Privat rymdresa

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

11/7-21: Virgin Galactic, Sir Richard Bransson + 3 anställda + 2 piloter: 100 km
20/7-21: Blue Origion, Jeff Bezos + Mark (broder) + Wally Funk (82 år) + såld plats (budgivning/28 miljoner dollar): 100 km
15/9-21: SpaceX (Inspiration4): Jared Isaacman (tror att han har betalat hela flighten) + Sian Proctor + Hayley Arceneaux + Christopher Sembroski : 3 dygn i omloppsbana (med en "glaskupol" istället för dockningsadapter)
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Privat rymdresa

Inlägg av FredrikR »

Brutala summor för en så kort flygning med Blue Origion och Virgin.
Hittade någon summa på 55 miljoner USD vardera för flygningen med SpaceX. Känns ju som mer för pengarna.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Privat rymdresa

Inlägg av HelectriC »

Verkligen miljövänligt att skicka upp en hel jäkla raket för att en handfull skojare ska få se jordens krökning. Känns som de är helt i tiden för hur man ska tänka (facepalm)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Jordad »

HelectriC skrev:
Verkligen miljövänligt att skicka upp en hel jäkla raket för att en handfull skojare ska få se jordens krökning. Känns som de är helt i tiden för hur man ska tänka (facepalm)
Ja facepalm.

Everyday astronaut gjorde en bra video om det för några år sedan. Miljöpåverkan skilde mycket mellan olika bränslen och i vissa fall var den faktiskt inte särskilt stor. Men det var riktigt snårigt att bedöma, tex kunde vattenånga vara oerhört skadligt beroende på vilken höjd utsläppet skedde. Tror att det är den här videon:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Remuz »

Dom pengarna går väl också till utvecklingen. Borde vara grymt bra att få in privata pengar i rymdindustrin som (killgissar) historiskt drivits mest av anslag
P85D svart/svart med gratis SuC
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Privat rymdresa

Inlägg av TomParkering »

HelectriC skrev:
Verkligen miljövänligt att skicka upp en hel jäkla raket för att en handfull skojare ska få se jordens krökning. Känns som de är helt i tiden för hur man ska tänka (facepalm)
Såg en dokumentär för några år sen som nämnde att ett enda dygns kommersiella flygningar med vanliga flygplan i världen är mer miljöförstörande och förbrukar mer bränsle etc än all världens rymduppskjutningar tillsammans under 60 år orsakat.

Vet inte hur dom kom fram till det men det sätter ju ett visst perspektiv på det hela.

Tror everydayastronaut hade en video för något år sen också som visade att en raketuppskjutning givetvis använder mer bränsle än en jumbojet men det var förvånansvärt lite mer. Hade någon frågat mig hade jag gissat på 100 gånger så mycket men det var bra mycket mindre än det.

Visst det är oerhört mycket färre människor som rest, men den tekniska utvecklingen som kommit ur rymdindustrin har inneburit förbättringar som är oerhört positiva för världen, inklusive miljön.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Privat rymdresa

Inlägg av LarsL »

Ja, frågan är om det inte är mer förorenande och mer dubbel moral att Elon Musk flyger med eget plan härs och tvärs över världen.

Edit: Elon var bara ett exempel. Han fick stå som bild för förmögna människor och vilka dumheter de hittar på.

Per krona är kanske inte en rymdresa det dummaste de kan göra?
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

11/7-21: Virgin Galactic, Sir Richard Bransson + 3 anställda + 2 piloter: 85 Km : Check
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Privat rymdresa

Inlägg av TiborBlomhall »

Kunde de inte ha stoppat i lite mer bränsle och verkligen kommit ovanför Karman-linjen? Nu är det onekligen lite bäscht. Upp... men iinte riktigt riktigt. Nu får man dra valser om olika definitioner och ingen fast gräns å allt. 15% extra höjd så är det inget snack, liksom. Nu kan Bezos ändå hävda han blev först om han kommer 100km om nio dagar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Jordad »

Elon önskade lycka till imorse. Jag undrar mest var han har gjort av sina strumpor och skor? :)
Screenshot_20210711-202632.png
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:
Elon önskade lycka till imorse. Jag undrar mest var han har gjort av sina strumpor och skor? :)
Screenshot_20210711-202632.png
Själv undrar jag varför Branson har skor på sig inomhus i vad som verkar vara en villa eller lägenhet? Själv hade jag också valt barfota.

(Vet att det är en amerikansk grej med skor inomhus...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Privat rymdresa

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Jordad skrev:
Elon önskade lycka till imorse. Jag undrar mest var han har gjort av sina strumpor och skor? :)
Screenshot_20210711-202632.png
Själv undrar jag varför Branson har skor på sig inomhus i vad som verkar vara en villa eller lägenhet? Själv hade jag också valt barfota.

(Vet att det är en amerikansk grej med skor inomhus...)
Är väl normalt i många länder med skor på, som typ USA.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Vasp »

angående om de kommer upp i rymden eller inte räknade Theodore von Kármán ut att gränsen är 83,8 km.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Privat rymdresa

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Verkligen miljövänligt att skicka upp en hel jäkla raket för att en handfull skojare ska få se jordens krökning. Känns som de är helt i tiden för hur man ska tänka (facepalm)
För mig har de här rika snubbarna tagit ordet kukmätning till en helt annan nivå. För 50-60 år sedan var det rymdkapplöping mellan de två största nationera på jorden. Nu är det mellan två gubbar. Snacka om att nånting har ballat ur fullständigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Kunde de inte ha stoppat i lite mer bränsle och verkligen kommit ovanför Karman-linjen? Nu är det onekligen lite bäscht. Upp... men iinte riktigt riktigt. Nu får man dra valser om olika definitioner och ingen fast gräns å allt. 15% extra höjd så är det inget snack, liksom. Nu kan Bezos ändå hävda han blev först om han kommer 100km om nio dagar.
Precis 97,75 km (+15%) då hade det inte varit något snack :)

Kunde inte låta bli
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Privat rymdresa

Inlägg av d3marcus »

Jordad skrev:
HelectriC skrev:
Verkligen miljövänligt att skicka upp en hel jäkla raket för att en handfull skojare ska få se jordens krökning. Känns som de är helt i tiden för hur man ska tänka (facepalm)
Ja facepalm.

Everyday astronaut gjorde en bra video om det för några år sedan. Miljöpåverkan skilde mycket mellan olika bränslen och i vissa fall var den faktiskt inte särskilt stor. Men det var riktigt snårigt att bedöma, tex kunde vattenånga vara oerhört skadligt beroende på vilken höjd utsläppet skedde. Tror att det är den här videon:
Kan bara hålla med men inser att flera som hänger här är noll intresserade av klimatfrågan utan mer av att konsumera prylar. Kollade in den där elbilsträffen i Östersund som TCS promotade för någon vecka sedan. Vid anmälan fick man frågan om man önskade helikopterfärd och RIB-båtstur…
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Privat rymdresa

Inlägg av dd88 »

63D81448-AAAE-4ED8-B065-3627E09A3DDA.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

Undrar hur Elon ser ut om 20 år ?
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Kubi »

20210706_204131.jpg
Såhär?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
63D81448-AAAE-4ED8-B065-3627E09A3DDA.jpeg
Snubben till höger har tydligen ett företag vars mål är att skynda på omställningen till användning av förnyelsebar energi.

Människor är inte hungriga till följd av brist på mat utan pga att maten inte når fram. Klimatförändringar som idag leder till överdrivna temperaturer och torka i tex Afrikas horn leder till flyktingströmmar och oroligheter vilket i sin tur gör att maten inte alltid når fram. Ska man hjälpa mänskligheten så är klimatfrågan långt mycket viktigare än mängden producerad mat. Det finns mat så det räcker och problemet är snarare hur man producerar maten hållbart. Det är även så att långt fler människor i världen idag dör för att de äter för mycket än av hunger.

För att lösa den hungerproblematik som ännu finns kvar så handlar det framförallt om fredsbevarande åtgärder och fördelningspolitik. Jag tror inte någon av snubbarna på bilden är lämpliga för den uppgiften. Frågan är även hur mycket han som twittrar bidrar? Lätt att kritisera andra.

Snubben till vänster har tidigare mest fokuserat på flyg och kryssningar men senaste tiden har även han investerat mängder i lösningar på klimatkrisen. Alltid något.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Privat rymdresa

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Jordad skrev:
Elon önskade lycka till imorse. Jag undrar mest var han har gjort av sina strumpor och skor? :)
Screenshot_20210711-202632.png
Själv undrar jag varför Branson har skor på sig inomhus i vad som verkar vara en villa eller lägenhet? Själv hade jag också valt barfota.

(Vet att det är en amerikansk grej med skor inomhus...)
Är väl normalt i många länder med skor på, som typ USA.

Är väl normalt i de flesta länder till och med (och i vissa fiiiiinare kretsar i Sverige också för den delen)? Är ju egentligen inte konstigare än att man har skor inomhus på jobbet men nog är det skönare att vara barfota/i strumplästen inomhus? Har Birkenstock på jobbet. Men däremot har jag faktiskt _aldrig_ kortbyxor på jobbet. Där går gränsen. Jag har heller inte mjukisbyxor på jobbet. Eller träningskläder.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Vasp »

Hade varit kul om Virgin Galactic hade börjat flyga från Kiruna som det var planerat en gång i tiden.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Bonden Roger »

Vasp skrev:
Hade varit kul om Virgin Galactic hade börjat flyga från Kiruna som det var planerat en gång i tiden.
Har dom lagt ner det helt ? Har för mig att det var Kiruna och någonstans i Saudarabien.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Privat rymdresa

Inlägg av Vasp »

Tror att det är helt nerlagt. Spaceport Sweden som var det svenska företaget finns visserligen kvar men har varken anställda eller omsättning. Och nu ligger fokus mer på att skjuta upp satelliter från Kiruna.

Fast det är klart planerna kan ju kanske dammas av och skulle ju vara fördelaktigt att ha flera olika Spaceships som kan flyga från olika kontinenter så behöver inte alla kunder fara till USA.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... t-i-sanden
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Privat rymdresa

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Men däremot har jag faktiskt _aldrig_ kortbyxor på jobbet. Där går gränsen. Jag har heller inte mjukisbyxor på jobbet. Eller träningskläder.
Inte så trevligt med långbyxor i 30 graders värme. Där går min gräns. Det finns två alternativ, antingen så sitter man och svettas som en gnu hela dagen och får inte gjort ett dyft, eller så sitter man i shorts och får kanske lite mer gjort.
Nu jobbar jag ju alltid hemma numera, och här kan jag sitta i kalsonger om jag vill. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar