intressekoll: Mars Society Sweden

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MagdalenaP
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 dec 2020 10:54
Ort: Varberg

intressekoll: Mars Society Sweden

Inlägg av MagdalenaP »

Hejsan,

jag håller på med att starta en svensk bransch av Mars Society (https://www.marssociety.org/) och tänkte starta en intressekoll här.

The Mars Society grundades 1998 (alltså en stund innan SpaceX ;-) ) i UK men är idag verksam jorden runt. De håller mest på med public outreach, alltså offentlighetsarbete för att fler ska begeistras av Marsbosättning samt samlar både experter och vanliga dödliga med Marsintresse. Det drivs även en simulator på livet på Mars, Mars Desert Research Station (MDRS) samt det ordnas bl.an. konferenser i USA och Europa; det fanns även en Mars City design challenge i samarbete med SpaceX.

Vad de lokala grupperna håller på med får man mest själv avgöra så idéer är alltid välkomna. Andra grupper har ordnat allt från föreläsningar, rover challenges till konferenser.

Man kan vara med som vanlig medlem eller aktivt medarbetar i gruppen.

Räck gärna på handen här i tråden om ni ha lust att vara med.
Användarvisningsbild
MagdalenaP
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 dec 2020 10:54
Ort: Varberg

Re: intressekoll: Mars Society Sweden

Inlägg av MagdalenaP »

Varmt välkommen till Mars Society Sweden's inaugural webinar, den 18:e februari kl 21

Info och biljetter finns här:

https://www.eventbrite.se/e/mars-societ ... 6269528829

Följ oss även på Facebook

https://www.facebook.com/Mars-Society-S ... 8418505596
invite header.png
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: intressekoll: Mars Society Sweden

Inlägg av Fossilfritt »

Fortsätt gärna att posta uppdateringar om mars society här, har letat efter "vanliga" rymdnördar ett tag, försökt gräva lite i uppbyggnaden av svenska rymdstyrelsen men verkar attrahera många forskare och ansökningar om finansiering till olika typer av rymdrelaterade projekt. Söker efter mer öppensinnande nätverk där man bl a kan diskutera vilka planeter som bör fokuseras på framöver om vi ska hitta spännande saker vi inte sett tidigare...
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: intressekoll: Mars Society Sweden

Inlägg av Bonden Roger »

Fossilfritt skrev:
Fortsätt gärna att posta uppdateringar om mars society här, har letat efter "vanliga" rymdnördar ett tag, försökt gräva lite i uppbyggnaden av svenska rymdstyrelsen men verkar attrahera många forskare och ansökningar om finansiering till olika typer av rymdrelaterade projekt. Söker efter mer öppensinnande nätverk där man bl a kan diskutera vilka planeter som bör fokuseras på framöver om vi ska hitta spännande saker vi inte sett tidigare...
Vad är det du söker ? Dåtid, nutid, framtid ? Hade tänkt att ta mig till Esrange när (om) pandemin är över.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: intressekoll: Mars Society Sweden

Inlägg av Bod »

Blir det en resa till Esrange hänger jag gärna på.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: intressekoll: Mars Society Sweden

Inlägg av Fossilfritt »

Jag tänker mig ett mötesforum IRL eller mötensavstämningar virtuellt kanske är lättare att få igång av praktiska skäl. Jo att spåna om vår generation kommer uppleva etablerad månturism eller att mars under vår tid hinner förberedas med infrastruktur för att människor ska kunna ta enkelresor till mars... kanske kan man räta ut ett o annat om vi tar en nördresa till esrange. Finns det redan sådana nätverk aktiva, där man kan stämma av möjliga milstolpar för rymdresor? Den japanska entreprenören som finansierar och tar med sig (var det 8 Pers? som ger honom tillräckligt bra skäl) på första rundturen runt månen med starship?
Skriv svar