Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Kolla test flygningarna så ser du hur det kommer se ut ungefär när skeppet går in i den tjocka atmosfären.
Ja, det fattas ännu på några ställen. Men det verkar som att de plockar ditt dem under tiden medan de flyttar farkosten. Antar att lyft och flytt är vindkänsliga men det är det inte att sätta ”kakelplattor”. Just vid gångjärnen verkar det vara en speciell form på plattorna så det kanske dröjer på grund av tillverkningen av dem.
Tänk på att Starship är gjort av rostfritt stål så det tål mer än dubbla temperaturen emot Rymdfärjan som var gjord av aluminium.
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.
Räknade med att gubbarna på skylift ät 180cm cirka... skyliften är ju pytte när man ser raketen till höger sedan
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.
Räknade med att gubbarna på skylift ät 180cm cirka... skyliften är ju pytte när man ser raketen till höger sedan
Jag fick en liten insikt när jag såg byggställningen upp till launchpadden… bara den är en bra bit upp i luften.
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Ett rymdskepp kan ju styra i rymdens vakuum, klart det skulle kunna vända innan friktionen.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Kolla test flygningarna så ser du hur det kommer se ut ungefär när skeppet går in i den tjocka atmosfären.
Ja, det fattas ännu på några ställen. Men det verkar som att de plockar ditt dem under tiden medan de flyttar farkosten. Antar att lyft och flytt är vindkänsliga men det är det inte att sätta ”kakelplattor”. Just vid gångjärnen verkar det vara en speciell form på plattorna så det kanske dröjer på grund av tillverkningen av dem.
Tänk på att Starship är gjort av rostfritt stål så det tål mer än dubbla temperaturen emot Rymdfärjan som var gjord av aluminium.
Kompå att man kan analysera bilder från tidigare space shuttles, där man dragit upp skölden lite extra i fronten, men som du skriver så kanske starship prototypen inte är superkänslig, hittade en bild på en shuttle
Edit: "Musk wrote that Starship and its Super Heavy booster also still need at least "4 significant items" before they'd be ready to fly. Those include final heat shield tiles for Starship, thermal protection for the Super Heavy's engines, more ground system propellant storage tanks and a quick disconnect arm for Starship, likely attached to the pad's gantry tower."
Ja, lite roligt. Tim frågar hur ska de ska se var läckan är, Elon funderar. Sen säger han vi sätter värmekameror inne i tanken. Funderar lite till… nej det räcker ju med vanliga kameror, eftersom värmen är så stark att den kommer ge synligt ljus.