Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till maxtempen utan hela receptet.LarsL skrev:Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.
Starship/superheavy nyheter
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Starship/superheavy nyheter
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Starship/superheavy nyheter
De enda delar som blir varma i bilmotorn (som kan jämföras på något sätt och vis) är cylinder loppen, toppen och avgasventilen. Alla dessa hotspots är gjorda i stål legeringar, eller förstärkta med stål detaljer i olika former av värmetåliga legeringar, och kylda med mer eller mindre olika påhittiga metoder. Avgasventilen med ventilsäte är ett av de mest utsatta delarna i en sk. poppet valve motor, och här har man genom arbetat med mycket sinnrika kyl mekanismer. Aluminium kan här vara till hjälp eftersom det leder värme bra, så länge som man har ett kylmedia någonstans i närheten. När man pratar om aluminium i motorn pratar man om en cold structure, den är håller sällan mer än omkring 100-150 grader och har till uppgift att hålla saker och ting på plats, och användningen av aluminium är helt enkelt för att göra denna struktur lättare.Henrik Torphammar skrev:Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till max tempen utan hela receptet.LarsL skrev:Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.
Analogt om man ser på rymdfärjan, så var denna en cold structure, där de bärande delarna var uppbyggda huvudsakligen av aluminium legeringar. För att skydda strukturen använde man sig av keramiska plattor som isolerade strukturen från värmen, och radierade värmen utåt mot omgivningen och byggde upp plasma bubblan omkring skeppet. Keramik, är som alla vet skört och oflexibelt. Storheter som kan vara väldigt svårhanterliga, framförallt som resten av strukturen flexar en hel del. Plattorna får inte glipa någonstans eftersom den plasma som byggs upp skulle fungera som rena svetslågor mot den inre strukturen. I X15 planet (som var ett experimentellt plan för mycket höga farter) så jobbar man istället med en hot structure. I detta plan så var hela bärande delen byggdes för att ta upp värmen och radiera den ut från planet. Det innebar special legeringar, men de tålde mycket höga temperaturer och spred värmen över en mycket stor area som kunde agera radiator. Insidan isolerades mot hettan i de bärande delarna. Totalt ste blev strukturen lättare och starkare än en cold structure, och erbjöd potentialen för lägre underhåll.
Dte är så enkelt att glömma bort att en plasmaboll inte är rumstemperatur när man håller på med material beräkningar. Och att spelreglerna förändrar sig drastiskt mellan de olika användningsfallen. Och det man tar för självklart är inte så självklart längre. För den som är intresserad så kan följande vara lite underlag om man vill odla sin asperger; https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi ... 016245.pdf Vill påpeka att jag bara skummat den själv, det är 257 sidor, och jag kan inte påstå att jag förstod allt finlir där...
Re: Starship/superheavy nyheter
Kan ju bara hålla med om att den liknar en viss känd månraket...Baretta skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Starship/superheavy nyheter
Men det här med dörren 10-20 meter upp i luften är det så smart. Nog för att det blir ett ”gigant leap for man... “ men det känns extremt trassligt.
Det andra är säkerheten... hur ser apportsystemet ut om något händer under uppskjutningen?
Det andra är säkerheten... hur ser apportsystemet ut om något händer under uppskjutningen?
Re: Starship/superheavy nyheter
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)Svenssons skrev:
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Starship/superheavy nyheter
På jorden lär det ju finnas plattform för att gå ombord. På Mars lär man nog få åka hiss eller liknande i början innan plattform byggs även där.boreno skrev:Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)Svenssons skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Starship/superheavy nyheter
boreno skrev:Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)Svenssons skrev:
Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?
Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?
Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Starship/superheavy nyheter
Kolla bfr på Youtube så ser du precis hur det går till. Torn med hiss upp...TeslaTissel skrev:boreno skrev:Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)Svenssons skrev:
Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?
Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?
Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Starship/superheavy nyheter
Henrik Torphammar skrev:Kolla bfr på Youtube så ser du precis hur det går till. Torn med hiss upp...TeslaTissel skrev:boreno skrev:Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)Svenssons skrev:
Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?
Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?
Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!
Kollade nyss. Men tyvärr stötte jag bara på blaj-klipp?
Hittade denna denna istället som ändå är rätt intressant i sammanhanget.
Med Elon själv. Du har ingen bra, seriös länk från SPACEX annars?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Starship/superheavy nyheter
Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Starship/superheavy nyheter
Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.
När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.
När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Starship/superheavy nyheter
[quote="Henrik Torphammar"]Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp
O ja den har jag ju sett, men tyvärr står de bara och tittar ut ur Starship?
Visserligen ger filmen en hint om hiss/kran? Vid sammansättningen inför start från Jorden
Tack Henrik, det var länge sedan jag såg just den
O ja den har jag ju sett, men tyvärr står de bara och tittar ut ur Starship?
Visserligen ger filmen en hint om hiss/kran? Vid sammansättningen inför start från Jorden
Tack Henrik, det var länge sedan jag såg just den
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Starship/superheavy nyheter
Marken vet de minsta millimeter av då de haft så många satelliter och landningar på Mars sedan längeLarsL skrev:Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.
När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
Re: Starship/superheavy nyheter
...just den saknade ju dock bilder från avstigningen.Henrik Torphammar skrev:Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp
Att man åker hiss för att kliva på raketer är ju något som alltid gjorts.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Starship/superheavy nyheter
Det lär ju vara ett tidigt projekt att bygga en space port med torn och hiss på andra planeter ocksåLarsL skrev:Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.
När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Starship/superheavy nyheter
Ja, det var ju hela en timme sedan jag postade den i denna tråd...TeslaTissel skrev:Henrik Torphammar skrev:Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp
O ja den har jag ju sett, men tyvärr står de bara och tittar ut ur Starship?
Visserligen ger filmen en hint om hiss/kran? Vid sammansättningen inför start från Jorden
Tack Henrik, det var länge sedan jag såg just den
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Starship/superheavy nyheter
Millimeter vet de ju inte ens om jorden. Däremot går det ju välja att landa på Västgötaslätten istället för Bohuslän... eller hur man ska uttrycka det.TeslaTissel skrev:Marken vet de minsta millimeter av då de haft så många satelliter och landningar på Mars sedan längeLarsL skrev:Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.
När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
Jag antar att när det är 100 personer ombord så har människor och robotar fixat lika bra landningsplatser som här på jorden.
Re: Starship/superheavy nyheter
De första landningarna kommer inte ha några människor utan robotar och dessa skulle kunna användas till att se till att få fram en säkrare landingsplatta.LarsL skrev:Millimeter vet de ju inte ens om jorden. Däremot går det ju välja att landa på Västgötaslätten istället för Bohuslän... eller hur man ska uttrycka det.
Jag antar att när det är 100 personer ombord så har människor och robotar fixat lika bra landningsplatser som här på jorden.
För de som missat att kolla på andra filmer från SpaceX så kommer här en bild på lyftkranen:
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Starship/superheavy nyheter
Svenssons skrev:De första landningarna kommer inte ha några människor utan robotar och dessa skulle kunna användas till att se till att få fram en säkrare landingsplatta.LarsL skrev:Millimeter vet de ju inte ens om jorden. Däremot går det ju välja att landa på Västgötaslätten istället för Bohuslän... eller hur man ska uttrycka det.
Jag antar att när det är 100 personer ombord så har människor och robotar fixat lika bra landningsplatser som här på jorden.
För de som missat att kolla på andra filmer från SpaceX så kommer här en bild på lyftkranen:
TeslaTissel lär dock inte se denna...
Väldigt kul att se Svensssons!
Beklagar jag tydligen blandade ihop trådar och rågade missa .
Nu är kvällen räddad, det där skall jag kolla på som en ”Tintin”!
Re: Starship/superheavy nyheter
Läste den där. Han har verkligt goda skäl till materialvalet. Lite imponerad blir man faktiskt...12man skrev:
Re: Starship/superheavy nyheter
Var det inte så att de hade plockat av toppsektionen för montera tankväggar när toppen blåste omkull?