Aktien SCTY

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien SCTY

Inlägg av taliz »

Hej!

SolarCity-aktien har ju minst sagt gått dåligt senaste året. Var nere och vände runt 15 USD och har på sistone toppat runt 35.
Med ett marknadsvärde runt 3 miljarder USD är bolaget värt ca en tiondel av Tesla.
Jag tror ju dock att det finns en enorm potential för bolaget. Jag sålde alla mina TSLA för några veckor sedan med god förtjänst och har nu gått in i SCTY istället.
Många artiklar verkar hålla med mig. MEN det finns också risker med de stora skulder bolaget dras med, samt att det inte direkt saknas konkurrenter i branschen.
Solarcity är dock störst i USA och man har också en affärsmodell som skiljer sig. Det är slutkonsumenten man riktar in sig på, inte elbolag och liknande som de flesta övriga.

Sedan finns ju en inte helt insignifikant valutarisk för oss svenskar. Dollarn är just nu stark, och SEK artificiellt försvagad. Förhållandet har börjar förändras och det skulle inte förvåna mig om dollarn börjar gå ner mot 7 SEK närmaste året.

Så, vad tror ni? Kan SCTY bli nästa TSLA på börsen och vara värt tiofaldigt om några år?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien SCTY

Inlägg av Daoops »

Har haft scty sedan dom introducerades som ju vart en bra deal men har försökt mig på att köpa och sälja under resans gång också som gått skitdåligt. Det är en sällan skådad volatil aktie, inte minst eftersom deras affärside är lite annorlunda. Dom är ju i praktiken ett kreditinstitut som råkar använda solen som säkerhet.

Hela solcellsindutrin har ju fått på foten med oljeprisraset. Enligt mig är det lite obefogat så solcellsaktier skulle kunna vara en bra grej att gå in i. Jag skulle nog spritt riskerna något och köpt lite fslr också eller nån annan större spelare.

Snart kommer ju priserna på batterier och paneler vara såpass bra att man bara önskat att man ägde fler aktier inom sektorn. Men man vet inte när det sker och huvuden kan rulla långt innan dess. Se Sun Edison eller dom där kineserna vad dom nu hette som kokade böckerna. Så satsa med förnuft tycker jag, och med tålamod.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien SCTY

Inlägg av taliz »

Ja precis. It's not the things you don't know that will ruin you. It's the things you know for sure that just aren't so.

Hursomhelst så har dom ju numera bytt strategi. Istället för att de själva tar ut lån så låter de investerare finansiera blockvis. Mycket klokt då det ju minimerar deras egen risk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: Aktien SCTY

Inlägg av Nusse »

Nu är den nere på $17. Jäklar vad ryckig den är. Kanske dags att köpa?
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien SCTY

Inlägg av Daoops »

Tror den är lite på dekis nu så lite farligt, sjukt svårt att träffa en exakt botten. Skulle väntat tills den är en darling på wallstreet igen tror jag. Köp några få isåfall.

Jag gillar ju personligen tunnfilmstekniken bättre, vet inte om det är tillverkningen som gör att solar city valde att köpa och bygga "vanliga" eller om det helt enkelt är verkningsgraden. Jag tycker det käns lite Elon att lägga ut tunnfilm på ett helt tak som följer tegelpannornas form och hela takets form. Visst, lite sämre verkningsgrad men billigare och snyggare och du kan täcka hela takets yta, och kanske väggar. Och bättre verkningsgrad i hög värme.
Verkar mest som att tunnfilm säljer till större installationer, det är något jag inte riktigt förstår (förutom verkningsgraden då, men det är ju inte så stor skillnad inräknat att du kan täcka en större yta till billigare pris). Någon som kan förklara?
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: Aktien SCTY

Inlägg av Nusse »

Jag köpte iaf 200 st. Vore trevligt om de står lite högre när det är dags att betala den reserverade mod 3 om 2? år.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien SCTY

Inlägg av Daoops »

Gött :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien SCTY

Inlägg av taliz »

Jag dumpade majoriteten av mina på 22,12.
Blev en ganska saftig förlust, men den risken hade jag räknat med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar