http://www.goodreads.com/quotes/697729- ... charactersvigge50 skrev:Fattade verkligen inte vad han menade men han kanske löste det?12man skrev:jamenvillejuattandraskulleroteradegråocksåX-Model skrev:Men 12man löste det ju direkt...vigge50 skrev:Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på
Batterier når magisk gräns
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Batterier når magisk gräns
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Batterier når magisk gräns
Min kommentar syftade till att man måste ladda flygplanet på bara någon timme utan att det brinner upp om det var otydligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Batterier når magisk gräns
Fast ska man tro Musk så är minst 99% av det man hör om batterier bullshit.vigge50 skrev:Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på
Re: Batterier når magisk gräns
Sant, och de hade jag också sagt om det var någon som sa att de hade tagit fram detta på ett universitet bara. Men de som gjorde att jag tog det mer seriöst är att de pratade om att börja producera storskaligt men så klart kan detta också vara ett av de 99% som bara är bullshit.LarsL skrev:Fast ska man tro Musk så är minst 99% av det man hör om batterier bullshit.vigge50 skrev:Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på
Re: Batterier når magisk gräns
BMW i3 med 28 kWh och upp till 20 mils räckvidd är väl magiskt? (+ Rex också 15 mil till och ingen ångest). Varför har inte andra tillverkare kolfiber i karossen? Tesla?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Batterier når magisk gräns
22 kWh i den gamla, 33 kWh i den nya, så inte 28. Och säkra källor säger mig att de där räckviddssiffrorna är tämligen påhittade. Vad gäller kolfiber så är det, om jag förstått det rätt, rätt komplext att jobba med.Swede1 skrev:BMW i3 med 28 kWh och upp till 20 mils räckvidd är väl magiskt? (+ Rex också 15 mil till och ingen ångest). Varför har inte andra tillverkare kolfiber i karossen? Tesla?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Batterier når magisk gräns
Kollegan har tidigare modellen med 22kWh. (Är det verkligen inte mer?!) Han kommer som bäst ca 16 mil på el, vilket är rätt okej.. Med REXen kommer han ytterligare ca 15 mil, fast han har bara kört upp ca 6l soppa de första 800 milen så exakt hur långt han kommer "på riktigt" vet han inte än.. Det finns alltid nån snabbladdare att stanna vid så man kan komma hem på batteri tycker han.
I vintras var det inte mer än 12 mil om han hade full värme på. Snålade han lite kom han nån mil till.
Det är lite i underkant... Verkligen behövligt att dom ökar på nya, men skulle kanske ha behövts en dubblering. Det är lite synd att ingen annan än Tesla har olika alternativ på storlek på batteri. Tror många skulle kunna tänka sig att betala extra för att få mer kWh... tillräckligt mycket för att tillverkarna skulle tjäna på det. Men det kanske är utrymme för batterierna det tar stopp vid.
I vintras var det inte mer än 12 mil om han hade full värme på. Snålade han lite kom han nån mil till.
Det är lite i underkant... Verkligen behövligt att dom ökar på nya, men skulle kanske ha behövts en dubblering. Det är lite synd att ingen annan än Tesla har olika alternativ på storlek på batteri. Tror många skulle kunna tänka sig att betala extra för att få mer kWh... tillräckligt mycket för att tillverkarna skulle tjäna på det. Men det kanske är utrymme för batterierna det tar stopp vid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batterier når magisk gräns
Vad var svaret då? Jag har inte fuskgooglat men kan tänka mig att det var när densiteten närmar sig bensin/diesel/etanol/apelsinjuice/gödsel/sumpgas ellervigge50 skrev:Enligt denna artikel så har ett företag i Nederländerna tagit fram ett batteri som ska ha en energitäthet på 400 Wh/kg.
Nu är min fråga till er, vad är specifikt med denna gränsen?
(Jag vet att det kan finns flera men det har till viss del med forumets ämne att göra och Googla helst inte, det är fusk)
http://insideevs.com/amprius-demonstrat ... -400-whkg/
nåt annat?
Annars är det skojigt när man använder ordet "magisk" som om det var en slags helig och slutlig gräns i många sammanhang (ofta det missbrukas sas)
Tänker tex på klockfrekvens som när den närmade sig 32MHz på processorerna och det var den "magiska" gränsen då det inte skulle gå att köra fortare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batterier når magisk gräns
Kolla på klippet jag har länkat några inlägg tidigare, den siffran har nämnts flera gångerBjelke skrev:Vad var svaret då? Jag har inte fuskgooglat men kan tänka mig att det var när densiteten närmar sig bensin/diesel/etanol/apelsinjuice/gödsel/sumpgas ellervigge50 skrev:Enligt denna artikel så har ett företag i Nederländerna tagit fram ett batteri som ska ha en energitäthet på 400 Wh/kg.
Nu är min fråga till er, vad är specifikt med denna gränsen?
(Jag vet att det kan finns flera men det har till viss del med forumets ämne att göra och Googla helst inte, det är fusk)
http://insideevs.com/amprius-demonstrat ... -400-whkg/
nåt annat?
Annars är det skojigt när man använder ordet "magisk" som om det var en slags helig och slutlig gräns i många sammanhang (ofta det missbrukas sas)
Tänker tex på klockfrekvens som när den närmade sig 32MHz på processorerna och det var den "magiska" gränsen då det inte skulle gå att köra fortare
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Batterier når magisk gräns
Intressant. Min far har en i3 REX och han säger att man ska räkna med ca 10-12 mil på el och max 10 till på bensin. Men då gäller det på långresor, dvs motorvägshastighet.joel80 skrev:Kollegan har tidigare modellen med 22kWh. (Är det verkligen inte mer?!) Han kommer som bäst ca 16 mil på el, vilket är rätt okej.. Med REXen kommer han ytterligare ca 15 mil, fast han har bara kört upp ca 6l soppa de första 800 milen så exakt hur långt han kommer "på riktigt" vet han inte än.. Det finns alltid nån snabbladdare att stanna vid så man kan komma hem på batteri tycker han.
I vintras var det inte mer än 12 mil om han hade full värme på. Snålade han lite kom han nån mil till.
Det är lite i underkant... Verkligen behövligt att dom ökar på nya, men skulle kanske ha behövts en dubblering. Det är lite synd att ingen annan än Tesla har olika alternativ på storlek på batteri. Tror många skulle kunna tänka sig att betala extra för att få mer kWh... tillräckligt mycket för att tillverkarna skulle tjäna på det. Men det kanske är utrymme för batterierna det tar stopp vid.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Batterier når magisk gräns
Danni,
med troligt cd som en lagårdsdörr på både leafen och i3'an så är förbrukningen grymt hastighetsberoende, gläd dig åt att din far har högre fart än joels kollega
med troligt cd som en lagårdsdörr på både leafen och i3'an så är förbrukningen grymt hastighetsberoende, gläd dig åt att din far har högre fart än joels kollega
ms 76132 "Eleamore"
Re: Batterier når magisk gräns
Och kolfiber är inte minst dyrt!danni skrev:22 kWh i den gamla, 33 kWh i den nya, så inte 28. Och säkra källor säger mig att de där räckviddssiffrorna är tämligen påhittade. Vad gäller kolfiber så är det, om jag förstått det rätt, rätt komplext att jobba med.Swede1 skrev:BMW i3 med 28 kWh och upp till 20 mils räckvidd är väl magiskt? (+ Rex också 15 mil till och ingen ångest). Varför har inte andra tillverkare kolfiber i karossen? Tesla?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Batterier når magisk gräns
Jag läste en artikel om just BMW och kolfiberkarosser. De har tydligen utvecklat en teknik som gör att det går relativt snabbt att tillverka och de har fått det hyfsat kostnadseffektivt också.
Re: Batterier når magisk gräns
Angående kostnad och komplexitet för BMWs kolfibersatsning kan man med fördel titta på denna:
Det handlar i korta drag om ett reverse engineering-case på i3an. Mannen i videon som drev projektet vill så klart sälja sin analys av bilen till så många som möjligt så visst blir det lite krängigt ibland. Men jag fann ändå filmen mycket intressant, och den har faktiskt en stor del i att jag föll för just i3an. Hursomhelst förklarar man bland annat hur man kan göra ett attraktivt business case av kolfiberanvändningen, och att tillverkningsprocessen inte alls är så komplicerad som man kan tro.
Det handlar i korta drag om ett reverse engineering-case på i3an. Mannen i videon som drev projektet vill så klart sälja sin analys av bilen till så många som möjligt så visst blir det lite krängigt ibland. Men jag fann ändå filmen mycket intressant, och den har faktiskt en stor del i att jag föll för just i3an. Hursomhelst förklarar man bland annat hur man kan göra ett attraktivt business case av kolfiberanvändningen, och att tillverkningsprocessen inte alls är så komplicerad som man kan tro.
Re: Batterier når magisk gräns
Är inte den ultimativa gränsen för Li-batterier given genom att en Li-atom kan bära en (rörlig) eletron i bästa fall? Antal Li-atomer i batteriet ger alltså den övre gränsen för maximal kapacitet. Detta gäller dock enbart Li-luft batterier, annars är förhållandet mycket sämre, eftersom man behöver nån annan metall också. Nåt sånt. Jag har inte gogglat, befinner mig således på okänd mark.Bjelke skrev:Vad var svaret då? Jag har inte fuskgooglat men kan tänka mig att det var när densiteten närmar sig bensin/diesel/etanol/apelsinjuice/gödsel/sumpgas eller
nåt annat?
Annars är det skojigt när man använder ordet "magisk" som om det var en slags helig och slutlig gräns i många sammanhang (ofta det missbrukas sas)
Tänker tex på klockfrekvens som när den närmade sig 32MHz på processorerna och det var den "magiska" gränsen då det inte skulle gå att köra fortare
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batterier når magisk gräns
Fast litium är en väldigt liten del av litiumbatteriets vikt och volym. Så att utnyttja litiumets förmåga optimalt, i sig själv, är nog inte ett bra mått. Det är hur man utnyttjar bärarna runt om som är det avgörande.
Re: Batterier når magisk gräns
Vänta bara tills man lyckats utveckla ett kvantbatteri som kan vara både laddat och urladdat på samma gång!
Re: Batterier når magisk gräns
Men så fort du kopplar in det så kommer man veta vilket tillstånd batteriet är i dock.Jerker skrev:Vänta bara tills man lyckats utveckla ett kvantbatteri som kan vara både laddat och urladdat på samma gång!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batterier når magisk gräns
Schrödingers batteri!!Svenssons skrev:Men så fort du kopplar in det så kommer man veta vilket tillstånd batteriet är i dock.Jerker skrev:Vänta bara tills man lyckats utveckla ett kvantbatteri som kan vara både laddat och urladdat på samma gång!
Re: Batterier når magisk gräns
Nu har jag googlat lite. Det var det här jag menade:LarsL skrev:Fast litium är en väldigt liten del av litiumbatteriets vikt och volym. Så att utnyttja litiumets förmåga optimalt, i sig själv, är nog inte ett bra mått. Det är hur man utnyttjar bärarna runt om som är det avgörande.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium%E ... ir_battery
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batterier når magisk gräns
Men man kan komma långt på tro. Det finns inga batterier med en placebo-effekt så att så länge jag tror på det så är det fulltSvenssons skrev:Men så fort du kopplar in det så kommer man veta vilket tillstånd batteriet är i dock.Jerker skrev:Vänta bara tills man lyckats utveckla ett kvantbatteri som kan vara både laddat och urladdat på samma gång!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Batterier når magisk gräns
Vintertid med värme igång och utan att köra i eco-läget säger han ungefär dom siffrorna. Alltså 10-12 mil. Nu på våren-sommaren har han kommit betydligt längre.danni skrev:Intressant. Min far har en i3 REX och han säger att man ska räkna med ca 10-12 mil på el och max 10 till på bensin. Men då gäller det på långresor, dvs motorvägshastighet.joel80 skrev:Kollegan har tidigare modellen med 22kWh. (Är det verkligen inte mer?!) Han kommer som bäst ca 16 mil på el, vilket är rätt okej.. Med REXen kommer han ytterligare ca 15 mil, fast han har bara kört upp ca 6l soppa de första 800 milen så exakt hur långt han kommer "på riktigt" vet han inte än.. Det finns alltid nån snabbladdare att stanna vid så man kan komma hem på batteri tycker han.
I vintras var det inte mer än 12 mil om han hade full värme på. Snålade han lite kom han nån mil till.
Det är lite i underkant... Verkligen behövligt att dom ökar på nya, men skulle kanske ha behövts en dubblering. Det är lite synd att ingen annan än Tesla har olika alternativ på storlek på batteri. Tror många skulle kunna tänka sig att betala extra för att få mer kWh... tillräckligt mycket för att tillverkarna skulle tjäna på det. Men det kanske är utrymme för batterierna det tar stopp vid.
Han kör mest i Stockholm med omnejd.. Inte så mkt motorväg annat än E18/E4 där det nog är max 100km/h.
Fast han har kört till Västerås t.o.r med lite snabbladdning i västerås.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Batterier når magisk gräns
Jag körde i3 förra helgen. Helt ok räckvidd. Bättre än zoe och något bättre än leaf 24kWh.
Kom ungefär 10 mil i spöregn och nästan 110km/h innan bensinmotorn gick in , vilket den gör med 6% laddning kvar. En tesla som åkte på motorvägen samma sträcka och väder hade 250Wh/km. I3an hade 170Wh/km.
På hemvägen med fint väder kom jag typ 12mil i samma hastighet men då låg jag också och drog bakom en husbil i 105km/h halva vägen.
I stan kvällen innan räknade jag ut 15mil i räckvidd.
Kom ungefär 10 mil i spöregn och nästan 110km/h innan bensinmotorn gick in , vilket den gör med 6% laddning kvar. En tesla som åkte på motorvägen samma sträcka och väder hade 250Wh/km. I3an hade 170Wh/km.
På hemvägen med fint väder kom jag typ 12mil i samma hastighet men då låg jag också och drog bakom en husbil i 105km/h halva vägen.
I stan kvällen innan räknade jag ut 15mil i räckvidd.
Re: Batterier når magisk gräns
Är lite frustrerad över att en i grunden mycket spännande tråd drog iväg åt alla håll. Antar att Vigge 50 var ute efter "elektriskt flygplan" medan 12man menade "flygande bilar"?
Det är ju inte heller nödvändigtvis samma sak Däremot har ju bägge applikationer enorma konsekvenser om de skulle bli verklighet. Börjar vi dessutom kombinera med autonom körning = drönare osv blir det än mer spännande. Vingar behövs inte vid kortare transporter där räckvidden räcker för quadrotorliknande farkoster.
Elektriskt flygplan:
- Dramatiskt sänkt driftskostnad?
- Buller från motorer minskas?
- Flyget lämnar fossilfällan?
- Ändrad belastning på flygplatsers rullbanor då det blir en mix av vinglösa quadrotors och flygplan med vingar?
Flygande bil:
- Däck/fälg behövs inte?
- Krav på kaross ändras totalt?
- Vägar/broar behöver inte användas?
- Nya varianter av persontransport, paketdistribution, taximarknad, brandbekämpning, besprutning osv ?
- Ändrad fastighetsmarknad? Jämför häst/vagn - bil
- Tidseffektivitet ändras totalt?
- Stadsplanering?
Det är ju inte heller nödvändigtvis samma sak Däremot har ju bägge applikationer enorma konsekvenser om de skulle bli verklighet. Börjar vi dessutom kombinera med autonom körning = drönare osv blir det än mer spännande. Vingar behövs inte vid kortare transporter där räckvidden räcker för quadrotorliknande farkoster.
Elektriskt flygplan:
- Dramatiskt sänkt driftskostnad?
- Buller från motorer minskas?
- Flyget lämnar fossilfällan?
- Ändrad belastning på flygplatsers rullbanor då det blir en mix av vinglösa quadrotors och flygplan med vingar?
Flygande bil:
- Däck/fälg behövs inte?
- Krav på kaross ändras totalt?
- Vägar/broar behöver inte användas?
- Nya varianter av persontransport, paketdistribution, taximarknad, brandbekämpning, besprutning osv ?
- Ändrad fastighetsmarknad? Jämför häst/vagn - bil
- Tidseffektivitet ändras totalt?
- Stadsplanering?
Re: Batterier når magisk gräns
Bättre en heisenbergs batteri i alla fall, du kan veta hur fort du kör men inte var bilen befinner sigochso skrev:Schrödingers batteri!!Svenssons skrev:Men så fort du kopplar in det så kommer man veta vilket tillstånd batteriet är i dock.Jerker skrev:Vänta bara tills man lyckats utveckla ett kvantbatteri som kan vara både laddat och urladdat på samma gång!