Falcon Heavy

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Dåligt med laddare där bara
Lite solceller skulle få sjukt bra värden där :)
(lite långa nätter bara om man inte förflyttar sig lite hela tiden, vilket iofs vore bra pgav av kylan nattetid)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Kalle »

De verkar som det blir en oktober upskutning för FH trots allt :)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Falcon Heavy

Inlägg av zyax »

Är det fortfarande så att de ska landa på land och på pråm. De hade väl tre landningsplattor på gång på land?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Falcon Heavy

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
Är det fortfarande så att de ska landa på land och på pråm. De hade väl tre landningsplattor på gång på land?
Jag tror att de två sidostegen kommer de kunna skicka tillbaka till land men den i mitten kommer skjutas längre och då kanske den inte kan återvända utan får landa på pråmen. Hur det är med landningsplattor vet jag ej.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Falcon Heavy

Inlägg av vigge50 »

Frågade i en facebookgrupp och tydligen så är två mindre landningzoner under uppbyggnad för tillfället.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Falcon Heavy

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Frågade i en facebookgrupp och tydligen så är två mindre landningzoner under uppbyggnad för tillfället.
Det var det jag hade läst också. Man vet ju dock inte om de verkligen försöker landa alla från början, eller?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Falcon Heavy

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
vigge50 skrev:
Frågade i en facebookgrupp och tydligen så är två mindre landningzoner under uppbyggnad för tillfället.
Det var det jag hade läst också. Man vet ju dock inte om de verkligen försöker landa alla från början, eller?
Eftersom den första uppskjutningen bara är demo så vill de nog få tillbaka så mycket som möjligt för att återanvända igen. Tror Elon har skrivit på Twitter om att de kanske ska försöka landa andra steget men de erkänner han kommer vara väldigt svårt och att chansen att de lyckas är liten.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Kalle »

Kalle skrev:
De verkar som det blir en oktober upskutning för FH trots allt :)
Eller september tillochmed http://www.spaceflightinsider.com/organ ... september/
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Bonden Roger »

Någon som vet hur EM skall gå till väga för att få ner 2 steget FH ?
Och hur skall han lyckas med att skjut upp falcon 9 igen efter 24h touch down ?
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Falcon Heavy

Inlägg av 18650 »

Bonden Roger skrev:
Och hur skall han lyckas med att skjut upp falcon 9 igen efter 24h touch down ?
Det är väl minsta problemet. När dem flugit nog för att avgöra att inspektionen efter flygning blir väldigt ytlig så är det ju bara att tanka och flyga igen. Jag har läst att dem skall kunna landa så precist att de landar i uppskjutningsrampen igen utan landställ. Tanka och flyga igen.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Bonden Roger »

När skall han börja med 24 h cykel ? Är det när falcon 9 block 5 kommer. Och när kommer den ? Måste inte rampen byggas om ?

Vid flygning nr: 32 gjorde man detta: In what is also a first, the payload fairing remained intact after a successful splashdown achieved with thrusters and a steerable parachute. Hittar inget om detta när googlar( typ Youtube-klipp ). Har man även använt detta på dragons fallskärm ?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Falcon Heavy

Inlägg av vigge50 »

Bonden Roger skrev:
När skall han börja med 24 h cykel ? Är det när falcon 9 block 5 kommer. Och när kommer den ? Måste inte rampen byggas om ?

Vid flygning nr: 32 gjorde man detta: In what is also a first, the payload fairing remained intact after a successful splashdown achieved with thrusters and a steerable parachute. Hittar inget om detta när googlar( typ Youtube-klipp ). Har man även använt detta på dragons fallskärm ?
Block 5 ska komma i höst så som jag har förstått det och det är först den som är gjord för 24 h cykler. Dock så tror jag de kommer börja med tester mm mellan uppskjutningarna så jag förväntar mig inga 24 h cykler i år. SpaceX har inte släppt några filmer om fairing recovery så vi vet inte hur de har gått till och när de kan tänka sig att återanvända även dessa. Senaste uppskjutningen var ju dragon så där var ingen fairing som de försökte ta upp, vi får se om vi får någon information vid nästa uppskjutning på lördag.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Bonden Roger »

Start november
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Falcon Heavy

Inlägg av zyax »

Snart bara en månad kvar, någon som verkligen tror på november eller blir det framskjutet?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Falcon Heavy

Inlägg av zyax »

Uppskjuten från november till "sent 2017".
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Bonden Roger »

Startdatum FH: 29/12. Static fire 15/12. Jag gissar på att Elon skall skicka upp en mini BFS.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Kalle »

Ja tror de tänker försöka sig på en upper stage recovery.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Falcon Heavy

Inlägg av LarsL »

Vad är planen för Falcon Heavy? Borde de inte fokusera BFR istället? FH verkar ju ha blivit lite mer komplicerad än vad de tänkt sig.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Falcon Heavy

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Vad är planen för Falcon Heavy? Borde de inte fokusera BFR istället? FH verkar ju ha blivit lite mer komplicerad än vad de tänkt sig.
Idag kan SpaceX inte konkurrera om alla uppskjutningar då Falcon 9 inte har lika hög kapacitet som vissa andra raketer så med denna ökar de deras konkurrensfördelar och kan få ännu fler uppskjutningar. Det kommer antagligen ta ett antal år innan BFR kan användas så Falcon Heavy får väll användas sålänge till större sateliter.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Kalle »

Jag ser framemot static test fire. 27 motorer att starrta :)
Till skilnad från F9 där alla tänder samtidigt så tänder de två åt gången med 100ms fördröjning tills alla brinner :) coolt
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Bonden Roger »

Var läste du om 100ms fördröjning ?
Jag tror att han kommer att börja testa rymdfärjekonceptet (landningen). BFS bygger på detta förutom touch down med raketer. Med dragonkapslarna landar man ju "rakt" ner. Har någon hört om dragon 2 kapselns landninsraketer. Tror att Elon har skippat dessa för BFS. Verkar som dom använder fallskärm till dragon 2. Eller är det någon som vet.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Kalle »

Ja de skippas att användas till landning pga att de skulle bliproblem att certifiera de mot nasa. Men de är kvar på den som abort system
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Falcon Heavy

Inlägg av zyax »

Enligt https://spaceflightnow.com/launch-schedule/ så ligger nu FH framme i januari.

Förra gången den flyttade var det två månader framåt som den skulle, nu är det en månad, nästa gång den skjuts fram är det kanske mindre, sedan mindre igen... Får vi tippa på början på mars?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Bod »

En torsdag. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Falcon Heavy

Inlägg av pegs »

Men... vill bara se kommentaren om att dom lägger en lapp i framsätet där det står något i stil med ”nycklarna ligger i handskfacket. Bromsbeläggen bak behöver bytas”.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skriv svar