Degradering batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Därför att förbrukningen som 500 km baserar sig på inte är WLTP-förbrukningen. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Degradering batteri

Inlägg av Bjelke »

Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Om du tänker på räckvidd vid 100% laddning så är det ingen skillnad på hur man laddar :)
Däremot finns det ju en liten marginell skillnad i att laddning på högre effekt på sikt sliter
mer på batteriet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering batteri

Inlägg av pejvic »

Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.

Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering batteri

Inlägg av pejvic »

Arn skrev:
Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Det beror på vilket batteri du har men låt säga en LR så är det ju ungefär 75kwh. Delat på 50 mil bör det bli 150. alltså är svaret 50 mil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.

Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.

Jag körde tio mil motorväg idag i 120kmh, åt ena hållet drog den 150wh/km, åt andra 210. Medvind vs motvind. :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger. ;)
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger. ;)
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger. ;)
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).
Ja, men det är bättre ändå IMO.
Snabbladdning är inte bra för batteriet, och särskilt inte till hög SOC som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Tack för synpunkter

Då håller jag mig till max 90% vid superchargers även på långresor

Spelar det någon roll vid vilken ampere t.ex 8A eller 12A man laddar med hemma eller är det själva gränsen på t.ex 80% som är viktigast?

Är laddning i sig bra eller dåligt för batteriet? Låt säg man har räckvidd förr 300km kvar och endast planerar stadskörning närmaste dagarna på säg 50km totalt, är det då bättre vänta med laddning tills man är nere på 40-50%, (200-250km räckvidd) eller mår batteriet bra av att laddas i sig från t.ex 70-80% eller 60-80% även när man inte behöver räckvidden i sig?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Degradering batteri

Inlägg av tor-ake »

Det går inte att svara på annat än i teoretiska resonemang. Högre temperatur i batteriet = dåligt. SOC högre än 80% och lägre än 20%, också dåligt.

Men att kvantifiera hur mycket sämre det är med x vs y går inte att säga utan långvariga empiriska studier.

Undvik superladdning, hård körning och hög/låg SoC _i_onödan_. Utöver det, använd bilen! Det är den gjord för. Behöver du ladda till 100%, gör det! Vill du dra en repa upp och nedför en alptopp, gör det också!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
Undvik superladdning, hård körning och hög/låg SoC _i_onödan_. Utöver det, använd bilen! Det är den gjord för. Behöver du ladda till 100%, gör det! Vill du dra en repa upp och nedför en alptopp, gör det också!
Precis så jag också förordar.
Brukar faktiskt sätta limit på 100% när jag är på långresa. Har aldrig blivit 100% än, men bättre att bilen laddar konstant medan jag gör annat än att den står och idlar.

Det bästa för batteriet är att hålla sig så nära 50% SOC som möjligt, och som sagt att ladda långsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Degradering batteri

Inlägg av Jerker »

Arn skrev:
Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X. Kontakten i bilen är en mix mellan AC typ 2 mode 3 och Teslas egen DC. Från det att model 3 lanserades i Europa så byggde man om SuC och lade till en CCS eftersom alla nya bilar efter det har CCS. Det är ingen skillnad på laddhastigheten. En Tesla som har CCS kan inte ladda med de gamla kontakten. I Upplands Väsby finns en SuC som inte är konverterad, så där kan man inte ladda med nyare bilar.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Degradering batteri

Inlägg av M3apan »

På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället! :lol: :lol: :lol:
IMG_8270.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

M3apan skrev:
På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället! :lol: :lol: :lol:
Vinterperioden i mitten antar jag? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Degradering batteri

Inlägg av M3apan »

taliz skrev:
M3apan skrev:
På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället! :lol: :lol: :lol:
Vinterperioden i mitten antar jag? ;)
ha, exakt så!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

M3apan skrev:
taliz skrev:
M3apan skrev:
På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället! :lol: :lol: :lol:
Vinterperioden i mitten antar jag? ;)
ha, exakt så!
Fina värden! Hur brukar ni ladda? Parkering i varmgarage?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Degradering batteri

Inlägg av peza »

Hej alla.

Min graf på mn Tesla modell 3 LR, ser helt annorlunda ut, skall jag vara orolig. Eller är allt normalt?

/Peter
Batterigraf.png
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Degradering batteri

Inlägg av Gustafsson »

Jämför de första värdena med de sista och använd hela skalan på y-axeln från 0. Då ser det väl bra ut ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Degradering batteri

Inlägg av pefreli »

EB02CE61-89D6-4ABD-AF2A-21BB4CC049D2.png
Jag blev ganska orolig med denna kurva vid 1200 mil men det ser ju bättre ut nu. :roll:
Tror det berodde på att jag inte laddat bilen till mer än ca 70% under lång tid. Kanske även vintern påverkade.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Degradering batteri

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Arn skrev:
Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X.
Även nya Model S har denna kontakt.
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

pefreli skrev:
EB02CE61-89D6-4ABD-AF2A-21BB4CC049D2.png
Jag blev ganska orolig med denna kurva vid 1200 mil men det ser ju bättre ut nu. :roll:
Tror det berodde på att jag inte laddat bilen till mer än ca 70% under lång tid. Kanske även vintern påverkade.
På min Model S har årstiderna inte påverkat batterigrafen alls. Kanske är annat för Model 3?

Har tappat 3,5% på 6400 mil. Ser inga större problem för tillfället. Stabilt sen flera tusen mil nu.
Skriv svar