Starship/superheavy nyheter

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Kalle »

Woa! Nu händer grejer. Bilder från deras test platts i texas. Matreal verkar bli rostfritt stål.
A3589D7F-09FC-4E97-AA08-3849DD57101E.jpeg
E3949B57-C5CA-432A-AF07-0C01F98FF55C.jpeg
EEA726BF-A92D-41A8-9212-7E8B620DD551.jpeg
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Kalle »

Twittring in progress :)
9C0429DF-C3F2-4901-85ED-C3100BAF4DC6.jpeg
5680CBE0-5DAD-41C7-8C12-0C0C043127F5.jpeg
E720E884-E836-4664-8C82-A21E7FB3E6BA.png
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Kalle »

Eget gjuteri?
6A9247F8-8DE0-46B3-8F31-4F640DA12B6E.jpeg
6D2172C7-154E-4031-809C-F5826D973C1C.jpeg
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av frippan »

Blir jobbigt för Musk i mars/april med både Model Y och Starship presentationer :)
Starship är jag faktiskt lite mer pepp på. Är nog lika sannolikt att jag köper ett Starship som en Model Y Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

frippan skrev:
Blir jobbigt för Musk i mars/april med både Model Y och Starship presentationer :)
Starship är jag faktiskt lite mer pepp på. Är nog lika sannolikt att jag köper ett Starship som en Model Y Bild
Jobbigt för Musk?

Han verkar ju älska event och överraskningar.

Det framgår också i boken om honom att han är lite av en festfixare.

Nu i senaste tweeten skrev han att han önskar ”invented car fart” på sin gravsten.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Henrik Torphammar »

Materialvalet är säkert en gåta från Elon i kombination med naturliga förklaringar. Kanske skall bara testskeppet vara i "heavy metal" just för att det måste väga en hel del och det är lättare att svetsa plåt än att lägga kolfiber? Kanske har det med värmeskydd att göra. Lönt att bygga något i kolfiber som man sedan måste klä med värmesköldar för att det inte tål temperaturerna?! Då kan man lika gärna gå på stål direkt.... Vi får se helt enkelt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Kalle »

Lite hjälp för att se storleken
7B788F1F-C03A-4CBF-86F0-067027F2792A.jpeg
741622E6-5CA3-4173-A461-B87890E1B7BF.jpeg
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Kalle »

Lite birdseye :)
B07DD7D2-4386-4B69-8E4C-35DA54CBDDF5.png
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

Eftersom det ska ha korta vändningstid utan dyrt och långt underhåll mellan varje flygning så är det kanske vettigt med rostfritt istället för tex keramik plattor. Kanske blir det också lättare, totalt sett med ett lager. Elon har talat om att plåtarna ska kylas så att de håller sig kalla och blänkande även på framsidan vid ingång i atmosfären, antar då att vi hamnar på 2-300 grader eller så, fast det borde ju addera vikt igen... jaja, vi får väl se de kanske ändrar igen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Eftersom det ska ha korta vändningstid utan dyrt och långt underhåll mellan varje flygning så är det kanske vettigt med rostfritt istället för tex keramik plattor. Kanske blir det också lättare, totalt sett med ett lager. Elon har talat om att plåtarna ska kylas så att de håller sig kalla och blänkande även på framsidan vid ingång i atmosfären, antar då att vi hamnar på 2-300 grader eller så, fast det borde ju addera vikt igen... jaja, vi får väl se de kanske ändrar igen.
Men det är ju en visningsmodell de visar upp på plats?
Inte skall de väl använda rostfritt i den färdiga Starship?

Jag är ingen expert precis, men det låter konstigt. Kanske stämmer det? Eller?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av 12man »

Det är en test "hopper" och vad jag förstått ska starship bli i rostfritt
Norpad nätbild bara för att
Screen-Shot-2018-12-30-at-3.45.33-PM-730x430.png
ms 76132 "Eleamore"
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Bonden Roger »

Kalle skrev:
Lite birdseye :)
Var hittade du denna bild ?

Går det att få tag i satellit bilder ? Goggle maps är minst 1 år gammalt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

12man skrev:
Det är en test "hopper" och vad jag förstått ska starship bli i rostfritt
Norpad nätbild bara för att
Screen-Shot-2018-12-30-at-3.45.33-PM-730x430.png

Oj! Ja den där finns i en annan version på Twitter?

Skymtade en 3d rendering i Elon Musks flöde-
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:
Eftersom det ska ha korta vändningstid utan dyrt och långt underhåll mellan varje flygning så är det kanske vettigt med rostfritt istället för tex keramik plattor. Kanske blir det också lättare, totalt sett med ett lager. Elon har talat om att plåtarna ska kylas så att de håller sig kalla och blänkande även på framsidan vid ingång i atmosfären, antar då att vi hamnar på 2-300 grader eller så, fast det borde ju addera vikt igen... jaja, vi får väl se de kanske ändrar igen.
Men det är ju en visningsmodell de visar upp på plats?
Inte skall de väl använda rostfritt i den färdiga Starship?

Jag är ingen expert precis, men det låter konstigt. Kanske stämmer det? Eller?
Enligt Elon Musk på Twitter så ska det riktiga Starship vara tillverkat i rostfri plåt. Det som syns på bilderna är bara en prototyp för att testa landning.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:
Eftersom det ska ha korta vändningstid utan dyrt och långt underhåll mellan varje flygning så är det kanske vettigt med rostfritt istället för tex keramik plattor. Kanske blir det också lättare, totalt sett med ett lager. Elon har talat om att plåtarna ska kylas så att de håller sig kalla och blänkande även på framsidan vid ingång i atmosfären, antar då att vi hamnar på 2-300 grader eller så, fast det borde ju addera vikt igen... jaja, vi får väl se de kanske ändrar igen.
Men det är ju en visningsmodell de visar upp på plats?
Inte skall de väl använda rostfritt i den färdiga Starship?

Jag är ingen expert precis, men det låter konstigt. Kanske stämmer det? Eller?
Enligt Elon Musk på Twitter så ska det riktiga Starship vara tillverkat i rostfri plåt. Det som syns på bilderna är bara en prototyp för att testa landning.
TACK!
Fascinerande, skall bli riktigt spännande följa utvecklingen av detta program. Kanske han till och med sätter fötterna på Mars själv som han drömmer om ibland?
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av JFAH »

Såvitt jag kan förstå från de från de förståsigpåare (som Scott Manley och Tom Dodd) handlar det om att rostfritt stål i de temperatur ranger som kommer ifråga faktiskt är strukturellt starkare kg för kg. I normal rumstemperatur klår det naturligtvis inte kolfiber, men när man kommer in och bränner av kinetisk energi och når 1500 grader eller mer så ändras spelreglerna. Polerat rostfritt har också den bonusen att det radierar värme och kan skapa en plasma bubbla framför sig. Båda två begränsar inflödet av värme in i skeppet, och påfrestningarna på strukturen. Strukturen är en sk. hot structure till skillnad från ex. rymd skytteln som hade en cold structure. Det innebär att den bärande delen direkt utsätts för värmen och hanterar den, och att den låter värmen radiera ut. Det innebär också att insidan måste isoleras mot värmen som finns på utsidan. Det Elon refererar till som 'counter intuitive' verkar man vara överens om är att detta faktiskt totalt sett sannolikt blir lättare än en kolfiberkonstruktion som måste ha skyddande material adderade till sig för att inte gå sönder av värmen. Som en extra bonus får man ett högre strålningsskydd också.

All in all är det ett fascinerande materialval, och första gången trodde jag han hade fått lite hjärnblödning, fram till dess att jag började titta på x15 serien av plan som har en liknande filosofi med en hot structure i stål. Tilläggas kan att tidiga atlas också gjordes i rostfritt stål om inte minnet sviker mig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

Jag hoppas verkligen att han väntar med farligheterna tills Tesla och SpaceX är helt trygga utan honom. Det vore ju katastrof för både rymdutvecklingen och omställningen av våra landtransporter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500. Nu har ju Elon snackat om en ny legering(?) men samtidigt om 3-serien... ja, vi kanske får veta så smångom.
Elon har ju tvittrat om någon form av kylning också enligt resonemanget att rostfritt reflekterar bättre innan det börjar glöda så det talar ju också för lägre temperaturer.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

JFAH skrev:
Såvitt jag kan förstå från de från de förståsigpåare (som Scott Manley och Tom Dodd) handlar det om att rostfritt stål i de temperatur ranger som kommer ifråga faktiskt är strukturellt starkare kg för kg. I normal rumstemperatur klår det naturligtvis inte kolfiber, men när man kommer in och bränner av kinetisk energi och når 1500 grader eller mer så ändras spelreglerna. Polerat rostfritt har också den bonusen att det radierar värme och kan skapa en plasma bubbla framför sig. Båda två begränsar inflödet av värme in i skeppet, och påfrestningarna på strukturen. Strukturen är en sk. hot structure till skillnad från ex. rymd skytteln som hade en cold structure. Det innebär att den bärande delen direkt utsätts för värmen och hanterar den, och att den låter värmen radiera ut. Det innebär också att insidan måste isoleras mot värmen som finns på utsidan. Det Elon refererar till som 'counter intuitive' verkar man vara överens om är att detta faktiskt totalt sett sannolikt blir lättare än en kolfiberkonstruktion som måste ha skyddande material adderade till sig för att inte gå sönder av värmen. Som en extra bonus får man ett högre strålningsskydd också.

All in all är det ett fascinerande materialval, och första gången trodde jag han hade fått lite hjärnblödning, fram till dess att jag började titta på x15 serien av plan som har en liknande filosofi med en hot structure i stål. Tilläggas kan att tidiga atlas också gjordes i rostfritt stål om inte minnet sviker mig.

Wow! Det förklarar saken.

Hittade denna youtube-film.’
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av JFAH »

Basen utgörs av https://www.aircraftmaterials.com/data/nickel/C300.html stainless. Men Elon har tweakat denna legering lite till. Basen klarar upp till 1000 grader utan alltför stora styrkeförluster. Elon påstår sig ha hittat vägar att höja den tempen några hundra till.

Man har jobbat hårt med metallurgi i motorn också som nu klarar syrerik miljö i turbopumpens turbin vilket får betraktas som extremt gott betyg.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.
Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till maxtempen utan hela receptet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av JFAH »

Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:
Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.
Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till max tempen utan hela receptet.
De enda delar som blir varma i bilmotorn (som kan jämföras på något sätt och vis) är cylinder loppen, toppen och avgasventilen. Alla dessa hotspots är gjorda i stål legeringar, eller förstärkta med stål detaljer i olika former av värmetåliga legeringar, och kylda med mer eller mindre olika påhittiga metoder. Avgasventilen med ventilsäte är ett av de mest utsatta delarna i en sk. poppet valve motor, och här har man genom arbetat med mycket sinnrika kyl mekanismer. Aluminium kan här vara till hjälp eftersom det leder värme bra, så länge som man har ett kylmedia någonstans i närheten. När man pratar om aluminium i motorn pratar man om en cold structure, den är håller sällan mer än omkring 100-150 grader och har till uppgift att hålla saker och ting på plats, och användningen av aluminium är helt enkelt för att göra denna struktur lättare.

Analogt om man ser på rymdfärjan, så var denna en cold structure, där de bärande delarna var uppbyggda huvudsakligen av aluminium legeringar. För att skydda strukturen använde man sig av keramiska plattor som isolerade strukturen från värmen, och radierade värmen utåt mot omgivningen och byggde upp plasma bubblan omkring skeppet. Keramik, är som alla vet skört och oflexibelt. Storheter som kan vara väldigt svårhanterliga, framförallt som resten av strukturen flexar en hel del. Plattorna får inte glipa någonstans eftersom den plasma som byggs upp skulle fungera som rena svetslågor mot den inre strukturen. I X15 planet (som var ett experimentellt plan för mycket höga farter) så jobbar man istället med en hot structure. I detta plan så var hela bärande delen byggdes för att ta upp värmen och radiera den ut från planet. Det innebar special legeringar, men de tålde mycket höga temperaturer och spred värmen över en mycket stor area som kunde agera radiator. Insidan isolerades mot hettan i de bärande delarna. Totalt ste blev strukturen lättare och starkare än en cold structure, och erbjöd potentialen för lägre underhåll.


Dte är så enkelt att glömma bort att en plasmaboll inte är rumstemperatur när man håller på med material beräkningar. Och att spelreglerna förändrar sig drastiskt mellan de olika användningsfallen. Och det man tar för självklart är inte så självklart längre. För den som är intresserad så kan följande vara lite underlag om man vill odla sin asperger; https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi ... 016245.pdf Vill påpeka att jag bara skummat den själv, det är 257 sidor, och jag kan inte påstå att jag förstod allt finlir där...
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Baretta »

A8526590-80BB-4B83-A96F-F20E3820CCBF.jpeg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Svenssons »

Baretta skrev:
A8526590-80BB-4B83-A96F-F20E3820CCBF.jpeg
Kan ju bara hålla med om att den liknar en viss känd månraket...

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

Men det här med dörren 10-20 meter upp i luften är det så smart. Nog för att det blir ett ”gigant leap for man... “ men det känns extremt trassligt.

Det andra är säkerheten... hur ser apportsystemet ut om något händer under uppskjutningen?
Skriv svar