Hyperloop One, Almedalsveckan

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av bjelkeman »

hasse_h skrev:
Jo vi har en kalkyl, men a) jag har den inte tillgänglig och b) återbetalningen beror en hel del på vilka finansieringskostnader man kommer ner till.

Jag tror inte heller att någon vill flyga från Helsingfors 4 timmar före ett möte i centrala Sthlm, när man kan ta en pod 40 minuter före. Men vi budgeterar inte med det.
Precis!

Ett intressant exemple är Eurostar London-Paris. Det går långsammare än en Hyperloop men effekten på trafiken var påtaglig.

Från 1994, när Eurostar lanserades, gick tågtrafiken på sträckan från 0 (1994) till 6 miljoner passagerare (1997), 8 miljoner (2007). (Lite förenklat, tåg och färja inte medräknat.)

Samtidigt gick flygtrafiken på samma sträcka från 4 miljoner (1994) till 3 miljoner (1997), 2.2 miljoner (2007).

Figur 4: http://www.developpement-durable.gouv.f ... _n9-uk.pdf

Sjötransporten (som inte bara går mellan huvudstäderna) gick från 27 miljoner (1994) till 26 miljoner (1997), 20 miljoner (2007). Det mesta av den förlusten gick nog till regionala flyglinjer, inte till Paris-London tåg. Regionalt flyg ökade från 3 miljoner till 10 miljoner på samma tid.

Det jag vill säga är att Eurostar troligtvis ökade London-Paris passagerar åkandet med 6 miljoner passagerare per år från 1994-2007.

Att ha en Hyperloop förbindelse kommer ta fram ordentligt med nytt åkande mellan två punkter. Inte bara ersätta andra färdmedel.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av Herr X »

bjelkeman skrev:
Att ha en Hyperloop förbindelse kommer ta fram ordentligt med nytt åkande mellan två punkter. Inte bara ersätta andra färdmedel.
Detta är garanterat sant, men det är en enorm osäkerhetsfaktor och det är väldigt läskigt att ha ökat resande som absolut krav för att man ska kunna räkna hem investeringen.
Det bästa är om investeringen kan stå på egna ben genom att man konkurrerar ut andra transportmedel (båt/flyg) och att nytt resande blir en ren bonus.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av hasse_h »

JTedestal skrev:
Var och lyssnade på Josh Giegel på KTH i november och glömde att fråga en fråga som verkligen är en dealbreaker: Vi vet att det pratats om att podar ska kunna avgår var 10:e sekund och att det kan vara rörliga plattformar och allt, men kommer man behöva boka sin resa som på ett flyg och behöva boka långt innan för att få ett bra pris eller kommer det var som en tunnelbana att man bara hoppar på när man ska någonstans?

Det man har sagt är att poddar kan gå med ner till 10 sekunders mellanrum på huvudlinjen. Det är tänkt att det ska vara helt on-demand, men hur affärslogiken kommer att funka är inte klart. Kanske en av de frågor vi ska reda ut om vi lyckas få byggt ett Proof-of-Operationscenter i Salo i Finland. Vi har påbörjat det jobbet och ska försöka få igång nåt under hösten.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av hasse_h »

capexandrevenues.png
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av Daoops »

hasse_h skrev:
Acceleration och inbromsning görs under ca en mil, men observera att det görs i rör som är separata från huvudförbindelsen.
Lovley att att ha tillgång till insider-info! Kan du elaborera lite om hur växlarna fungerar? Eran lösning är maglev va, inte Elon's "hårblås-lösning" för att hålla podden svävande?
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av hasse_h »

Japp. Passiv maglev.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av Daoops »

hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av hasse_h »

Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av Daoops »

hasse_h skrev:
Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)
Men bara mellan dig och mig? ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag ser verkligen fram emot en Hyperloop förbindelse mellan tex Stockholm och Malmö.

Men jag måste säga att en förbindelse mellan just Stockholm och Helsingfors är jag mindre entusiastisk till. Är havsbotten verkligen det bästa stället att bygga ny och oprövad teknik på?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Jag ser verkligen fram emot en Hyperloop förbindelse mellan tex Stockholm och Malmö.

Men jag måste säga att en förbindelse mellan just Stockholm och Helsingfors är jag mindre entusiastisk till. Är havsbotten verkligen det bästa stället att bygga ny och oprövad teknik på?
Fördelen är att det finns väldigt få utrotningshotade grodor där.
...och markägare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag ser verkligen fram emot en Hyperloop förbindelse mellan tex Stockholm och Malmö.

Men jag måste säga att en förbindelse mellan just Stockholm och Helsingfors är jag mindre entusiastisk till. Är havsbotten verkligen det bästa stället att bygga ny och oprövad teknik på?
Fördelen är att det finns väldigt få utrotningshotade grodor där.
...och markägare.
Jag är mest rädd för utrotningshotade passagerare :?
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av hasse_h »

Havsbotten är det bästa stället att bygga långa raka sträckor utan långa överklaganden och miljöprövningar. Vi bygger alltså inte _på_ botten, utan under botten.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av danni »

hasse_h skrev:
Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)
Om jag fantiserar helt fritt så ser jag en Y-korsning där man använder starka elektromagneter för att styra in kapseln på rätt sida. Det skulle ju passa ihop med hela maglev-konceptet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
hasse_h skrev:
Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)
Om jag fantiserar helt fritt så ser jag en Y-korsning där man använder starka elektromagneter för att styra in kapseln på rätt sida. Det skulle ju passa ihop med hela maglev-konceptet.
Ett annat, men mindre sannolikt alternativ, är en sån där arm med vit handske som Oppfinnar-Jocke brukar använda för att lösa problem, som helt sonika lyfter in podden i rätt rör. Men som sagt, mindre sannolikt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av vigge50 »

Läste nu i illustrerad vetenskap att de håller på att borra en tunnel mellan Finland och Estland för tågtrafik mellan Helsingfors och Talinn, är det något ni har funderat på att fortsätta Hyperloop till Estland istället för järnvägen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Läste nu i illustrerad vetenskap att de håller på att borra en tunnel mellan Finland och Estland för tågtrafik mellan Helsingfors och Talinn, är det något ni har funderat på att fortsätta Hyperloop till Estland istället för järnvägen?
Nja, det pågår väl en förstudie för en eventuell tunnel Helsingfors-Tallinn. Inget borras väl faktiskt, mer än möjligen något geologiskt prov?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
vigge50 skrev:
Läste nu i illustrerad vetenskap att de håller på att borra en tunnel mellan Finland och Estland för tågtrafik mellan Helsingfors och Talinn, är det något ni har funderat på att fortsätta Hyperloop till Estland istället för järnvägen?
Nja, det pågår väl en förstudie för en eventuell tunnel Helsingfors-Tallinn. Inget borras väl faktiskt, mer än möjligen något geologiskt prov?
Läste lite mer i artikeln nu och det står att borgmästarna i Helsingfors och Tallin skrev under tidigare i år att bygget skulle ske så de har nog inte börjat än. Den beräknas vara färdig kring 2030 och kosta mellan 8,5-13,7 miljarder euro.
Skriv svar