Starlink Reservation

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
I norra Sverige behövs det definitivt. Stora områden är fortfarande utan mobiltäckning.
Ja men då är det ju smidigare att sätta upp en basstation för mobilnätet uppkopplas mot starlink på dessa platser Med sol/vind och lagring behövs ju inte ens nätanslutning. Mobiltelefoner blir ju även smidigare att använda.
Om jag fattat rätt så behövs det en antenn stor som en pizzakartong för att koppla upp mot starlink.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Starlink Reservation

Inlägg av EnTraktor »

Fredrik j skrev:
Internet till havs finns väl redan via satellit sedan tidigare?
Trodde poängen med starlink var att erbjuda internet till glesbefolkade u-länder?
I Sverige behövs det väl inte när 5g är i drift? Möjligen kan man ju tänka sig basstationer uppkopplade mot starlink om ingen annan möjlighet finns.
Starlink är typ 10.000 gånger snabbare och 1.000 gånger billigare än dagens satellitlösningar. Starlink är en direkt konkurrent till 4G/5G så jag ser inte riktigt hur en Telia eller Tele2 ska kunna koppla upp sig på Starlink. 4G/5G är billigare så har man det använder man det. Starlink är dyrare så saknar man 4G/5G väljer man Starlink. Den enorma fördelen med Starlink är täckningen, för dom kommer täcka 100% om man befinner sig söder om en viss breddgrad där gränsen hela tiden flyttas uppåt. Idag är gränsen nånstans vid Danmark/Skåne och nästa år borde hela Sverige vara täckt.
Livekarta: https://satellitemap.space/
Varför Starlink inte erbjuder att man kan flytta på sig med sin mottagare är idag okänt. Kanske bara en tillfällig begränsning under tiden dom trimmar in tekniken. Förhoppningsvis öppnas detta upp så småningom.
Själv kommer jag använda Starlink som backup till min fiber. Har adress i Spanien och har fått ett leveransdatum i sommar så då ska jag ge mig på att börja testa vad som händer när jag flyttar runt antennen i Europa.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Fredrik j »

EnTraktor skrev:
Fredrik j skrev:
Internet till havs finns väl redan via satellit sedan tidigare?
Trodde poängen med starlink var att erbjuda internet till glesbefolkade u-länder?
I Sverige behövs det väl inte när 5g är i drift? Möjligen kan man ju tänka sig basstationer uppkopplade mot starlink om ingen annan möjlighet finns.
Starlink är typ 10.000 gånger snabbare och 1.000 gånger billigare än dagens satellitlösningar. Starlink är en direkt konkurrent till 4G/5G så jag ser inte riktigt hur en Telia eller Tele2 ska kunna koppla upp sig på Starlink. 4G/5G är billigare så har man det använder man det. Starlink är dyrare så saknar man 4G/5G väljer man Starlink. Den enorma fördelen med Starlink är täckningen, för dom kommer täcka 100% om man befinner sig söder om en viss breddgrad där gränsen hela tiden flyttas uppåt. Idag är gränsen nånstans vid Danmark/Skåne och nästa år borde hela Sverige vara täckt.
Livekarta: https://satellitemap.space/
Varför Starlink inte erbjuder att man kan flytta på sig med sin mottagare är idag okänt. Kanske bara en tillfällig begränsning under tiden dom trimmar in tekniken. Förhoppningsvis öppnas detta upp så småningom.
Själv kommer jag använda Starlink som backup till min fiber. Har adress i Spanien och har fått ett leveransdatum i sommar så då ska jag ge mig på att börja testa vad som händer när jag flyttar runt antennen i Europa.

Med tanke på elons uttalande kan man ju tänka sig att han vill erbjuda lösningen till kommersiella bolag.
Jag tror man missuppfattat om man tror att han vill konkurrera ut allt och alla. Jag tror han vill göra enklare att få bra täckning överallt.
Om starlink möjliggör en snabbare och större utbyggnad av 4g/5g är det ju positivt för alla. Särskilt för fordon som behöver vara uppkopplade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Starlink Reservation

Inlägg av mati »

Det hade ju varit jättesmidigt om man hade kunnat sätta en sådan "pizzakartong" uppe på husvagnen. Idag är vi lite begränsade i vårt resande eftersom min kära sambo inte vill vara utan internet. Och mobiltäckningen i Sverige är ju lite sådär på många ställen när man vill campa i naturen.
Men även här hemma hade det varit bra med lite alternativ till 3G-nätet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Starlink Reservation

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Det hade ju varit jättesmidigt om man hade kunnat sätta en sådan "pizzakartong" uppe på husvagnen. Idag är vi lite begränsade i vårt resande eftersom min kära sambo inte vill vara utan internet. Och mobiltäckningen i Sverige är ju lite sådär på många ställen när man vill campa i naturen.
Men även här hemma hade det varit bra med lite alternativ till 3G-nätet.
Ja tror de blir möjligt i framtiden, de är bara nu de begränsar hur man får flytta antennen. Dock tror jag tekniken inte klarar rörelse, dvs du kan inte använda starlink när du kör. Men detta är bara kvalificerade gissningar.

Men som du säger är ju perfekt för camping, tänk dock på att den drar run 100 watt om jag minns rätt så de är bra med tillgång till el.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Starlink Reservation

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Men som du säger är ju perfekt för camping, tänk dock på att den drar run 100 watt om jag minns rätt så de är bra med tillgång till el.
Tur att man har elbil då. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Fredrik j »

Jag är väl kanske lite för optimistisk när det gäller 5g och det kommer ju säkert finnas gott om platser som inte har tillräcklig täckning inte heller i framtiden men jag tror det är fel att anta att det är dagens mobiltäckning som gäller den dagen starlink är i drift. Det byggs ju ut hela tiden. För ett par år sedan kunden man glömma mobilen hemma när vi jagade älg. Så fort vi rullade ur Boden försvann all täckning. Sen några år nu har vi full täckning och kan se på streamad tv i mobilen. Även här hemma har det byggts ut märkte jag när fibern gick ner i höstas och jag fick dela hotspot på telefonen under en dag. Fungerade förvånansvärt bra.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Starlink Reservation

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Jag är väl kanske lite för optimistisk när det gäller 5g och det kommer ju säkert finnas gott om platser som inte har tillräcklig täckning inte heller i framtiden men jag tror det är fel att anta att det är dagens mobiltäckning som gäller den dagen starlink är i drift. Det byggs ju ut hela tiden. För ett par år sedan kunden man glömma mobilen hemma när vi jagade älg. Så fort vi rullade ur Boden försvann all täckning. Sen några år nu har vi full täckning och kan se på streamad tv i mobilen. Även här hemma har det byggts ut märkte jag när fibern gick ner i höstas och jag fick dela hotspot på telefonen under en dag. Fungerade förvånansvärt bra.
Kanske lite ot men kan ju säga att när fibern gick ner här i byn för typ alla så var de där 4g inte mycket att ha.. Alla jobbade ju hemma så alla gick över till mobil data. Jag fick åka till föräldrarna i grannbyn och jobbade därifrån.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
Jag är väl kanske lite för optimistisk när det gäller 5g och det kommer ju säkert finnas gott om platser som inte har tillräcklig täckning inte heller i framtiden men jag tror det är fel att anta att det är dagens mobiltäckning som gäller den dagen starlink är i drift. Det byggs ju ut hela tiden. För ett par år sedan kunden man glömma mobilen hemma när vi jagade älg. Så fort vi rullade ur Boden försvann all täckning. Sen några år nu har vi full täckning och kan se på streamad tv i mobilen. Även här hemma har det byggts ut märkte jag när fibern gick ner i höstas och jag fick dela hotspot på telefonen under en dag. Fungerade förvånansvärt bra.
Kanske lite ot men kan ju säga att när fibern gick ner här i byn för typ alla så var de där 4g inte mycket att ha.. Alla jobbade ju hemma så alla gick över till mobil data. Jag fick åka till föräldrarna i grannbyn och jobbade därifrån.
Verkligen inte ot i en tråd om starlink tycker jag.
Men i grannbyn finns det mobiltäckning. Varför skulle det inte också kunna finnas hemma hos dig när 5g byggs ut?
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Starlink Reservation

Inlägg av clecab »

Själv så planerar jag att kunna jobba ifrån skärgården. I en vik lite längre ut och en klippa mellan mig och 4G nätet (5G når inte dit och kommer aldrig göra det) så kommer StarLink fungera perfekt.

Hoppas att abonnemangen kommer utan långa inlåsningstider. Våran sommar är ju så kort.

Undrar bara hur stor en Cell är? Vad tror ni? Eller är det någon som han någon fakta?
10x10 Mil eller mer? Med tanke på deras höjd Så borde inte vinkeln bli alltför stor.

Gissar att man får "sin" lob ifrån satellitantennen riktad mot sig så befinner man sig någon annanstans så funderar det inte. Att mäta upp och räkna om positioner för alla användare är väl görbart men då blir det nog mycket knöligare med "roming" mm mellan satelliterna.
Mycket enklare med fasta punkter på marken och rörliga satelliter. Rör sig båda blir det svårare att hålla koll på allt.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Starlink Reservation

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Jag är väl kanske lite för optimistisk när det gäller 5g och det kommer ju säkert finnas gott om platser som inte har tillräcklig täckning inte heller i framtiden men jag tror det är fel att anta att det är dagens mobiltäckning som gäller den dagen starlink är i drift. Det byggs ju ut hela tiden.
...
Nja, jag är tveksam. Hos oss har mobiltäckningen snarare blivit sämre. Det kan delvis ha att göra med att mobilerna har sämre antenner än förr, men jag fick byta operatör flera gånger eftersom täckningen gradvis har blivit sämre för de operatörerna jag haft. Oklart varför. Nu har det varit hyfsat stabilt de senaste åren. Men någon utbyggnad eller förbättring kan det verkligen inte vara tal om. Det är 3g som funkar bäst med hastigheter runt 10-20Mbit när det går bra. Det funkar alltså. 4g är däremot totalt obefintligt. Någon enstaka Mbit kan man få, men inte så att det går att använda.
Jag har ändå tur. Det finns grannar som måste stå i trädgården om de vill prata i mobilen. Och då är detta inte direkt glesbygd där jag bor. Jag tror ärligt talat inte att vi någonsin kommer få 5g här. Vi har som sagt inte ens fått 4g, varför skulle någon operatör plötsligt besvära sig med att sätta upp 5g-master?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Jag är väl kanske lite för optimistisk när det gäller 5g och det kommer ju säkert finnas gott om platser som inte har tillräcklig täckning inte heller i framtiden men jag tror det är fel att anta att det är dagens mobiltäckning som gäller den dagen starlink är i drift. Det byggs ju ut hela tiden.
...
Nja, jag är tveksam. Hos oss har mobiltäckningen snarare blivit sämre. Det kan delvis ha att göra med att mobilerna har sämre antenner än förr, men jag fick byta operatör flera gånger eftersom täckningen gradvis har blivit sämre för de operatörerna jag haft. Oklart varför. Nu har det varit hyfsat stabilt de senaste åren. Men någon utbyggnad eller förbättring kan det verkligen inte vara tal om. Det är 3g som funkar bäst med hastigheter runt 10-20Mbit när det går bra. Det funkar alltså. 4g är däremot totalt obefintligt. Någon enstaka Mbit kan man få, men inte så att det går att använda.
Jag har ändå tur. Det finns grannar som måste stå i trädgården om de vill prata i mobilen. Och då är detta inte direkt glesbygd där jag bor. Jag tror ärligt talat inte att vi någonsin kommer få 5g här. Vi har som sagt inte ens fått 4g, varför skulle någon operatör plötsligt besvära sig med att sätta upp 5g-master?
Lite märkligt är det ju precis som du säger. Götene är ju inte precis någon glesbygd och närheten till E20 borde ju borga för behov av bra täckning.

Vi hade ju tidigare dålig mobiltäckning längs med E45 mot Göteborg med ganska många svarta fläckar. Sen några år är det märkbart bättre och mobiltäckning har nu blivit en ickefråga.
Minns när jag fick ha flera abonnemang för att klara hela behovet.

Så du tror man gett upp mobiltäckningen i Götene? Tycker det låter som en lågt hängande frukt att få till det där på skaraslätten...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Starlink Reservation

Inlägg av mati »

Utmed E20 är täckningen nog bra. Och det är inte så att det inte finns några master heller. Jag ser till och med en mast härifrån. Men troligen är den riktad just mot E20 och samhället och vi bor "bakom" masten.
En sak som har gjort att täckningen blivit sämre är att man har stängt många spannmålsanläggningar. Deras höga betongsilos var tidigare ett bra ställe att ha mobilmaster på. När silon i Götene försvann så försvann också täckningen hos oss. Det sattes förvisso upp en annan mast någon annanstans, men den står just någon annanstans och är inte till någon nytta för oss.
Sen är "slätten" här inte så platt faktiskt. Jag bor mer inåt landet och här är det ganska kuperat. Det är också anledningen till att vissa har bra täckning medan andra inte har någon täckning alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Remuz »

Rent teoretiskt är masten för 5G mycket mindre, billigare och mer effektsnål så man ska kunna ploppa ut dom en mas. Men om det är så det blir i praktiken återstår såklart att se
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Starlink Reservation

Inlägg av bjornnilsson »

Inte förvånad om det stämmer att man i alla fall till en början blir låst till ett specifikt geografiskt område. Jag har en bakgrund ifrån ett stort svenskt telekomföretag och minns hur komplicerat det var med detta som kallades för cellplanering, dvs var och hur man ställer mobilmasterna för att ge bästa täckning och möjlighet till att växla mellan masterna vid förflyttning utan att systemet crashar. Exempelvis så var mobil-infrastrukturen byggd för användning på marken - flög man över masterna och pratade i telefon kunde man slå ut allt enligt instruktören som höll i den telekomkurs där jag deltog. För 20 år sedan så sades det vidare att de som var ”cellplanerare” tjänade multum. Att få roaming att fungera på vilken utrustning som helst är helt enkelt väldigt svårt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Svenssons »

Ja, vi får inte glömma att satelliterna även ska kommunicera med knutpunkter på Jorden för Internet-trafiken. De lär garanterat släppa på nya kunder baserade på känd plats för var trafiken kommer vara och hur deras utbyggnad ser ut. Om en 5 -10 år kanske det ser annorlunda ut dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Starlink Reservation

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
Jag är väl kanske lite för optimistisk när det gäller 5g och det kommer ju säkert finnas gott om platser som inte har tillräcklig täckning inte heller i framtiden men jag tror det är fel att anta att det är dagens mobiltäckning som gäller den dagen starlink är i drift. Det byggs ju ut hela tiden. För ett par år sedan kunden man glömma mobilen hemma när vi jagade älg. Så fort vi rullade ur Boden försvann all täckning. Sen några år nu har vi full täckning och kan se på streamad tv i mobilen. Även här hemma har det byggts ut märkte jag när fibern gick ner i höstas och jag fick dela hotspot på telefonen under en dag. Fungerade förvånansvärt bra.
Kanske lite ot men kan ju säga att när fibern gick ner här i byn för typ alla så var de där 4g inte mycket att ha.. Alla jobbade ju hemma så alla gick över till mobil data. Jag fick åka till föräldrarna i grannbyn och jobbade därifrån.
Verkligen inte ot i en tråd om starlink tycker jag.
Men i grannbyn finns det mobiltäckning. Varför skulle det inte också kunna finnas hemma hos dig när 5g byggs ut?
Problemet i detta fallet var inte täckning utan att kapaciteten helt enkelt tog slut i byn. Men de enstaka master som finns så räcker de inte till när alla ska använda mobil nätet samtidigt. Dvs detta var ett special fall. I föräldrarnas by var ju fibernätet uppe dvs allt var under normala förhållanden och då funkar både mobilnät och fiber att jobba över. Detta var varför jag tyckte de var ot.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Hammar »

Glöm inte att starlink för just nu fungerar genom att studsa trafiken via satelliten. Satelliten måste både kunna se dig och en basstation samtidigt för att det skall fungera.
Satelliterna som går i bana över polerna har laser kommunikationen, men det är ju bara 10 satelliter uppskjutna av dessa ännu.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Starlink Reservation

Inlägg av clecab »

Nu har Starlink ansökt om att testa mobila terminaler hos USAs motsvarighet till PTS.
Tänkt för båtar, flygplan och lastbilar enligt ansökan.

Upp med antennen på båten...
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Starlink Reservation

Inlägg av fmm1000 »

Er der nogen i Sverige, som har fået Starlink.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Bjelke »

fmm1000 skrev:
Er der nogen i Sverige, som har fået Starlink.
Knappast, det finns inga satelliter över Sverige än förutom vid sporadiska tillfällen när dom
grupperar sig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Elof »

Har länge funderat på en grej:
Telekommunikationsteknik utvecklas ju rätt snabbt, hårdvaruprestandan ökar rejält på 10 år. Blir då inte telekommunikationsatellter snabbt omoderna och inaktuella? Blir det inte snart ”fulltbelagt” och för långsamt i gamla satelliter? Det är ju rejält besvärligt att uppdatera hårdvaran i dem.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Hammar »

Elof skrev:
Har länge funderat på en grej:
Telekommunikationsteknik utvecklas ju rätt snabbt, hårdvaruprestandan ökar rätt rejält på 10 år. Blir inte telekommunikationsatellter omoderna och inaktuella rätt snabbt? Blir det inte snabbt ”fulltbelagt” och för långsamt i gamla satelliter? Det är ju rejält besvärligt att uppdatera hårdvaran i dem.
Starlink satelliterna förväntas ha en livslängd på ca 5år.
Vanliga kommunikationssatelliter har väl en livslängd runt 15 år har jag för mig. Bränsle väger ju, så det blir än avvägning livslängd mot bränsle, när man planerar.
Solcellerna blir mindre effektiva med åren, så tv satelliterna brukar sända många "kanaler"/transpondrar när de är nya, men något färre efter ett par år.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Starlink Reservation

Inlägg av NiklasTesla »

Hammar skrev:
Elof skrev:
Har länge funderat på en grej:
Telekommunikationsteknik utvecklas ju rätt snabbt, hårdvaruprestandan ökar rätt rejält på 10 år. Blir inte telekommunikationsatellter omoderna och inaktuella rätt snabbt? Blir det inte snabbt ”fulltbelagt” och för långsamt i gamla satelliter? Det är ju rejält besvärligt att uppdatera hårdvaran i dem.
Starlink satelliterna förväntas ha en livslängd på ca 5år.
Vanliga kommunikationssatelliter har väl en livslängd runt 15 år har jag för mig. Bränsle väger ju, så det blir än avvägning livslängd mot bränsle, när man planerar.
Solcellerna blir mindre effektiva med åren, så tv satelliterna brukar sända många "kanaler"/transpondrar när de är nya, men något färre efter ett par år.
Beklagar men vi måste börja tänka hållbart och återvinning:





Vi kan inte bara skicka upp massa saker i omloppsbana samt slit och släng... MVH
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Starlink Reservation

Inlägg av Elof »

Hammar skrev:
Starlink satelliterna förväntas ha en livslängd på ca 5år.
Vanliga kommunikationssatelliter har väl en livslängd runt 15 år har jag för mig. Bränsle väger ju, så det blir än avvägning livslängd mot bränsle, när man planerar.
Solcellerna blir mindre effektiva med åren, så tv satelliterna brukar sända många "kanaler"/transpondrar när de är nya, men något färre efter ett par år.
Intressant! Det var värre än jag anade. Visste inte att de krävde bränsle när de väl var på plats i sin omloppsbana.
Skriv svar