Chicken Race

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Chicken Race

Inlägg av Bod »

Igår skulle, som jag förstår det, både Space X och Blue Origin skicka upp var sin raket. Space X med satelliten GPSIII SV01. Blue Origin har tagit bort infot om sin satellit,

Båda skulle skicka upp dem strax efter 15 vår tid. Jag hade båda sändningarna i var sitt webbfönster. Båda fick problem och skulle göra ett nytt försök idag. Blue Origin startade aldrig sin sändning.

När jag tittade för några timmar sedan, hade båda skjutit sin uppskjutning till på fredag. Pågår något spel där ingen vill vara först?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Chicken Race

Inlägg av Svenssons »

SpaceX uppskjutning är väl för denna:

https://everydayastronaut.com/prelaunch ... -gps-3-01/

Blue Origin hittar jag inte mycket om och den verkar inte längre vara planerad till något datum:
https://everydayastronaut.com/prelaunch-previews/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Chicken Race

Inlägg av Henrik Torphammar »

Blue Origin skickar inte upp satelliter. Dom provar sin sub orbital raket för tillfället. Turistflygningar 100km rakt upp och sedan ner i fallskärm igen. Motsvarande Virgin Galactics turistflygningar. Dom är dessutom generellt ganska tysta om vad dom gör och när.

Lite om BO här,
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Chicken Race

Inlägg av Bod »

Tittade just på Blue Origins uppskjutning av deras nya raket. Allt gick bra men det känns lite blekt när jämför med SpaceX sändningar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar