Sida 4 av 7

Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 04 jan 2019 09:51
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.


Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till maxtempen utan hela receptet.

Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 04 jan 2019 10:44
av JFAH
Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.


Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till max tempen utan hela receptet.


De enda delar som blir varma i bilmotorn (som kan jämföras på något sätt och vis) är cylinder loppen, toppen och avgasventilen. Alla dessa hotspots är gjorda i stål legeringar, eller förstärkta med stål detaljer i olika former av värmetåliga legeringar, och kylda med mer eller mindre olika påhittiga metoder. Avgasventilen med ventilsäte är ett av de mest utsatta delarna i en sk. poppet valve motor, och här har man genom arbetat med mycket sinnrika kyl mekanismer. Aluminium kan här vara till hjälp eftersom det leder värme bra, så länge som man har ett kylmedia någonstans i närheten. När man pratar om aluminium i motorn pratar man om en cold structure, den är håller sällan mer än omkring 100-150 grader och har till uppgift att hålla saker och ting på plats, och användningen av aluminium är helt enkelt för att göra denna struktur lättare.

Analogt om man ser på rymdfärjan, så var denna en cold structure, där de bärande delarna var uppbyggda huvudsakligen av aluminium legeringar. För att skydda strukturen använde man sig av keramiska plattor som isolerade strukturen från värmen, och radierade värmen utåt mot omgivningen och byggde upp plasma bubblan omkring skeppet. Keramik, är som alla vet skört och oflexibelt. Storheter som kan vara väldigt svårhanterliga, framförallt som resten av strukturen flexar en hel del. Plattorna får inte glipa någonstans eftersom den plasma som byggs upp skulle fungera som rena svetslågor mot den inre strukturen. I X15 planet (som var ett experimentellt plan för mycket höga farter) så jobbar man istället med en hot structure. I detta plan så var hela bärande delen byggdes för att ta upp värmen och radiera den ut från planet. Det innebar special legeringar, men de tålde mycket höga temperaturer och spred värmen över en mycket stor area som kunde agera radiator. Insidan isolerades mot hettan i de bärande delarna. Totalt ste blev strukturen lättare och starkare än en cold structure, och erbjöd potentialen för lägre underhåll.


Dte är så enkelt att glömma bort att en plasmaboll inte är rumstemperatur när man håller på med material beräkningar. Och att spelreglerna förändrar sig drastiskt mellan de olika användningsfallen. Och det man tar för självklart är inte så självklart längre. För den som är intresserad så kan följande vara lite underlag om man vill odla sin asperger; https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi ... 016245.pdf Vill påpeka att jag bara skummat den själv, det är 257 sidor, och jag kan inte påstå att jag förstod allt finlir där...

Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 11 jan 2019 21:15
av Baretta
A8526590-80BB-4B83-A96F-F20E3820CCBF.jpeg

Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 12 jan 2019 11:19
av Svenssons
Baretta skrev:
A8526590-80BB-4B83-A96F-F20E3820CCBF.jpeg

Kan ju bara hålla med om att den liknar en viss känd månraket...

Bild

Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 12 jan 2019 12:52
av LarsL
Men det här med dörren 10-20 meter upp i luften är det så smart. Nog för att det blir ett ”gigant leap for man... “ men det känns extremt trassligt.

Det andra är säkerheten... hur ser apportsystemet ut om något händer under uppskjutningen?

Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 12 jan 2019 14:25
av boreno
Svenssons skrev:Bild


Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)

Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 12 jan 2019 19:09
av Svenssons
boreno skrev:
Svenssons skrev:Bild


Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)

På jorden lär det ju finnas plattform för att gå ombord. På Mars lär man nog få åka hiss eller liknande i början innan plattform byggs även där.


Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 12 jan 2019 19:26
av TeslaTissel
boreno skrev:
Svenssons skrev:Bild


Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)



Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?

Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?

Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!

Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 12 jan 2019 19:28
av LarsL
De skickar ut en stor hoppborg?

Re: Starship/superheavy nyheter

InläggPostat: 12 jan 2019 19:37
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:
boreno skrev:
Svenssons skrev:Bild


Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)



Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?

Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?

Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!


Kolla bfr på Youtube så ser du precis hur det går till. Torn med hiss upp...