta tankar till film tycker jag.

Här är ett annat format - Video-bloggaren med... Just det...
The SpaceX Crew Dragon - Elon's First Step to Mars | Answers With Joe

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av TeslaTissel »

Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Bonden Roger »

När kommer avsnitt 3 ?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

De är inspelat, ja ska bara få tid att klippa det. Det är lite mycket nu. Kanske kanske nu på torsdag ?
Ber om ursäckt för att de går lite segt så här i början.

Edit: #elontime
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

Woa! Vilken resa!

Typiskt att vi spelade in klart i går!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av TeslaTissel »

Kalle skrev:
Woa! Vilken resa!

Typiskt att vi spelade in klart i går!
Jädrar i Copernikus!
Det måste vara olyckshändelsen när sista steget på startraketen gick åt pipan?
Soyuz FG

Aha! Här: https://arstechnica.com/science/2018/11 ... collision/

Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Bonden Roger »

Ser inte var kollisionen är. Är det vajrarna som fastnar ? Stämmer det att huvudsteget ändrar riktning efter kollisionen.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Rymdkapseln - poddcast

Inlägg av Kalle »

Nytt avsnitt ute :)
Här pratar vi soyusolyckan och japans astroidsmakande sond hayabusa.
https://rymdkapseln.se/podcast/
Skriv svar