Kritik som talar emot Hyperloop

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Kritiken bygger till stor del om vad som händer om det sker ett terroristattack mot hyperloops infrastruktur; Då kommer mängder dö (för givetvis finns det inget säkerhetssystem eller backup eller nödstopp implementerade).
Då kommer alla fördelar försvinna; det blir dyrare att bygga och därmed färdas (biljettpriset måste ökas) och alla säkerhetskontroller kommer göra att restiden ökar (jmfr m flygplatser) jordbävningar/naturkatastrofer tas också upp.
Visst måste man hålla med om det är rimliga synpunkter i en alltmer orolig värld.
Men att påstå att man bör stoppa all utveckling och undersökning för att det är ett slöseri med pengar (vilka pengar? inte skattebetalarnas iallafall!) Är väldigt konstigt. i Almedalen har fristående revisorer räknat på det, konstruktörer har räknat på det och sett att det är lönsamt och att det kan fungera. Sedan om det praktiskt går att genomföra det är en annan sak, för att det är mängder att tekniska problem att lösa, jag menar idag finns ingen färdig prototyp ens. (jag hade ärligt talat förväntat mig mer av testkörningen också). Målet är hiskliga hastigheter i nära vakuum, med förutsättningar som stridspilot måste tränas i med hjälm och syrgas för att klara) men varför kritisera något utvecklingsprojekt bara för att man tar fram ett värsta case sceniarium. Kommer terroristattacker ske - högst troligt, men terrorister strävar efter att döda så många som möjligt/orsaka mest skada. Det känns fortfarande som attacker mot flygplatser (se attacken mot turkiska flygplatsen som är en av de större i världen, det var säkert miljoner i omsättning som försvann när hela flygplatsen stängdes ned)/tåg (orsaka tågkrascher urspårningar)/tunnelbana (flertal tillfällen) ger mycket större effekt eller likvärdig men det gör inte att man stänger ned infrastrukturen för dessa.
Så varför kan inte hyperloop ta fram en fungerade prototyp som får testas och granskas och se om den lever upp till myndigheteras krav innan man tar fram teoretiska invändningar och avfärdar den. Sedan kommer det alltid finns navelskådande högljudda typer på internet som älskar att säga vad var det jag sa när de dissat någon. Det är bara att det är det enklaste som finns, mycket svårare är att göra något som fungerar. Jag säger istället; om ett privat företag vill lägga pengar på att utveckla en produkt som de tror på - låt de göra det. (kanske stöter de på problem kanske går det som en dans. Kanske misslyckas de kanske gör de succe, men är det verkligen några youtubetyper som skall avgöra det (har de någon agenda?) - nej, självklart inte. Bara Hyperloop som avgör det, och de svarar inte för någon annan sig själv)
Nu anser inte jag att det är värsta sceneriet som utmålas, långt ifrån. Ta bara rörelsen av tuberna pga värme och kyla. Nu är det inte någon random youtuber utan kunskap inom området som kommer med kritiken utan en forskare inom kemi (fysik på elekronvoltsnivå...).

Att komma med kritik, ifrågasättande och analyserande är väl något som ett företag som vill bygga en Hyperloop borde vara mycket glada åt? Att inte komma med ifrågasättande och få ett företag hoppa in på något de bara får höra positiva saker om är nog dömt att misslyckas. Man vill ju ha de teoretiska begränsningarna innan man satsar miljoner eller miljarder, inte efter. Det är ju knappast så att Phil Mason har något som helst mandat att stoppa ett företag som vill satsa pengar eller?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Mickep »

Det är bara hyperloop som beslutar ifrågan.
Ser inte att de behöver svara på kritik, men jag tror att de har full koll på det (det är inga överraskande avslöjanden som tas fram utan sådant som de flesta kan ha tänkt när de hört om projektet). Det är common sence.
Att "kräva" att de skall stänga ned projektet är skrattretande.
Det beslutet ligger på hyperloop. Och de har inga skyldigheter mot youtubekritiker.
Bara mot sig själv, om de ser lösningar visst, så har de all rätt att prova det. Varken skatte betalare eller liv är i fara (ingenting är byggt)
De har också full rätt att lägga ned, men det ansvaret ligger på dem och inte professorer på youtube.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av LarsL »

Jag orkade inte lyssna så länge... Kom till att det var svårt att bygga ett rör med en atmosfärs tryck :lol: Har jeppen hört talas om pipelines?
Sen är det ju inte direkt Ultra High Vacuum (10^-7mBar) som ska uppnås i röret så jämförelsen med acceleratorn är också skrattretande. Trycket i Hyperloop antar jag, ren gissning ligger på en dammsugares nivå 800-600mBar, om ens.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Det är bara hyperloop som beslutar ifrågan.
Ser inte att de behöver svara på kritik, men jag tror att de har full koll på det (det är inga överraskande avslöjanden som tas fram utan sådant som de flesta kan ha tänkt när de hört om projektet). Det är common sence.
Att "kräva" att de skall stänga ned projektet är skrattretande.
Det beslutet ligger på hyperloop. Och de har inga skyldigheter mot youtubekritiker.
Bara mot sig själv, om de ser lösningar visst, så har de all rätt att prova det. Varken skatte betalare eller liv är i fara (ingenting är byggt)
De har också full rätt att lägga ned, men det ansvaret ligger på dem och inte professorer på youtube.
Om det är common sense så är det väl inget konstigt det som han säger?

Vem "kräver" att de skall stänga ner projektet eller "att man bör stoppa all utveckling och undersökning"? Det är ju du som tar upp dessa saker, inte Mason. Klippen jag har postat säger inget om detta. Ingen har sagt att SpaceX har några skyldigheter gentemot YouTube-klippen. Det Mason gör är att kritiskt peka på brister och risker gällande Hyperloop. En av de viktigaste delarna inom forskning är att ifrågasätta. Det kommer garanterat aldrig bli något med Hyperloop om det inte går att kritisera och ifrågasätta.

Hyperloop är ett varumärke. Vem som helst kan testa att bygga liknande system om man känner för det. SpaceX kommer inte stoppa det så länge man inte kallar det Hyperloop.
LarsL skrev:
Jag orkade inte lyssna så länge... Kom till att det var svårt att bygga ett rör med en atmosfärs tryck :lol: Har jeppen hört talas om pipelines?
Sen är det ju inte direkt Ultra High Vacuum (10^-7mBar) som ska uppnås i röret så jämförelsen med acceleratorn är också skrattretande. Trycket i Hyperloop antar jag, ren gissning ligger på en dammsugares nivå 800-600mBar, om ens.
Märks att du inte kollat på klippet eller läst på om Hyperloop. Hyperloop bygger på ca 1 mBar. Det är rätt stor skillnad på 600-800 mBar och 1 mBar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Mickep »

Är det någon som tror att ingenjörerna på hyperloop säger "oooopss ,det tänkte vi inte på, så utomordentligt dumt av oss , så pinsamt".
1000 km/h kan folk dö om det blir ett brott på rälsen? Vakuum, det är väl bara hålla andan? Nääää kan rör och räls slingra sig i värme?
Det visste vi inte, bra att youtube påpekar det.

10 åringarna på youtube svarat glatt: det var så lite så!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Är det någon som tror att ingenjörerna på hyperloop säger "oooopss ,det tänkte vi inte på, så utomordentligt dumt av oss , så pinsamt".
1000 km/h kan folk dö om det blir ett brott på rälsen? Vakuum, det är väl bara hålla andan? Nääää kan rör och räls slingra sig i värme?
Det visste vi inte, bra att youtube påpekar det.

10 åringarna på youtube svarat glatt: det var så lite så!
Nu är det inte alltid ingenjörer som startar företag och äskar skattepengar. Jag är nyfiken på lösningar på problem som att materialen rör på sig. Man kan inte likt en bro ha glapp mellan olika delar. Att ett hål i någon del av det som defakto är en gigantisk tryckkammar, magnituder större än något som tidigare byggts, leder till hela systemet stängs ner.

Att komma med halmgubbeargument mot en kritiker ändrar ju inget alls.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Märks att du inte kollat på klippet eller läst på om Hyperloop. Hyperloop bygger på ca 1 mBar. Det är rätt stor skillnad på 600-800 mBar och 1 mBar.
Nä, det är det inte. Det är fortfarande inte Vacuum som har något som helst samband med det som finns i en accelerator. Vid de trycken så är det fortfarande laminärtflöde.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Är det någon som tror att ingenjörerna på hyperloop säger "oooopss ,det tänkte vi inte på, så utomordentligt dumt av oss , så pinsamt".
1000 km/h kan folk dö om det blir ett brott på rälsen? Vakuum, det är väl bara hålla andan? Nääää kan rör och räls slingra sig i värme?
Det visste vi inte, bra att youtube påpekar det.

10 åringarna på youtube svarat glatt: det var så lite så!
Jo, precis. Orkar inte gubben har ingen koll alls.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Är det någon som tror att ingenjörerna på hyperloop säger "oooopss ,det tänkte vi inte på, så utomordentligt dumt av oss , så pinsamt".
1000 km/h kan folk dö om det blir ett brott på rälsen? Vakuum, det är väl bara hålla andan? Nääää kan rör och räls slingra sig i värme?
Det visste vi inte, bra att youtube påpekar det.

10 åringarna på youtube svarat glatt: det var så lite så!
Nu är det inte alltid ingenjörer som startar företag och äskar skattepengar. Jag är nyfiken på lösningar på problem som att materialen rör på sig. Man kan inte likt en bro ha glapp mellan olika delar. Att ett hål i någon del av det som defakto är en gigantisk tryckkammar, magnituder större än något som tidigare byggts, leder till hela systemet stängs ner.

Att komma med halmgubbeargument mot en kritiker ändrar ju inget alls.
Det är enormt förutsägbart hur mycket materialet rör sig. Det är bara att möjliggöra en sådan rörelse vid varje skarv mellan rörsegmenten. Rörelsen kan tas upp med en gummi eller metallbälgar, vilket går att göra med låg leakrate. Men de skulle också kunna göra skarvar som tillåter linjärröreler. Allt det här är känd teknik och inget svårt, kolla ett avloppsrör tex.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Märks att du inte kollat på klippet eller läst på om Hyperloop. Hyperloop bygger på ca 1 mBar. Det är rätt stor skillnad på 600-800 mBar och 1 mBar.
Nä, det är det inte. Det är fortfarande inte Vacuum som har något som helst samband med det som finns i en accelerator. Vid de trycken så är det fortfarande laminärtflöde.
Kolla på klippet så får du svar. Att dissa något och säga att inget stämmer utan att kolla på det känns väldigt märkligt. Visst kan det finnas tekniska lösningar men var är dessa? Det finns ingen som har byggt något liknande ens i en fungerande modell i mycket mindre skala.

Människor transporteras inte i en gevärskulas hastighet genom avloppsrör eller pipelines med ett tryck på 100 Pa.

Vill du kritisera Mason vilket jag tycker att du ska göra så titta på klippet och kritisera vilka saker som är fel eller om du har lösningar (vilka inte existerar i white paper för Hyperloop) på dessa problem som nämns så vore jag glad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Mickep »

Det påminner lite grann om kärnkraftsutveckling; "tänk vilka katastrofer det blir om det blir en olycka eller om det blir terroristattacker, skattehöjningar gör att allt blir olönsamt. LIKA BRA ATT LÄGGA NER ALL UTVECKLING. sluta med utveckling av gen 4 som kan göra kärnavfallet mindre farligt. BARA SLUTA, FÖR ATT JAG PRESENTERAT UPPENBARA HINDER"
Det som gör mig irriterad är att de faktiskt bara presenterar ensidiga problem med lösryckta fakta utan att ta reda på om de faktiskt adresserat problemet om det är något som går att lösa eller något som accepteras som en nackdel men går att överbrygga). videon känns inte konstruktiv utan bara FUD.
Det känns inte som den gjordes för att främja utvecklingen. Jag tycker hyperloop har gjort sig förtjänt av en "benefit of a doubt" att de får ta fram en fungerande prototyp där de provar vad som funkar och vad som inte funkar, därefter kan avgöra om projektet är praktiskt möjligt eller ej. Det är en privat företag och om riskkapitalister vill satsa så har inte jag något problem med det.
Om videoskaparen har några dunklare motiv bakom syftet att den vill stänga ned hyperloop kan man bara gissa om, men som sagt har de inte presenterat något som hyperloop själva inte skulle kunnat komma på själva.
Man måste komma ihåg att det här är ett komplicerat projekt med MÄNGDER av hinder och problem som måste lösas.
Tonen på video var inte "hej, här har jag funnit en massa problem med projektet, hur skall de lösa det?" utan :"Hey idioter! ni har ej jävla massa problem som jag inte kan ge svar på, avbryt det ni håller på med, ni kastar bort era miserabla liv era nollor"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av LarsL »

Det är ju bara ett försök att få klick på youtube, jag kommer inte gynna honom med fler.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Det påminner lite grann om kärnkraftsutveckling; "tänk vilka katastrofer det blir om det blir en olycka eller om det blir terroristattacker, skattehöjningar gör att allt blir olönsamt. LIKA BRA ATT LÄGGA NER ALL UTVECKLING. sluta med utveckling av gen 4 som kan göra kärnavfallet mindre farligt. BARA SLUTA, FÖR ATT JAG PRESENTERAT UPPENBARA HINDER"
Det som gör mig irriterad är att de faktiskt bara presenterar ensidiga problem med lösryckta fakta utan att ta reda på om de faktiskt adresserat problemet om det är något som går att lösa eller något som accepteras som en nackdel men går att överbrygga). videon känns inte konstruktiv utan bara FUD.
Det känns inte som den gjordes för att främja utvecklingen. Jag tycker hyperloop har gjort sig förtjänt av en "benefit of a doubt" att de får ta fram en fungerande prototyp där de provar vad som funkar och vad som inte funkar, därefter kan avgöra om projektet är praktiskt möjligt eller ej. Det är en privat företag och om riskkapitalister vill satsa så har inte jag något problem med det.
Om videoskaparen har några dunklare motiv bakom syftet att den vill stänga ned hyperloop kan man bara gissa om, men som sagt har de inte presenterat något som hyperloop själva inte skulle kunnat komma på själva.
Man måste komma ihåg att det här är ett komplicerat projekt med MÄNGDER av hinder och problem som måste lösas.
Tonen på video var inte "hej, här har jag funnit en massa problem med projektet, hur skall de lösa det?" utan :"Hey idioter! ni har ej jävla massa problem som jag inte kan ge svar på, avbryt det ni håller på med, ni kastar bort era miserabla liv era nollor"
Fler halmgubbeargument. Den ända som säger lägg ner allt är ju du. Mason har en serie med olika tekniker som han lyfter fram fakta på tekniker som inte fungerar så lätt som marknadsföringen av dem låter påskina. Saker som låter för otroliga för att vara sanna genom att problemen inte lyfts fram.

Du verkar tro att Hyperloop är ett företag. Det är det inte utan det är ett varumärke under SpaceX. Hyperloop har inte gjort ett endaste dugg eftersom det endast är ett varumärke för SpaceX. Finns flera olika företag som jobbar på olika förslag för att ta fram en Hyperloop under grundkonceptet som lagts fram. Inget av dessa lär gå bra om det bara finns ja-sägare och inget kritiskt tänkande.

Visst kan jag hålla med om att tonen ofta är raljerande. Dels beror nog det på att det är lättare att få uppmärksamhet på det och dels på de kommentarer som han får där kunskap helt saknas i ämnena som han jobbar med. Han säger dock inte som du hela tiden säger att allt skall läggas ner. Han kräver inget alls. Varför kommer du med den halmgubben hela tiden?

Om det finns tekniska lösningar på de problem som han tar upp så betyder hans videoklipp inget alls. Finns det inga lösningar idag måste dessa tas fram. Om detta inte är möjligt måste grundkonceptet med Hyperloop justeras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag håller med om att det finns flera tekniska frågor kring Hyperloop som är svåra. Olösbart svåra eller inte vet jag inte, det får vi se.

Jag vet att det gränsar till personpåhopp, jag vet att jag borde inte bry mig om det, bara det tekniska budskapet, jag skäms, men förlåt jag måste erkänna att jag orkade inte lyssna igenom hans video fylld med "vad var det jag sa" och "vilka dumheter anonyma kommentatorer skrivit" (och som både visas och läses upp, grrr). Jag fick snabbspola förbi stora delar. Hans otroligt dryga presentationssätt gjorde det inte direkt lätt att ta åt sig den tekniska argumentationen. Jag kan ha missat viktiga argument.

Om vi nu tar det rent tekniska om tex hur rören ska klara jordbävningar så är det väl exakt samma problem med snabbtågsräls i tex Japan men där verkar de ha kunnat klara det?

Och att liknande idéer hade presenterats förut förstår jag inte riktigt varför det skulle göra Hyperloop mer omöjligt att genomföra?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av danni »

Jag klarade inte heller av den andra videon, inte ens lite av den, för den var bara fullkomligt odräglig. Den första videon vet jag ärligt talat inte om jag ger så mycket för. Han har utfört ett supersimpelt experiment som har väldigt lite med verkligheten att göra, och man ska vara väldigt försiktig med att dra slutsatser ifrån det. Alldeles för många antaganden och saker som lär fungera helt annorlunda i verkligheten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:

Om vi nu tar det rent tekniska om tex hur rören ska klara jordbävningar så är det väl exakt samma problem med snabbtågsräls i tex Japan men där verkar de ha kunnat klara det?

Och att liknande idéer hade presenterats förut förstår jag inte riktigt varför det skulle göra Hyperloop mer omöjligt att genomföra?
Problemet med jordbävningar var nog enbart om man hade hyperloopen under marken för att minska problem med temperaturskillnader och hållfasthet för tryck. Problemet med hyperloop är dock att ifall det skulle bli hål någonstans i loopen så kommer hela anläggningen behöva stängas ner. Med tåg är det enbart problem på platsen där det blev problem med rälsen.

Tycker aldrig han säger att den skall vara omöjlig att genomföra. För andra saker som han har i sin serie om tekniker som inte fungerar så har det varit tvunget att bryta mot naturlagar för att kunna få fram det som önskas. Här känns det mer som stora tekniska problem som kan vara möjliga att lösa tekniskt.

Han är inte lika raljerande i den första film han gjorde. Det blir dock mer och mer raljerande för varje film. Jag har postat de två senaste av tre tror jag det är. Lär säkert bli fler.

Med att idéer hade presenterats förut menar han nog att ingen utveckling har skett inom området. Vet inte heller om det är så att någon teknologisk revolution har gjort det möjligt nyligen. På Mars lär dessa fungera mycket bättre eftersom man där inte verkar behöva några tuber med tryck på 0,001 atmosfär som förslaget för hyperloop för jorden ligger på. Atmosfärstrycket på Mars är på 0,01 atmosfär så det är ändå 10 gånger det som är tänkt för hyperloop på Jorden. På Mars lär det inte heller finnas några älgar eller måsar som är ivägen för kapslarna när de far iväg som gevärskulor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av TiborBlomhall »

Det här med att gräva ner har jag missat.
Där är jag faktiskt benägen att hålla med honom. Originalförslaget med Hyperloop gick ovan mark. Att gräva ner komplicerar saker (speciellt om det ska grävas ner tex under Östersjön).

Jag uppfattade (det jag såg av) videon som att han menade Hyperloop inte var Elons idé, han ska inte ta åt sig äran. Må så vara men det har ingenting med genomförbarhet att göra.

Undrar öht hur mycket av tex Hyperloop Ones design har gemensamt med Elons första förslag förutom namnet.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Mickep »

Problemet är att han inte kommer med något nytt, han presenterar bara invändningar som de flesta med lite förstånd har när de för första gången . 1000 km/h som i Futurama??? Fan folk kommer dö!!!!
Och det är inget fel med den reaktionen!!
För om man gör ett litet fel så är det exakt det som kommer hända!
Det är därför de har folk från NASA som arbetar på projektet för det är inget enkelt projekt.
Poddar kommer ansluta från flera punkter och gå on demand i överljudshastigheter det är ingen enkel sak. Om folk känner pirr när ett flygplan skall starta är det nog inget mot den ångest man kommer få när kistan ... Förlåt poddens dörrar stängs. Hur de skall få det till en nöjaktig resa är över mitt huvud. Berg och dal banorna kommer bli utkonkurrerade.
Vad som kritiken handlar om är de utmaningar som måste lösas och det är inga nyheter.
Om den hade varit seriös hade den haft en mer konstruktiv ton. De flesta har redan föreslagit idéer till hur många problem, och det folk som troligen inte ens är insatta i projektet. Självklart har de som jobbar på det samma idéer och lösningar sim de provar och förkastar om de inte funkar.
Vet inte varför denna person vill stänga ned projektet men den verkar inte vara intresserad om hyperloop har några lösningar.
Jag är inte för att förkasta projektet, men vad jag eller någon på youtube tycker är totalt irrelevant.
Jag tycker videon är väldigt ensidig.(har själv många av invändningarna, så det är inte att jag tycker de är fel) men sammanlagt så blir det det som en partsinlaga.
Spännande att se om/hur hyperloop löser dem.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Vet inte varför denna person vill stänga ned projektet men den verkar inte vara intresserad om hyperloop har några lösningar.
För femtielfte gången, sluta komma med detta halmgubbeargument. Det är ju bara du som säger att han vill "stänga ned projektet", det sägs inget om det i klippen. Dessutom, Hyperloop är inte ett projekt, det är ett koncept som fler olika företag jobbar med i olika projekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av bat »

TiborBlomhall skrev:
Om vi nu tar det rent tekniska om tex hur rören ska klara jordbävningar så är det väl exakt samma problem med snabbtågsräls i tex Japan men där verkar de ha kunnat klara det?
Man har förbättrat säkerheten kring jordbävningar och tågtrafik under många år i Japan. En del information i denna artikel:

"How Japan’s Rail Network Survived the Earthquake"
http://www.railway-technology.com/featu ... ure122751/

Steg 1 i alla lösningar är detektion och där finns det många system idag. Hur man sedan på kort tid stänger ner och säkrar ett Hyperloop system i full fart kommer man behöva en lösa oavsett jordbävningar eller inte.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kritik som talar emot Hyperloop

Inlägg av Laban »

Såg hela första och lite snabbt igenom den andra som var lite spretig, för att vara snäll.

Han verkar kritisera två saker:

1. Vad händer om det blir ett stort hål i tuben ?

Som redan nämnts så är det väl i princip en terroristattack han pratar om. Exakt samma problem som flygplan, tåg, tunnelbana osv kan utsättas för. Där flygplan, tunnelbana tyvärr är aktuella exempel. "Stating the obvious".
Sen kan man argumentera för att det är mindre människor i varje kapsel så det borde vara ett mindre problem sett till mängden människor som påverkas, om det värsta händer.

2. Hur hanterar man expansion av tuberna (värme):

Här visar han exempel i stil med:

Bild

"Det går förstås inte när man fraktar människor i 800 km/h"

Ok, det förstår nog de flesta. Men det finns kanske andra lösningar, ex

Bild

Och långa kurvor kan väl tillåtas expandera även i y-led, kurvan får lite mindre/större radie vid behov ? Expansionen kan tydligen vara ca 300m på 56 mils tub. Borde gå att lösa kan man tycka. Och de som jobbar med detta, bland annat folk som har jobbat med Cern, säger att alla tekniska problem är lösta. Jag väljer då att tro detta även gäller något så uppenbart som expansionen.

Här finns en video som svar på kritiken där han pratar om just kurvatur:



Borde vara det absolut enklaste sättet att lösa problemet på, dvs, inga rörliga leder i x-led.
Mickep skrev:
Problemet är att han inte kommer med något nytt, han presenterar bara invändningar som de flesta med lite förstånd har när de för första gången . 1000 km/h som i Futurama??? Fan folk kommer dö!!!!
Och det är inget fel med den reaktionen!!
Precis. Men här försöker han sig på några experiment också, kan väl lika gärna ta ett modellflygplan, spränga bort ena vingen och "kolla här, alla dör.." som det han visar med kulan och röret. Blir tyvärr rätt löjligt.

Sen drar han en del felaktiga slutsatser, ex att problemet skulle bli värre i ett större rör, när det snarare är tvärtom:



Det blir inte som en kula ur ett gevär utan istället ~1.6G, ungefär hälften av vad man utsätts för om man kör dragracing. Eller ungefär som i en bergodalbana.

Några exempel: http://www.gforces.net/a-discussion-on- ... mples.html

Ouch...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar