Sida 1 av 3

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 03 jan 2019 17:07
av 12man
Det är en test "hopper" och vad jag förstått ska starship bli i rostfritt
Norpad nätbild bara för att
Screen-Shot-2018-12-30-at-3.45.33-PM-730x430.png

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 03 jan 2019 18:37
av Bonden Roger
Kalle skrev:
Lite birdseye :)
Var hittade du denna bild ?

Går det att få tag i satellit bilder ? Goggle maps är minst 1 år gammalt.

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 03 jan 2019 18:41
av TeslaTissel
12man skrev:
Det är en test "hopper" och vad jag förstått ska starship bli i rostfritt
Norpad nätbild bara för att
Screen-Shot-2018-12-30-at-3.45.33-PM-730x430.png

Oj! Ja den där finns i en annan version på Twitter?

Skymtade en 3d rendering i Elon Musks flöde-

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 03 jan 2019 19:47
av LarsL
TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:
Eftersom det ska ha korta vändningstid utan dyrt och långt underhåll mellan varje flygning så är det kanske vettigt med rostfritt istället för tex keramik plattor. Kanske blir det också lättare, totalt sett med ett lager. Elon har talat om att plåtarna ska kylas så att de håller sig kalla och blänkande även på framsidan vid ingång i atmosfären, antar då att vi hamnar på 2-300 grader eller så, fast det borde ju addera vikt igen... jaja, vi får väl se de kanske ändrar igen.
Men det är ju en visningsmodell de visar upp på plats?
Inte skall de väl använda rostfritt i den färdiga Starship?

Jag är ingen expert precis, men det låter konstigt. Kanske stämmer det? Eller?
Enligt Elon Musk på Twitter så ska det riktiga Starship vara tillverkat i rostfri plåt. Det som syns på bilderna är bara en prototyp för att testa landning.

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 03 jan 2019 20:18
av TeslaTissel
LarsL skrev:
TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:
Eftersom det ska ha korta vändningstid utan dyrt och långt underhåll mellan varje flygning så är det kanske vettigt med rostfritt istället för tex keramik plattor. Kanske blir det också lättare, totalt sett med ett lager. Elon har talat om att plåtarna ska kylas så att de håller sig kalla och blänkande även på framsidan vid ingång i atmosfären, antar då att vi hamnar på 2-300 grader eller så, fast det borde ju addera vikt igen... jaja, vi får väl se de kanske ändrar igen.
Men det är ju en visningsmodell de visar upp på plats?
Inte skall de väl använda rostfritt i den färdiga Starship?

Jag är ingen expert precis, men det låter konstigt. Kanske stämmer det? Eller?
Enligt Elon Musk på Twitter så ska det riktiga Starship vara tillverkat i rostfri plåt. Det som syns på bilderna är bara en prototyp för att testa landning.
TACK!
Fascinerande, skall bli riktigt spännande följa utvecklingen av detta program. Kanske han till och med sätter fötterna på Mars själv som han drömmer om ibland?

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 03 jan 2019 21:22
av JFAH
Såvitt jag kan förstå från de från de förståsigpåare (som Scott Manley och Tom Dodd) handlar det om att rostfritt stål i de temperatur ranger som kommer ifråga faktiskt är strukturellt starkare kg för kg. I normal rumstemperatur klår det naturligtvis inte kolfiber, men när man kommer in och bränner av kinetisk energi och når 1500 grader eller mer så ändras spelreglerna. Polerat rostfritt har också den bonusen att det radierar värme och kan skapa en plasma bubbla framför sig. Båda två begränsar inflödet av värme in i skeppet, och påfrestningarna på strukturen. Strukturen är en sk. hot structure till skillnad från ex. rymd skytteln som hade en cold structure. Det innebär att den bärande delen direkt utsätts för värmen och hanterar den, och att den låter värmen radiera ut. Det innebär också att insidan måste isoleras mot värmen som finns på utsidan. Det Elon refererar till som 'counter intuitive' verkar man vara överens om är att detta faktiskt totalt sett sannolikt blir lättare än en kolfiberkonstruktion som måste ha skyddande material adderade till sig för att inte gå sönder av värmen. Som en extra bonus får man ett högre strålningsskydd också.

All in all är det ett fascinerande materialval, och första gången trodde jag han hade fått lite hjärnblödning, fram till dess att jag började titta på x15 serien av plan som har en liknande filosofi med en hot structure i stål. Tilläggas kan att tidiga atlas också gjordes i rostfritt stål om inte minnet sviker mig.

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 03 jan 2019 21:25
av LarsL
Jag hoppas verkligen att han väntar med farligheterna tills Tesla och SpaceX är helt trygga utan honom. Det vore ju katastrof för både rymdutvecklingen och omställningen av våra landtransporter.

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 03 jan 2019 21:39
av LarsL
Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500. Nu har ju Elon snackat om en ny legering(?) men samtidigt om 3-serien... ja, vi kanske får veta så smångom.
Elon har ju tvittrat om någon form av kylning också enligt resonemanget att rostfritt reflekterar bättre innan det börjar glöda så det talar ju också för lägre temperaturer.

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 03 jan 2019 22:25
av TeslaTissel
JFAH skrev:
Såvitt jag kan förstå från de från de förståsigpåare (som Scott Manley och Tom Dodd) handlar det om att rostfritt stål i de temperatur ranger som kommer ifråga faktiskt är strukturellt starkare kg för kg. I normal rumstemperatur klår det naturligtvis inte kolfiber, men när man kommer in och bränner av kinetisk energi och når 1500 grader eller mer så ändras spelreglerna. Polerat rostfritt har också den bonusen att det radierar värme och kan skapa en plasma bubbla framför sig. Båda två begränsar inflödet av värme in i skeppet, och påfrestningarna på strukturen. Strukturen är en sk. hot structure till skillnad från ex. rymd skytteln som hade en cold structure. Det innebär att den bärande delen direkt utsätts för värmen och hanterar den, och att den låter värmen radiera ut. Det innebär också att insidan måste isoleras mot värmen som finns på utsidan. Det Elon refererar till som 'counter intuitive' verkar man vara överens om är att detta faktiskt totalt sett sannolikt blir lättare än en kolfiberkonstruktion som måste ha skyddande material adderade till sig för att inte gå sönder av värmen. Som en extra bonus får man ett högre strålningsskydd också.

All in all är det ett fascinerande materialval, och första gången trodde jag han hade fått lite hjärnblödning, fram till dess att jag började titta på x15 serien av plan som har en liknande filosofi med en hot structure i stål. Tilläggas kan att tidiga atlas också gjordes i rostfritt stål om inte minnet sviker mig.

Wow! Det förklarar saken.

Hittade denna youtube-film.’

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 04 jan 2019 09:40
av JFAH
Basen utgörs av https://www.aircraftmaterials.com/data/nickel/C300.html stainless. Men Elon har tweakat denna legering lite till. Basen klarar upp till 1000 grader utan alltför stora styrkeförluster. Elon påstår sig ha hittat vägar att höja den tempen några hundra till.

Man har jobbat hårt med metallurgi i motorn också som nu klarar syrerik miljö i turbopumpens turbin vilket får betraktas som extremt gott betyg.

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 04 jan 2019 09:51
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.
Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till maxtempen utan hela receptet.

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 04 jan 2019 10:44
av JFAH
Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:
Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.
Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till max tempen utan hela receptet.
De enda delar som blir varma i bilmotorn (som kan jämföras på något sätt och vis) är cylinder loppen, toppen och avgasventilen. Alla dessa hotspots är gjorda i stål legeringar, eller förstärkta med stål detaljer i olika former av värmetåliga legeringar, och kylda med mer eller mindre olika påhittiga metoder. Avgasventilen med ventilsäte är ett av de mest utsatta delarna i en sk. poppet valve motor, och här har man genom arbetat med mycket sinnrika kyl mekanismer. Aluminium kan här vara till hjälp eftersom det leder värme bra, så länge som man har ett kylmedia någonstans i närheten. När man pratar om aluminium i motorn pratar man om en cold structure, den är håller sällan mer än omkring 100-150 grader och har till uppgift att hålla saker och ting på plats, och användningen av aluminium är helt enkelt för att göra denna struktur lättare.

Analogt om man ser på rymdfärjan, så var denna en cold structure, där de bärande delarna var uppbyggda huvudsakligen av aluminium legeringar. För att skydda strukturen använde man sig av keramiska plattor som isolerade strukturen från värmen, och radierade värmen utåt mot omgivningen och byggde upp plasma bubblan omkring skeppet. Keramik, är som alla vet skört och oflexibelt. Storheter som kan vara väldigt svårhanterliga, framförallt som resten av strukturen flexar en hel del. Plattorna får inte glipa någonstans eftersom den plasma som byggs upp skulle fungera som rena svetslågor mot den inre strukturen. I X15 planet (som var ett experimentellt plan för mycket höga farter) så jobbar man istället med en hot structure. I detta plan så var hela bärande delen byggdes för att ta upp värmen och radiera den ut från planet. Det innebar special legeringar, men de tålde mycket höga temperaturer och spred värmen över en mycket stor area som kunde agera radiator. Insidan isolerades mot hettan i de bärande delarna. Totalt ste blev strukturen lättare och starkare än en cold structure, och erbjöd potentialen för lägre underhåll.


Dte är så enkelt att glömma bort att en plasmaboll inte är rumstemperatur när man håller på med material beräkningar. Och att spelreglerna förändrar sig drastiskt mellan de olika användningsfallen. Och det man tar för självklart är inte så självklart längre. För den som är intresserad så kan följande vara lite underlag om man vill odla sin asperger; https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi ... 016245.pdf Vill påpeka att jag bara skummat den själv, det är 257 sidor, och jag kan inte påstå att jag förstod allt finlir där...

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 11 jan 2019 21:15
av Baretta
A8526590-80BB-4B83-A96F-F20E3820CCBF.jpeg

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 11:19
av Svenssons
Baretta skrev:
A8526590-80BB-4B83-A96F-F20E3820CCBF.jpeg
Kan ju bara hålla med om att den liknar en viss känd månraket...

Bild

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 12:52
av LarsL
Men det här med dörren 10-20 meter upp i luften är det så smart. Nog för att det blir ett ”gigant leap for man... “ men det känns extremt trassligt.

Det andra är säkerheten... hur ser apportsystemet ut om något händer under uppskjutningen?

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 14:25
av boreno
Svenssons skrev:
Bild
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 19:09
av Svenssons
boreno skrev:
Svenssons skrev:
Bild
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)
På jorden lär det ju finnas plattform för att gå ombord. På Mars lär man nog få åka hiss eller liknande i början innan plattform byggs även där.


Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 19:26
av TeslaTissel
boreno skrev:
Svenssons skrev:
Bild
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)

Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?

Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?

Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 19:28
av LarsL
De skickar ut en stor hoppborg?

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 19:37
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:
boreno skrev:
Svenssons skrev:
Bild
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)

Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?

Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?

Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!
Kolla bfr på Youtube så ser du precis hur det går till. Torn med hiss upp...

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 19:46
av TeslaTissel
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
boreno skrev:
Svenssons skrev:
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)

Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?

Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?

Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!
Kolla bfr på Youtube så ser du precis hur det går till. Torn med hiss upp...

Kollade nyss. Men tyvärr stötte jag bara på blaj-klipp?
Hittade denna denna istället som ändå är rätt intressant i sammanhanget.
Med Elon själv. Du har ingen bra, seriös länk från SPACEX annars?


Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 20:00
av Henrik Torphammar
Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp


Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 20:06
av LarsL
Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.

När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 20:08
av TeslaTissel
[quote="Henrik Torphammar"]Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp



O ja den har jag ju sett, men tyvärr står de bara och tittar ut ur Starship?

Visserligen ger filmen en hint om hiss/kran? Vid sammansättningen inför start från Jorden

Tack Henrik, det var länge sedan jag såg just den

Re: Starship/superheavy nyheter

Postat: 12 jan 2019 20:09
av TeslaTissel
LarsL skrev:
Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.

När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
Marken vet de minsta millimeter av då de haft så många satelliter och landningar på Mars sedan länge