Hyperloop One, Almedalsveckan

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Jag ser verkligen fram emot en Hyperloop förbindelse mellan tex Stockholm och Malmö.

Men jag måste säga att en förbindelse mellan just Stockholm och Helsingfors är jag mindre entusiastisk till. Är havsbotten verkligen det bästa stället att bygga ny och oprövad teknik på?
Fördelen är att det finns väldigt få utrotningshotade grodor där.
...och markägare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag ser verkligen fram emot en Hyperloop förbindelse mellan tex Stockholm och Malmö.

Men jag måste säga att en förbindelse mellan just Stockholm och Helsingfors är jag mindre entusiastisk till. Är havsbotten verkligen det bästa stället att bygga ny och oprövad teknik på?
Fördelen är att det finns väldigt få utrotningshotade grodor där.
...och markägare.
Jag är mest rädd för utrotningshotade passagerare :?
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av hasse_h »

Havsbotten är det bästa stället att bygga långa raka sträckor utan långa överklaganden och miljöprövningar. Vi bygger alltså inte _på_ botten, utan under botten.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av danni »

hasse_h skrev:
Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)
Om jag fantiserar helt fritt så ser jag en Y-korsning där man använder starka elektromagneter för att styra in kapseln på rätt sida. Det skulle ju passa ihop med hela maglev-konceptet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
hasse_h skrev:
Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)
Om jag fantiserar helt fritt så ser jag en Y-korsning där man använder starka elektromagneter för att styra in kapseln på rätt sida. Det skulle ju passa ihop med hela maglev-konceptet.
Ett annat, men mindre sannolikt alternativ, är en sån där arm med vit handske som Oppfinnar-Jocke brukar använda för att lösa problem, som helt sonika lyfter in podden i rätt rör. Men som sagt, mindre sannolikt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av vigge50 »

Läste nu i illustrerad vetenskap att de håller på att borra en tunnel mellan Finland och Estland för tågtrafik mellan Helsingfors och Talinn, är det något ni har funderat på att fortsätta Hyperloop till Estland istället för järnvägen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Läste nu i illustrerad vetenskap att de håller på att borra en tunnel mellan Finland och Estland för tågtrafik mellan Helsingfors och Talinn, är det något ni har funderat på att fortsätta Hyperloop till Estland istället för järnvägen?
Nja, det pågår väl en förstudie för en eventuell tunnel Helsingfors-Tallinn. Inget borras väl faktiskt, mer än möjligen något geologiskt prov?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
vigge50 skrev:
Läste nu i illustrerad vetenskap att de håller på att borra en tunnel mellan Finland och Estland för tågtrafik mellan Helsingfors och Talinn, är det något ni har funderat på att fortsätta Hyperloop till Estland istället för järnvägen?
Nja, det pågår väl en förstudie för en eventuell tunnel Helsingfors-Tallinn. Inget borras väl faktiskt, mer än möjligen något geologiskt prov?
Läste lite mer i artikeln nu och det står att borgmästarna i Helsingfors och Tallin skrev under tidigare i år att bygget skulle ske så de har nog inte börjat än. Den beräknas vara färdig kring 2030 och kosta mellan 8,5-13,7 miljarder euro.
Skriv svar