Kritik som talar emot Hyperloop

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:

Om vi nu tar det rent tekniska om tex hur rören ska klara jordbävningar så är det väl exakt samma problem med snabbtågsräls i tex Japan men där verkar de ha kunnat klara det?

Och att liknande idéer hade presenterats förut förstår jag inte riktigt varför det skulle göra Hyperloop mer omöjligt att genomföra?
Problemet med jordbävningar var nog enbart om man hade hyperloopen under marken för att minska problem med temperaturskillnader och hållfasthet för tryck. Problemet med hyperloop är dock att ifall det skulle bli hål någonstans i loopen så kommer hela anläggningen behöva stängas ner. Med tåg är det enbart problem på platsen där det blev problem med rälsen.

Tycker aldrig han säger att den skall vara omöjlig att genomföra. För andra saker som han har i sin serie om tekniker som inte fungerar så har det varit tvunget att bryta mot naturlagar för att kunna få fram det som önskas. Här känns det mer som stora tekniska problem som kan vara möjliga att lösa tekniskt.

Han är inte lika raljerande i den första film han gjorde. Det blir dock mer och mer raljerande för varje film. Jag har postat de två senaste av tre tror jag det är. Lär säkert bli fler.

Med att idéer hade presenterats förut menar han nog att ingen utveckling har skett inom området. Vet inte heller om det är så att någon teknologisk revolution har gjort det möjligt nyligen. På Mars lär dessa fungera mycket bättre eftersom man där inte verkar behöva några tuber med tryck på 0,001 atmosfär som förslaget för hyperloop för jorden ligger på. Atmosfärstrycket på Mars är på 0,01 atmosfär så det är ändå 10 gånger det som är tänkt för hyperloop på Jorden. På Mars lär det inte heller finnas några älgar eller måsar som är ivägen för kapslarna när de far iväg som gevärskulor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av TiborBlomhall »

Det här med att gräva ner har jag missat.
Där är jag faktiskt benägen att hålla med honom. Originalförslaget med Hyperloop gick ovan mark. Att gräva ner komplicerar saker (speciellt om det ska grävas ner tex under Östersjön).

Jag uppfattade (det jag såg av) videon som att han menade Hyperloop inte var Elons idé, han ska inte ta åt sig äran. Må så vara men det har ingenting med genomförbarhet att göra.

Undrar öht hur mycket av tex Hyperloop Ones design har gemensamt med Elons första förslag förutom namnet.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Mickep »

Problemet är att han inte kommer med något nytt, han presenterar bara invändningar som de flesta med lite förstånd har när de för första gången . 1000 km/h som i Futurama??? Fan folk kommer dö!!!!
Och det är inget fel med den reaktionen!!
För om man gör ett litet fel så är det exakt det som kommer hända!
Det är därför de har folk från NASA som arbetar på projektet för det är inget enkelt projekt.
Poddar kommer ansluta från flera punkter och gå on demand i överljudshastigheter det är ingen enkel sak. Om folk känner pirr när ett flygplan skall starta är det nog inget mot den ångest man kommer få när kistan ... Förlåt poddens dörrar stängs. Hur de skall få det till en nöjaktig resa är över mitt huvud. Berg och dal banorna kommer bli utkonkurrerade.
Vad som kritiken handlar om är de utmaningar som måste lösas och det är inga nyheter.
Om den hade varit seriös hade den haft en mer konstruktiv ton. De flesta har redan föreslagit idéer till hur många problem, och det folk som troligen inte ens är insatta i projektet. Självklart har de som jobbar på det samma idéer och lösningar sim de provar och förkastar om de inte funkar.
Vet inte varför denna person vill stänga ned projektet men den verkar inte vara intresserad om hyperloop har några lösningar.
Jag är inte för att förkasta projektet, men vad jag eller någon på youtube tycker är totalt irrelevant.
Jag tycker videon är väldigt ensidig.(har själv många av invändningarna, så det är inte att jag tycker de är fel) men sammanlagt så blir det det som en partsinlaga.
Spännande att se om/hur hyperloop löser dem.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Vet inte varför denna person vill stänga ned projektet men den verkar inte vara intresserad om hyperloop har några lösningar.
För femtielfte gången, sluta komma med detta halmgubbeargument. Det är ju bara du som säger att han vill "stänga ned projektet", det sägs inget om det i klippen. Dessutom, Hyperloop är inte ett projekt, det är ett koncept som fler olika företag jobbar med i olika projekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av bat »

TiborBlomhall skrev:
Om vi nu tar det rent tekniska om tex hur rören ska klara jordbävningar så är det väl exakt samma problem med snabbtågsräls i tex Japan men där verkar de ha kunnat klara det?
Man har förbättrat säkerheten kring jordbävningar och tågtrafik under många år i Japan. En del information i denna artikel:

"How Japan’s Rail Network Survived the Earthquake"
http://www.railway-technology.com/featu ... ure122751/

Steg 1 i alla lösningar är detektion och där finns det många system idag. Hur man sedan på kort tid stänger ner och säkrar ett Hyperloop system i full fart kommer man behöva en lösa oavsett jordbävningar eller inte.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Laban »

Såg hela första och lite snabbt igenom den andra som var lite spretig, för att vara snäll.

Han verkar kritisera två saker:

1. Vad händer om det blir ett stort hål i tuben ?

Som redan nämnts så är det väl i princip en terroristattack han pratar om. Exakt samma problem som flygplan, tåg, tunnelbana osv kan utsättas för. Där flygplan, tunnelbana tyvärr är aktuella exempel. "Stating the obvious".
Sen kan man argumentera för att det är mindre människor i varje kapsel så det borde vara ett mindre problem sett till mängden människor som påverkas, om det värsta händer.

2. Hur hanterar man expansion av tuberna (värme):

Här visar han exempel i stil med:

Bild

"Det går förstås inte när man fraktar människor i 800 km/h"

Ok, det förstår nog de flesta. Men det finns kanske andra lösningar, ex

Bild

Och långa kurvor kan väl tillåtas expandera även i y-led, kurvan får lite mindre/större radie vid behov ? Expansionen kan tydligen vara ca 300m på 56 mils tub. Borde gå att lösa kan man tycka. Och de som jobbar med detta, bland annat folk som har jobbat med Cern, säger att alla tekniska problem är lösta. Jag väljer då att tro detta även gäller något så uppenbart som expansionen.

Här finns en video som svar på kritiken där han pratar om just kurvatur:



Borde vara det absolut enklaste sättet att lösa problemet på, dvs, inga rörliga leder i x-led.
Mickep skrev:
Problemet är att han inte kommer med något nytt, han presenterar bara invändningar som de flesta med lite förstånd har när de för första gången . 1000 km/h som i Futurama??? Fan folk kommer dö!!!!
Och det är inget fel med den reaktionen!!
Precis. Men här försöker han sig på några experiment också, kan väl lika gärna ta ett modellflygplan, spränga bort ena vingen och "kolla här, alla dör.." som det han visar med kulan och röret. Blir tyvärr rätt löjligt.

Sen drar han en del felaktiga slutsatser, ex att problemet skulle bli värre i ett större rör, när det snarare är tvärtom:



Det blir inte som en kula ur ett gevär utan istället ~1.6G, ungefär hälften av vad man utsätts för om man kör dragracing. Eller ungefär som i en bergodalbana.

Några exempel: http://www.gforces.net/a-discussion-on- ... mples.html

Ouch...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar