Batterier når magisk gräns

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Vänta bara tills man lyckats utveckla ett kvantbatteri som kan vara både laddat och urladdat på samma gång! :?
Men så fort du kopplar in det så kommer man veta vilket tillstånd batteriet är i dock.
Men man kan komma långt på tro. Det finns inga batterier med en placebo-effekt så att så länge jag tror på det så är det fullt :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av joel80 »

danni skrev:
joel80 skrev:
Kollegan har tidigare modellen med 22kWh. (Är det verkligen inte mer?!) Han kommer som bäst ca 16 mil på el, vilket är rätt okej.. Med REXen kommer han ytterligare ca 15 mil, fast han har bara kört upp ca 6l soppa de första 800 milen så exakt hur långt han kommer "på riktigt" vet han inte än.. Det finns alltid nån snabbladdare att stanna vid så man kan komma hem på batteri tycker han.

I vintras var det inte mer än 12 mil om han hade full värme på. Snålade han lite kom han nån mil till.

Det är lite i underkant... Verkligen behövligt att dom ökar på nya, men skulle kanske ha behövts en dubblering. Det är lite synd att ingen annan än Tesla har olika alternativ på storlek på batteri. Tror många skulle kunna tänka sig att betala extra för att få mer kWh... tillräckligt mycket för att tillverkarna skulle tjäna på det. Men det kanske är utrymme för batterierna det tar stopp vid.
Intressant. Min far har en i3 REX och han säger att man ska räkna med ca 10-12 mil på el och max 10 till på bensin. Men då gäller det på långresor, dvs motorvägshastighet.
Vintertid med värme igång och utan att köra i eco-läget säger han ungefär dom siffrorna. Alltså 10-12 mil. Nu på våren-sommaren har han kommit betydligt längre.
Han kör mest i Stockholm med omnejd.. Inte så mkt motorväg annat än E18/E4 där det nog är max 100km/h.

Fast han har kört till Västerås t.o.r med lite snabbladdning i västerås.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av apkungen »

Jag körde i3 förra helgen. Helt ok räckvidd. Bättre än zoe och något bättre än leaf 24kWh.

Kom ungefär 10 mil i spöregn och nästan 110km/h innan bensinmotorn gick in , vilket den gör med 6% laddning kvar. En tesla som åkte på motorvägen samma sträcka och väder hade 250Wh/km. I3an hade 170Wh/km.

På hemvägen med fint väder kom jag typ 12mil i samma hastighet men då låg jag också och drog bakom en husbil i 105km/h halva vägen.

I stan kvällen innan räknade jag ut 15mil i räckvidd.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Fuelman »

Är lite frustrerad över att en i grunden mycket spännande tråd drog iväg åt alla håll. Antar att Vigge 50 var ute efter "elektriskt flygplan" medan 12man menade "flygande bilar"?

Det är ju inte heller nödvändigtvis samma sak :-) Däremot har ju bägge applikationer enorma konsekvenser om de skulle bli verklighet. Börjar vi dessutom kombinera med autonom körning = drönare osv blir det än mer spännande. Vingar behövs inte vid kortare transporter där räckvidden räcker för quadrotorliknande farkoster.

Elektriskt flygplan:
- Dramatiskt sänkt driftskostnad?
- Buller från motorer minskas?
- Flyget lämnar fossilfällan?
- Ändrad belastning på flygplatsers rullbanor då det blir en mix av vinglösa quadrotors och flygplan med vingar?

Flygande bil:
- Däck/fälg behövs inte?
- Krav på kaross ändras totalt?
- Vägar/broar behöver inte användas?
- Nya varianter av persontransport, paketdistribution, taximarknad, brandbekämpning, besprutning osv ?
- Ändrad fastighetsmarknad? Jämför häst/vagn - bil
- Tidseffektivitet ändras totalt?
- Stadsplanering?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Kalle »

ochso skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Vänta bara tills man lyckats utveckla ett kvantbatteri som kan vara både laddat och urladdat på samma gång! :?
Men så fort du kopplar in det så kommer man veta vilket tillstånd batteriet är i dock.
Schrödingers batteri!! :D
Bättre en heisenbergs batteri i alla fall, du kan veta hur fort du kör men inte var bilen befinner sig ;)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Bod »

Säg inte det. I Star Trek har man tagit fram en "Heisenberg compensator" för att eliminera Heisenbergs osäkerhetsprincip. ;)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar