Så många frågor...

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Så många frågor...

Inlägg av StefL »

What could possibly go wrong liksom?
Egenodlad chili
Tacoparty innan hemfärd
Toaletten i kapseln trasig
:lol:
astro chili 2.jpg
Astronauter på ISS visar upp chilifrukter som odlats i omloppsbana. Nu när de ätit dem och ska resa hem är toaletterna i rymdkapseln trasiga. Foto: Nasa via AP/TT
Toaletten är trasig i den rymdkapsel som inom kort ska ta hem fyra astronauter från den internationella rymdstationen (ISS). Efter månader i omlopp runt vår planet kommer de således att få återvända iförda blöjor.

Det är inte optimalt, men rymdresor innebär många olika sorters utmaningar, konstaterar den amerikanska astronauten Megan McArthur.

– Det här är bara ännu en sådan vi ställs inför och får hantera under vårt uppdrag. Så vi är inte alltför oroliga, säger hon vid en presskonferens på länk i omloppsbana.

McArthur reser hem tillsammans med landsmannen Shane Kimbrough, fransmannen Thomas Pesquet och japanen Akihiko Hoshide. De sköts upp till rymdstationen i slutet av april och har under tiden där bland mycket annat odlat chilifrukter som de nyligen kunde skörda och äta i en rymdmässig tacomiddag.

Space X står för både dit- och hemresa.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.